wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:55

miss waren d'r meerdere soorten? of is maar een deel van de eencellige dieren geëvalueerd?
hihi i really don't know :')

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:56

Voor God zijn er ook aanwijzingen hoor ;) met het verschil dat ze voor iedereen persoonlijk zijn. Vraag hem eens gewoon oprecht 'God als U bestaat wil ik meer over U weten.' (en ik denk dat dit toch wel belangrijk is want we zijn langer dood dan we leven.)
Laatst bijgewerkt door Ilova op 17-03-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:56

Een soort kan zich ook splitsen in twee (of meer) verschillende soorten, kijk maar naar de theorie van Darwin :).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:57

Ilova schreef:
Voor God zijn er ook aanwijzingen hoor ;) met het verschil dat ze voor iedereen persoonlijk zijn. Vraag hem eens gewoon oprecht 'God als U bestaat wil ik meer over U weten.' (en ik denk dat dit toch wel belangrijk is want we zijn langer dood dan we leven.)

Absoluut! Ik heb wonderen gezien en God heeft vorige week nog tot mij gesproken.. Je moet er voor open staan. :)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:58

Shattered schreef:
Een soort kan zich ook splitsen in twee verschillende soorten, kijk maar naar de theorie van Darwin :).

Theorie van Darwin. ;)

Marliee

Nou als ik met iemand praat zou ik graag diegene ook zien.. Anders ben ik bang dat ik dingen hoor die er niet zijn..

_Ella_

Hannah_Menno schreef:
Maar uit wélke apen zijn wij dan ontstaan? En als alles uit eencellige diertjes in ontstaan waarom bestaan er dan nog steeds eencellige diertjes? :')

nee ik zie ook nergens tussenvarianten tussen verschillende diersoorten rondlopen.

liedje89

Evolutie heeft per definitie geen doel he. Veranderingen ontstaan zomaar en veranderingen die voordeel geven blijven bestaan. Maar waarom zou de ene soort uitsterven als een andere ontstaat soms ontstaan verschillen in soorten ook doordat populatie gescheiden raken bijv. dan adapteerd iedere groep aan een andere omgeving en ontstaan verschillen tussen soorten. Jullie hebben ook niet opgelet bij biologie of wel :P :+

Kijk nog eens naar het voorbeeld dat ik gaf over de meeuwen met soort A, B en C die toch wel en toch niet dezelfde soort zijn. soorten kunnen gewoon splitsen inderdaad.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:59

Omdat er opeens eentje is beginnen delen door een fout en een spons is geworden, die spons is geevolueerd naar een anemoon > kwal > vis > amfibie > reptiel > zoogdier + vogels. Zo eventjes snel uitgelegd :D Ik en mijn hond zijn hetzelfde alleen anders ingedeeld omdat hij andere dingen nodig had om te overleven dan ik.

Ilova

Hannah_Menno schreef:
Ilova schreef:

Absoluut! Ik heb wonderen gezien en God heeft vorige week nog tot mij gesproken.. Je moet er voor open staan. :)

Amen :D
En zoveel mensen die zich er voor openstellen gaan plots beweren dat er een God is. Dan moet er toch iets zijn? :)

Captain

MLEENESS schreef:
Nou als ik met iemand praat zou ik graag diegene ook zien.. Anders ben ik bang dat ik dingen hoor die er niet zijn..

God kun je ook zien. :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:59

_Ella_ schreef:
Hannah_Menno schreef:
Maar uit wélke apen zijn wij dan ontstaan? En als alles uit eencellige diertjes in ontstaan waarom bestaan er dan nog steeds eencellige diertjes? :')

nee ik zie ook nergens tussenvarianten tussen verschillende diersoorten rondlopen.

wolven/huistuinenkeuken honden
leeuwen/ huistuinenkeuken katten

of bedoel je dat niet? :o

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:00

Hannah_Menno schreef:
MLEENESS schreef:

God kun je ook zien. :)

Hoe dan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:01

MLEENESS schreef:
Hoe dan?

Ik zie God in de natuur, ik zie God in mensen, ik zie God in mezelf..
Dus niet zoals je zeg maar een anders mens ziet maar ik herken dingen van God! :D

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:01

Maar ik vind het begrip god dan heel erg breed worden als het ware.. Dan kan je overal wel iets achter zoeken :o Denk dat ik me toch maar wat meer moet verdiepen wil niemand kwetsen namelijk

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:03

Citaat:
En zoveel mensen die zich er voor openstellen gaan plots beweren dat er een God is. Dan moet er toch iets zijn? :)

ja ik geloof ook dat er ''iets'' is, alleen ''god'' zoals die beschreven staat in de bijbel.. nee. want dan knagen de verhaaltjes als ''als er een god is, waarom is er dan ook een allah enz.) of als er een goed is, waarom is er dan zoveel verdriet in de wereld enz. enz.
miss. is het wel een geest o.i.d. daar geloof ik dan bijv. wel weer in.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:03

Mij kwets je niet hoor! :) Ik vind het altijd leuk om te zien hoe andere mensen er over denken enzo! :D
God is ook breed, simpelweg omdat God alles is, God is overal! :D

(Maar nu word het geloof ik wel heel erg uhm.. hoe zal ik het zeggen.. offtopic)

liedje89

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:06

Maar dan is het ook maar net wat je wilt zien. Een overtuigde moslim zal zeggen dat Allah in alles is.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:06

maar 't zijn wel heel verschillende verhalen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:07

Zit wat in.. :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:07

Marian_ schreef:
hallo bokkers,
ik was wel benieuwd hoe jullie tegenover de wetenschap en/of het geloof staan. gewoon uit nieuwschierigheid, ik heb me er verder ook niet erg in verdiept.
dus hoe staan de gelovigen tegenover de wetenschap? (en waarom zijn zij er van overtuigt)
en hoe de niet gelovigen(of de mensen die geloven in de wetenschap) tegenover het geloof?

ik ben zelf meer een wetenschapsmens, ik geloof wel in de wetenschap(dat wij dus een ''evolutie'' zijn van de apen)

groetjes.

Als niet-gelovige wetenschapper vind ik geloof bijzonder boeiend, maar wel als object van studie, persoonlijk heb ik er niets mee. Wetenschap is voor mij meer dan de evolutietheorie, maar biologie is niet mijn vakgebied, dus gelukkig hoef ik mij daar geen zorgen over te maken. Theoretisch gezien is evolutie best een aardig idee, maar dingen die het meest waarschijnlijk zijn zijn niet altijd de dingen die gebeuren. Persoonlijk geloof ik in de vooruitgang van de wetenschap. De theorieën die nu bestaan zullen nog veel verder ontwikkeld worden en we zijn misschien best een aardig eindje op weg, maar de huidige theorieën zijn vermoedelijk niet het eindpunt. Er is zoveel dat wij nog niet weten. Het komt er dus op neer dat ik niet in god geloof, maar ook niet in de evolutietheorie :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:09

@Narya: Ik denk dat de TS vooral de Natuurwetenschappen bedoeld. Dat is bij heel veel mensen zo als ze wetenschap zeggen bij meer sociale en culture wetenschappen is het toch al gauw gewoon geschiendenis en psygologie (of zweverig gelul ;) )

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:10

Weetje waar ik vaak over nadenk, als wij aan de mensen van vroeger denken denken wij vaak: Goh wat stom dat ze dachten dat de aarde plat was, en allemaal dat soort dingen. Misschien zitten de gelovigen én de wetenschappers wel allemaal totaaaaal verkeerd als ze denken hoe alles is ontstaan!

Misschien denken mensen over 200 jaar wel over ons, en zeggen dan goh wat een domme mensen waren dat zeg! Ze geloofden in god en dachten dat het heelal oneindig was :roll:

Maar ik denk als je gelooft wat je wilt geloven je gewoon het gelukkigst bent, en daar gaat het leven bij iedereen tenslotte om!

Wat ik wel vervelend vind als er een geloof of theorie aan mensen word opgedrongen. Mijn vader werkt in een wetenschappelijk instituut (zelf geen wetenschapper) en toen hij dat een keer aan een gelovige vertelde ging ze compleet uit haar dak.. Omdat hij daar werkte..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:10

'Geloof' heeft betrekking op heel veel meer dan alleen de bijbel en 'wetenschap' omvat veel meer dan de big bang en de evolutietheorie.

Onderdelen van de wetenschap proberen ook beredenerend iets te verklaren wat zij 9 van de 10 keer niet kunnen zien of aanraken, net als geloof. Welk geloof dan ook, het christendom, de islam, geloven in geest of energie. Het uitgangspunt van een wetenschapper en dat van een gelovige is alleen heel anders.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:14

Ik geloof in de evolutie theorie. Ik denk dan ook dat alles inderdaad is begonnen met unicellulaire organismen (bacteria, archaea, protozoa). Denk dat het ooit begonnen is als een soort "biofilm", waarin de bacterien samenwerken en een geheel vormen (maar toch aparte organismen zijn!). Van daaruit krijg je dan meercellige organismen, die ook weer evolueren.

Mensen stammen niet af van apen, maar van een gedeelde voorouder, die geen aap was, maar ook geen mens. Een deel van de "nakomelingen" heeft zich op een bepaalde manier ontwikkeld en is nu bekend als "aap", een ander deel heeft zich weer anders ontwikkeld en word nu "mens" genoemd. Verschillende omstandigheden zorgen voor verschillende eigenschappen. Kijk maar naar bacteria and archaea, degenen die in geisers leven, kunnen extreme temperaturen aan (thermophiles), maar degenen die in de Dode zee leven kunnen hoge osmotische druk verdragen (halophiles).
Ieder organisme past zich aan.

Als je denkt dat evolutie theorie = aap verandert in vogel, sorry, maar dan moet je toch eens een boek openslaan hoor! Dat komt heel dom over...