PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:37

Judith_M schreef:
Waarom draait het in dit topic opeens om de taal? Daar gaat het in het artikel toch niet over?

Ik vind het belachelijk van Wilders, dit is typisch alleen maar een actie om voor de verkiezingen nog even snel in de picture te komen, niets meer en niets minder.

En dan heeft hij het over een onderdrukkende ideologie, volgens mij is er maar 1 iemand bezig met onderdrukken (jij draagt hoofddoek dus zo mag je die functie niet)

Toestaan van uitoefening van eigen cultuur in grote mate is niet bevorderend voor de integratie....en taalkennis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:37

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:38

Citaat:
Laat iemand maar een test maken met grammatica (schriftelijk én mondelijk) waarop deze mensen dan worden "goedgekeurd" of "afgekeurd". (Klinkt heel stom, maar weet zo even niet een ander woord..

Dan wordt half Nederland afgekeurd hoor :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:38

Equidea schreef:
Wat de pvv ook zegt, en dat vind ik zelf een heel goed punt, is dat er nederlands gepraat moet worden in bijvoorbeeld een moskee, of andere openbare gelegenheid. Zodat de intergratie wat soepeler verloopt.
Maar dat zie je niet terug in dat leuke stukje van het parool...
Haat en verderf zaaien noem je dat toch? Alleen de slechte dingen opnoemen die iemand uitkraamt...

Word er in roomse kerken niet ook soms nog steeds latijn gesproken, en in synagogen hebreeuws moeten we dat dan ook voor het kleine deel van de joden en christenen die geen Nederlands spreken gaan dwingen tot ze nederlands spreken imo moeten we onze dikke neus daar buiten houden. Andere openbare gelegenheden hangt er een beetje vanaf natuurlijk, je wil ook niet dat mensen nog verder geisoleerd raken omdat ze de taal niet spreken, omdat ze ook nog eens niets meer zelf kunnen. (Imo werk je de emancipatie van de oudere vrouwen in nl die nog steeds geen nederlands spreken dan juist tegen)

als je iemand begroet met 'HE prutsmuts! wat heb je een leuke rok aan'. Welke helft denk je dan dat ie onthoud :P
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 26-02-10 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:39

Equidea schreef:
Jammer dat de rest er niet bij verteld wordt.
PVV(.nl) zegt namelijk ook;
-De demografische ontwikkelingen zijn ronduit zorgelijk: de meerderheid van de jongeren in de grote steden is nu al van niet-westerse afkomst.
-Nieuw artikel 1 van de Grondwet: christelijk/joods/humanistische cultuur moet in Nederland dominant blijven.

Tel die 2 eens bij elkaar op dan krijg je, meer niet-westerse jeugd dan nederlandse jeugd = uiteindelijke verdwijning van nederlandse cultuur.

Keppel en kruis hebben verder ook niks te maken met het onderdrukken van vrouwen. Daarom snap ik de titel ook niet helemaal, is een beetje appels met peren vergelijken...

Waarom zou de christelijk/joods/humanistishe cultuur dominant moeten blijven? Wat is er mis met nieuwe invloeden?
Ik begrijp ook niet waarom het zorgelijk is dat de meerderheid van de jongeren in de grote steden nu al van niet-westerse afkomst is. Kun je dat uitleggen?

Tel de punten die jij noemt op en je hebt: verrijking van de Nederlandse cultuur. Een beetje verder kijken dan onze neus lang is, daar zouden we met zijn allen niet minder van worden.
Er is niets mis met verandering, als we in beginsel maar trouw aan onszelf kunnen blijven, en dat zie ik nog niet bedreigd worden.

Zullen we on-topic blijven en dingen zoals taal maar weer buiten beschouwing laten? Tenslotte is dat niet een speerpunt van de PVV in de gemeenteraadsverkiezingen.

@liedje89: kerk en staat is in Nederland al gescheiden, niets nieuws onder de zon dus.

Twiggy2008

Judith_M schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik denk meer aan stemmingmakerij, iets wat de PVV niet vreemd is. ;)

Precies, en nu we volgende week weer naar de stembus mogen, moeten ze zich toch nog even laten horen.. Want hier krijgen ze aandacht mee, negatief of positief maakt niet uit, want mensen vinden het vaak al geweldig "dat er nu een partij is die zich durft uit te spreken"

Ja, dat vrees ik ook. Maar joh, laat die gasten lekker regeren, zien we vanzelf wel dat ze er een puinhoop van gaan maken. Ben ik van overtuigd. Alleen jammer dat het ten koste van ons land gaat, maar ja........ :+

Anoniem

Equidea schreef:
Niet door het hoofddoekje zelf nee, en ook niet als het in een relatief kleine bevolkingsgroep is.
Maar dat is het niet meer, en vaak (dus nee niet altijd) hoort bij een hoofddoek een mevrouw die slecht nederlands praat.

Wat de pvv ook zegt, en dat vind ik zelf een heel goed punt, is dat er nederlands gepraat moet worden in bijvoorbeeld een moskee, of andere openbare gelegenheid. Zodat de intergratie wat soepeler verloopt.
Maar dat zie je niet terug in dat leuke stukje van het parool...
Haat en verderf zaaien noem je dat toch? Alleen de slechte dingen opnoemen die iemand uitkraamt...

Nederlanders gaan in het buitenland naar een Nederlandse kerk, denk je dat daar Engels/Duits/Frans gepraat wordt?

Kom zeg......
MissAnnemijn schreef:
Citaat:
Laat iemand maar een test maken met grammatica (schriftelijk én mondelijk) waarop deze mensen dan worden "goedgekeurd" of "afgekeurd". (Klinkt heel stom, maar weet zo even niet een ander woord..

Zeker weten, het Nederlands van de gemiddelde Nederlander is niet heel erg goed.....

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:40

MissAnnemijn schreef:
Citaat:

Ja, kijk maar naar de taaltest die toekomstige juffen en meesters op de Pabo moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:40

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:41

Leanee schreef:
ALMERE - Een verbod op hoofddoekjes bij gemeentelijke en gesubsidieerde instanties is voor de PVV het belangrijkste punt bij de onderhandelingen voor nieuwe colleges in Almere en Den Haag.

Hiermee bewijst hij dat alle mooie beloftes op zijn site bladvulling zijn.
Als dit totaal irrelevante punt het belangrijkste doel is van een partij die wil gaan regeren, ziet het er voor de toekomst van ons land slecht uit.

Wilders die onder andere gefinancierd wordt door de Mossad, danst hiermee naar de pijpen van zijn geldschieters maar heeft geen enkele feeling met het belang van de Nederlandse maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:42

Alet74 schreef:
Equidea schreef:
Jammer dat de rest er niet bij verteld wordt.
PVV(.nl) zegt namelijk ook;
-De demografische ontwikkelingen zijn ronduit zorgelijk: de meerderheid van de jongeren in de grote steden is nu al van niet-westerse afkomst.
-Nieuw artikel 1 van de Grondwet: christelijk/joods/humanistische cultuur moet in Nederland dominant blijven.

Tel die 2 eens bij elkaar op dan krijg je, meer niet-westerse jeugd dan nederlandse jeugd = uiteindelijke verdwijning van nederlandse cultuur.

Keppel en kruis hebben verder ook niks te maken met het onderdrukken van vrouwen. Daarom snap ik de titel ook niet helemaal, is een beetje appels met peren vergelijken...

Waarom zou de christelijk/joods/humanistishe cultuur dominant moeten blijven? Wat is er mis met nieuwe invloeden?
Ik begrijp ook niet waarom het zorgelijk is dat de meerderheid van de jongeren in de grote steden nu al van niet-westerse afkomst is. Kun je dat uitleggen?

Tel de punten die jij noemt op en je hebt: verrijking van de Nederlandse cultuur. Een beetje verder kijken dan onze neus lang is, daar zouden we met zijn allen niet minder van worden.
Er is niets mis met verandering, als we in beginsel maar trouw aan onszelf kunnen blijven, en dat zie ik nog niet bedreigd worden.

Zullen we on-topic blijven en dingen zoals taal maar weer buiten beschouwing laten? Tenslotte is dat niet een speerpunt van de PVV in de gemeenteraadsverkiezingen.

@liedje89: kerk en staat is in Nederland al gescheiden, niets nieuws onder de zon dus.

Die cultuur is nooit dominant geweest, en al die invloeden van het buitenland hebben NL gemaakt tot wat het is. NL heeft in het verleden altijd open gestaan voor andere invloeden, voor andersdenkenden.
Dit smalle denken is echt iets van de laatste decennia, en zeker niet typisch Nederlands.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:43

Als ik alleen hier op bokt al rond kijk, schrik ik al van de taalkennis van velen. ;)
En die hebben commentaar op de allochtonen? 8-)

Sarabande, tja, het is maar wat je prioriteiten zijn, he...... ;)

Evelijn

Volgens mij moet ik maar eens een hoofddoekje gaan kopen... die dingen schijnen ontzettend hip te zijn ;)

Juist Lianne84, ook in het Midden Oosten in landen waar hoofddoek niet verplicht is bijv. Egypte is het een teken van emancipatie.
Die jonge meiden die kiezen voor een hoofddoekje en hier gewoon een mooie opleiding volgen en hard werken... waar moeten die voor gestraft worden?
Die slecht Nederlands sprekende mevrouw is een echtgenoot van een gastarbeider die we jaren geleden zo hard nodig hadden. Zij is analfabeet en heeft nooit een opleiding gevolgd en we hebben haar bij aankomst nooit een taalcursus aangeboden. Waarom zou zij gestraft moeten worden?
Ja, die Imam in de moskee die oproept tot haat en weigert Nederlands te leren.... ja die.. daarvoor moeten we iets verzinnen. Dat moet niet mogelijk zijn!

liedje89

Judith_M schreef:
Adil18 schreef:
Toestaan van uitoefening van eigen cultuur in grote mate is niet bevorderend voor de integratie....en taalkennis ;)

Uitoefening van eigen cultuur..? Omdat ze een hoofddoekje dragen? Dat is geen cultuur maar een geloofsovertuiging, en ja die overtuiging komt in sommige landen meer voor dan in andere, maar geloof, niet uitoefenen van je cultuur.

Meneer wilders beweerd anders ook dat onze cultuur joods/christelijk is dus wat dat betreft. Cultuur en geloof zijn vaak heel erg verweven, vooral in landen waar een religie een zeer overtuigende meerderheid van de bevolking vormt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:45

van mij mag de hoofddoek opgedoekt worden,zeker in openbare instellingen...hoofddoekjes horen in het rifgebergte thuis.
En niet in een modern land als nederland,trouwens ,je ziet in istanbul minder hoofddoekjes dan in amsterdam.
Dit is wel een leuk stukje erover...
http://www.loewak.nl/2008/02/10/benders ... bleem-aan/

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:45

Judith_M schreef:
Adil18 schreef:

Uitoefening van eigen cultuur..? Omdat ze een hoofddoekje dragen? Dat is geen cultuur maar een geloofsovertuiging, en ja die overtuiging komt in sommige landen meer voor dan in andere, maar geloof, niet uitoefenen van je cultuur.

Edit: als ze bijv uit Turkije komen, daar hoort een hoofddoekje niet eens bij de cultuur, want die dragen ze daar bijna niet (sommige gebieden misschien wel)

Geloof is in cultuur verweven, is imo een cultureel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:46

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:46

Judith_M schreef:

Edit: als ze bijv uit Turkije komen, daar hoort een hoofddoekje niet eens bij de cultuur, want die dragen ze daar bijna niet (sommige gebieden misschien wel)

Geloof is wel erg bepalend voor tradities en gebruiken. Kerst, Pasen, pinksteren...... en dus ook een stukje cultuur.

Geloof en cultuur hebben wel degelijk veel met elkaar te maken. Ik vind alleen dat je niet zo panisch op andere culturen moet reageren als Wilders doet. Als iedereen dat in het verleden had gedaan, konden we nu niet genieten van nasi, bami, kip Tandoori, en zo verder....... invloeden uit andere landen kunnen een grote verrijking zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:48

geerke schreef:
van mij mag de hoofddoek opgedoekt worden,zeker in openbare instellingen...hoofddoekjes horen in het rifgebergte thuis.
En niet in een modern land als nederland,trouwens ,je ziet in istanbul minder hoofddoekjes dan in amsterdam.
Dit is wel een leuk stukje erover...
http://www.loewak.nl/2008/02/10/benders ... bleem-aan/

Maar vind je zoiets nu het belangrijkste punt waar een partij mee naar buiten moet treden als speerpunt voor de verkiezingen? Er zijn toch wel dingen die belangrijk(er) zijn? Laten we ons druk maken om dingen dier er toe doen. Gemeentes willen bijvoorbeeld ook gaan bezuinigen op sportclubs.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:49

Judith_M schreef:
liedje89 schreef:
Meneer wilders beweerd anders ook dat onze cultuur joods/christelijk is dus wat dat betreft. Cultuur en geloof zijn vaak heel erg verweven, vooral in landen waar een religie een zeer overtuigende meerderheid van de bevolking vormt.

Dan is een cultuur aangepast aan een religie. Een cultuur neemt de normen en waarden over die bijvoorbeeld in de koran staan, de koran neemt niet de regels over die in een cultuur logisch zijn. Lijkt mij.

Ik denk anders wel dat de interpretatie van bepaalde heilige boeken ed wel degelijk voor een groot deel vanuit de cultuur van een land kunnen liggen. Waarom loopt in Turkije dan iedereen zonder hoofddoek en in Syrië iedereen met, dat is geen geloofsverschil maar een cultuurverschil dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:49

Twiggy2008 schreef:
Als ik alleen hier op bokt al rond kijk, schrik ik al van de taalkennis van velen. ;)
En die hebben commentaar op de allochtonen? 8-)

Sarabande, tja, het is maar wat je prioriteiten zijn, he...... ;)

Je bent niet de enige :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:50

Dat hoe modern we zijn moet worden afgemeten aan een kledingstuk? Volgens mij maken we het nu allemaal groter dan het is.
De ene deel zegt dat het staat voor onderdrukking en de anderen zeggen juist het tegenovergestelde. Was het maar waar dat onderdrukking zo makkelijk te herkennen was.

Ja Alet74, laten we daar onze energie in steken. Want bezuinigingen op sportclubs, onderwijs en zorg zitten er gewoon weer aan te komen. Geld dat daarin besteed kan worden willen we toch niet uitgeven aan een kopvoddencontroleur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:51

Evelijn schreef:
Volgens mij moet ik maar eens een hoofddoekje gaan kopen... die dingen schijnen ontzettend hip te zijn ;)

Juist Lianne84, ook in het Midden Oosten in landen waar hoofddoek niet verplicht is bijv. Egypte is het een teken van emancipatie.
Die jonge meiden die kiezen voor een hoofddoekje en hier gewoon een mooie opleiding volgen en hard werken... waar moeten die voor gestraft worden?
Die slecht Nederlands sprekende mevrouw is een echtgenoot van een gastarbeider die we jaren geleden zo hard nodig hadden. Zij is analfabeet en heeft nooit een opleiding gevolgd en we hebben haar bij aankomst nooit een taalcursus aangeboden. Waarom zou zij gestraft moeten worden?
Ja, die Imam in de moskee die oproept tot haat en weigert Nederlands te leren.... ja die.. daarvoor moeten we iets verzinnen. Dat moet niet mogelijk zijn!

Lijkt me wel een strakke actie als alle vrouwelijke ambtenaren in Almere vanaf vandaag een hoofddoekje om doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:52

Evelijn schreef:
Dat hoe modern we zijn moet worden afgemeten aan een kledingstuk? Volgens mij maken we het nu allemaal groter dan het is.
De ene deel zegt dat het staat voor onderdrukking en de anderen zeggen juist het tegenovergestelde. Was het maar waar dat onderdrukking zo makkelijk te herkennen was.

Ja Alet74, laten we daar onze energie in steken. Want bezuinigingen op sportclubs, onderwijs en zorg zitten er gewoon weer aan te komen. Geld dat daarin besteed kan worden willen we toch niet uitgeven aan een kopvoddencontroleur.

Dat is een vrij ouderwetse gedachte als je het mij vraagt :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:53

Yamcha schreef:
Judith_M schreef:

Geloof is wel erg bepalend voor tradities en gebruiken. Kerst, Pasen, pinksteren...... en dus ook een stukje cultuur.

Geloof en cultuur hebben wel degelijk veel met elkaar te maken. Ik vind alleen dat je niet zo panisch op andere culturen moet reageren als Wilders doet. Als iedereen dat in het verleden had gedaan, konden we nu niet genieten van nasi, bami, kip Tandoori, en zo verder....... invloeden uit andere landen kunnen een grote verrijking zijn.

Nou ja, volgens mij reageerde men destijds niet panisch omdat de kolonies waar dat vandaan kwam van ons waren..... ;) Dat was bezit....