Leraar draagt hoofddoek als protest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:29

Ik vind het juist wel goed! Vrijheid van meningsuiting toch ;)
Bovendien, hij dráágt het alleen. In z'n lessen moet hij er verder geen aandacht aan geven tenzij leerlingen vragen waarom hij dat doet. De vrijheid van meningsuiting is erg belangrijk in Nederland, dit kan hij dan wel weer in z'n lessen gebruiken.

Als protest tegen de PVV.. kan. Maar dat kan/mag hij niet overbrengen aan zijn leerlingen, discussieren vind ik dan wel weer kunnen. Laat de leerlingen ook aan het woord! (en ontkracht, als leraar zijnde, die meningen+argumenten niet)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:30

Waar ik me in deze discussie altijd over verbaas is dat ons land ontstaan is uit een godsdienstoorlog. De basis van onze nationaliteit is godsdienstvrijheid en het staat juist haaks op de nederlandse versie van de joods/christelijke cultuur om uitingen van godsdienst te verbieden. Dat was nou net de achtergrond van de tachtigjarige oorlog, je eigen godsdienst mogen beleiden, ook al ging die in tegen de op dat moment aanwezige europese godsdienstige cultuur.

Alleen daarom al kan je onze cultuur niet vergelijken met die van duitse deelstaten of Frankrijk. Eén europese culturele identiteit bestaat namelijk niet.

Om tegelijk nog een misverstand uit de weg te ruimen, ook in onze joods/christelijke cultuur is het niet abnormaal dat vrouwen met een bedekt hoofd rondlopen. Ik zie regelmatig staphorster vrouwen in klederdracht en die dragen toch echt een kapje op hun hoofd. Die klederdracht is een onderdeel van hun culturele identiteit, die echt wel afwijkt van de mainstream culturele identiteit. Gaan we dat dan ook gelijk maar verbieden?

Als laatste verbaas ik me over de opvatting in dit topic dat een school een normen en waardenvrije zone is, waar blijkbaar alleen over maatschappelijke issues nagedacht mag worden in de maatschappijleerles. School is een plek waar leerlingen (naast thuis) een groot deel van hun meningen, waarden en normen ontwikkelen. Hoe kan je van kinderen verwachten dat ze op hun achttiende kunnen stemmen als we tegelijk vinden dat ze op school geen mening mogen leren ontwikkelen? Wat mij betreft is de school juist een plek waar maatschappelijke discussie plaats moet vinden en waar leerlingen een mening over maatschappelijke zaken leren ontwikkelen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:31

Mooi gezegd Karl66 :j

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:32

Ik geloof dat Karl het beter kan verwoorden dan ik :D

jameyskatje

Re: Leraar draagt hoofddoek als protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:25

goede post karl66!!!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

Sonja schreef:
Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.

Wat een onzin. Het gaat hem toch aan, een school is immers gesubsidieerd ;)
Een leraar mag dus ook niet staken als de omstandigheden echt slecht zijn?

Edit: Ik ben het helemaal mee eens met wat Karl zegt. :j
Laatst bijgewerkt door Yonker op 03-03-10 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:57

Karl66 schreef:
Waar ik me in deze discussie altijd over verbaas is dat ons land ontstaan is uit een godsdienstoorlog. De basis van onze nationaliteit is godsdienstvrijheid en het staat juist haaks op de nederlandse versie van de joods/christelijke cultuur om uitingen van godsdienst te verbieden. Dat was nou net de achtergrond van de tachtigjarige oorlog, je eigen godsdienst mogen beleiden, ook al ging die in tegen de op dat moment aanwezige europese godsdienstige cultuur.

Alleen daarom al kan je onze cultuur niet vergelijken met die van duitse deelstaten of Frankrijk. Eén europese culturele identiteit bestaat namelijk niet.

Om tegelijk nog een misverstand uit de weg te ruimen, ook in onze joods/christelijke cultuur is het niet abnormaal dat vrouwen met een bedekt hoofd rondlopen. Ik zie regelmatig staphorster vrouwen in klederdracht en die dragen toch echt een kapje op hun hoofd. Die klederdracht is een onderdeel van hun culturele identiteit, die echt wel afwijkt van de mainstream culturele identiteit. Gaan we dat dan ook gelijk maar verbieden?

Als laatste verbaas ik me over de opvatting in dit topic dat een school een normen en waardenvrije zone is, waar blijkbaar alleen over maatschappelijke issues nagedacht mag worden in de maatschappijleerles. School is een plek waar leerlingen (naast thuis) een groot deel van hun meningen, waarden en normen ontwikkelen. Hoe kan je van kinderen verwachten dat ze op hun achttiende kunnen stemmen als we tegelijk vinden dat ze op school geen mening mogen leren ontwikkelen? Wat mij betreft is de school juist een plek waar maatschappelijke discussie plaats moet vinden en waar leerlingen een mening over maatschappelijke zaken leren ontwikkelen.

Amen. Dit is precies wat ik bedoel. Al heb ik het anders omschreven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:20

Karl66: geweldig goeie post, alleen pak je in de laatste alinea de binnenbocht. Ja, de school is ook een plaats waar meningen gevormd worden. Maar boven dat alles zou ik toch liever hebben dat de materie objektief gebracht wordt en leerlingen gestimuleerd worden om hun eigen keuzes te maken. Oplossingen aandienen vind ik niet meteen een optie.

Daarnaast vind ik het wel kwalijk dat een leraar Nederlands van zijn taak wegloopt, zijn positie te misbruikt om zijn mening door te drijven. Ik vraag me af hoeveel tijd hij heeft kwijtgeraakt aan deze aktie tijdens zijn lesuren. Wat hij in zijn eigen tijd doet, maakt mij verder niet veel uit. Maar zijn taak is en blijft de Nederlandse taal bijbrengen, niet om maatschappijleer te geven. En wat dat betreft begaat hij precies dezelfde fout als mijn vroegere leraren Nederlands, waarmee ik ook regelmatig aanvaringen had. En ik had nog een grotere hekel aan leraren die maar vonden dat we tijdens schooltijd maar met hun mee moesten gaan demonstreren tegen regeringspartijen waartegen de leraren van school iets hadden. De school had dan op zijn minst twee demonstraties moeten organiseren. Eentje die tegen de regering was en eentje die voor de regering was.

Voor de rest ben ik het wel eens met de argumentatie en ook die van jezelf, alleen de middelen zijn wat anders.

Overigens werkt druk van bovenaf meestal averechts. Ik denk dat er weinig landen zijn waar zo weinig moslim-extremisten zijn als in Iran, juist omdat de regering zo ontzettend fanatiek is. De bevolking heeft het allang gehad met 31 jaar onderdrukking. Iran lost zichzelf daarom vanzelf op, het enige probleem is dat ze het risico lopen om naar de andere kant door te slaan, zoals dit na 70 jaar Sovjet Unie is gebeurd in Rusland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:22

Judith_ schreef:
Dit artikel is bij mijn weten niet helemaal compleet wat dus duidelijk voor misverstanden zorgt.

De school wil niet dat er actie gevoerd wordt op de werkvloer en daar gaat deze leraar in mee. Hij heeft in andere artikelen heel duidelijk aan gegeven dat tijdens het werk de hoofddoek niet op is.

Hij is toevallig leraar, die een hoofddoek is gaan dragen als actie, maar draagt deze niet als hij in functie is. Buiten werktijd is hij wat mijn betreft vrij om te doen wat hij wil.

http://www.ad.nl/ad/nl/2061/Raadsverkie ... test.dhtml

Hier staat dus in dat hij tijdens werk geen hoofddoek draagt. In een ander artikel laat hij weten dat hij zich kan vinden in het besluit van zijn school, dat hij tijdens werk niet mag protesteren. En daarom alleen buiten werktijd om, in zijn vrije tijd dit doet.

Ik quote dit nog maar eens, heb de indruk dat dit veel mensen ontgaan is.
De man doet dat in zijn vrije tijd en zoals het woord al aangeeft is dat zijn "vrije" tijd :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:33

Objectiviteit bestaat niet en zeker niet in een debat over culturele identiteit, waarden en normen. Het is wat mij betreft ook onzin dat een onderwijzer zijn eigen mening niet mag laten horen. Onderwijs gaat nu eenmaal verder dan een stapel met waarden en normen op een hoop gooien, onder het motto "zoek maar uit wat je ermee wil doen".

Als docent kan je een mening van een leerling beïnvloeden en helpen vormen, maar dat wil niet zeggen dat leerlingen zomaar spontaan al jouw meningen overnemen. Ik had vroeger een geschiedenisleraar, die een hele actieve sympatisant van het oud strijders legioen was. Hoewel ik het best met een aantal andere opvattingen van hem eens was, heb ik vooral geleerd dat ik heel veel meningen van hem niet deelde en ook nooit zal willen delen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:36

ik ga met Karl mee!

ik heb maatschappijleer gehad van Janmaat :)

stem nog steeds niet op Wilders :D
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 03-03-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:38

Hahahaha, sorry beetje lachwekkend := :')

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:46

:roll:

Ik vind dat Wilders best goede punten heeft, als er nu niks aan Nederland gedaan wordt, is het over 5 jaar waarschijnlijk wel te laat. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:08

Ik ben/was docent levensbeschouwing (zit al een tijd in de ziektewet vanwege mijn zwangerschap) en zit dus regelmatig middenin geloofsdiscussies. Juist omdat je als docent een erg sturende rol kunt hebben probeer ik me te onthouden van het geven van mijn eigen ideeën. Het doel van mijn lessen is namelijk niet om leerlingen mijn ideeën en gedachten bij te brengen, het doel van mijn lessen is om leerlingen op de hoogte te stellen van de basiskennis en achtergronden rond bepaalde geloven en religies en ze zelf na te laten denken wat bij hen past en waar zij achter kunnen staan. Soms is dat in botsing met de katholieke basis van mijn school. Een leerling had tijdens een van de laatste lessen die ik gegeven heb, waar ik hen leerde hoe de bijbel opgebouwd is en hoe je er dingen op kunt zoeken, een taalkundige tegenstrijdigheid opgemerkt in de teksten. Nou, daar had hij gewoon gelijk in. Heb wel toegelicht dat de bijbel al erg oud is en vele malen vertaald en aangepast, waardoor er interpretatieverschillen kunnen ontstaan, maar verder juich ik het alleen maar toe dat die kinders kritisch denken en niet alles voor zoete koek slikken. Als ze dat kunnen, kan ik ze nl. imo ook met een gerust hart naar de praatjes van de PVV laten luisteren :P (hier mag ik mijn eigen mening WEL geven := )

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:15

Hoe politiek correct het ook bedoeld is, ik vind dit niet de manier om antipathie te tonen.

Mijn leerlingen vroegen mij gisteren wat ik ga stemmen en de meerderjarigen onder hen deelden enthousiast en ongevraagd met mij wat de partij van hun keuze zou worden. Ik ben er echter voor iedere leerling en mijn politieke voorkeur doet er niet toe - die ventileer ik dan ook zeker niet in mijn les.
verootjoo schreef:
Het is misschien best een belangrijk onderwerp, maar dat hoort niet in de nederlandse les thuis. Als je er als leraar wat mee wilt doen, moet dat bij het vak maatschappijleer, en dan pak je dat op een andere manier aan.

Dat ben ik niet volledig met je eens. Waarom moet je in hokjes denken en mogen vaardigheden niet vakoverstijgend zijn? :?
Zoals je zelf al aangeeft is de spelling niet bij iedereen goed (dat illustreer je vervolgens door "Euhm... dat gebeurd wel hoor" te posten, maar dat terzijde) en het zou wat zijn wanneer wij daar alleen in de lessen Nederlands bij stil zouden staan. Mijn collega`s letten gelukkig ook op juiste formuleringen. Opvoeden doen we samen.

Laatst legde ik in een klas uit hoe een debat in elkaar steekt en als één van de vele voorbeelden noemde ik een debat tussen Femke Halsema en Fred Teeven. Die beide namen spraken niet tot de verbeelding, dus hebben we een assenstelsel met daarop een politiek spectrum op het bord gezet met daarop alle partijen die we samen konden verzinnen van uiterst links tot uiterst rechts (weet een leerling niet dat de ene partij links is en de andere rechts, dan gaat het gepolariseerde element van een debat aan die leerling voorbij). Het vraagt weinig kostbare lestijd, is nuttig en helpt hen onder meer de leesvaardigheidsteksten die ze tijdens hun CSE Nederlands voor hun kiezen krijgen beter te begrijpen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:29

Ik ben het absoluut met Karl66 eens, ik denk ook telkens als ik een idee voor verbod dat met geloofsovertuiging te maken heeft aan de Nederlandse tolerantie en neutraliteit. Daar stonden we altijd bekend om.
Ik heb zelfs (wonende in Almere, als blanke christen) overwogen om hoofdbedekking te gaan dragen. Dat moet ik toch zeker lekker zelf weten?? Hoezo vrouwenonderdrukking? Eerlijk gezegd vind ik het onderdrukking als je iemand verbied aan de maatstaven van zijn God te kunnen voldoen (mits dat binnen bepaalde kaders valt). Een Islamitische vrouw kan de noodzaak voelen om gesluierd te gaan, om respect te tonen voor haar man en om aanvaardbaar te zijn voor haar God. Dan is het toch zeker vrouwenonderdrukking als je dat haar verbied?

Dan moet ik wel zeggen, dan heb ik het alleen over een hoofddoek, en niet over een burka. Hoewel dat misschien hypocriet van mij is :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:34

en plain public helemaal goed...........

in publieke functies minder............ waarom, omdat je daar met je statement een statemnent maakt

IEDEREEN is voor de politiek gelijk! en daarom is het voor mij logisch dat je in die functies geen overtuiging uitdraagt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:52

Boerenzakdoek als protestmiddel in Den Haag
Uitgegeven: 3 maart 2010 13:49
Laatst gewijzigd: 3 maart 2010 13:53

DEN HAAG - Ruim honderd vrouwen en enkele mannen protesteerden woensdag in Den Haag bij het stembureau aan de Riviervismarkt tegen de wens van de PVV om het dragen van hoofddoekjes te verbieden in alle openbare gebouwen.
Hoofddoekdemonstratieslideshow Moslima's vonden die hoofddoekjes op die autochtone koppies wel grappig. ''Dit is een actie voor godsdienstvrijheid, voor de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van expressie en tegen het uitsluiten van bevolkingsgroepen.''

Iedere deelnemer heeft zo zijn eigen redenen om te protesteren tegen de wensen van de PVV. Philip Peters vindt dat je wat moet doen. Daarom tooide hij ook een doek om zijn hoofd.

Geen aandacht geven

Volgens een van de organisatoren krijgt het initiatief veel navolging in andere plaatsen in Nederland, waaronder Almere waar de PVV ook meedoet aan de verkiezingen. De deelnemers willen vooral geen aandacht voor Geert Wilders en de zijnen, maar erkennen dat het met deze 'hoffelijke actie' erg moeilijk is.

''Het is in ieder geval een positief geluid, want alles rond Geert Wilders is al zo negatief'', licht mede-initiatiefneemster Christie van der Haak toe.

Burgeroorlog

De demonstratie is volgens haar geen pleidooi voor de hoofddoek. ''We willen laten zien dat er in ieder geval Nederlanders zijn die er anders over denken dan Geert Wilders.'' Elly Winkel draagt een boerenzakdoek omdat ze vindt dat met de wensen van Wilders geen problemen worden opgelost. ''Hij maakt ze alleen maar groter en zeker als hij bepaalde groepen het land wil uitzetten. Dat leidt tot een burgeroorlog.''

Moslima Zara Alwash uit Leidschendam ziet het tafereel met een glimlach aan, maar gesteund voelt ze zich. ''Ik vind het vooral leuk omdat het allemaal autochtone vrouwen zijn.'' Ze zegt zich niet bedreigd te voelen door Wilders, maar ervaart wel de negativiteit rondom de hoofddoekjes. ''Ik merk dat vooral bij sollicitaties. Je weet het nooit zeker, want ze vertellen het natuurlijk niet, maar ik ben zo vaak afgewezen bij sollicitaties omdat ik een hoofddoek draag.''

© ANP

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:56

Burgeroorlog.. ja als er nu niks aan gedaan word.. is het over 5 jaar helemaal oorlog.
Er word niet voor niets zoveel op de pvv gestemd.. mensen zijn het helemaal beu.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:22

take_one schreef:
Burgeroorlog.. ja als er nu niks aan gedaan word.. is het over 5 jaar helemaal oorlog.
Er word niet voor niets zoveel op de pvv gestemd.. mensen zijn het helemaal beu.

Wat zijn de mensen beu??? En wat denken ze dat dat stel schreeuwers op kan lossen

Trouwens ik weet neit of ze zon fijne tijd tegemoet gaan.
Zowel Jorritsma als Van Aartsen zullen geen Wilders taalgebruik in hun vergaderingen toestaan

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:40

Ik vind het een goede actie....

Ik vind het ook onzin eigenlijk dat mensen roepen dat dat in een functie als docent niet mag. Juist als docent vind ik dat je zoiets wel moet doen! Juist omdat je in een voorbeeld functie zit, vind ik het goed om via een ludieke actie leerlingen te prikkelen na te denken over wat ze doen of zeggen of over de meningen die ze vormen. Waarom is het nodig om altijd in het strakke stramien te blijven van het vak nederlands omdat je nederlands geeft!

Ik vond discussies op de middelbare school in de klas altijd rete interessant en ook erg leerzaam. Tuurlijk, dat moet echt niet constant gebeuren, maar zo eens in de zoveel tijd je aandacht eens vestigen op iets anders is toch niet zo'n probleem!

Ik vond het leuk hoe de docent aangaf dat er in de les een goede discussie is ontstaan. Ik vind dat positief... het prikkelt jonge leerlingen na te denken en meningen te vormen, ik kreeg ook de indruk dat de docent niet het doel had leerlingen in zijn visie te dwingen, maar dat zijn doel meer was een openmindedheid te creëeren bij zijn leerlingen en zijn leerlingen aan het denken te zetten. En dat vind ik nooit verkeerd...

Een docent mag van mij prima een politieke statement maken, ook al geeft hij Nederlands ipv Maatschappijleer. Ik vind het trouwens niet eens een puur "politiek statement" ik vind het een moraal statement, die verder gaat dan alleen de politiek, het gaat over respect en tolerantie en dat kan wat mij betreft NOOIT genoeg aangekaart worden op het middelbaar of waar elders dan ook.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:42

Sonja schreef:
Ja.
Hij moet Nederlandse les geven. Niet meer en niet minder.

Redeneer eens andersom, dat die leraar geprotesteerd had tegen vrouwen in bikini oid omdat hij het met een of andere Islammeneer eens was geweest dat vrouwen bedekt horen te zijn? Dan was het land te klein geweest...

Helemaal mee eens....

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:43

Shiloh schreef:
Ik vind het een goede actie....

Ik vind het ook onzin eigenlijk dat mensen roepen dat dat in een functie als docent niet mag. Juist als docent vind ik dat je zoiets wel moet doen! Juist omdat je in een voorbeeld functie zit, vind ik het goed om via een ludieke actie leerlingen te prikkelen na te denken over wat ze doen of zeggen of over de meningen die ze vormen. Waarom is het nodig om altijd in het strakke stramien te blijven van het vak nederlands omdat je nederlands geeft!

Ik vond discussies op de middelbare school in de klas altijd rete interessant en ook erg leerzaam. Tuurlijk, dat moet echt niet constant gebeuren, maar zo eens in de zoveel tijd je aandacht eens vestigen op iets anders is toch niet zo'n probleem!

Ik vond het leuk hoe de docent aangaf dat er in de les een goede discussie is ontstaan. Ik vind dat positief... het prikkelt jonge leerlingen na te denken en meningen te vormen, ik kreeg ook de indruk dat de docent niet het doel had leerlingen in zijn visie te dwingen, maar dat zijn doel meer was een openmindedheid te creëeren bij zijn leerlingen en zijn leerlingen aan het denken te zetten. En dat vind ik nooit verkeerd...

Een docent mag van mij prima een politieke statement maken, ook al geeft hij Nederlands ipv Maatschappijleer. Ik vind het trouwens niet eens een puur "politiek statement" ik vind het een moraal statement, die verder gaat dan alleen de politiek, het gaat over respect en tolerantie en dat kan wat mij betreft NOOIT genoeg aangekaart worden op het middelbaar of waar elders dan ook.

mooi gezegd!!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:10

Ik ben het ook compleet met Sonja eens, hij is er om Nederlandse les te geven en niks anders. Wat hij stemt of gelooft vind ik totaal niet relevant of zelfs interessant.
En over het maatschappelijke gedeelte van de middelbare school, ik heb in mijn middelbare schooltijd 6 jaar lang niets anders gehoord dan socialistische leraren. Beetje eenzijdige maatschappelijke ontwikkeling als je het mij vraagt :+.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:15

school heeft goed gehandeld om het te verbieden

hij komt daar om les te geven,klaar!

zometeen gaat hij meer actie's voeren (wel of niet politiek) en gaat hij naakt voor de klas omdat hij tegen bont dragen is :+

actie voeren door je met je mond tegen de juiste personen, of met je stem in een stemlokaal
niet in een klaslokaal!