Gelukkig mag iedereen zelf bepalen waar hij/zij geld aan geeft (of niet). Wat ik wel erg jammer vind is dat mensen allerlei ideeën over "daar" lijken te hebben die niet onderbouwd kunnen worden. Als ik bijvoorbeeld dit soort uitspraken zie:
Citaat:
Ik vind je niet te hard TS.
Je hebt gelijk.
1 redden, betekend inderdaad later weer 8 hongerige kindjes erbij.
Afrika wordt steeds meer bevolkt omdat wij daar 'beschaving' brengen. De armoede blijft echter.
In Afrika moet (sorry dat ik het zeg) ook nog een beetje het recht van de sterkste laten gelden, anders ontploft helemaal het bevolkingsaantal.
Ze hebben er ooit wel eens onderzoek naar gedaan wat gedaan moet worden om Afrika te redden. Weet niet precies wat er in stond, maar het was redelijk kansloos binnen nu en een paar eeuwen
dan vraag ik me toch af waarom iemand zo denkt?
1 redden betekent later weer 8 hongerige kindjes erbij. O ja? Waar vind je cijfers om aan te tonen dat de gemiddelde gezinsgrootte over 10-20 jaar in Afrika uit 10 personen bestaat?
Afrika wordt steeds meer bevolkt omdat wij daar 'beschaving' brengen. De armoede blijft echter
Voor zover ik weet is men het er al geruime tijd over eens dat juist de armoede de grootste oorzaak is van het hoge geboortecijfer in Afrika. zodra de armoede iets daalt, daalt ook het geboortecijfer. Dat 'wij beschaving zouden brengen' is echt een compleet achterhaald idee dat helaas hardnekkig voortleeft.
In Afrika moet je het recht van de sterkste laten gelden. Alweer zo'n uitspraak die mij het idee geeft dat hier iemand aan het woord is zonder enig idee hoe het leven in Afrika er uitziet. Het zou trouwens zomaar kunnen dat Afrikanen stukken sterker zijn dan wij, zij staan al generaties lang bloot aan ellendige ziektes en overleven op een dieet dat vergelijkbaar is met wat hier anorexia heet. Er zijn zelfs vrouwen gevonden (jawel, hoertjes) die resistent bleken tegen HIV. En die zijn al in de jaren '80 gevonden.
Ze hebben er ooit wel eens onderzoek naar gedaan wat gedaan moet worden om Afrika te redden.
Tsja, er zijn best veel wetenschappers en wetenschappelijke instituten die de hele dag niks anders doen. De VN heeft zo wat personeel rondlopen, de FAO (Food and Agricultural Organisation) is druk met de vraag hoe de hele wereldbevolking gevoed moet worden, de universiteit van Wageningen en soortgelijke universiteiten in de rest van de wereld schrijven zo hier en daar een geinig rapportje. En weet je wat? Afrika als geheel is helemaal niet kansloos, nooit geweest. Dat het niet al te lekker gaat in delen van het continent heeft meerdere, met elkaar samenhangende en tamelijk ingewikkelde oorzaken (zoals ik eerder ook al heb geschreven). Dat alle energie die er de afgelopen pakweg 50 jaar in is gestoken nutteloos is geweest is domweg niet waar. Dat er nog een hoop moet gebeuren is wel waar, en goddank zijn er mensen die zich realiseren dat het rijke westen zowel een verantwoordelijkheid heeft naar de rest van de wereld als een zeer groot eigenbelang. De derde wereld is in potentie een gigantische afzetmarkt voor onze economiën. Als 'zij daar' iets meer te besteden hadden, zouden wij allemaal in no-time nog veel rijker worden (is ook onderzocht and guess what, die economische redenen zijn veel belangrijker in de afspraken over wat wij van ons BNP aan ontwikkelingssamenwerking besteden dan morele redenen). En als je dan nog steeds denkt dat investeren in Afrika dom is: als we het niet doen komen ze straks echt allemaal hier naar toe, dan liggen ze bij jou voor de deur in de goot in plaats van lekker in de zon in de woestijn.
Nogmaals, stuur collectanten lekker door als je er geen zin in hebt, maar zoek een beetje uit hoe dingen in elkaar steken voordat je een 'mening' vormt.