Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:32

enniee schreef:
Cyntje schreef:
Laten we dan ook maar een siësta inlassen voor de scholieren, kunnen ze ook nog een middagdutje doen _O-

goed idee, uur heen en weer fietsen :P voordat ik weer op school ben :Z
Maar om mij mogen ze best een uurtje later beginnen, vind het niet erg :+

Nee :oo een speciale slaapzaal op school zodat de scholier optimaal aan de benodigde aantal uren slaap per dag komt :7

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:33

Euhm... gewoon vroeger naar bed?

Ik zou er wel fan van zijn als ze op onze school de dag steeds op hetzelfde uur laten starten. De ene dag moet ik er om half9 zijn, de andere om half 11 of zelfs pas om 1u. Dan geraak je idd niet in het juiste ritme...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:34

Mijn zoon begint ook een 8.15.
Hij komt om 7 uur uit bed en zit om 7.25 op fiets ( 8 km)
Hij gaat ook gewoon om half 10 naar bed, hoor hem nergens over klagen

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:34

liedje89 schreef:
IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Zal mijn baas straks eens vertellen dat ik vanaf maandag een uurtje later begin omdat ik mijn bed niet uit kan komen 's morgens. :')

Laat ze maar een uurtje eerder naar bed gaan. Als ik naar mijn stiefbroertje kijk, hij is nu 16, wordt dit jaar 17. Die ligt soms echt niet voor 12 uur in zijn bed en dat terwijl hij om half 9 moet beginnen. Dat doet hij toch echt zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:36

Esmeralda schreef:
wat heb je eraan om een tijd te verschuiven, totaal niks
Het is enkel uitstel van.
Je merkt het misschien alleen de eerste 2,3 dagen, daarna ben je er al aan gewent.
Kijk maar naar zomer/wintertijd dat uurtje, daar heb je het de eerste 2 dagen moeilijk/makelijk mee. Daarna ben je er alweer aan gewent.
Het is simpel een verplaatsing van.
Wanneer jij jezelf een tijd aanwent, en je verandert dat door een uur langer/vroeger te slapen, dan merk je dat idd. Maar zet je die verandering door, dan merk je daar niks meer van.

Ik doe daar zo een paar weken over zomer-wintertijd. Hangt helemaal van de persoon af. Heb vooral moiete met dan in de lunch pauze lunchen bijv. dat houd zo weken aan ;) . Maar dat is bij kinderen/tieners volgens mij ook echt 10x erger dan bij volwassenen.

RelarDevi

Toen ik 16/17 was lag ik doordeweeks om 22.30 al in bed.
7.30 opstaan lukte niet...
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 18-03-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Ik ga gewoon elke dag lekker op tijd naar me nest.
Dan kank er s`ochtends gewoon om 6 uur uitkomen :)

Langer school wil ik echt niet.. dan heb je minder tijd voor HW en me Pony.
En eigenlijk schuif je alleen maar tijd.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 15:37

naar het schijnt is het idd zo, dat zomerkinderen meer moeite met slapen hebben als winterkinderen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:38

Rienn schreef:
liedje89 schreef:
IK heb een jaar geleden ook al een soortgelijk artikel gelezen. Op zich snap ik het wel hoor. Als ik wakker moet worden als het nog donker is ben ik overdag altijd vermoeider ook als ik even lang heb geslapen! Dus wat dat betreft vind ik het wel logisch klinken.

Denk eigenlijk een beetje waarom niet een uurtje later beginnen. Ze halen dat uurtje 's middags heus wel in. Ze laten echt niet zomaar iedereen promoveren hoor :Y) . lijkt wel of jullie gewoon jaloers zijn dat de kinderen van nu dan een uur langer zouden mogen slapen dan jullie vroeger :P .

Zal mijn baas straks eens vertellen dat ik vanaf maandag een uurtje later begin omdat ik mijn bed niet uit kan komen 's morgens. :')

Laat ze maar een uurtje eerder naar bed gaan. Als ik naar mijn stiefbroertje kijk, hij is nu 16, wordt dit jaar 17. Die ligt soms echt niet voor 12 uur in zijn bed en dat terwijl hij om half 9 moet beginnen. Dat doet hij toch echt zelf.

Hangt er vanaf hoelaat hij opstaat ivm met reizen ed. Maar 7 uur slaap is echt genoeg hoor voor veel mensen. (Laatst juist weer een onderzoek dat mensen die 6a7 uur slapen 2 tot 3 jaar langer leven dan mensen die 8 uur slapen ;) ). Als hij niet kan opstaat is hij waarschijnlijk gewoon geen ochtend mens. Ik ben ook een avond mens mij heb je echt niet in slaap voor 0:30 hoor, (nou ja dan moet ik wel iets heel bijzonders hebben gedaan die dag).

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:41

liedje89 schreef:
Rienn schreef:

Hangt er vanaf hoelaat hij opstaat ivm met reizen ed. Maar 7 uur slaap is echt genoeg hoor voor veel mensen. (Laatst juist weer een onderzoek dat mensen die 6a7 uur slapen 2 tot 3 jaar langer leven dan mensen die 8 uur slapen ;) ). Als hij niet kan opstaat is hij waarschijnlijk gewoon geen ochtend mens. Ik ben ook een avond mens mij heb je echt niet in slaap voor 0:30 hoor, (nou ja dan moet ik wel iets heel bijzonders hebben gedaan die dag).

Als hij om half 9 moet beginnen en na 12 uur naar bed gaat, dan is dat veel te laat voor een puber. Hij woont bijna naast zijn school, dus reistijd heeft hij niet. Ik kan ook niet mijn bed uit komen, maar zorg wel dat ik er op tijd in lig. Ik heb 7 tot 8 uur slaap nodig, heb ik dat niet gehad, ben ik niets waard. ;)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:42

Nou hier begint school om 8 uur. Ik vind dat toch wel erg vroeg. 's avonds wil je toch nog even tv kijken, aangezien er dan altijd films etc zijn. Dan ga ik niet al om 10 uur in bed liggen.. Meestal lig ik tussen 11 uur en half 1 te slapen, maar soms ook al om half 11. Met de Olympische Spelen heb ik ook gewoon 's nachts schaatsen zitten kijken. Dan maar wat minder fit op school de dag erna..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:47

Rienn schreef:
Als hij om half 9 moet beginnen en na 12 uur naar bed gaat, dan is dat veel te laat voor een puber. Hij woont bijna naast zijn school, dus reistijd heeft hij niet. Ik kan ook niet mijn bed uit komen, maar zorg wel dat ik er op tijd in lig. Ik heb 7 tot 8 uur slaap nodig, heb ik dat niet gehad, ben ik niets waard. ;)

Ik heb mijn 7 uur ook wel nodig hoor. Maar ik kan echt niet slapen voor een uur of 0:30/1:00 dus weinig aan te doen dat ik het niet haal. Maar 7 uur is ook wel gnoeg voor een puber hoor. Als hij niet te ijdel is kan hij dus 7.5 uur slapen. Dan ligt het daar echt niet aan hoor, gewoon geen ochtend mens.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:49

Ik ben voor.
Als je naast school,baantje,paard etc. nog moet leren voor school.
Ik heb wel eens tot 2 snachts zitten leren. ;)

Dus ik ben voor.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:51

Het probleem dat ik heb is het op en af bouwen van wekkertijden.
Zo begin ik maandag pas om 11 uur, dinsdag om kwart over 9 en vanaf woensdag om half 9. Het eerste uur heb je vaak helemaal niets aan me (komt ook nog bij dat ik vaak het 2e uur dan tussenuur heb, dus helemaal niets doe.) Komt er op neer dat ik maandag 2 uur over heb voor ik naar school ga en je zeker op woensdag en donderdag niets aan me heb het eerste uur. Als je dat optelt bij de 9 uren die ik standaard zinloos op school zit, 1/3 van mijn schooluren zinloos en voor niets.

Ik kan om half 10 mijn bed in duiken, en nog 3 uur in bed liggen voor ik in slaap val, nou dan komt die wekker om 7 uur/half 8 hard aan hoor. Heb dit nu al maanden, en anderhalf jaar terug kon je me om 8 uur 's avonds al in slaap in bed aantreffen en dan kwam ik er nog moeilijke uit om 7 uur.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:52

liedje89 schreef:
Rienn schreef:

Ik heb mijn 7 uur ook wel nodig hoor. Maar ik kan echt niet slapen voor een uur of 0:30/1:00 dus weinig aan te doen dat ik het niet haal. Maar 7 uur is ook wel gnoeg voor een puber hoor. Als hij niet te ijdel is kan hij dus 7.5 uur slapen. Dan ligt het daar echt niet aan hoor, gewoon geen ochtend mens.

Ik vraag me af of 6/7 uur slaap echt genoeg is voor een puber.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:59

Ik vind nu een verhaaltje terug over een proef waar ze precies dit hebben gedaan. En ja hoor gemiddeld genomen gingen de cijfers flink omhoog.

Pubers kunnen volgens mij ook helemaal niet zo vroeg slapen als jullie zeggen. Kon wel gaan liggen hoor om 22:00 maar dan was ik nog zo klaarwakker dat het gewoon frustrerend werd.

EDIT: zie deze site bijv: http://www.jeugdcoaching.nl/puberslaapwaakritme.html maar volgens mij was dit eigenlijk al heel lang bekent dus denk niet dat we bang hoeven te zijn dat men er ooit iets mee gaat doen. Immers wie wil er nu dat kinderen hoge cijfers halen op school :Y) nee ze moeten gewoon vroeg leren opstaan :z
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-03-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:00

Klopt.. Ik kan dan ook echt niet in slaap vallen. M'n zusje gaat liggen en is zo weg. Als ik nog niet echt moe ben lig ik zo nog een uur wakker.. Ik wacht nu dus net zolang tot ik echt moe ben *of het inmiddels al 1 uur is* en ga dan pas slapen..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:01

Lisann__ schreef:
Ik ben voor.
Als je naast school,baantje,paard etc. nog moet leren voor school.
Ik heb wel eens tot 2 snachts zitten leren. ;)

Dus ik ben voor.

dit is dan echt zo,n voorbeeld dat dat uur verschuiven duidelijk geen zin heeft
echt verplaatsing van.
Jij komt dus een uur later op, uur later op school, een uur later bij je baantje, uur later bij je paard.
En dat je dan tot 2 uur s,nachts zit te leren is denk ik meer een kwestie
van beter plannen.
( niet gemeen of aanvallend bedoelt hoor 8-) )

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:05

Mensen krijgen slaap en gaan slapen met behulp van het hormoon melatonine. In de puberteit wordt dit hormoon steeds later op de avond afgegeven, maar hebben pubers nog steeds 10/11 uur slaap nodig. (Volwassenen ongeveer 8) Eerder naar bed kan, maar dan kan het nog zo zijn dat d puber tot een uur of 11/12 ligt te koekeloeren. En als hij dan op moet om 7 heeft hij pas 8/9 uurtjes slaap gehad en dus te weinig. Als ze 's ochtends opstaan hebben ze dus nog niet voldoende slaap gehad.

Heeft dus niet alleen te maken met op tijd naar bed gaan! Maar ook met het opschuivende tijdstip waarop melatonine wordt afgegeven.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:10

Moet je hier in DLD mee aankomen... Daar staan ze om half 7 vaak al bij de bushalte te wachten en als ik mij niet vergis beginnen de lessen om 7 uur al ;)

Een ander punt is wel weer dat ze hier altijd om half 1 uit zijn... gymnasiasten uitgezonderd, die willen nog wel eens twee dagen per week een middag school hebben.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:15

sporter schreef:
liedje89 schreef:

En dat bedoel ik dus. Kan me niet voorstellen dat dat genoeg is.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:28

Esmeralda schreef:
Mijn zoon begint ook een 8.15.
Hij komt om 7 uur uit bed en zit om 7.25 op fiets ( 8 km)
Hij gaat ook gewoon om half 10 naar bed, hoor hem nergens over klagen

ik moet ook 8.15 in en ook 8 km en ik ga 7.45 weg!! dus hij kan 20 min langer slapen :P

Mikk_

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:31

Joh, als de scholen een uur later beginnen, eindigen ze ook een uur later (anders krijgen we volgens het ministerie te weinig school). Wat dus betekent dat ik 3 dagen in de week tot kwart voor 6 op school zou zitten. Ook niet echt een leuk vooruitzicht ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:34

Gewoon vroeger naar bed! Een uur later beginnen is onzin en ik ben geen ochtendmens. Maar doe mij toch maar een uurtje vroeger op school en dan ook vroeger terug thuis. Had in de middelbare school standaard om half negen les (om kwart over acht op school zijn anders was je te laat :+ ) en als je moe bent heb je het aan jezelf, je kan wel zeuren dat je een nachtmens bent (dat ben ik ook) maar dan nog, gewoon op tijd je bed in. Ik zit ook graag lekker op 's nachts maar het kan nu eenmaal niet altijd de ideale situatie zijn. Volgens mij is de jeugd veel te veel verwend (zei de 19 jarige :o)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:51

sporter schreef:

Voor mij is het meer dan zat en ik ben 15 jaar en bijna nooit ziek. Met school ga ik rond half 1/1 uur naar bed en soms later als ik veel huiswerk heb, en ik ga er 7.00 uit en moet 8.00 op school zijn. Maar in het weekend slaap ik meestal 12 uur per nacht, en daarna kan ik weer een hele week op weinig slaap.
Het ligt er denk ook aan hoe je bent, ik ben gewoon een avond/nacht mens en zal nooit een vroegopstaander worden, hoe vroeg ik ook naar bed ga. Sowieso kan ik om 22.00 echt nog niet slapen, dan lig ik klaarwakker.
Maar een uur later beginnen zou ik wel lekker vinden, maar het zou niet erg handig zijn omdat je dan ook een uur later uit ben en dan zit ik weer met me paard/huiswerk etc.
Minder uren les zou natuurlijk helemaal ideaal zijn haha :+