stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:11

Tuurlijk, als jij daar blij van wordt. :j

KiWiKo

Re: stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:13

maar wie is dan de BV NEderland om mij dat te verbieden om dood te gaan wanneer ik wil ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:14

vreemd dat je het daar mee eens ben, daarmee spreek je jezelf tegen... Nu kan dat nl helemaal niet.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:30

KiWiKo, jij kan doodgaan op het moment dat jij dat wil, of het op een waardige manier gaat, is een andere kwestie. Niemand verbiedt jou om een eind aan je leven te maken, maar ik vind niet dat je mensen kan verplichten om daaraan mee te werken.
Artsen worden opgeleid om mensen beter te maken, dat is niet altijd haalbaar, maar moeten ze dan maar klaarstaan met een spuitje omdat meneer X of mevrouw Y dat wenst?
Ik ben geen tegenstander van euthanasie en vind dit een goed initiatief, ik vraag me alleen af hoe dit wettelijk goed geregeld kan worden. Het is namelijk niet zo makkelijk als het klinkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:33

Waarom mogen mensen niet op een waardige manier uit het leven stappen? Omdat de huidige tendens is dat je maar moet blij zijn met het leven?

Dat ze het dan zo maken dat een arts mag doorverwijzen naar een andere arts indien ie er zelf niet aan wil meewerken, doen ze nu met abortus enz toch ook?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-02-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:35

Waar zeg ik dat voor de trein springen een waardige manier van sterven is??????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:35

Heb het even aangepast, dat zeg je niet, maar waarom mag je niet waardig uit het leven stappen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:38

Waar zeg ik dat dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:38

als ik morgen niet meer wil leven, dan wil ik morgen niet meer leven...........

en dan ga ik het liefst voorbereid met mijn geliefden om me heen dood.............

maar dat mag niet.........

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:40

Goed lezen is een vak apart. ;)
Voor de zoveelste keer, het initiatief is goed, ik gun iedereen de mogelijkheid om op een waardige manier te sterven. Maarrrrrrrrrr, ik vind niet dat je artsen mag verplichten daaraan mee te werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:43

Lezen is inderdaad een vak. Ik zeg nl dat ze het kunnen doen zoals met abortus of bv het uithalen van de volledige baarmoeder als deze nog gezond is.
Hebben ze gewetensbezwaren dan moeten ze je doorverwijzen.

Als jij zegt dat het huidige beleid goed is, dan vind je niet dat mensen waardig mogen sterven als ze dat willen want het huidige beleid laat dat niet toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:56

ik snap je betteke........ het is ook niet niks om daar aan mee te werken..........

ik kan me voorstellen dat een arts of loog of peut voor iemand nog mogelijkheden ziet, en daarom niet mee wil werken.......

maar als diegene die mogelijheden niet wil zien of niet ziet moet het voor dat individu wel mogelijk zijn denk ik zo :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:01

KiWiKo ik ben het met je eens, maar het lijkt me heel moeilijk om dat goed te regelen. En het voorschrijven van een pil is net zo belastend als het geven van een spuitje denk ik. Bij beide werk je mee aan het doden van mensen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:09

yep aan mensen die niet meer verder willen........... ik kan dat moeilijk als een misdaad zien :)

mijn paard spuit ik ook af als die geen paardwaardig bestaan meer heeft, en de va werkt daaraan mee.........

ik snap niet dat mensen maar door moeten blijven leven.........

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:10

ik ben ook voor

als ik naar mijn grootvader kijk die maximaal nog een halfjaar zou moeten hebben ivm kanker
hij heeft het ruim 4 jaar nog vol gehouden vol pijn ed
op het einde kon ie alleen nog maar ja precies, koffie en ohhh duss zeggen
kinderen en kleinkinderen werden niet meer herkend etc etc
onder tussen hebben ze na nadrukkelijk verzoek om niet meer te reanimeren hem nog 3 keer weer terug getrokken omdat het hun plicht is ....

nee ik ben voor

laat mensen gaan die gewoon simpelweg op zijn
en ik vind ook niet dat er een leeftijd aan gebonden moet zijn, bv ook jonge gehandicapten kunnen op zijn (om maar een simpel voorbeeld te noemen)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:14

Een niet-reanimeren verklaring wordt over het algemeen heel serieus genomen. Dan is er in het geval van jouw opa een fout gemaakt. Bij mensen die terminaal zijn wordt altijd gevraagd wat het reanimatiebeleid is in geval van nood.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:16

Mijn oma heeft ook zelf aangegeven dat ze niet meer wilde, en heeft toen zelf het moment bepaald voor een overdosis morfine zodat ze in zou slapen.. Vind het super, moet er niet aan denken dat dat mensje misschien nog weken had moeten lijden voordat ze een keer uit zichzelf zou gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:23

KiWiKo schreef:
yep aan mensen die niet meer verder willen........... ik kan dat moeilijk als een misdaad zien :)

mijn paard spuit ik ook af als die geen paardwaardig bestaan meer heeft, en de va werkt daaraan mee.........

Ik weet alleen niet hoeveel mensen een arts kan euthaniseren eer hij er zelf mentaal gezien aan onder door gaat. Dat kan je niet van een ander verlangen, ook al is het dan geen misdaad.
Een paard euthaniseren of een mens vind ik ook een wezenlijk verschil voor de dienstdoende arts. Dat je dat als voorbeeld geeft als directeur van een thuiszorgorganisatie vind ik wat vreemd.

Ayasha, Aborteren en euthaniseren van een volwassene vind ik wel 2 verschillende dingen.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:29

Betteke schreef:
Een niet-reanimeren verklaring wordt over het algemeen heel serieus genomen. Dan is er in het geval van jouw opa een fout gemaakt. Bij mensen die terminaal zijn wordt altijd gevraagd wat het reanimatiebeleid is in geval van nood.

dit is afhankelijk van in welk ziekenhuis je terecht komt, in sommige ziekenhuizen wordt van te voren gevraagd of er nog gereanimeersd moet worden als t hart er mee stopt maar in veel ziekenhuizen gebeurt dit nog niet ook de verklaring voor het niet reanimeren wordt niet altijd gerespecteerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:30

Mindim schreef:
Ayasha, Aborteren en euthaniseren van een volwassene vind ik wel 2 verschillende dingen.

Ten eerste zeg ik niet dat het hetzelfde is.
En mijn tweede vraag: dat vind je omdat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:31

Laat ik het omkeren, waarom vind jij het hetzelfde?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:32

Waar zeg ik dat het hetzelfde is?
Ik zeg enkel dat je hetzelfde beleid kan toepassen.

Waarom vind jij dat het niet hetzelfde is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:37

Omdat je zegt dat je het net zo kunt doen als met abortus en het weghalen van de baarmoeder. Jij maakt de vergelijking, ik niet.

Maar goed: het verwijderen van een baarmoeder, gaat een vrouw niet dood aan. Aborteren is ook omstreden, maar wordt toegepast op een foetus, die nog niet levensvatbaar is. Een volwassen mens die tegen je zegt: ik wil niet meer: euthaniseren lijkt me voor een arts mentaal iets heel anders en veel zwaarder. Ik vind het heel verschillende dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:37

Mindim schreef:
KiWiKo schreef:

Ik weet alleen niet hoeveel mensen een arts kan euthaniseren eer hij er zelf mentaal gezien aan onder door gaat. Dat kan je niet van een ander verlangen, ook al is het dan geen misdaad.
Een paard euthaniseren of een mens vind ik ook een wezenlijk verschil voor de dienstdoende arts. Dat je dat als voorbeeld geeft als directeur van een thuiszorgorganisatie vind ik wat vreemd.

ik heb inderdaad mensen in mijn bestand die ik graag hun rustpunt geef.......... kost mij geld weet ik want ik kan ze nog jaren in zorg hebben ........... maar mijn humanitaire kant zegt laat gaan..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:39

Ik zeg niet dat ik tegen euthaniseren ben, ik geloof best dat het een verlossing kan zijn. En een zelfmoord is voor nabestaanden pittig, omdat dit vaak toch onverwacht komt en op een manier die je als nabestaande liever niet zou zien.

Maar ik denk dat artsen het mentaal niet kunnen bolwerken om dit maal na maal te doen.