Misbruik in katholiek kerk afgedaan als '[***] van de duivel'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:54

Alane schreef:
je naasten lief hebben wordt dan wel erg letterlijk genomen.. ... ..

Ik kan me voorstellen dat je het zo wilt noemen, maar ik denk dat wat die priesters gedaan hebben niet zoveel met 'naastenliefde' te maken heeft, ook niet als motivatie van hun kant (ja duh...).

Ik denk dat het meer te maken heeft met andere dingen die hier al eerder genoemd zijn; het niet kunnen onderdrukken van lusten (door het celibaat?) en het misbruiken van hun macht, waar volgens mij iedere mens toe geneigd is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:59

MissJeanny schreef:
@hannah_menno:

Ik ben het helemaal met je eens en jij zegt precies wat ik ook wil zeggen.:d

Het ECHTE doel van de kerk is dat je als gelovigen bij elkaar zit om god te eren. En NEE dat is ook geen verplichting en het is ook niet nodig. Maar voor de onder andere mij zelf gewoon prettig. En ik word zeker niet gehersenspoeld. Nu die ene politieagent millie heeft vermoord zijn ook niet alle agenten moordenaars.
En ja dat is er maar 1 maar ook ik weet dat er zat politieagenten zijn die verkeerde dingen doen, moeten we dan alle politieagenten maar wantrouwen?

Of je hoort ook regelmatig dat in zorginstellingen mensen worden misbruikt. Moet je dan ook alle zorginstellingen wantrouwen??

Overal maar echt overal heb je rotte appels tussen zitten en als je door die rotte appels zo'n zwart witte mening vormt over iets dan heeft die rotte appel nog meer voor elkaar gekregen.

neuh, maar de zorginstellingen komen dan niet met een smoes aanzetten, en de politie evenmin... en dat is wat de kerk/het geloof in het verleden gedaan heeft en in het heden nog steeds doet... "het werk van de duivel" túúrlijk...
geboorteperking in ontwikkelingslanden... ook zo'n thema... ook alleen maar omdat die mensen minder ontwikkeld zijn, en zo meer zieltjes te kunnen winnen...

en dan krijgt het: "god vergeeft je je zonden" wel een hele bittere smaak..
een zorginstelling en de politie doet dat niet....

@Mindfields: hadden mijn woorden kunnen zijn...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:02

Blue_Eyes schreef:
Alane schreef:
je naasten lief hebben wordt dan wel erg letterlijk genomen.. ... ..

Ik kan me voorstellen dat je het zo wilt noemen, maar ik denk dat wat die priesters gedaan hebben niet zoveel met 'naastenliefde' te maken heeft, ook niet als motivatie van hun kant (ja duh...).

Ik denk dat het meer te maken heeft met andere dingen die hier al eerder genoemd zijn; het niet kunnen onderdrukken van lusten (door het celibaat?) en het misbruiken van hun macht, waar volgens mij iedere mens toe geneigd is.

vind de smoezemantel over de duivel beter klinken....
je zit verdorie een excuus te bedenken voor pedofilie...
er is geen excuus voor het misbruiken van kinderen en/of volwassenen.
Als je je lusten niet kunt bedwingen zoek je professionele hulp... of verlaat de kerk... immers schend je dan ook de regels van god, hoeveel ben je dan nog waard als verkondiger van gods woord als je zelf niet aan de regels houdt?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:02

Wat ik dus moeilijk te begrijpen vind is dat de kerk zegt: vermeerderd U!!!!! Oftewel, geen geboortebeperking in de zin van condooms, pil, sterilisatie etc.

Maar in eigen gelederen mag men zich niet vermeerderen... en dan maar raar kijken als er dit soort excessen gebeuren...

Imo zeer onnatuurlijk zo'n kerk! En waar blijven de 10 geboden in dit verhaal?:
- gij zult niet echtbreken (priester met god)
- gij zult geen valse bekentenis spreken tegen uw naaste (liegen over wie het heeft gedaan: de duivel????)
- gij zult niet begeren uw naasten huis (niet de buurvrouw, dienstknecht etc maar wel dat lekkere jonge koorknaapje???)
- gij zult de namen des heren niet ijdelijk gebruiken (in naam van God, ga ik je nu penetr..... veel anders zal het niet zijn geweest)

Misschien wat cynisch en hard uitgedrukt maar zo denk ik er wel over.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:03

Alane schreef:
Blue_Eyes schreef:

vind de smoezemantel over de duivel beter klinken....
je zit verdorie een excuus te bedenken voor pedofilie...
er is geen excuus voor het misbruiken van kinderen en/of volwassenen.
Als je je lusten niet kunt bedwingen zoek je professionele hulp... of verlaat de kerk... immers schend je dan ook de regels van god, hoeveel ben je dan nog waard als verkondiger van gods woord als je zelf niet aan de regels houdt?

Ik heb het niet over een excuus, maar wel over een verklaring. Ik zeg helemaal nergens dat ik het goedkeur - absoluut niet -, maar ik vraag me wel af waar het vandaan komt.

Alane

Re: Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:17

was/is ook niet persoonlijk naar jouw toe bedoelt... :)

Ik heb me wel eens afgevraagd of pedofilie niet een geaardheid kan zijn. (let op praat het absoluut niet goed, en ook niet als excuus)
Dan is het niet te genezen.

Een verklaring? bestaat er een verklairng voor misbruik?
Dat het al zolang doorgaat komt omdat het achter gesloten deuren plaats vind, binnen een ruim verbreide organisatie... met een goede naam, die ze niet graag te grabbel gooien.
Als je je dan niet kunt inhouden, en er wordt gesmoezeld.. dan wordt je overgeplaatst, en ga je daar weer verder... tot je weer overgeplaatst wordt.
tel daarbij op het bang van kids... en dan heb je verklaring waarom jarenlang letterlijk achter gesloten deuren is gebleven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:33

O sorry :D

Ik heb ook weleens gezeg ddat pedofilie volgens mij een geaardheid is, maar toen kreeg ik heel bokt over me heen ;)

Ik denk dat er voor heel veel dingen wel een verklaring is, maar nog geen excuus. Ook al heb je heel je leven nog nooit een vrouw, man, whatever je aantrekkelijk vindt, aan mogen raken, er is geen enkel excuus voor het misbruiken van een mens en meer specifiek: zeker niet voor het misbruiken van een kind. Houd jezelf dan in de hand.
Maar ik denk wel dat er een verklaring kan zijn, een oorzaak. De mogelijkheid van pedofilie als geaardheid, maar ook de dingen die ik eerder noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:01

Pedofilie als geaardheid is een mogelijkheid, maar dan misschien als secundaire geaardheid? Laten we zeggen dat het buiten de kerk dan zo is dat men normalitair het wekelijkse wipje heeft met de eigen man/vrouw en dan voor de kick een kind pakt zo nu en dan? Dat pedofilie/kinderverkrachting een uiting kan zijn van sadisme was ook al bekend, maar dat rijmt misschien niet echt met wat er al eeuwen binnen de kerkgemeenschappen plaats vindt? Voor straf verkracht worden is misschien begrijpelijker dan uit liefde?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:34

had je verkapte secundaire geaardheid vroeger ook niet bij homofilie... toen dat nog verdoemt, ongeaccepteerd was?
Waren niet vele homofile mannen getrouwd, huisje boompje beestje vrouw en kinderen?

Als het een geaardheid zou kunnen zijn, is het net zo min uit te roeien als homofilie... en niet omdat we het dan maar moeten accepteren dat volwassenen zich mogen vergrijpen aan kinderen... absoluut niet.

Het leven bestaat uit tegenstellingen... zonder oorlog geen vrede... zonder vrede geen oorlog.

vwb een kind pakken omdat er geen echtgenoot voorhanden is...
ik vermoed zo dat de laatste huishoudster nog zwanger moet worden...
Kinderen zijn daarnaast ook nog eens minder weerbaar dan jong volwassenen.. en helemaal kinderen uit achtergestelde gezinnen... zijn makkelijk bang te maken... en zo is hun zwijgen te koop.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 03:22

Alane schreef:
had je verkapte secundaire geaardheid vroeger ook niet bij homofilie... toen dat nog verdoemt, ongeaccepteerd was?
Waren niet vele homofile mannen getrouwd, huisje boompje beestje vrouw en kinderen?

Volgens mij is dat nog steeds zo hoor :lol: Zij het dan in mindere mate.

Ander voorbeeld: Paar jaar terug werkte ik in Utrecht en kwam ik vaak in de avonduren langs die heroïnehoertjes, kan de exacte straatnaam zo ff niet verzinnen maar het is een paar straten van het station/jaarbeurs, richting de A12. Als je zag wat daar allemaal voor auto's stonden joh... nette leasebakken, bijkans met de kinderstoeltjes nog achterin.

Denk niet dat het een geaardheid is, eerder een bepaalde voorkeur..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:40

kakanox schreef:
Alane schreef:

Volgens mij is dat nog steeds zo hoor :lol: Zij het dan in mindere mate.

Ander voorbeeld: Paar jaar terug werkte ik in Utrecht en kwam ik vaak in de avonduren langs die heroïnehoertjes, kan de exacte straatnaam zo ff niet verzinnen maar het is een paar straten van het station/jaarbeurs, richting de A12. Als je zag wat daar allemaal voor auto's stonden joh... nette leasebakken, bijkans met de kinderstoeltjes nog achterin.

Denk niet dat het een geaardheid is, eerder een bepaalde voorkeur..

Daar hoef ik niet voor naar Utrecht, hier net buiten de stad is een natuurgebied waar ik vaak de honden uitlaat. Een gedeelte ervan staat erom bekend... De condooms liggen (gebruikt) op de parkeerplaats, de mannen komen per 2 (of meer) de bosjes uit en de auto's die er staan, zijn incl kinderzitjes en plakstickertjes op de ruiten.
Die mannen gaan "de hond uit laten in het natuurgebied" maar de enige die aan zn trekken is gekomen is de man zelf, beestje is de auto niet uit geweest....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 11:44

Het is algemeen bekend dat mannen, getrouwde mannen, vaak nog een paar keer 'buiten de deur pissen'. Hetzij met een prostituée hetzij met een andere man (de homo-ontmoetingsplaats bij het tankstation op de A27 is zelfs 's ochtends rond 8 uur al druk bezocht).

Daarom denk ik ook dat het celibatair leven dat leiders en leden van de katholieke kerk een hele belangrijke oorzaak is voor het sexueel misbruik van kinderen.

Het praat het niet goed, maar een man heeft gewoon behoefte aan sex! Dat is de natuur!
En de katholieke kerk gaat met haar regels dwars tegen de natuur in.

Als je goed nadenkt over hoe een priester leeft en in welke omstandigheden hij leeft dan is bijna het logische gevolg dat een priester op een gegeven moment een misstap begaat.

Het stelsel moet dus gewoon op de schop.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:00

Dat laatste denk ik ook wel en dat roep ik ook al jaren. Ik zie werkelijk het nut van het celibaat niet in - het zou zijn omdat je je dan beter op God kunt concentreren, getrouwd zijn met God, zeg maar.
Nah... de meeste predikanten in allerlei protestantse kerken zijn ook getrouwd en hebben ook geen moeite met zich op God concentreren...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:46

laetitia schreef:
Het is algemeen bekend dat mannen, getrouwde mannen, vaak nog een paar keer 'buiten de deur pissen'. Hetzij met een prostituée hetzij met een andere man (de homo-ontmoetingsplaats bij het tankstation op de A27 is zelfs 's ochtends rond 8 uur al druk bezocht).

Daarom denk ik ook dat het celibatair leven dat leiders en leden van de katholieke kerk een hele belangrijke oorzaak is voor het sexueel misbruik van kinderen.

Het praat het niet goed, maar een man heeft gewoon behoefte aan sex! Dat is de natuur!

Als je goed nadenkt over hoe een priester leeft en in welke omstandigheden hij leeft dan is bijna het logische gevolg dat een priester op een gegeven moment een misstap begaat.

en dan nog en blijft het de vrije keuze van die priester...zowel het priesterschap als ook de misbruik...
ik vind dat onthouding een reden/excuus of oorzaakkan zijn om vreemd te gaan, maar ik vind het nogal een wezenlijk verschil of iemand sex heeft mte een volwassene, of dat er een kind misbruikt wordt.. het heet immer niet voor niets misbruik..

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:46

Zou het misschien helpen om sex uit de taboe-sfeer te halen en goede voorlichting te geven (hoe gek dit ook klinkt).

De echte Tantra bijvoorbeeld vind ik persoonlijk een hele integere vorm van genieten van je partner.....en jezelf. Dat is niet alleen maar je lusten botvieren maar liefdevol met zelfbeheersing en respectvol zijn naar de ander.

Als ook priesters leren zichzelf te leren beheersen en toch hun ei kwijt kunnen, zou dat al heel veel leed schelen.
Want ik kan me niet voorstellen dat iemand die celibatair leeft niet of nooit (heeft ge)m*st*rb**rt.

Kinderen zijn zo kwetsbaar en houden onder druk en dreigementen hun mond wel dicht. Toch zijn er zeker weten altijd signalen die bij misbruik zichtbaar worden voor de ouders....mits die hun hoofd niet in het zand steken.

Dit soort problemen komen in de 'beste' families voor: enige tijd geleden kwam in de openbaarheid dat Juliana als 18-jarige een kind heeft gebaard van haar vader Prins Hendrik, een heel triest verhaal:
http://elisabethleroi.yolasite.com/

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:16

Alane schreef:
laetitia schreef:

en dan nog en blijft het de vrije keuze van die priester...zowel het priesterschap als ook de misbruik...
ik vind dat onthouding een reden/excuus of oorzaakkan zijn om vreemd te gaan, maar ik vind het nogal een wezenlijk verschil of iemand sex heeft mte een volwassene, of dat er een kind misbruikt wordt.. het heet immer niet voor niets misbruik..

Dat zeg ik ook niet, het is en blijft een misdaad, wat de onderliggende oorzaak van het misbruik ook moge zijn.
Máár omdat het zo veel voorkomt binnen de katholieke kerk zal er dus zeker naar de oorzaak gekeken moeten worden en deze oorzaak zal dan ook in de toekomst weggenomen moeten worden, naast dat de daders gestraft worden door het gerechtshof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:11

Omdat het in een kerk gebeurd mag je roepen dat het door de duivel is gedaan :')
Ga eens gauw fietsen.
Wat als een doorsnee persoon iemand misbruikt in zijn huis ... Kende dan ook gaan roepen 'komt door de duivel' dus niks aan de hand. Daaaagh :wave:
Dit klopt toch van geen kanten ? Kerk of geen kerk, topexorcist of niet. Doe eens even normaal zeg.
Stelletje gekken. Dat vind ík ervan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:05

laetitia schreef:
Dat zeg ik ook niet, het is en blijft een misdaad, wat de onderliggende oorzaak van het misbruik ook moge zijn.
Máár omdat het zo veel voorkomt binnen de katholieke kerk zal er dus zeker naar de oorzaak gekeken moeten worden en deze oorzaak zal dan ook in de toekomst weggenomen moeten worden, naast dat de daders gestraft worden door het gerechtshof.

wat ik eigenlijk bedoelde is,is dat wanneer een man sexuele behoeftes moeten bevredigd worden, dat dit niet gelijk betekend dat men dan een kind gaat misbruiken... gemeenschap met wederzijds goedvinden tussen 2 priesters of een priester en een vrouw zul je niets tot weinig over horen... en komt mischien wel vaker voor dan we allemaal vermoeden...
maar misbruik en verkrachting heeft daar niets met die oorzaak te maken...

ik denk dat het meer komt door het hebben van de mogelijkheid...
allereerst meer kinderen, vertrouwen wat de ouders hebben in de priesters...
en het kunnen monddood maken van die kinderen..

denk aan bijv. de zwemleraar die pupillen misbruikte... kans, gelegenheid en bescherming (monddood van de kinderen)

tel daar bij ene priester bij op dat die dan ook nog eens bescherming geniet van hogere hand icm schaamte van die kinderen en eventuele geloofwaardigheid.

zo was er een keer iets op tv... jong meisje was sexueel misbruikt en vermoord... omdat de dader ruzie had met zijn partner, wilde hij voor straf haar dochter/zijn stiefdochter verkrachten... kon die dochter nergens vinden en kwam onderweg dit jonge meisje tegen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:41

Anoniem schreef:
Omdat het in een kerk gebeurd mag je roepen dat het door de duivel is gedaan :')
Ga eens gauw fietsen.
Wat als een doorsnee persoon iemand misbruikt in zijn huis ... Kende dan ook gaan roepen 'komt door de duivel' dus niks aan de hand. Daaaagh :wave:
Dit klopt toch van geen kanten ? Kerk of geen kerk, topexorcist of niet. Doe eens even normaal zeg.

Betekent dat dan hetzelfde? 'Komt door de duivel' en 'niks aan de hand'? Ik ben niet katholiek, maar volgens mij is dat niet wat deze meneer wil zeggen...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:59

Blue_Eyes schreef:
Anoniem schreef:
Ga eens gauw fietsen.

Betekent dat dan hetzelfde? 'Komt door de duivel' en 'niks aan de hand'? Ik ben niet katholiek, maar volgens mij is dat niet wat deze meneer wil zeggen...

Toen ik het hoorde har ik ook zoiets van: zo denken ze zich er wel heel makkelijk eronderuit te banketstaaf.
Wat ik er namelijk van begreep is dat de paus, en vele anderen waarschijnlijk, ervan overtuigd zijn dat de duivel zich heeft geïnfiltreerd in de kerk en daar allemaal nare dingen doet met mensen (klinkt mij als een goedkope horror film of complottheorie, zelfs het verhaal van de mannetjes van mars is nog geloofwaardiger, maar dat is waarschijnlijk wat de duivel wil dat we denken :j ). Conclusie: alles wat er is gebeurd hebben die priesters (of wat hun functie dan ook is) niet uit zichzelf gedaan, maar ze waren bezeten! Het komt mij over dat we ze niks kwalijk mogen nemen, zij konden er immers niks aan doen.
Waarom of dat deze mensen dit hebben gedaan? Geen idee. Mogelijk heeft het iets te maken met de besloten sfeer en dat anderen er eerder makkelijk mee weg zijn gekomen? Mogelijk doordat ze ergens een lichamelijk te kort aan hebben, en zo zijn er wel meer mogelijkheden. Ook wat Alane zegt is heel waarschijnlijk. Maar het je er dan zo makkelijk vanaf praat met 'dat komt door de duivel' vind ik op zichzelf onvoldoende. Niks geen verantwoordelijkheid, nee het komt door de duivel. Lekker makkelijk zeg...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:28

of marketing.... verkapte manier van reclame maken om zieltjes te winnen...
geen god zonder duivel, geen duivel zonder god..
geen vrede zonder oorlog
geen haat zonder lliefde
waarom niet iets positiefs proberen te halen uit negatieve publiciteit?
roodkapje en de boze wolf in schaapskleren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:49

Blue_Eyes schreef:
Anoniem schreef:
Ga eens gauw fietsen.

Nee, maar het is wel iets waar je je makkelijk achter kan verschuilen 'ach, komt door de duivel' ;)
Oftewel, schuif de schuld op 'iemand' anders.

Wat zou deze meneer dan willen zeggen volgens jou ? Want misschien lees/begrijp ik 't stukje verkeerd :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:53

Stybba schreef:
Toen ik het hoorde har ik ook zoiets van: zo denken ze zich er wel heel makkelijk eronderuit te banketstaaf.
Wat ik er namelijk van begreep is dat de paus, en vele anderen waarschijnlijk, ervan overtuigd zijn dat de duivel zich heeft geïnfiltreerd in de kerk en daar allemaal nare dingen doet met mensen (klinkt mij als een goedkope horror film of complottheorie, zelfs het verhaal van de mannetjes van mars is nog geloofwaardiger, maar dat is waarschijnlijk wat de duivel wil dat we denken :j ). Conclusie: alles wat er is gebeurd hebben die priesters (of wat hun functie dan ook is) niet uit zichzelf gedaan, maar ze waren bezeten! Het komt mij over dat we ze niks kwalijk mogen nemen, zij konden er immers niks aan doen.
Waarom of dat deze mensen dit hebben gedaan? Geen idee. Mogelijk heeft het iets te maken met de besloten sfeer en dat anderen er eerder makkelijk mee weg zijn gekomen? Mogelijk doordat ze ergens een lichamelijk te kort aan hebben, en zo zijn er wel meer mogelijkheden. Ook wat Alane zegt is heel waarschijnlijk. Maar het je er dan zo makkelijk vanaf praat met 'dat komt door de duivel' vind ik op zichzelf onvoldoende. Niks geen verantwoordelijkheid, nee het komt door de duivel. Lekker makkelijk zeg...

Precies, dit bedoelde ik te zeggen :j Ben het helemaal met jouw geschreven tekst eens.
Ík snap eerlijk gezegd ook niet dat er mensen zijn die zo'n persoon/geval ook nog gaan verdedigen ook.
Of er überhaupt nog begrip voor hebben. Bah bah :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:56

men wil ermee zeggen dat het op te lossen is,dat men mbv duivelsuitdrijving kan zorgen dat het in de toekomst niet meer voorkomt...
wat op mij dan eerder weer overkomt als: chips we zijn betrapt... we zeggen braaf dat het niet meer voorkomt en zorgen er dan voor dat we niet zo gemakkelijk weer betrapt worden.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:05

Anoniem schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee, maar het is wel iets waar je je makkelijk achter kan verschuilen 'ach, komt door de duivel' ;)
Oftewel, schuif de schuld op 'iemand' anders.

Wat zou deze meneer dan willen zeggen volgens jou ? Want misschien lees/begrijp ik 't stukje verkeerd :) ?

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat volgens de RK-kerk de duivel de bron is van alle kwaad, denk aan de slang die Eva een appel gaf in het begin. Die slang was feitelijk een verpersoonlijking van de duivel. Dat wil niet zeggen dat de mens zelf niet verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, integendeel. Jezus ging voor hij begon met zijn werk ook 40 dagen de woestijn in en werd daar continu door de duivel uitgedaagd, maar hij ging er niet op in.
Maar het is ook wel een verklaring van het gedrag van die geestelijken en zo is het denk ik ook bedoeld.

Overigens is een exorcist iemand die demonen uitdrijft, zeg maar engelen van de duivel die volgens exorcisten een mens in bezit kunnen nemen. Ook dan is die mens nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen daden.