Stelling over allochtonen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: stelling over allochtone.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:53

Haha oeps, te snel gelezen :+

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:56

Vaak zijn het toch de rotte appels in een gemeenschap! Ik denk niet dat je daarop een heel volk kunt aanspreken!

Ik denk in ieder geval dat deze stelling opgaat in delen, in bepaalde gemeenten/deelgemeenten! Maar over het algemeen gesproken is Nederland ook niet heilig!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:59

Onze leraar maatschappijleer heeft ons de misdaadcijfers eens gegeven en in verhouding geven de harde cijfers weer dat allochtonen veel vaker betrokken zijn bij misdaden. De cijfers moeten ook op internet terug te vinden zijn, voor degene die dit interesseert.

Toch heeft hij ons in diezelfde les ook duidelijk gemaakt dat wij zélf de oorzaak zijn van dit gedrag.
Door het veroordelen en bij elkaar stoppen van allochtonen in de zgn. oude arbeidswijken of asielzoekercentra komen ze veelal in contact met andere allochtonen. Dit zorgt voor weinig integratie, ze worden de taal minder snel machtig -> want waarom Nederlands spreken als mensen uit de buurt jouw moedertaal ook spreken?
Dit geld ook voor hun kinderen, die spelen in de speeltuin met andere buitenlandse kinderen. Door de taal en omgangsachterstand krijgen ze minder kansen, blijft de scholing vaak beneden het ware kunnen van de kinderen en wordt de stap richting de criminaliteit steeds kleiner.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:06

Ik ben het deels met je eens Avalon. Samenscholing van allochtonen heeft zeker nadelen en zorgt voor moeilijkheden. Men blijft dan in de eigen cultuur hangen, integratie komt niet of slecht op gang en ze blijven in hun eigen taal spreken. Op die manier kunnen ze minder goed integreren in Nederland en komen ze moeilijker of niet aan een baan.

Maar aan de andere kant is die segregatie niet alleen maar slecht. Want willen we wel dat allochtonen en autochtonen mengen? Over het algemeen gaat het vooral vaak fout wanneer verschillende groepen juist met elkaar in aanraking komen (recent voorbeeld: de rellen in Culemborg). Dus moeten we wel sociale cohesie willen? Ook zie je vaak dat bevolkingsgroepen zelf die segregatie veroorzaken. Als autochtonen in een prima wijk wonen waar steeds meer allochtonen bij komen, dan zie je dat autochtonen automatisch wegtrekken naar andere gebieden. In de wijken waar allochtonen dan blijven wonen komt meer woonruimte vrij die opgevuld wordt door nieuwe allochtonen, omdat zij via connecties en een veilig gevoel ("wij tegen de rest") samengroepen.

Ik denk zelf dat het niet goed is dat buitenlanders in groepen bij elkaar blijven wonen en dat het beter is als autochtonen en allochtonen mengen.
Maar helaas is het niet zo zwart/wit en hebben segregatie en integratie beide voor- en nadelen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:07

ik snap niet zo goed wat het integreren te maken heeft met de misdaadcijfers?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:08

Niet zoveel, maar wel met de post van Avalon, die ging over integratie... ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:11

sorry,het was inderdaad ook niet op jou gericht maar idd op avalons post.

maar daar haal ik nog steeds niet uit wat misdaadcijfers met integratie te maken hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:11

Avalon_ schreef:
Onze leraar maatschappijleer heeft ons de misdaadcijfers eens gegeven en in verhouding geven de harde cijfers weer dat allochtonen veel vaker betrokken zijn bij misdaden. De cijfers moeten ook op internet terug te vinden zijn, voor degene die dit interesseert.

Toch heeft hij ons in diezelfde les ook duidelijk gemaakt dat wij zélf de oorzaak zijn van dit gedrag.
Door het veroordelen en bij elkaar stoppen van allochtonen in de zgn. oude arbeidswijken of asielzoekercentra komen ze veelal in contact met andere allochtonen. Dit zorgt voor weinig integratie, ze worden de taal minder snel machtig -> want waarom Nederlands spreken als mensen uit de buurt jouw moedertaal ook spreken?
Dit geld ook voor hun kinderen, die spelen in de speeltuin met andere buitenlandse kinderen. Door de taal en omgangsachterstand krijgen ze minder kansen, blijft de scholing vaak beneden het ware kunnen van de kinderen en wordt de stap richting de criminaliteit steeds kleiner.

Vind dat wel makkelijk uitgelgd.
Imo is er ook een groot verschil tussen normen en waarden die ervoor zorgen dat er problemen zijn.
Darbij krijg ik toch regelmatig het gevoel dat criminaliteit loont en dan is het slechts nog of je sterk genoeg bent om de juiste keuzes te maken en heeft ook met acceptatie van familie te maken. (normen en waarden)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:21

Proberen goed uit te leggen maar zal nu een betere poging doen:

Komt erop neer dat veel allochtonen inderdaad in het criminele circuit komen. Het zijn echt niet 'altijd die buitenlanders', maar de cijfers zeggen wel dat het percentage misdaden gepleegd door allochtonen veel hoger ligt.
De grootste reden hiervoor is het gebrek aan integeren. Wanneer iemand de taal niet spreekt en de gewoontes niet kent, zal deze een erg slechte kans maken op de arbeidsmarkt. Een allochtoon die goed ABN spreekt maakt immers veel meer kans. Wanneer, zoals hierboven uitgelegd, met name de jeugd, in de wijken opgroeid zal deze, al dan niet hier geboren, de taal ook minder goed tot amper machtig worden. Een basisschool zal een boel oplossen, maar de basis die ze vanaf jong kind anders hadden gekregen hebben ze niet. Daardoor is het middelbare schooladvies vaak onder het denk- en leerniveau van de mensen.
Een slechte opleiding is minder kans op een goeie baan, tel daarbij op dat ze ook nog benadeelt worden omdat ze allochtoon zijn zorgt voor behoorlijk gefrustreerde en verveelde jeugd/mensen.

Verveelde jeugd gaat kattekwaad uithalen, wat uiteindelijk resulteerd in de eerste vernielingen en het eerste gestolen goed. Dit uit zich later naar écht beroven en mishandelen. Voor volwassenen is het stapje richting criminele activiteiten zoals illegale autohandel maar ook drugs etc. erg makkelijk. Het levert geld op en geeft ze een doel in het leven.

Snap je nu mijn punt een beetje Snoevie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:23

dat snap ik,maar wiens verantwoordelijkheid is dat?volgens mij nog wel van de mensen zelf.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:26

Dat hebben wij inderdaad ook geleerd en ik snap het nu wel :j . Alleen het is naar mijn mening niet zo dat het altijd allochtonen zijn. Er zijn ook zat blanke mensen die dingen verkeerd doen, maar de media benadrukt het vaak als het allochtonen zijn vind ik. Overal heb je rotte appels tussen. Ook denk ik dat, als er telkens gezegd wordt dat allochtonen zo crimineel zijn en er zo veel tegen hen is, ze zich ook wel een beetje naar die reputatie gaan gedragen. Het lijkt soms wel alsof het van ze verwacht wordt en ik kan me voorstellen dat je daar ontzettend gefrustreerd van wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:29

waarom wordt er altijd gesproken over blanken en allochtonen?blank betekend toch niet automatisch autochtoon?

net zo goed discriminatie.

en die reputatie hebben ze ook deels aan zichzelf te danken.
en dat is het spijtigste voor de normale hardwerkende mensen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:29

Dewii schreef:
Dat hebben wij inderdaad ook geleerd en ik snap het nu wel :j . Alleen het is naar mijn mening niet zo dat het altijd allochtonen zijn. Er zijn ook zat blanke mensen die dingen verkeerd doen, maar de media benadrukt het vaak als het allochtonen zijn vind ik.

Niemand zegt toch ook dat het ALTIJD allochtonen zijn. Maar feit is dat het wel VAKER allochtonen zijn :j En ja, autochtonen doen ook wel eens wat, maar minder vaak dan donkeren ;)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:31

@Snoevie: Zodra ze hun verblijfsvergunning krijgen en ze een eigen plekje kunnen gaan zoeken hebben ze bar weinig geld te besteden. Dit heeft toch als resultaat dat ze in de goedkope arbeidswijken en dus 'bij elkaar' komen te wonen.
Wij leven met z'n allen in Nederland en ik denk echt wel dat wij er ook voor kunnen zorgen dat ze een ander plekje kunnen vinden. Een gedeelte van de verantwoordelijkheid ligt, vind ik, ook wel bij ons.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:32

Avalon_ schreef:

Zo vind ik het wel erg zwart-wit. Allochtonen moeten ook zelf willen integreren en volgens mij ontbreekt het daar ook weleens aan. Daarnaast hebben ze een sterk wij-zij-gevoel, waardoor ze elkaar graag opzoeken en beschermen.

De 2e generatie allochtonen is crimineler dan de 1e generatie allochtonen. Hier kan je nog wel meer info vinden:http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:32

Avalon_ schreef:
@Snoevie: Zodra ze hun verblijfsvergunning krijgen en ze een eigen plekje kunnen gaan zoeken hebben ze bar weinig geld te besteden. Dit heeft toch als resultaat dat ze in de goedkope arbeidswijken en dus 'bij elkaar' komen te wonen.
Wij leven met z'n allen in Nederland en ik denk echt wel dat wij er ook voor kunnen zorgen dat ze een ander plekje kunnen vinden. Een gedeelte van de verantwoordelijkheid ligt, vind ik, ook wel bij ons.

idd... en ik zou echt niet in zo'n wijk willen wonen. Ben echt bang voor die mensen := :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:33

verootjo: nogmaals; een kleurtje zegt toch niet altijd alles over afkomst?ook een blanke kan allochtoon zijn enz.

ja sorry dat ik zo door blijf gaan,maar allochtonen zijn werkelijk niet de enige met bar weinig geld te besteden.

en ik vind nog altijd dat iedereen vrij moet zijn in de keuze waar te gaan wonen. en dan maakt het niet uit welke afkomst je hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:37

Snoevie schreef:
verootjo: nogmaals; een kleurtje zegt toch niet altijd alles over afkomst?ook een blanke kan allochtoon zijn enz.

ja sorry dat ik zo door blijf gaan,maar allochtonen zijn werkelijk niet de enige met bar weinig geld te besteden.

en ik vind nog altijd dat iedereen vrij moet zijn in de keuze waar te gaan wonen. en dan maakt het niet uit welke afkomst je hebt.

Nee dat snap ik ook wel, heb ook aardrijkskunde gehad op school ;)

En idd, je bent vrij waar je wilt wonen, maar mensen met net een verblijfsvergunning hebben weinig te besteden en dan kom je toch eerder in de 'armere' buurten. En ik zou daar niet willen wonen, samen met blijkbaar de rest van NL. Dus tadaaaa, daar heb je een 'buitenlandse wijk'.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:38

verootjoo schreef:
En als je naar de cijfers kijkt is het gewoon een feit dat die 'lichtgetinte mannen' vaker delicten plegen dan blanke mannen ;)

Dit kan ook zeggen dat 'blanken' beter zijn in hun criminele daden, en daardoor minder snel 'gepakt' worden ;)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:38

Ik ben ook allochtoon tweede generatie :') en ik ben toch echt niet crimineel hoor.

Flosje446 schreef:
Daarnaast hebben ze een sterk wij-zij-gevoel, waardoor ze elkaar graag opzoeken en beschermen.

Joh, hoe zou dat nou komen als er zo veel tegen hun wordt gezegd? En als je in een vreemd land bent zou ik liever ook met eigen 'soortgenoten' omgaan dan met mensen die ik niet ken met een andere cultuur :n .

verootjoo schreef:
Niemand zegt toch ook dat het ALTIJD allochtonen zijn. Maar feit is dat het wel VAKER allochtonen zijn En ja, autochtonen doen ook wel eens wat, maar minder vaak dan donkeren

Nee, dat zeg ik toch ook niet? En ik probeer heus niet hun gedrag goed te praten, maar ik vind het toch apart dat de nadruk bij criminaliteit vaak (naast wat ze gedaan hebben) op iemands ras wordt gelegd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:05

Dewii schreef:
Nee, dat zeg ik toch ook niet? En ik probeer heus niet hun gedrag goed te praten, maar ik vind het toch apart dat de nadruk bij criminaliteit vaak (naast wat ze gedaan hebben) op iemands ras wordt gelegd.

omdat er toch problemen zijn met een "ras"....als er een behoorlijk groot aantal vanuit 1 "ras" zich bezighoudt met criminaliteit ten opzichte van andere "rassen" , dan zijn er daar problemen mee!
Dat heet imo gewoon het beesje bij zijn naam noemen.
Dat "ras" zou zich daar zelf ook mee bezig moeten houden, om dat te verbeteren en zodoende zichzelf betere kansen te geven. Goede lijden altijd onder de slechten.

Je hebt ook slechte Nederlandse buurten en die noem ik ook bij hun buurt...helaas voor de goeie :(:)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:09

:j Dat snap ik ook wel maar toch, als ze er allochtoon voor kunnen zetten kunnen ze er ook wel autochtoon voorzetten als het een Nederlander is lijkt me :') . En ik ben het wel met je eens dat de meeste criminelen zichzelf mogen proberen te verbeteren waar dat mogelijk is met goede begeleiding.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:16

[quote="Dewi]als ze er allochtoon voor kunnen zetten kunnen ze er ook wel autochtoon voorzetten als het een Nederlander is lijkt me :') [/quote]
waarom?
Dat is toch totaal niet logisch!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:19

Ik ben het niet eens met de stelling. Ik ben van mening dat zowel allochtonen als autochtonen zich schuldig maken aan bepaalde dingen. Als een autochtoon iets geflikt geeft en het komt op het nieuws dan is er niks aan de hand maar wanneer een allochtoon iets flikt wordt er meteen de afkomst bij vermeld. Hoe creëer je dan ook vooroordelen? Ik ben van mening dat er bepaalde groepen zich vaker schuldig maken dan andere groepen maar de desbetreffende groep verziekt het voor de anderen met dezelfde afkomst. Ik heb ook vaak zat te mAken gehad met diverse vooroordelen, omdat ik niet 100% Nederlands ben. Men ziet mij weleens aan voor een Turk oid terwijl ik daar absoluut niet bij in de buurt kom maargoed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:21

Ik heb vrienden uit andere culturen die dus goede banen hebben en gewoon werken, wel hun geloof aanhouden maar opstaan voor andere meningen en respecteren dat...zij schamen zich regelmatig dat hun "ras" weer eens negatief in het nieuws komt