Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:56

[quote][/quoOok word het vaak als wraak gebruikt. Hij heeft mijn kind/man/vrouw etc. vermoord, dus hij moet ook dood. Dit vind ik een erg brute manier om dit op te lossen. Dat is gewoon beestachtig, en al helemaal niet van deze tijd. Zo zijn er nog veel meer redenen tegen de doodstraf te noemen.
te]

TS, deze snap ik niet, nabestaanden bepalen niet of doodstraf gegeven wordt, dus wraak zal het niet zijn. Beestachtig is het ook niet, de meesten worden gewoon ingeslapen, net als wij doen bij hond, kat en paard. In ieder geval heel wat fijner dan hun slachtoffer aan het einde is gekomen.'

Ik ben aan de ene kant voor. Mensen die kinderen op vreselijke manieren mishandelen en vermoorden, prima, daar vind ik een spuitje te goed voor. Mensen die zulke verschrikkelijke misdaden begaan dat je er met je hoofd niet bij kan.
Alles maar opsluiten geeft problemen met overvolle gevangenissen. De doodstraf duurt vaak lang, omdat men steeds in beroep blijft gaan, men gaat niet over een nacht ijs en dat gaat jaren duren. Dus geef je de doodstraf, executeer dan sneller. Wat weer tot gevolg kan hebben dat je de verkeerde terechtstelt. Dat is dan ook de enige reden dat ik tegen ben, denk ik, omdat men een verkeerde kan straffen, al zijn er wat dat betreft door dna de kansen wel verminderd.
Lastig, sommigen wens ik het echt toe om gevierendeeld te worden door 4 paarden, maar of ik nu pro doodstraf ben. Ik ben er nog niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:58

Inney schreef:
geerke schreef:
het zal je kind maar zijn wat vermoord is door z'on psychopaat

in sommige gevallen wordt de dader op heterdaad betrapt en bestaat er geen twijfel over schuldig of niet(Pim/theo v. gogh)

En daar heb je het, een van de grootste redenen voor de doodstraf. Wraak. En met wraak verlaag je je gewoon tot hetzelfde niveau van de dader. Ten eerste, vaak zal het de dader een worst wezen wat er met zijn leven gebeurd, ten tweede, je doet de nabestaanden van de dader dezelfde pijn aan, die jij nu voelt. En dat gun je volgens mij geen mens.

Zoals gezegd, de familie van de nabestaanden bepaald niet of er doodstraf gegeven wordt, dus de wraakgevoelens van de familie van de slachtoffers, doen er verder niet toe. Ik snap sowieso niet, waarom je constant de nabestaanden er bij haalt, wat hebben die inhoudelijk met schuldbepaling te maken?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:59

TS, dat maak jij er nu van dat ik zou zeggen dat die mensen geen verdriet zouden hebben of minder. Natuurlijk wel maar geeft dat daders een vrijbrief? Ik vind de nabestaanden een heel raar argument als ik eerlijk ben. Denkt een dader aan de nabestaanden van het slachtoffer?!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:00

Mindim schreef:
Citaat:
[/quoOok word het vaak als wraak gebruikt. Hij heeft mijn kind/man/vrouw etc. vermoord, dus hij moet ook dood. Dit vind ik een erg brute manier om dit op te lossen. Dat is gewoon beestachtig, en al helemaal niet van deze tijd. Zo zijn er nog veel meer redenen tegen de doodstraf te noemen.
te]

TS, deze snap ik niet, nabestaanden bepalen niet of doodstraf gegeven wordt, dus wraak zal het niet zijn. Beestachtig is het ook niet, de meesten worden gewoon ingeslapen, net als wij doen bij hond, kat en paard. In ieder geval heel wat fijner dan hun slachtoffer aan het einde is gekomen.'

Ik ben aan de ene kant voor. Mensen die kinderen op vreselijke manieren mishandelen en vermoorden, prima, daar vind ik een spuitje te goed voor. Mensen die zulke verschrikkelijke misdaden begaan dat je er met je hoofd niet bij kan.
Alles maar opsluiten geeft problemen met overvolle gevangenissen. De doodstraf duurt vaak lang, omdat men steeds in beroep blijft gaan, men gaat niet over een nacht ijs en dat gaat jaren duren. Dus geef je de doodstraf, executeer dan sneller. Wat weer tot gevolg kan hebben dat je de verkeerde terechtstelt. Dat is dan ook de enige reden dat ik tegen ben, denk ik, omdat men een verkeerde kan straffen, al zijn er wat dat betreft door dna de kansen wel verminderd.
Lastig, sommigen wens ik het echt toe om gevierendeeld te worden door 4 paarden, maar of ik nu pro doodstraf ben. Ik ben er nog niet uit.

Waarom is de doodstraf ingevoerd? Door heel veel redenen, en wraak is er een van, alhoewel het altijd toch nobeler word omvat. Maar (in mijn ogen) is het gewoon ordinair wraak namen. Ik vind de doodstraf niet iets van deze tijd, ik vind het erg barbaars.
En de doodstraf is echt niet alleen maar het inslapen. Er zijn zoveel verschillende manieren om de doodstraf uit te voeren. En ze zijn allemaal niet pijnloos, oid.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:01

Nu net op tv, man schiet op vrouw vanuit auto in Rotterdam en politie schiet hem dood. Zal natuurlijk wel weer een circus worden want jaaaaaaaaaaa, heeft de politie daar wel goed aan gedaan... Het wordt in mijn ogen een beetje een omgekeerde wereld op deze manier...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:01

MamboBeach schreef:
TS, dat maak jij er nu van dat ik zou zeggen dat die mensen geen verdriet zouden hebben of minder. Natuurlijk wel maar geeft dat daders een vrijbrief? Ik vind de nabestaanden een heel raar argument als ik eerlijk ben. Denkt een dader aan de nabestaanden van het slachtoffer?!

Nee, dat maak ik er absoluut niet van, en dat wil ik ook echt niet beweren. Nee, de dader denkt niet aan zijn/haar nabestaanden, maar zou dat maar moeten betekenen, dat wij daar ook niet aan zullen moeten denken? Ik, in tegenstelling tot u, vind dit wel zeker een reden om tegen te zijn. Moet u nagaan dat u een zoon of een dochter heeft, die geexecuteerd word. Zou u dan minder van hem/haar houden, om de daad wat zij gepleegd hebben?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:02

MamboBeach schreef:
Nu net op tv, man schiet op vrouw vanuit auto in Rotterdam en politie schiet hem dood. Zal natuurlijk wel weer een circus worden want jaaaaaaaaaaa, heeft de politie daar wel goed aan gedaan... Het wordt in mijn ogen een beetje een omgekeerde wereld op deze manier...

Ja, de man was op dat moment nog een gevaar voor zijn omgeving. Wie weet heeft hij het wel op meer mensen in de omgeving voorzien? Wie weet wat zo'n man in zijn hoofd heeft?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:03

Mindim, ik begrijp ook niet dat de nabestaanden er constant worden bijgehaald, wat hebben die voor rol in het hele gebeuren... Ja, ze zijn nabestaanden van de dader, net zo goed dat er nabestaanden zijn van het slachtoffer...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:06

MamboBeach schreef:
Mindim, ik begrijp ook niet dat de nabestaanden er constant worden bijgehaald, wat hebben die voor rol in het hele gebeuren... Ja, ze zijn nabestaanden van de dader, net zo goed dat er nabestaanden zijn van het slachtoffer...

Omdat ik dat een reden vind, om tegen de doodstraf te zijn. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:07

Inney schreef:
MamboBeach schreef:

Nee, dat maak ik er absoluut niet van, en dat wil ik ook echt niet beweren. Nee, de dader denkt niet aan zijn/haar nabestaanden, maar zou dat maar moeten betekenen, dat wij daar ook niet aan zullen moeten denken? Ik, in tegenstelling tot u, vind dit wel zeker een reden om tegen te zijn. Moet u nagaan dat u een zoon of een dochter heeft, die geexecuteerd word. Zou u dan minder van hem/haar houden, om de daad wat zij gepleegd hebben?

U... :o
Hier heb ik over nagedacht en ik ben blij dat je me dt vraagt.
Zelf heb ik 3 kinderen.
Als 1 van mijn kinderen zoiets zou doen, zo'n daad, dan zou ik heel verdrietig zijn omdat ik zou denken dat ik iets niet goed gedaan zou hebben als ouder zijnde en ik zou het heel erg voor de nabestaanden van het slachtoffer vinden! En nee, ik zou nooit minder van mijn kind houden want het is en blijft mijn kind maar het moet wel gestraft worden.
Daarbij zou dus een straf horen die passend is bij de misdaad.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:08

Inney schreef:
MamboBeach schreef:

Omdat ik dat een reden vind, om tegen de doodstraf te zijn. ;)

Dat heb ik door :) maar ik vind dat echt geen reden. :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:08

MamboBeach schreef:

Omdat genoegdoening voor de nabestaande vaak als argument word aangehaald om straffen te verzwaren/veranderen?

Ik denk ook dat de nabestaande er weinig mee van doen hebben maar tegelijk hoor ik wel van mensen dat ze iemand die dat hun familie leden iets aan zouden doen dood willen hebben en daarom voor zijn.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:10

Ikzelf denk daar iets anders over. Oke, ik ben nog maar 16, en kan me moeilijk met een kind voorstellen :+ , maar ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind de doodstraf zou krijgen. Zou het persoonlijk minder erg vinden als hij een straf als levenslang zal krijgen. Maar dat denk ik nu, op dit moment. Misschien denk ik later, als ik echt kinderen heb, wel heel anders. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:12

Over welke landen heb je het Inney? Ik kijk naar een westers land, eniogszins vergelijkbaar met de onze. Ik ga niet kijken naar azie en zuid amerika en dergelijke en andere landen welke qua cultuur niet vergelijkbaar zijn. Je hebt het over de doodstraf hier in nederland invoeren? Dan kun je er van uitgaan dat de familie geen stem heeft in het eisen en opleggen van de doodstraf. In Amerika heeft men dat ook niet, dus kan je wraak weg gummen. Tja ga je sommige landen in Afrika erbij halen, omdat mensen daar worden gestenigd omdat verkrachting als overspel wordt gezien of dat ouders een meisje van 16 in een put levend begraven vanwege eerwraak, tja dat vind ik niet kunnen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het invoeren van de doodstraf hier in nederland of hoe de doodstraf in bijv. amerika wordt geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:13

Inney schreef:
Ikzelf denk daar iets anders over. Oke, ik ben nog maar 16, en kan me moeilijk met een kind voorstellen :+ , maar ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind de doodstraf zou krijgen. Zou het persoonlijk minder erg vinden als hij een straf als levenslang zal krijgen. Maar dat denk ik nu, op dit moment. Misschien denk ik later, als ik echt kinderen heb, wel heel anders. :D

Ken je een ter dood veroordeelde Inney, dat je aan al die wijsheid komt? Ik ken er een en zo als jij zegt, gaat het niet irl.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:15

Ik denk dan ook echt aan Amerika. In vooral China is de doodstraf echt verre van perfect. Politiek erg beinvloedbaar, en voor de kleinste wissewasjes al opgelegd. Neem aan dat als de doodstraf in Nederland zou worden ingevoerd, dat het niet zo zou gaan als in China. ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:15

Ik heb "voor" gestemd.

Voor echt vreselijke misdrijven mogen ze van mij de doodstraf geven..
Waarom geen levenslang? Omdat ze dan nog hun leven lang in de bak zitten waar het hier in Nederland heel zo beroerd niet is en dat de samenleving dat uiteindelijk nog betaald ook.

En daarnaast, de kans dat zo iemand weer de fout ingaat bij vervroegde vrijlating, dat risico wil ook niemand!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:15

Mindim schreef:
Inney schreef:

Ken je een ter dood veroordeelde Inney, dat je aan al die wijsheid komt? Ik ken er een en zo als jij zegt, gaat het niet irl.

Nee, die ken ik niet. En het is gewoon mijn mening.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:17

Inney schreef:
Waarom is de doodstraf ingevoerd? Door heel veel redenen, en wraak is er een van, alhoewel het altijd toch nobeler word omvat. Maar (in mijn ogen) is het gewoon ordinair wraak namen. Ik vind de doodstraf niet iets van deze tijd, ik vind het erg barbaars.
En de doodstraf is echt niet alleen maar het inslapen. Er zijn zoveel verschillende manieren om de doodstraf uit te voeren. En ze zijn allemaal niet pijnloos, oid.

Dan is iedere straf wraak, en heeft het niets meer te maken met het rechtsysteem, en ga je alles vogelvrij verklaren.

Als je ene regel overtreed dan staat daar een sanctie, ene straf op, welke straf en hoe zwaar die straf is ligt aan het vergrijp..

ben ik voor? ja maar ben ook tegen.
Als het vergrijp zo zwaar is, dat een celstraf in mensenlevenjaren niet afgemeten kan worden, dan is de doodstraf een alternatief, maar moet het zo vast staan dat iemand ook daadwerkelijk de dader is, wat mi weer gewaarborgd kan worden door een exta mogelijkheid op beroep.

Dat iemand meer mensen zal doodshieten/vermoorden omdatr de kans bestaat dat hij/zij dan de doodstraf krijgt, daar geloof ik niet zo in.

En om het te bekijken als: Hij/zij heeft iemand vermoord en daarom doden wij hem/haar ook, ala oog om oog tand om tand...
gaat mi ook niet op. Immers weet de dader op voorhand dat hetgeen hij/zij doet tegen de regels is, en welke sanctie daarop staat. De dader kiest er zelf voor om de wet te overtreden, een mens van het leven te beroven, en daar staat een straf op.
Het is en blijft een eigen keuze om de wet te overtreden en de sanctie te aanvaarden.

Net zoals ik de boete moet aanvaarden als ik te snel rijdt, door rood rijd of de gordel niet draag als ik auto rijdt... en dat is toch ook geen waraak nemen omdat ik besluit de wet te overtreden en me niet aan de regels te houden.

liedje89

Mindim schreef:
Over welke landen heb je het Inney? Ik kijk naar een westers land, eniogszins vergelijkbaar met de onze. Ik ga niet kijken naar azie en zuid amerika en dergelijke en andere landen welke qua cultuur niet vergelijkbaar zijn. Je hebt het over de doodstraf hier in nederland invoeren? Dan kun je er van uitgaan dat de familie geen stem heeft in het eisen en opleggen van de doodstraf. In Amerika heeft men dat ook niet, dus kan je wraak weg gummen. Tja ga je sommige landen in Afrika erbij halen, omdat mensen daar worden gestenigd omdat verkrachting als overspel wordt gezien of dat ouders een meisje van 16 in een put levend begraven vanwege eerwraak, tja dat vind ik niet kunnen. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het invoeren van de doodstraf hier in nederland of hoe de doodstraf in bijv. amerika wordt geregeld.

Maar in amerika maakt de sociale status ed wel degelijk uit voor de straf van de dader. Niet direct door de nabestaande misschien maar het maakt wel degelijk verschil, maar dat komt dan weer door de jury rechtsspraak misschien.

Anoniem

liedje89 schreef:
MamboBeach schreef:

Omdat genoegdoening voor de nabestaande vaak als argument word aangehaald om straffen te verzwaren/veranderen?

Ik denk ook dat de nabestaande er weinig mee van doen hebben maar tegelijk hoor ik wel van mensen dat ze iemand die dat hun familie leden iets aan zouden doen dood willen hebben en daarom voor zijn.

Als puntje bij paaltje komt, heeft familie van beide kanten niets met de strafmaat te maken. Genoegdoening voor nabestaanden komt niet voor in deze mate van straffen.

Inney, prima als je tegen de doodstraf bent, kan ik helemaal inkomen, maar baseer het op feiten en niet op hoe jij denkt dat het gaat, want wat jij opschrijft heeft weinig met de werkelijkheid te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:19

MamboBeach schreef:

Om het 'ik ben tegen de doodstraf te bekrachtigen?' :?
Wat nu nabestaanden die rouwen om een randdebiel in de familie zit die kindertjes heeft verkracht en daarna levens in moten heeft zitten hangen om ze vervolgens bij het grof huisvuil te zetten..

Mindim ga mij niet vertellen dat de nabestaanden om zo'n triest figuur gaan zitten rouwen, ja rouwen om de kinderen die vermoord zijn zou ik meer gepast vinden.
Inney schreef:
Moet u nagaan dat u een zoon of een dochter heeft, die geëxecuteerd word. Zou u dan minder van hem/haar houden, om de daad wat zij gepleegd hebben?

Ik zou mij doodschamen dat ik zo'n misbaksel op aarde gezet zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:19

liedje89 schreef:
Mindim schreef:

Maar in amerika maakt de sociale status ed wel degelijk uit voor de straf van de dader. Niet direct door de nabestaande misschien maar het maakt wel degelijk verschil, maar dat komt dan weer door de jury rechtsspraak misschien.

Who has capital, does not get Capital is dan ook een bekend gezegde aldaar. Met geld kun je een erg goed advocatenteam inhuren. Maar idd dat heeft niets met nabestaanden te maken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:20

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Mindim! Ik heb me echt in dit onderwerp verdiept, en zit hier echt geen onzin te typen van: Oh, laat ik dat maar eens zeggen.

Liedje89: Dat kan wel kloppen, maar ik denk dat het in vergelijking het meest op Nederland lijkt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:20

Alane schreef:
Inney schreef:

Dan is iedere straf wraak, en heeft het niets meer te maken met het rechtsysteem, en ga je alles vogelvrij verklaren.

Als je ene regel overtreed dan staat daar een sanctie, ene straf op, welke straf en hoe zwaar die straf is ligt aan het vergrijp..

ben ik voor? ja maar ben ook tegen.
Als het vergrijp zo zwaar is, dat een celstraf in mensenlevenjaren niet afgemeten kan worden, dan is de doodstraf een alternatief, maar moet het zo vast staan dat iemand ook daadwerkelijk de dader is, wat mi weer gewaarborgd kan worden door een exta mogelijkheid op beroep.

Dat iemand meer mensen zal doodshieten/vermoorden omdatr de kans bestaat dat hij/zij dan de doodstraf krijgt, daar geloof ik niet zo in.

En om het te bekijken als: Hij/zij heeft iemand vermoord en daarom doden wij hem/haar ook, ala oog om oog tand om tand...
gaat mi ook niet op. Immers weet de dader op voorhand dat hetgeen hij/zij doet tegen de regels is, en welke sanctie daarop staat. De dader kiest er zelf voor om de wet te overtreden, een mens van het leven te beroven, en daar staat een straf op.
Het is en blijft een eigen keuze om de wet te overtreden en de sanctie te aanvaarden.

Net zoals ik de boete moet aanvaarden als ik te snel rijdt, door rood rijd of de gordel niet draag als ik auto rijdt... en dat is toch ook geen waraak nemen omdat ik besluit de wet te overtreden en me niet aan de regels te houden.

Straffen zijn bedoeld om te voorkomen dat de dader in herhaling valt. Om te voorkomen dat het niet opnieuw gebeurt toch, wanneer men straffen als de doodstraf in gaat voeren dan word het imo wraak, immers heeft het voor het voorkomen van herhaling helemaal geen nut of die man levenslang vast zit of dood is. En wanneer iemand levenslang vast zit kan een fout nog hersteld worden bij de doodstraf niet.

Volgens mij is het alleen bij echt op heterdaad betrappen het 100% zeker dat iemand de dader is, helaas betrappen we moordenaars ed niet zo vaak op heterdaad.