Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:45

verootjoo schreef:
Ons dorp mocht niet eens stemmen :=

Maar ik denk dat er veel mensen een beetje 'klaar' zijn met de politiek. Ik heb tegenwoordig ook niet echt het idee dat ze wat doen met de stemmen. Ze kijken toch niet echt naar wat er gestemd wordt, maar trekken hun eigen plan := Ik heb ook steeds minder zin om er energie in te steken.

Dat mag niet eens.

Ze kijken voor welke partij de meeste stemmen zijn, en met welke partijen er een coalitie gevormd kan worden.
Dan kan het zijn dat bv de SP veel stemmen heeft, en de VVD ook..... maar VVD samen met de SP gaat niet werken. Als er nu geen partij is die zoveel stemmen heeft dat er samen met de SP een werkbare coalitie gevormd kan worden, kijken ze bv naar een VVD die óók heel veel stemmen heeft, maar waar wel een werkbare coalitie mee gemaakt kan worden. Stemmen moet je dus ook een beetje tactisch doen. Maar luisteren moeten ze echt wel. Ze mogen niet zomaar alle stemmen aan de kant gooien, en doen wat ze zelf leuk vinden.

Maar als jouw partij in een coalitie komt, moeten ze toch compromissen sluiten. Alles wat ze willen kan niet, maar je zult dan wel achter een deel van de standpunten kunnen staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:48

Yamcha schreef:
verootjoo schreef:
Ons dorp mocht niet eens stemmen :=

Maar ik denk dat er veel mensen een beetje 'klaar' zijn met de politiek. Ik heb tegenwoordig ook niet echt het idee dat ze wat doen met de stemmen. Ze kijken toch niet echt naar wat er gestemd wordt, maar trekken hun eigen plan := Ik heb ook steeds minder zin om er energie in te steken.

Dat mag niet eens.

Ze kijken voor welke partij de meeste stemmen zijn, en met welke partijen er een coalitie gevormd kan worden.
Dan kan het zijn dat bv de SP veel stemmen heeft, en de VVD ook..... maar VVD samen met de SP gaat niet werken. Als er nu geen partij is die zoveel stemmen heeft dat er samen met de SP een werkbare coalitie gevormd kan worden, kijken ze bv naar een VVD die óók heel veel stemmen heeft, maar waar wel een werkbare coalitie mee gemaakt kan worden. Stemmen moet je dus ook een beetje tactisch doen. Maar luisteren moeten ze echt wel. Ze mogen niet zomaar alle stemmen aan de kant gooien, en doen wat ze zelf leuk vinden.

Maar als jouw partij in een coalitie komt, moeten ze toch compromissen sluiten. Alles wat ze willen kan niet, maar je zult dan wel achter een deel van de standpunten kunnen staan.

mag niet nee... maar daar hebben 'belangrijke' mensen best een beetje schijt aan. En als ze het niet eens worden, klapt de gemeenteraad er gewoon uit 8-) Ze doen net de grote mensen in den haag na :P

Anoniem

Re: Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:00

Dan zou ik daar maar rap melding van maken, want dat is tegen alle regels in :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:53

Ik had geen stembiljet en zat 100 km verderop.
Beetje moeilijk. Ik woon ook te weinig in mijn dorp/ huis om dat allemaal op tijd nog te regelen.
Wanneer komt er internetstemmen ofzo :Y)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:08

Ik heb wel gestemd, op D66 :) Ik stem altijd op D66, maar doe voor de zekerheid ook altijd nog de stemwijzer, waar D66 ook altijd bovenaan komt te staan, dus wat dat betrefd zit ik wel goed. Het niet stemmen vind ik pure luiheid. Als je even snel de stemwijzer doet krijg je al een heel goed beeld van de standpunten van verschillende partijen en wat het beste bij jouw past. Daarvoor hoef je je niet uren in te lezen. Voor mij hebben mensen die niet stemmen dus ook geen recht om te gaan zeuren, als je te lui bent om een kruisje op een stembiljet te zetten maar wel de energie hebt om te constateren wat er allemaal mis gaat stel je imo je prioriteiten niet goed. Met zeuren bereik je niks, met stemmen wel :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:05

Jou gemeente moet daarvoor wel mee doen aan de stemwijzer. Beverwijk deed dat dus niet en ik moet zeggen dat die enorme lappen tekst die de partijprogramma's van de verschillende partijen vormen wel erg afstotend werkt.