Eurlings en Bos ennuh Wachtgeld??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wachtgeld Bos/ Eurlings

ja
17 (18%)
nee
68 (74%)
weet niet
6 (6%)

Totaal aantal stemmen: 91

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:42

Trouwens, sinds wanneer ga je de politiek in om er rijk mee te worden? Zodra dat een motivatie is, ga ik echt aan zo iemand twijfelen.

En de bijstand in Nederland is ook echt te vergelijken met wachtgeld van een ex-minister ja...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:44

Anoeska schreef:
Een hartchirurg verdient dan ook het dubbele in het jaar dan wat een minister verdient.

Dan had de minister maar een vak moeten leren. :D :+
Maar als die chirurg zelf opstapt omdat hij herrie heeft met een collega, krijgt die dan wachtgeld? Dacht het niet.

Air

Re: Eurlings en Bos ennuh Wachtgeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:45

Oh maar dan zeggen jullie dus eigenlijk: hoe lager je loon, hoe meer wachtgeld je moet krijgen! ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:45

Hartchirurg is een zelfstandig beroep :D :D wereld van verschil :)

daarom stapt een hartchirurg ook niet op :) want als die opstapt heeftie geen geld........

wie herinnerd zich nog die mevrouw van volgens mij de PVDA die net deed alsof ze ernstig ziek was?? Hoe heette ze ook al weer......

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:45

Zoals hierboven al vermeldt: hartchirurgen, en andere topfuncties worden doorgaans met veel hogere salarissen beloond.
Het is wel zo: je kiest er zelf voor, maar daar moeten we toch blij mee zijn?
Dat kundige mensen toch besluiten minister te worden, in plaats van zich weg te laten kapen door commerciele instellingen?
Daar mag dus best wat tegenover staan, als een coulante regeling voor wachtgeld.

@KiWiKo: dat je enigszins verbitterd bent ten aanzien van onze Nederlandse overheid is mij inmiddels wel duidelijk, en het kleurt je posts dan ook aanzienlijk. Ik kan uitspraken als dat de overheid "makkelijker met wetten om kan springen", dan ook niet serieus nemen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:47

_sparta_ schreef:
Anoeska schreef:
Een hartchirurg verdient dan ook het dubbele in het jaar dan wat een minister verdient.

Maar als die chirurg zelf opstapt omdat hij herrie heeft met een collega, krijgt die dan wachtgeld? Dacht het niet.

Even voor de goede orde. Ik gun het de hartchirurg ook van harte hoor dat hij zo veel verdient. Maar ik misgun het een minister ook niet. Ik vind het nogal kleinzielig om over het salaris (of het wachtgeld) van anderen te gaan zeiken, alleen omdat je het zelf niet krijgt.

Ik heb verantwoordelijkheden in mijn werk, en daar is mijn salaris ook naar. En anderen hebben meer verantwoordelijkheden en verdienen ook meer.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:49

Maar waarom niet gewoon een werkloosheidswet, net als iedere andere burger? Als volksvertegenwoordiger zou je het niet eens moeten willen om als een meerdere behandeld te worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:51

Anoeska schreef:
_sparta_ schreef:

Even voor de goede orde. Ik gun het de hartchirurg ook van harte hoor dat hij zo veel verdient. Maar ik misgun het een minister ook niet. Ik vind het nogal kleinzielig om over het salaris (of het wachtgeld) van anderen te gaan zeiken, alleen omdat je het zelf niet krijgt.

Ik heb verantwoordelijkheden in mijn werk, en daar is mijn salaris ook naar. En anderen hebben meer verantwoordelijkheden en verdienen ook meer.

Maar waarom krijg jij dan geen wachtgeld (die dan na de verantwoordelijkheden is) als je zelf ontslag neemt?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:55

Anoeska schreef:

Precies, en daarom is wachtgeld helemaal niet nodig. Gewoon de Werkloosheidswet, zoals die voor iedereen geldt: verplicht solliciteren, maximaal 38 maanden uitkering en de bijbehorende percentages. Als je dat niet bevalt, ga je niet de politiek in. Zoals ik al zei: zo'n functie ''neem'' je niet om rijk te worden. Zo wel, dan is er imo iets ernstig mis.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:58

Ow en trouwens een bekend geval: een dame die net 9 uur staatssecretaris was, ontslag nam en recht had op twee jaar wachtgeld. 8)7

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:07

Anoeska schreef:
_sparta_ schreef:

hoeveel verantwoordelijkheid denk je dat ik heb als DGA ????? en ik kan gewoon de bijstand in hoor als ik denk dat ik mijn bedrijf maar aan de wilgen hang :) voor mij geen wachtgeld of ww uitkering......... voor mij is het bijstand ;)

en niet ik alleen hoor........... ook alle andere DGA's in Nederland :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:09

Anoeska schreef:

Dat mensen verdienen naar wat ze doen heb ik geen probleem mee. Maar dat mensen na zelf herrie in de tent te maken en dan zelf opstappen nog geld toe krijgen, dat is naar mijn idee minstens erg merkwaardig te noemen. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:10

KiWiKo schreef:
wie herinnerd zich nog die mevrouw van volgens mij de PVDA die net deed alsof ze ernstig ziek was?? Hoe heette ze ook al weer......

Tara Singh Varma

werd er net even op gewezen :)

Hihi, ik herinner me daar nog een flauw mopje over!
"Tara Singh Varma is dood!"
"hoe kom je daarbij???"
"Oh dat zei ze tegen me..."

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:15

Van GroenLinks was zij... :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:18

hahahaa naja de eendagsvlieg kan ik niet helemaal meer plaatsen :) sorrie voor mijn fout :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:19

Ach ja, bij zulke gevallen maakt de partij eigenlijk niets uit. Het is gewoon ongehoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:21

precies............ noem het politiekmentaliteit........... dat hangt niet van een partij af......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:37

Eurlings blijft gewoon aan als demissionair minister totdat de huidige regering vervangen wordt. Hij is alleen niet herkiesbaar voor de tweede kamer en ambieert geen nieuwe functie als minister. Hij zit de rit gewoon uit.

Bos heeft ook geen ontslag genomen in de zin zoals een gewone werknemer dat doet. De PvdA wilde geen verantwoordelijkheid meer nemen voor het kabinetsbesluit en daardoor moesten de ministers ontslag nemen uit het kabinet. Alle PvdA ministers en staatssecretarissen zijn trouwens gestopt en krijgen allemaal wachtgeld, niet alleen Bos.

Je kan ontslag nemen toch niet vergelijken met een keuze van een politieke partij in wat zij het landsbelang zien?

Eigenlijk vind ik dit een beetje een kleinzielige discussie. Een politieke functie oefen je niet uit eigenbelang uit, een Bos had nou een topsalaris die het tienvoudige is van zijn huidige salaris kunnen verdienen als hij bij Shell was gebleven. Dat heeft hij twaalf jaar lang vrijwillig opgegeven en nou gaan we op z'n nederlands zeuren over een wachtgeldregeling :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:39

en wat karl als ik geen verantwoordelijkheid meer wil nemen voor mijn bedrijf? Kom ik er dan ook zo makkelijk vanaf?

Ik vind dat wat voor de burger geld ook voor de ministers geld........ die zijn ook maar gewoon in loondienst van ONS!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:41

Karl: Idd. Precies om de reden die je zegt: je gaat niet de politiek in uit eigen belang. Je kunt dus imo genoegen nemen met een gelijke behandeling en dus de Werkloosheidswet. Dat Bos vrijwillig een torenhoog salaris aan zijn neus voorbij laat gaan om volksvertegenwoordiger te worden: respect. Maar niet meer dan voor een ander die keihard werkt om zn gezin te onderhouden of misschien voor een deel van de samenleving veel betekent. De verdiensten van een politicus zitten 'm toch in wat je waar kan maken voor je kiezers? Als het goed is, is 't dát waar je het voor doet. Plus die 140.000 euro per jaar. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:22

hun zijn degene die de wetten maken voor ons simpele burgers al dan niet met verantwoordelijkheid over........

waarom "hunnie'wel en wij niet???????

misschien een rare gedachtegang hoor.......... maar ik denk dat het MKB meer verantwoordelijk is voor de economie dan de minister...... het MKB doet het namelijk :) :)

het MKB zorgt voor de bedrijvigheid, voor de werkverschaffing..........en voor het inkomen van de BV Nederland.............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:30

Karl66 schreef:
Eurlings blijft gewoon aan als demissionair minister totdat de huidige regering vervangen wordt. Hij is alleen niet herkiesbaar voor de tweede kamer en ambieert geen nieuwe functie als minister. Hij zit de rit gewoon uit.

Bos heeft ook geen ontslag genomen in de zin zoals een gewone werknemer dat doet. De PvdA wilde geen verantwoordelijkheid meer nemen voor het kabinetsbesluit en daardoor moesten de ministers ontslag nemen uit het kabinet. Alle PvdA ministers en staatssecretarissen zijn trouwens gestopt en krijgen allemaal wachtgeld, niet alleen Bos.

Je kan ontslag nemen toch niet vergelijken met een keuze van een politieke partij in wat zij het landsbelang zien?

Eigenlijk vind ik dit een beetje een kleinzielige discussie. Een politieke functie oefen je niet uit eigenbelang uit, een Bos had nou een topsalaris die het tienvoudige is van zijn huidige salaris kunnen verdienen als hij bij Shell was gebleven. Dat heeft hij twaalf jaar lang vrijwillig opgegeven en nou gaan we op z'n nederlands zeuren over een wachtgeldregeling :?

als ik een werknemer van mij een voorstel doe tot een positie terug heb ik echt leiden in last :)

als de desbetreffende werknemer naar mij toe komt vind ik het goed.......... maar ik ga niet compenseren.......

waarom moeten wij met zn allen dat dan wel in dit geval?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:53

nee, nee, en nog eens nee
als ik ontslag neem krijg ik ook geen geld
ik vind dat er moet worden gekeken waarom iemand de politiek verlaat en aan de hand daarvan kan er worden besloten tot een uitkering.
nu willen de heren papa spelen en kan de burger er voor dokken :(

hehemaal fout en het vergroot het wantrouwen in de politiek alleen maar meer :(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:45

In deze discussie vergeten jullie een ding: dit is zo geregeld bij WET. Daar hebben álle partijen (en dat is onze volksvertegenwoordiging) mee ingestemd: links, rechts, groen, christelijk, noem het maar op (al jaren geleden). Waarom moeten ze dan zeggen: nee, dank je wel? Volg ik niet hoor. Kom eerst eens met cijfers hoeveel er daadwerkelijk 6 jaar wachtgeld hebben ontvangen. Het merendeel gaat zo het bedrijfsleven in. En bovendien: de media beginnen meteen te roepen 6 jaar wachtgeld. Weten wij of iemand zegt: ik zie er vanaf. Nee toch ? De kranten ruiken een relletje en zullen het niet nalaten er meteen bovenop te springen (net als TS).

Maar zoals al eerder gezegd: in welke baan maak je zoveel uren tegen dit salaris? We hebben het nu over een ministerssalaris en daar hebben we er niet zoveel van. Tuurlijk: het is niet slecht betaald, maar je moet er wel je privé-leven voor opzij zetten uit bevlogenheid om als volksvertegenwoordiger onze belangen te behartigen. Ik vind het dan weer zóó typisch Nederlands om meteen te gaan zeuren over wachtgeld en dat wij het als belastingbetaler betalen. Dan kun je je beter druk gaan maken over bankkiers die ons land in een financiële crisis hebben gebracht door hun ongebreidelde graaigedrag. Dát heeft ons als belastingbetaler veel geld gekost en gaat het nog járenlang kosten....

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:57

Netje schreef:
Tuurlijk: het is niet slecht betaald, maar je moet er wel je privé-leven voor opzij zetten uit bevlogenheid om als volksvertegenwoordiger onze belangen te behartigen.

Je móet helemaal niets. ;)
Imo is volksvertegenwoordigen een roeping. Dat zit in je en daar ga je voor. Als het goed is wil je daar niet rijk mee worden.
Dat verdient respect, een goed salaris en bij ontslag de Werkloosheidswet. Net als de burgers waarvan je die belangen hebt behartigd. :)