Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:11

milo schreef:
Equidea schreef:
Milo, hoe kun jij als 24 jarige complexe en veelal psychische zaken oplossen? Daar mis je volgens mij (als ik even mijn 23-25 jarige hulpverleners in gedachte neem) heel wat levenservaring voor. Welke studie heb je gevolgd om die kinderen te helpen?

Ik weet niet hoor, maar om in de jeugdzorg te werken heb je gewoon een HBO diploma nodig.
Ik ben begonnen binnen de jeugdzorg op logeerhuizen, toen op een behandelsetting en nu werk ik op een crisisgroep, heel uitdagend, snelle hulpverleing, veel samenwerken, helemaal mijn ding :)

En oplossen? hechtingsproblematieken en anti-sociaal gedrag is niet op te lossen, ik heb de taak om samen met betrokke instanties (Bureau jeugdzorg, pleegzorg, etc.) een passend hulpverleningsaanbod te organiseren. Dit betekent ofwel thuisplaatsing ( met of zonder vervolghulp) of plaatsing binnen pleegzorg, gezinshuis, behadelsetting etc.
Daarbij hebben wij als groepswerkers vooral een observerende en adviserende rol, want zoals je weet: BJZ beslist uiteindelijk.
Om dit werk uit te oefenen hoef je niet 50 jaar te zijn met een dik pak levenservaring. Je moet stevig in je schoenen staan, kennis van zaken hebben en een menselijk inzicht.
Ik vind het nogal beledigend dat jij suggereert dat ik met mijn 24 jaar mijn werk niet goed zou kunnen uitoefenen. Ik zal je vertellen: ik ben professioneel en ben een verrekt goede groepswerker! Beetje raar hoor.

Wil ik gedragswetenschapper worden (dat wil ik, want ik heb ook zo mijn ambities) heb ik toch universiteit nodig.

Hmn, jammer dat je zo snel struikelt over algemen kritiek. Jammer dat je ook de standaard 13 in een dozijn argumenten gebruikt die je wel vaker hoort.
Ik zei al dat ik sprak over de ervaringen die ik persoonlijk met andere 23-25 jarige dames heb in de jeugdzorg, en die zijn helaas gewoon niet goed.

Ik kreeg altijd te horen dat alles mijn schuld was dat mijn vader ziek was en dat ik lui was in het huishouden, en vooral dat ik niet naar school ging omdat ik altijd moe was, dat was helemaal schandelijk.
Als diezelfde jonge dame toen de moeite had genomen om verder te kijken waar ik dat zelf nog niet kon (levenservaring helpt mogelijk?), dan was er gezien dat mijn vader inderdaad ziek was, en daarbij mij omlaag trok (vaders heeft vorig jaar bijvoorbeeld 2x geprobeert er een einde aan te maken, niemand die toen nog naar mij omkeek ondanks dat ik minderjarig was)... Niemand die zei van goh... misschien was er toch wel iets aan de hand met dat luie meisje... (of ben ik ook z'n anti-sociaal hechtingsprobleem geval waar je niks mee kan wanneer je bij bjz werkt :) ).

En ik weet heel goed dat er zat goeds gebeurt bij bjz, maar ik ken alleen gevallen waarbij het niet goed verliep. En daar moet je me ook niet om kwalijk gaan nemen, want ik heb niet 500 vrienden bij bjz zitten...
Maar dan aan jou de taak om mij te vertellen wat er wel goed gaat, gezien jij daar meer inzicht in hoort te hebben dan ik, liefst nog met een wat vriendelijkere toon, zou ook fijn zijn :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:37

Breek me de bek niet open over jeugdzorg, wat een poedersuiker organisatie met incompetente medewerkers. Probeer zo'n juffie die voogd heet eens te spreken te krijgen, dat lukt je gewoon niet! Hulpverlening??? Daar gaan ze eerst een half jaar over vergaderen terwijl een kind steeds verder afzakt. Een kind wordt in zijn netwerk geplaatst (in dit geval bij mij), maar je ziet als netwerkopvang geen cent. Kind moet toch naar school, eten, kleding etc. Ik vind het echt schandalig, het ergste is nog dat ik de hulpverlening zelf betaal omdat er vanuit de instanties eerst een half jaar over vergaderd moet worden.
Het wordt tijd dat de bezem eens flink door die organisatie heen gaat!

newmom

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:45

ook ik heb geen goed woord over voor jeugdzorg..
zelf heb ik vroeger op een internaat gezeten en meer dan eens gevallen de reveu zien passeren van kinderen die onterecht in een gesloten inrichting werden gestopt en kinderen die toch terug naar huis werden gestuurd terwijl ze echt mishandeld werden..
Ik snap aan de andere kant ook wel dat het erg moeilijk is om de juiste keuzes te maken..
toch vind ik dat je t niet kan veroorloven om als instantie zulke grove fouten te maken als wat er dus op tv was.. en t gebeurd vaker dan eens..

bhah moet er niet aan denken dat ze mij mn kinderen zouden afnemen.. word er nu al misselijk van, bij de gedachte alleen al..
ik zou echt gek worden.. maar dat mag niet want dan krijg je ze nooit meer te zien.. (en zo werkt t, das toch ook krom?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:51

milo schreef:
Wat ik me afvraag: toen die kids uit huis werden geplaatst, was dat vrijwillig. Wat was de oorzaak dat het gedrag verslechterde?

Aleereerst natuurlijk: een uithuisplaatsing, vrijwillig of niet, is een ingrijpende en in veel situaties ook traumatische gebeurtenis. Het kan op z'n hoogst het minste van 2 kwaden zijn - het is nooit een goede situatie.
Ten tweede is en de situatie binnen een instelling zeker in het begin ingewikkelder (meer personen om mee om te gaan).

Eigenlijk is er volgens mij nauwelijks een kind te vinden dat niet in eerste instantie reageert met stress en dus slechter gedrag.

Maar als daarnaast GEEN hulp geboden wordt, de jongere meerdere keren wordt overgeplaatst en afspraken niet nagekomen worden... dan is het volgens mij een wonder als het gedrag *niet* verslechtert. (En ja, dat is de realiteit geweest in die situaties die ik ken. Je kunt dit natuurlijk voor jezelf wegredeneren: jaja, ze kent maar de helft van het verhaal. En er zal zeker ook een boel inzet geweest zijn van individuele hulpverleners. Maar dat er afspraken gemaakt zijn die niet zijn nagekomen is ondubbelzinnig bewijsbaar.)

Citaat:
Binnen mijn organisatie wordt er direct bij uit huisplaatsing ambulante hulp binnen het gezin ingezet. Dat is BJZ namelijk verplicht, naast verblijf MOET er jeugdhulp afgegeven worden.

Dat kan best verplicht zijn, maar als het er niet is of als het niet gegeven wordt - wat dan? Dat het verplicht is betekent niet dat het ook gebeurt. Want wie fluit BJZ dan terug? (En op welke termijn?) En wat ga je doen als er gewoon geen hulpverlener beschikbaar is op dat moment?

Het is volgens mij de bedoeling dat het de gezinsvoogd is die toeziet op de adequate uitvoering van de hulpverlening - en van de gezinsvoogden is bekend dat ze (door een veelheid van redenen) niet in staat zijn om in al die situaties voldoende overzicht te houden (grote caseload, groot verloop etc.)

Kortom, de jeugdzorg beroept zich makkelijk op de verplichtingen en controle (van de wet en de rechter) die er in de praktijk niet zijn. Ik denk dat dat de jeugzorg een soort vals gevoel van veiligheid geeft (je gaat vertrouwen dat fouten wel opgemerkt worden, en dat verandert je houding ten opzichte van wat je moet doen op subtiele wijze.)
Dat vind ik ook wel spreken uit de houding van de vele persreacties van de jeugdzorg: ze zijn zo weinig.. nederig. Ze zijn zo overtuigd. Terwijl het me een gebied lijkt waar je vooral heel onzeker bent - want je bent verantwoordelijk voor hele kwetsbare kinderen in situaties waarin er geen makkelijke oplossingen meer zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

Tja. Ik werk zelf binnen jeugdzorg (geen BJZ) én heb er mee te maken als moeder. :n Wat een baggerorganisatie...
Manadenlange wachtlijsten, geen énkele perspectief die geboden wordt, casemanagers die vooral afschuiven.
Lekker is dat.
En zelf ploeter je maar verder als ouder, je vraagt toch niet voor de hobby hulp? Daar is al een heel traject aan voraf gegaan!

Als je als jeughulpverleningsnstantie met alleen je naam al álle ouders in NL in tranen laat uitbarsten "alsjeblieft, niet BJZ" wat is dan nog het hulpverlenende stukje in je taak over?
Veel hulpverleners vragen niet eens wát je hulpvraag nu echt is, vullen deze zelf in en hebben een oordeel (vies en onhygienisch als hulpverlener zonder kind. die dan op kantoor door een collega wordt gecorrigeerd: nee met kinderen héb je nu eenmaal sneller kruimels en chaos. Ohoh, naja nu heb ik het al opgeschreven....).

Er kan heel veel verbeterd worden binnen BJZ. Het idee is heel leuk, de mensen die wel hun werk doen zijn goud waard.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:59

nou ik geloof ook niet in jeugdzorg deze week in de telegraaf stond nog dat er een zuigling uit huis was geplaats om dat schouder gebrokken was tijdens de bevaling dachten ze dat de ouders dat hadden gedaan. gelukig voor de kersverse ouders is dat opgelost maar waren het kind wel even kwijt en zaten wel op het buro van politie |o :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:04

Espie schreef:
nou ik geloof ook niet in jeugdzorg deze week in de telegraaf stond nog dat er een zuigling uit huis was geplaats om dat schouder gebrokken was tijdens de bevaling dachten ze dat de ouders dat hadden gedaan. gelukig voor de kersverse ouders is dat opgelost maar waren het kind wel even kwijt en zaten wel op het buro van politie |o :+

Ik zal je zeggen dat ik een meisje ken die ook haar kindje op deze manier is kwijtgeraakt want haar zoontje had bij nader onderzoek zijn beentje gebroken. Het was ook een heel slopende bevalling en het kindje zat erg krap. Meisje is met kindje voor een medisch iets naar de dokter gegaan en die heeft alles ingelicht en ja hoor, zuigeling van 5 weken weggehaald. Gelukkig is het kindje weer thuis na 2.5 jaar!!!!!!
Niet te geloven dit! :n Triest, erg triest!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:11

Jeugdzorg, raad voor de kinderbescherming, humanitas. Allemaal organisaties die ik inmiddels ken uit mijn kennissenkring. En eerlijk gezegd heb ik daar vaak geen goed woord voor over.
Zo ooit eens meegemaakt dat een kind wat enkel alleen onder deskundige begeleiding vader mocht zien. Dat ivm vooral psychische mishandeling. En wat doe je dan... zet het kind in een ruimte met een stagiair en die man. Man manipuleert vervolgens stagiair, en loopt samen met kind uit de ruimte richting parkeerplaats.
Gelukkig stond de moeder buiten te wachten en heeft zo het kind kunnen behoeden voor een eventuele ontvoering.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:22

Jeugdzorg en aanverwante instanties komen in aktie op zeer emotionele momenten in een gezin. Ze moeten vaak ontzettend ingrijpende beslissingen nemen en er zijn maar weinig ouders die blij worden van dergelijke beslissingen. Zo'n ingrijpen is een enorme inbreuk op je privé leven en zwaardere kritiek is er bijna niet. Toch merk ik nu al in mijn functie dat ouders vaak niet objectief naar hun eigen situatie kijken en het ingrijpen overmatig vinden, terwijl een buitenstaander direct ziet dat er ontzettend veel schort.

Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. En eigenlijk kan een Jeugdzorg nooit goed doen voor alle partijen, praktisch gezien wordt er altijd iemand gekwetst. Ik ben stiekum blij dat ik mijn idee om zelf in de jeugdhulpverlening te gaan werken al snel na aanvang van mijn opleiding heb laten varen...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:26

Ik kan zo tientallen voorbeelden opnoemen van daadwerkelijke fouten die gemaakt zijn in een paar jaar tijd. Domme fouten die gewoon niet hadden moeten gebeuren.
Deze instanties zijn helaas nodig in ons land. Maar vanwaar al die onbenullige fouten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:42

Coby schreef:
Ik kan zo tientallen voorbeelden opnoemen van daadwerkelijke fouten die gemaakt zijn in een paar jaar tijd. Domme fouten die gewoon niet hadden moeten gebeuren.
Deze instanties zijn helaas nodig in ons land. Maar vanwaar al die onbenullige fouten?

Precies :j Jeugdzorg neemt moeilijke beslissingen en dat daar mensen gekwetst worden is helaas reeel. Maar je kunt dat zorgvuldig doen, of onzorgvuldig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:34

Chubby schreef:
...
Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. En eigenlijk kan een Jeugdzorg nooit goed doen voor alle partijen, praktisch gezien wordt er altijd iemand gekwetst. Ik ben stiekum blij dat ik mijn idee om zelf in de jeugdhulpverlening te gaan werken al snel na aanvang van mijn opleiding heb laten varen...

alleen zo jammer dat meestal de partij "kind"de dupe is .....

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:56

Ik heb over het algemeen geen goed woord over voor de instantie jeugdzorg
De mensen die er werken zijn daarintegen vaak gemotiveerde mensen

Echter... Mijn ervaringen met jeugdzorg zijn heel erg slecht
Ik heb er vanaf mijn 12de mee te maken gehad en ze hebben me behoorlijk wat trauma's bezorgd
Dat er vaak door jeugdzorg actie's ondernomen worden op een moment dat een situatie al emotioneel is , is mijns inziens logisch
Waar ik echter vaak tegenaangelopen ben is onbegrip en weinig inlevingsvermogen
Heel veel medewerkers zijn echt gemotiveerd en zijn het werk niks voor niks gaan doen alleen het inlevingsvermogen van mijn voogden toendertijd .......
Er is nooit aan mij gevraagd wat ik nou wou of hoe het met me ging
Ik zag mijn voogd alleen maar als het weer gewisseld was of als ze weer eens besloten hadden mij ergens anders te plaatsen
Heb dan ook in 1 jaar daadwerkelijk op 8 verschillende plekken gewoond
De communicatie bij het bureau waar ik zat was echt bedroevend
Zo ben ik in 1 jaar 8 keer verwisseld van voogd en bij deze overdrachten is er iets behoorlijk mis gegaan want in 1 keer stond ik op de lijst voor een gesloten afdeling terwijl ik op de lijst moest voor kamertrainingcentrum
Mijn voogd die ik toen kreeg had er helemaal geen kaas van gegeten
Die beoordeelde naar wat zij zag en kon niet helemaal verder kijken dan haar neus lang was
(zij was een hele degelijke vrouw en ik was een 15 jarig rockertje inclusief hanekam)
Op hoe ik eruitzag beoordeelde zij dat ik een risicogroep was , zij vond het niet normaal dat ik me zo kleedde en trok daar conclusie's uit zonder naar mij of mijn familie te luisteren
Zo kwam het dat ik ineens wekelijks een urinetest moest laten doen terwijl ik nog nooit drugs aangeraakt had of overmatig gedronken had

Door alle wisselingen van voogden en andere blikken en zienswijze ben ik een paar keer ergens weggehaald en uitgeplaatst terwijl dat niet nodig was
Toen ik 16 werd werd mij 700 gulden in de hand geduwd met de mededeling ga maar een kamer zoeken
En hier kun je een inboedel van halen
Ik heb toen 2 jaar lang geen voogd gezien , wel brieven gekregen op mijn adres van anderen met gevoelige info van jeugdzorg (foutje bedankt)
En toen ik 18 werd is er niemand uit jeugdzorg geweest die me nog even verder heeft begeleid , ik moest het de dag na mijn verjaardag zelf redden en was ook niet echt welkom op het bureua want tijd voor me hadden ze niet

Ach jeugdzorg ....
Wat ik dan echter ook wel weer snap is dat de medewerkers soms gigantisch tegen de bureaucratie aanlopen
Ik heb dan nooit mijn voogden echt leren kennen maar er waren een paar bij die naar mijn idee echt wel wouden en de motivatie ook hadden om alles correct te doen maar die eeuwige regels en bureaucratie
En ja soms moeten idd beslissingen gemaakt worden voor het kind
Het is alleen zo jammer dat als er een foutje word gemaakt het kind de gevolgen mag dragen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:00

Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen hoor, want ben het helemaal eens met het feit dat er onvergeeflijke fouten worden gemaakt. Twee kanten op: te vroeg ingrijpen wat bijzonder veel invloed heeft op het leven van iedereen, en te laat ingrijpen wat meestal met name verkeerd afloopt voor het betrokken kind. Het juiste moment en de juiste handeling zijn zó moeilijk te grijpen!

Het kind is hoe dan ook de dupe. Maar is dat dan sec de verantwoordelijkheid van een instelling? Of is dat in den beginne altijd nog de verantwoordelijkheid van ouders/ opvoeders en de nabije omgeving als school en familie?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:03

En inmiddels gaan er 3 jeugdgevangenissen dicht en zoekt er 620 man werk...

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:08

Ik heb persoonlijk geen ervaringen met Jeugdzorg maar verhalen die ik dmv mijn toenmalige werk heb meegekregen zijn niet bepaald positief. Ik denk dat ze nog een lange weg te gaan hebben.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:08

Chubby schreef:
Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen hoor, want ben het helemaal eens met het feit dat er onvergeeflijke fouten worden gemaakt. Twee kanten op: te vroeg ingrijpen wat bijzonder veel invloed heeft op het leven van iedereen, en te laat ingrijpen wat meestal met name verkeerd afloopt voor het betrokken kind. Het juiste moment en de juiste handeling zijn zó moeilijk te grijpen!

Het kind is hoe dan ook de dupe. Maar is dat dan sec de verantwoordelijkheid van een instelling? Of is dat in den beginne altijd nog de verantwoordelijkheid van ouders/ opvoeders en de nabije omgeving als school en familie?

Het ingrijpen door Jeugdzorg staat voor mij niet ter discussie. Ingrijpen is helaas in bepaalde gevallen toch echt nodig. Maar de manier waarop deze zaken afgehandeld worden stoort mij enorm.
Voorbeelden:
-begeleiding tijdens bezoek onder toezicht door stagiair.
-valse beloften aan kind.
-door onzorgvuldig onderzoek werd rapport door de rechtbank nietig verklaard.
-zelfs na het aantonen van meerdere bewijzen nog steeds niet af willens stappen van de omgang met ernstig manipulerende vader.
-onzorgvuldig onderzoek na treiterijen ex, daardoor serieuze melding AMK.

Tsja ik kan nog wel even verder gaan. Dit zijn overigens maar twee gevallen. Wanneer ik zoveel fouten zou maken op mijn werk zou ik al lang ontslag hebben gekregen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:14

Tja heb er vorige jaar mee te maken gehad naar aanleiding van een aangifte en er zijn kleine kinderen bij betrokken wordt jeugdzorg automatische geinformeerd.

Kreeg alleen van een vriend een duidelijk waarschuwing dat ik erg moest oppassen wat ik deed en zei en ook met werk. Dit om te voorkomen dat ze zouden ingrijpen en de kinderen zouden weghalen.

Gelukkig is het van korte duur geweest. Maar het is wel oppassen geblazen.
Ze kwamen bij mij alles controleren en de kids moesten aanwezig zijn. Terwijl bij de veroorzaker hij op kantoor moest komen en hem niet gingen controleren. Ik vond dit zeeeeer kwalijk en fout.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:33

We hebben voor jaren geleden onder dwang van school (wanneer we ons niet bij jeugdzorg melden, wilde school mijn jongste dochter, toen ca. 14 jaar niet meer toelaten) een paar "sessie's " gehad bij Jeugdzorg.

We hadden al vrij snel in de gaten... inpakken en wegwezen hier !!!

We hadden geen zin om ons als toen 38 en 43 jarige ouder "de wet te laten voorschrijven" door een zorgverlener, vers van de opleiding en zelf geen kids.

En onze nu 21 jarige dochter... is zonder hulp van jeugdzorg uitgegroeid tot een zeer sociale meid, volgt een opleiding Zorg en Welzijn.

Ik heb een nare smaak overgehouden aan Bureau Jeugdzorg.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:34

Toevallig is een naast familielid van mij al jaren werkzaam bij BJZ (sowieso al zijn leven lang in dezelfde sector, en hij is niet erg jong meer), ik krijg nog wel eens het een en ander mee.
Ook hij baalt van de fouten die er zo nu en dan worden gemaakt, kan zich er heel erg kwaad om maken, maar de goede dingen hoor je niet he.
Kan ook niet, je doet het in de ogen van de betrokken gezinnen toch nooit goed! Vrijwel niemand wordt er blij van als hij in aanraking komt met BJZ. Er is immers óf iets loos met het kind, met de ouders, of met beide.

Een kind komt echt niet om één of ander wissewasje bij jeugdzorg terecht, daar moet écht wel een indicatie voor zijn. De mensen die hier roepen 'en er was helemaal niks aan de hand en toen werd dat arme kindje zoooomaar uit huis geplaatst!! die arme ouders ook! konden er helemaal niks aan doen! echt zo gemeen!'
Sorry, maar dat zijn mensen die óf een verdraaid verhaal uit de zoveelste hand hebben, of zelf op geen enkele manier meer objectief naar de situatie keken.

Uit huis plaatsingen zijn véél werk. Het is niet alleen een ontzettende administratieve rompslomp, je hebt akkoord nodig als gezinsvoogd- kan niet zomaar een kind meenemen, je moet een opvangadres zien te regelen (en die liggen níet voor het oprapen) maar het heeft ook een enorme impact op zo'n gezin en dat beseffen ze bij BJZ ook echt wel.

Gezinsvoogden hebben een enorme caseload momenteel (vaak veel meer dan dat de richtlijnen voorschrijven- maar meer mensen zijn er nu eenmaal niet) en die gaan zichzelf echt geen dingen op de hals halen om zichzelf maar een beetje aan t werk te houden. Alsjeblieft zeg.

Soms komen gezinnen zelf met een alternatieve oplossing (kind naar oma-opa/tante-oom of iets dergelijks) en dit wordt dan ook echt wel in overweging genomen, maar dat is ook niet altijd de beste oplossing.

De mensen hier die van mening zijn dat ze bij BJZ de hele dag uit hun neus zitten te eten en maar wat roepen, die moeten maar een keer een dagje meelopen. Zit je op één dag tegenover ontspoord gezin nummer zoveel, en zou niet de eerste keer dat je bedreigt wordt door pappie (ooooohhh, ohja, sorry, die gemene BJZ-medewerker ook!)

Er zitten hele normale gezinnen tussen met kinderen die het moeilijk hebben, en een flinke zet in de goede richting nodig hebben. Maar je komt ook het grootste uitschot tegen wat je je kunt voorstellen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:46

Chubby schreef:

Zorgvuldig handelen bij dergelijk ingrijpen is absoluut, zonder enige twijfel de verantwoordelijkheid van de instantie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:51

Shadow0 schreef:
Chubby schreef:

Zorgvuldig handelen bij dergelijk ingrijpen is absoluut, zonder enige twijfel de verantwoordelijkheid van de instantie.

Eens! En juist dat zorgvuldig handelen staat hier ter discussie.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:54

@concorde:
Ik kreeg van die vriend hetzelfde mee hij heeft jaaaaaaaaaaren ervaring en zoals ik het zie super in zijn werk. Ik heb toen in de tijd erg veel hulp van hem gehad en advies.
Ik ben in aanraking gekomen via een aangifte die geven ze gelijk door aan Bureau Jeugdzorg dat gaat helaas wel snel.

Hij is er idd weg en ook daar waren er veel mensen net van de opleiding af die moesten gaan bepalen wat er met kinderen ging gebeuren. Erg triest.

Ik heb toen in de tijd denk 1 maand 2 contactpersonen gehad toen heb ik het afgekapt.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 15-03-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:55

Concorde schreef:
Toevallig is een naast familielid van mij al jaren werkzaam bij BJZ (sowieso al zijn leven lang in dezelfde sector, en hij is niet erg jong meer), ik krijg nog wel eens het een en ander mee.
Ook hij baalt van de fouten die er zo nu en dan worden gemaakt, kan zich er heel erg kwaad om maken, maar de goede dingen hoor je niet he.
Kan ook niet, je doet het in de ogen van de betrokken gezinnen toch nooit goed! Vrijwel niemand wordt er blij van als hij in aanraking komt met BJZ. Er is immers óf iets loos met het kind, met de ouders, of met beide.

Een kind komt echt niet om één of ander wissewasje bij jeugdzorg terecht, daar moet écht wel een indicatie voor zijn. De mensen die hier roepen 'en er was helemaal niks aan de hand en toen werd dat arme kindje zoooomaar uit huis geplaatst!! die arme ouders ook! konden er helemaal niks aan doen! echt zo gemeen!'
Sorry, maar dat zijn mensen die óf een verdraaid verhaal uit de zoveelste hand hebben, of zelf op geen enkele manier meer objectief naar de situatie keken.

Uit huis plaatsingen zijn véél werk. Het is niet alleen een ontzettende administratieve rompslomp, je hebt akkoord nodig als gezinsvoogd- kan niet zomaar een kind meenemen, je moet een opvangadres zien te regelen (en die liggen níet voor het oprapen) maar het heeft ook een enorme impact op zo'n gezin en dat beseffen ze bij BJZ ook echt wel.

Gezinsvoogden hebben een enorme caseload momenteel (vaak veel meer dan dat de richtlijnen voorschrijven- maar meer mensen zijn er nu eenmaal niet) en die gaan zichzelf echt geen dingen op de hals halen om zichzelf maar een beetje aan t werk te houden. Alsjeblieft zeg.

Soms komen gezinnen zelf met een alternatieve oplossing (kind naar oma-opa/tante-oom of iets dergelijks) en dit wordt dan ook echt wel in overweging genomen, maar dat is ook niet altijd de beste oplossing.

De mensen hier die van mening zijn dat ze bij BJZ de hele dag uit hun neus zitten te eten en maar wat roepen, die moeten maar een keer een dagje meelopen. Zit je op één dag tegenover ontspoord gezin nummer zoveel, en zou niet de eerste keer dat je bedreigt wordt door pappie (ooooohhh, ohja, sorry, die gemene BJZ-medewerker ook!)

Er zitten hele normale gezinnen tussen met kinderen die het moeilijk hebben, en een flinke zet in de goede richting nodig hebben. Maar je komt ook het grootste uitschot tegen wat je je kunt voorstellen!

Dus deze mensen kletsen allemaal uit hun nek? Nou concorde, ik weet wel dat BJZ zomaar een kind uit huis plaatst of in behandeling neemt en dat heb ik echt niet uit de zoveelste hand.
Een verschrikkelijke achterbakse, lakse (als het hun zo uitkomt) is het! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:57

Mijn vriendin is in aanrakling gekomen het jeugdzorg. Door jeugzorg belandde ze in een tehuis voor 'onhandelbare kinderen' en uiteindelijk zelfs in een jeugdgevangenis.
Als iemand het hele verhaal wil weten mag je een pb sturen, ik zet het liever niet hier neer.

In ieder geval heb 'ik' dus geen goede ervaring met Jeugdzorg. Heb alles van dichtbij meegemaakt wat voor 'organistatie' dat is.

Edit: Ze werd zelfs meerdere keren voor de rechter gesleept en moet zelfs nu nog 4x per week met een soort psycholoog praten. Iemand van OTS (onder toezicht stelling), misschien wel tot haar 18e.. en ze is 15!
Vandaag is ze eindelijk vrij, ben zo ongelovelijk blij!

Gisteren was ze bij mij (verlof) en hebben we het gevierd met taart en kado's!
Ze heeft vanaf september vastgezeten. Wat een ellende allemaal..