Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:26

MamboBeach schreef:
Mijn bericht voegt niets toe volgens jou dus stop ik hier.
Zou je rest per PB willen doen?
Je doet namelijk behoorlijk aanvallend nu.
Mijn berichten doe ik altijd met uitroeptekens...

Wat zou ik per PB moeten doen? Excuus als je mijn bericht aanvallend vind, maar het is de toon die de muziek maakt. Of je altijd uitroeptekens gebruikt en waarom interesseert me niet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:27

Ik vind je niet te hard TS.
Je hebt gelijk.
1 redden, betekend inderdaad later weer 8 hongerige kindjes erbij.
Afrika wordt steeds meer bevolkt omdat wij daar 'beschaving' brengen. De armoede blijft echter.
Het zou dus wel helpen als de armoede tegelijkertijd weg zou zijn. Helaas lukt dat laatste nog niet zo goed.
Het lijkt daar dweilen met de kraan open.
Pas een stukje over malaria gezien. Sommige mensen daar denken dat het komt omdat je je huis niet schoonmaakt of door eten van fruit, of door voedsel van de blanken!
Het wil dus niet zo goed lukken.
Onderwijs is erg belangrijk, maar daarnaast moet de wil er ook zijn.
Die mensen vinden regenjasjes iets wat de mannelijkheid schend en de pil voor de vrouw? Kom nou, je moet veel kindjes maken en hopelijk blijven er veel over om voor je centjes te verdienen!
In Afrika moet (sorry dat ik het zeg) ook nog een beetje het recht van de sterkste laten gelden, anders ontploft helemaal het bevolkingsaantal.
Ze hebben er ooit wel eens onderzoek naar gedaan wat gedaan moet worden om Afrika te redden. Weet niet precies wat er in stond, maar het was redelijk kansloos binnen nu en een paar eeuwen ;(
Wees maar blij dat we thuis allemaal bij de kachel kunnen gaan zitten ;)

Wanted2003

Re: Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:15

Wat mijn grootste punt is, we zijn al jaren bezig met waterputten, al jaren doen we iets aan aids, noem maar op. Na al die jaren zie ik het resultaat niet, boeken we wel resultaat? Het houdt gewoon nooit op, en daarom geef ik niks. Misschien is het nu tijd dat de regering in de landen met iets op de proppen komt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:25

Het is echt 1 grote bodemloze put. Jaren terug was er ook hongersnood in Ethiopie , nu al weer. Wat heeft het toendertijd geholpen?? Helemaal niks. En nu kunnen we weer onze portomonnee trekken? Ik denk er niet aan. Laten ze daar eerst eens wat aan geboortebeperking doen. Willen ze niet meewerken, dan gauw terug naar huis en besteed de tijd aan andere dingen. Je kunt beter zorgen voor 1 of 2 kinderen dan voor een stuk of 10. Maar ja, de mannen zijn de baas, de vrouwen mogen niet zeggen dat ze geen zin hebben. En dan maar klagen, en weer een kind erbij. Maar ik mag waarschijnlijk hier op bokt zulke dingen niet zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:29

ik geef altijd aan collectes aan de deur. Ik kan het missen, en als er een zielug kindje mee geholpen kan worden.. wie ben ik om daarover te beslissen. Dat kindje heeft er ook niet voor gekozen om op de wereld te komen, moet het daarom maar sterven... zodat het zich niet voortplant? ik ben God niet om daarover te beslissen.

wat ik wel erg vind is dat heel veel van het collectegeld niet op de goede plek terecht komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:36

juval schreef:
ik ben God niet om daarover te beslissen.

Als je niet over leven en dood wil beslissen dan moet je juist niets geven, want door te geven zorg je dat iemand blijft leven die eigenlijk (volgens God) dood had moeten gaan.. als je het op die manier bekijkt :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:03

de natuur regelt alles en wij ontregelen het........

de natuur doet zo ontzettend zn best om de bevolking terug te dringen, en wij geven geld zodat dat niet gebeurd......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:06

@Kiwiko
En rennen zelf ook hard naar het ziekenhuis om beter te worden....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:13

KiWiKo schreef:
de natuur regelt alles en wij ontregelen het........

de natuur doet zo ontzettend zn best om de bevolking terug te dringen, en wij geven geld zodat dat niet gebeurd......

ik ben het er mee eens dat er aan geboortebeperking gedaan moet worden, maar om de kindjes die al geboren zijn maar te laten verhongeren, dat gaat me te ver.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:13

hier breken niet de ernstige ziektes uit :) er is een reden waarom moeder natuur ziektes uit laat breken in afrika :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:15

Er valt weinig meer uit te breken... voor alles is hier wel een oplossing/medicijn. Als je hart stopt zorgen ze wel dat hij weer gaat kloppen of krijg je een nieuwe.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:16

KiWiKo schreef:
hier breken niet de ernstige ziektes uit :) er is een reden waarom moeder natuur ziektes uit laat breken in afrika :D

Als wij niet allemaal geent zouden zijn en immuun gemaakt zouden zijn voor vele vervelende ziektes zouden die hier net zo goed zijn en zouden mensen hier net zo goed vaker sterven aan dat soort dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:18

Goof schreef:
KiWiKo schreef:

Als wij niet allemaal geent zouden zijn en immuun gemaakt zouden zijn voor vele vervelende ziektes zouden die hier net zo goed zijn en zouden mensen hier net zo goed vaker sterven aan dat soort dingen.

maar hier breken ze niet uit....... noem AIDS, Ebola bijvoorbeeld....

ziektes breken daar uit omdat moeder natuur het daar het zwaarst heeft......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:20

Wat als men hier niemand meer zou helpen.... dan zouden er veel meer mensen per jaar overlijden (veel mensen op elkaar is ook niet goed)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:20

Aids is hier net zo goed, alleen is hier meer kennis hoe aids te voorkomen. Daarbij zijn hier ook beter voorbehoedsmiddelen te verkrijgen dan in Afrika.
Daar worden die niet gebruikt of zijn ze niet te verkrijgen, is veel meer onveilige sex, vandaar ook helaas veel meer gevallen van HIV en AIDS.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:22

Aids is hier, maar de oorsprong ligt in Afrika :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:23

Brainless schreef:
Wat als men hier niemand meer zou helpen.... dan zouden er veel meer mensen per jaar overlijden (veel mensen op elkaar is ook niet goed)

ons continent is na Azie het volgende continent waar moeder natuur zich op zal storten :)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:26

KiWiKo schreef:
Aids is hier, maar de oorsprong ligt in Afrika :D

_/-\o_ _/-\o_

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:42

Heel veel gorilla's daar hebben ook aids. Dat vind ik dan weer jammer, die worden sowieso al bedreigd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:43

Ik vind het heel moeilijk en ingewikkeld. We pompen al jaaaren geld in dat continent, waar de ene bananendictator na de andere het geld naar zichzelf toe schraapt en geen bal geeft om de mensen en die worden er absoluut niet beter van. Daarnaast hebben de mensen blijkbaar of geen idee van lange termijn denken, of ze hebben het nooit geleerd in al die jaren, want anders zou er zo onderhand toch al wel iets meer op poten zijn gezet dan alleen maar lagere scholen? Er zijn meer dan genoeg Afrikanen die in andere landen hoge opleidingen volgen maar die gaan daarna lang niet allemaal terug de armoe en ellende in.

Heel veel kids overlijden al voor hun eerste levensjaar, aan diarree etc. Daarom zijn de vrouwen ook vaak (buiten de verkrachtingen ed die daar aan de orde van de dag zijn helaas) in een vaste relatie altijd zwanger, omdat er anders geen kind overblijft.

Zolang de regeringen daar het luxe en fijn hebben (en pas geleden stond er trouwens in de Esta een artikel over de verschillen tussen stinkend rijk en straatarm, de steden ontwikkelen zich in razend tempo, wat weer heel veel mensen aantrekt vanuit het platteland en waardoor er daar weer veel te weinig mensen overblijven waardoor men zich dus nog meer voortplant want anders is er niemand om voor jou te zorgen als je oud bent) zullen die niet geneigd zijn om te veranderen.

Veel mannen denken nog steeds dat je van Aids afkomt als je met een maagd sex hebt. Afijn, dat is dan het volgende Aids slachtoffer, en zwanger ook meteen met een beetje pech...

Dus aan de ene kant zeg ik ja, laat maar verrotten want na dik 30 jaar geld erin pompen heeft het geen donder opgeleverd dus laat ze het nou maar eens voelen, maar aan de andere kant.. . het zijn dorie wel ménsen he.. en wij westerlingen houden toch wel heel erg veel van de grondstoffen die we daar en masse weghalen... Dat levert alleen helaas geld op aan degenen die het nou net niet zo heel erg nodig hebben..

Het is zo'n water naar de zee dragen idee op een gegeven moment niet dan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:22

MysticTinker schreef:
Heel veel gorilla's daar hebben ook aids. Dat vind ik dan weer jammer, die worden sowieso al bedreigd.

Apen worden er niet ziek van.

EDIT: Rhesusaapjes wel. Maar chimpansees niet, en gorrila's ook niet

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:53

Gelukkig mag iedereen zelf bepalen waar hij/zij geld aan geeft (of niet). Wat ik wel erg jammer vind is dat mensen allerlei ideeën over "daar" lijken te hebben die niet onderbouwd kunnen worden. Als ik bijvoorbeeld dit soort uitspraken zie:

Citaat:
Ik vind je niet te hard TS.
Je hebt gelijk.
1 redden, betekend inderdaad later weer 8 hongerige kindjes erbij.
Afrika wordt steeds meer bevolkt omdat wij daar 'beschaving' brengen. De armoede blijft echter.

In Afrika moet (sorry dat ik het zeg) ook nog een beetje het recht van de sterkste laten gelden, anders ontploft helemaal het bevolkingsaantal.
Ze hebben er ooit wel eens onderzoek naar gedaan wat gedaan moet worden om Afrika te redden. Weet niet precies wat er in stond, maar het was redelijk kansloos binnen nu en een paar eeuwen

dan vraag ik me toch af waarom iemand zo denkt?
1 redden betekent later weer 8 hongerige kindjes erbij. O ja? Waar vind je cijfers om aan te tonen dat de gemiddelde gezinsgrootte over 10-20 jaar in Afrika uit 10 personen bestaat?

Afrika wordt steeds meer bevolkt omdat wij daar 'beschaving' brengen. De armoede blijft echter
Voor zover ik weet is men het er al geruime tijd over eens dat juist de armoede de grootste oorzaak is van het hoge geboortecijfer in Afrika. zodra de armoede iets daalt, daalt ook het geboortecijfer. Dat 'wij beschaving zouden brengen' is echt een compleet achterhaald idee dat helaas hardnekkig voortleeft.

In Afrika moet je het recht van de sterkste laten gelden. Alweer zo'n uitspraak die mij het idee geeft dat hier iemand aan het woord is zonder enig idee hoe het leven in Afrika er uitziet. Het zou trouwens zomaar kunnen dat Afrikanen stukken sterker zijn dan wij, zij staan al generaties lang bloot aan ellendige ziektes en overleven op een dieet dat vergelijkbaar is met wat hier anorexia heet. Er zijn zelfs vrouwen gevonden (jawel, hoertjes) die resistent bleken tegen HIV. En die zijn al in de jaren '80 gevonden.

Ze hebben er ooit wel eens onderzoek naar gedaan wat gedaan moet worden om Afrika te redden.
Tsja, er zijn best veel wetenschappers en wetenschappelijke instituten die de hele dag niks anders doen. De VN heeft zo wat personeel rondlopen, de FAO (Food and Agricultural Organisation) is druk met de vraag hoe de hele wereldbevolking gevoed moet worden, de universiteit van Wageningen en soortgelijke universiteiten in de rest van de wereld schrijven zo hier en daar een geinig rapportje. En weet je wat? Afrika als geheel is helemaal niet kansloos, nooit geweest. Dat het niet al te lekker gaat in delen van het continent heeft meerdere, met elkaar samenhangende en tamelijk ingewikkelde oorzaken (zoals ik eerder ook al heb geschreven). Dat alle energie die er de afgelopen pakweg 50 jaar in is gestoken nutteloos is geweest is domweg niet waar. Dat er nog een hoop moet gebeuren is wel waar, en goddank zijn er mensen die zich realiseren dat het rijke westen zowel een verantwoordelijkheid heeft naar de rest van de wereld als een zeer groot eigenbelang. De derde wereld is in potentie een gigantische afzetmarkt voor onze economiën. Als 'zij daar' iets meer te besteden hadden, zouden wij allemaal in no-time nog veel rijker worden (is ook onderzocht and guess what, die economische redenen zijn veel belangrijker in de afspraken over wat wij van ons BNP aan ontwikkelingssamenwerking besteden dan morele redenen). En als je dan nog steeds denkt dat investeren in Afrika dom is: als we het niet doen komen ze straks echt allemaal hier naar toe, dan liggen ze bij jou voor de deur in de goot in plaats van lekker in de zon in de woestijn.

Nogmaals, stuur collectanten lekker door als je er geen zin in hebt, maar zoek een beetje uit hoe dingen in elkaar steken voordat je een 'mening' vormt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:57

Eigenlijk vind ik dat we Afrika moeten helpen (en ik snap dat het lastig is om te bepalen welke vorm van hulp het beste is) omdat wij eigenlijk alles aangericht hebben daar. Eerst hebben West Europese landen mensen gedwongen bekeerd tot het Christendom (dat was nog eens een jihad...), vervolgens de halve bevolking ontvoerd om als slaven te verkopen, daarna hun hele voorraad aan goud en grondstoffen geplunderd, het hele ecosysteem veranderd zodat ze hun traditionele voedsel niet meer kunnen verbouwen (dit doen we trouwens nog steeds met olie en genetisch gemanipuleerd graan), wat artificiële grenzen getrokken die dwars door stammengebieden heen gaan (tsja, vind je 't vreemd dat er dan gedoe komt), een corrupte elite als regering in 't zadel geholpen die alles afpakt wat de mensen nog hadden, de helft van hun bomen gekapt en tenslotte heeft de Europese Paus iedereen vrolijk verkondigd om vooral géén condooms te gebruiken. ;(

En dan vinden jullie 't vreemd dat de staten daar niet goed in elkaar zitten? Dat mensen snel ziek worden? Honger hebben? 8)7

p.s. In Afrika zouden mensen ook niet doodgaan van al die ziektes als ze twee euro per persoon hadden om een vaccinatie en een schone naald te betalen...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:00

Breghje schreef:
We pompen al jaaaren geld in dat continent

Het zal ons nooit lukken om terug te geven wat we geplunderd, geroofd en gepikt hebben hoor. :roll:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:11

Fitch schreef:
Breghje schreef:
We pompen al jaaaren geld in dat continent

Het zal ons nooit lukken om terug te geven wat we geplunderd, geroofd en gepikt hebben hoor. :roll:

zoooo een dooddoener :) laten we duitsland aan gaan pakken.......... :D

de huidige generatie heeft alleen maar profijt van hetgeen onze voorouders 300 jaar geleden hebben gedaan.......