Student leent te veel, BKR registratie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:59

Ik ben bijna klaar met mijn studie, uitwonend en heb nog geen cent geleend bij de IB groep.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:01

odetteke schreef:
Ik ken er toch vrij veel die een paar maanden op een studenkamer zijn blijven hangen en daarna hebben gekocht.

Als de bkr registratie zou gaan over het bedrag dat je aflost is het in principe logisch en ter bescherming van een studemt... er is echter 1 grote maar!
De overheid heeft gezegd dat je naar draagkracht betaald en hetgene dat na 15 jaar niet is afgelost vervalt.
Als je naar verhouding 300 euro per maand zou moeten terugbetalen, maar je vanwege de draagkracht maar 100 euro hoeft af te lossen, dan staat toch het volledige bedrag geregistreerd en gaat een bank of hypotheekverstrekker uit van de maandelijke lasten die behoren bij aflossing van het volledige bedrag. Op die manier word je toch beperkt in de koop van een huis dat je je eigenlijk met de maandelijke lasten die je hebt best kan veroorloven.

Ze zijn er uiteraard wel, net afgestudeerden die een huis kopen. Maar ik denk dat je het toch met me eens bent, dat ze niet de meerderheid vormen.

De rest snap ik niet zo goed.. Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:01

Ze willen niet dat studenten zoveel gaan lenen want dat geeft veel schulden maar ze willen wel de studiefinanciering af gaan schaffen.. De woorden van Bos: ´De studenten kunnen altijd lenen´... Beetje tegenstrijdig allemaal..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

bevertje schreef:
Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?

Bovendien, als je een schuld open hebt staan, die je niet volledig aflost, bij de staat nog wel ( dus in feite betaald de rest van NL dat via de belasting ), lijkt het me niet zo gek dat je die eerst aflost, of in ieder geval geheel aflost op termijn, voordat je een huis gaat kopen. Zou lekker zijn als de belastingbetaler de studieschuld op zich neemt, en de student dan zijn geld in een huis kan steken.

Maar ja, dat komt misschien omdat ik ondertussen student-af ben, en vooral erg veel aan de fiscus inlever.......

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:14

Ik denk eerlijk gezegd dat alle negatieve reacties van velen eigenlijk helemaal niets te maken hebben met de BKR-registratie op zichzelf. Maar dat het de onvrede over het geld lenen om je studie te betalen weerspiegelt.

Welke maatregel dan ook, als je er zelf geen voordeel uit kan halen is het erg verleidelijk om het toch als extra argument te gebruiken om ´het huidige systeem´ af te vallen ;)

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:17

Zesiram schreef:
bevertje schreef:
Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?

Bovendien, als je een schuld open hebt staan, die je niet volledig aflost, bij de staat nog wel ( dus in feite betaald de rest van NL dat via de belasting ), lijkt het me niet zo gek dat je die eerst aflost, of in ieder geval geheel aflost op termijn, voordat je een huis gaat kopen. Zou lekker zijn als de belastingbetaler de studieschuld op zich neemt, en de student dan zijn geld in een huis kan steken.

Maar ja, dat komt misschien omdat ik ondertussen student-af ben, en vooral erg veel aan de fiscus inlever.......

Als je een goede baan hebt, waarmee je maandelijks zowel je gehele schuld als je hypotheek af kan lossen, dan lijkt het me geen probleem om een huis te kopen. Maar als je het niet kan betalen, dan houdt het gewoon op. Je hebt zelf de keuze gemaakt om geld te lenen, dan moet je daar ook de consequenties van aanvaarden. Misschien betekent dat dan inderdaad dat je eerst een aantal jaar moet wachten met kopen en eerst even moet huren (net als vele anderen).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:19

Zesiram schreef:

Maar stel dat je een zware studie als geneeskunde hebt gedaan die tijdens de co-schappen niet te combineren is met een bijbaantje, dan is het helemaal niet zo bijzonder om een studieschuld van 50.000 euro te hebben. Je kan niet verwachten dat mensen dit aflossen voordat ze een huis kopen.

bevertje schreef:
De rest snap ik niet zo goed.. Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?

Of je nu 550 euro huur betaald voor een huurwoning of koopwoning maakt niet zo veel uit toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:27

odetteke schreef:
Maar stel dat je een zware studie als geneeskunde hebt gedaan die tijdens de co-schappen niet te combineren is met een bijbaantje, dan is het helemaal niet zo bijzonder om een studieschuld van 50.000 euro te hebben. Je kan niet verwachten dat mensen dit aflossen voordat ze een huis kopen.

Nee, niet voordat ze een huis kopen. Maar i.m.o. moeten ze eerst zeker stellen dat die lening wel afgelost gaat worden ( al is het over 15 jaar ), voordat ze aan een hypotheek beginnen. Dus niet dat alles is afgelost, maar wel dat ze naast de hypotheek, de volledige aflossing van de studieschuld kunnen dragen.

Over geneeskunde heb ik trouwens nog wat anders gezegd:

zesiram schreef:
Ik vind wel dat ze voor bepaalde studies ( bijv. geneeskunde ) waar ook aanvullende eisen gesteld worden aan je inzet, en de duur van je studie, aparte voorwaarden zouden kunnen maken. Want het is onredelijk om van mensen met een zesjarige studie, te verwachten dat ze dat in vier jaar doen. Wat dat betreft zouden ze wel wat meer differiëntatie mogen maken.

De eerste die een huis kan kopen met volledige hypotheek en levensverzekering voor 550 euro nette in de maand in deze huizenmarkt, mag zich toch even bij me melden. Dat zou ik knap vinden, met de huidige rentestand en huizenprijzen. Misschien in Oost-Groningen ofzo, maar daar zijn ook amper banen te vinden ;)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:30

Wat een actie weer... Net of je als student voor de lol zoveel geld gaat lenen. Niemand kiest toch voor een enorme studieschuld na je afstuderen? Soms is er gewoon geen andere mogelijkheid. Wat een sneu landje is dit toch...

patos

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:32

Heb ook al gehoord dat ze studenten die een opleiding doen die later goed betaald wordt (advocaat, arts) hogere opleidingskosten te laten betalen. Net alsof elke geneeskundestudent een rijke 'pappie en mammie' heeft die dochter/zoonlief wel even uit de brand helpt... Het gros van de geneeskundestudenten werkt loeihard voor hun opleiding en om rond te komen, en dat alleen maar omdat ze passie hebben voor het vak. Anders hadden ze ook een veel relaxtere studie kunnen kiezen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:33

Ik ben het er wel mee eens. Als ik zie dat 90% van de bijleners op mijn studie dit in één avond opdronken in hun stamkroeg, wordt er i.m.o. misbruik van gebruikt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de geneeskunde student die de co-schappen onbetaald loopt en hierbij geen bijbaan kan hebben ivm werkdruk, maar je kan het natuurlijk nooit iedereen naar de zin maken.

Citaat:
De eerste die een huis kan kopen met volledige hypotheek en levensverzekering voor 550 euro nette in de maand in deze huizenmarkt, mag zich toch even bij me melden. Dat zou ik knap vinden, met de huidige rentestand en huizenprijzen. Misschien in Oost-Groningen ofzo, maar daar zijn ook amper banen te vinden ;)

Dit is mij toch echt wel gelukt. 3 maanden na mijn afstuderen heb ik een nieuwbouw-appartement gekocht voor 650 bruto (420 netto), midden in de randstad en in een nette buurt ;)

Edit: Ik had trouwens een weekendbaantje, maar wat ik ook veel zag/hoorde is dat studenten zich daar niet voor lenen (althans in Delft dan) door 'ik wil leuke dingen doen', 'ik wil uitslapen in het weekend' enz.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 05-02-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:38

Ik krijg zelf een basis + aanvullende beurs. Puur omdat mijn ouders niet genoeg verdienen én ik anders niet kan studeren.
Hiermee kom ik net rond aangezien ik alles zelf moet betalen. Ik woon dan nog wel thuis dus heb geen kamerhuur e.d. maar wel boeken, eerste maandreiskosten (ben nog altijd geen 18) &collegegeld.

Daarnaast is er dan nog een beetje geld over voor af en toe wat leuks te doen. En daar werk ik ook hard voor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:39

mo_van_dijk schreef:
Dit is mij toch echt wel gelukt. 3 maanden na mijn afstuderen heb ik een nieuwbouw-appartement gekocht voor 650 bruto (420 netto), midden in de randstad en in een nette buurt ;)

En de kosten van je levensverzekering en VVE er bij opgeteld ;) Want dat komt er ook nog bij, en heb je bij huur niet.
Overigens vind ik dat een heel mooi bedrag! Had niet gedacht dat het mogelijk zou zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:41

Zesiram, Met de VvE erbij is het 510 netto *D Ik ben er inderdaad ook erg blij mee!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:41

ik word toch wel enigszins depressief als ik al die verhalen hoor.
verhalen als een tweede studie wordt niet meer vergoed (dus de volledige kosten ala 10.000 euro per jaar zelf betalen), basisbeurs afschaffen, en nu weer dit.

ik ken een hele hoop mensen waarbij een eerste studie enorm tegenvalt, verkeerde verwachtingen, je weet zelf nog niet precies wat je leuk vindt enz. (en dit dus daarna iets anders willen gaan doen)

Ik begin nu aan de laatste maanden van mijn bachelor studie. maar deze studie is totaal niet wat ik er van verwacht had, en is gewoon niet wat ik later wil gaan doen, eind eerste jaar dacht ik nog: volgens jaar wordt vast leuker, eind tweede jaar dacht ik: dit is niets voor mij maar het is te zonde om nu te stoppen. tot nu toe gaan mijn gedachten een beetje richting een compleet nieuwe studie maar dit wordt zo ongeveer onmogelijk als ik al die vage berichten hoor.
Alle basis beurzen willen ze schrappen, vol collegegeld betalen, je wordt dus gedwongen om jezelf diep in de schulden te werken en tegelijkertijd willen ze dan nu weer diegenen die schulden opbouwen keihard afstraffen?

ik vind het echt belachelijk, Nederland altjid zo hoogdravend over de kenniseconomie, hoge opleidings percentage, enz. wil nu op alle mogelijke manieren de studenten gaan tegenwerken om maar verder te studeren? (of uberhaubt te gaan studeren).

ik denk dat zulke maatregelen heel negatief voor nederland uitpakken. ik denk dat een groot deel van de hoog opgeleiden ( = vaak dure studies) dan gewoon naar het buitenland vertrekt naar ergens waar ze WEL beurzen hebben.
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 05-02-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:42

absoluut ben ik het ermee eens dat het gewoon niet klopt dat je geld leent om maar lekker te kunne stappen. Helaas zijn er ontzettend veel studenten die dit doen. Maximaal lenen om lekker los te kunnen gaan.
Ik ben nooit een feestbeest geweest (ok dat lieg ik, ben ik wel, maar toen zat ik nog op de mavo/havo. tijdens mijn studie was ik dat niet meer)
Ik heb erbij gewerkt waar ik kon en dus geleend wat ik nog nodig had. En nog steeds had ik het krap. Een keer wat leuks doen kon nog, maar kon het echt niet te gek maken.
Vakantie heb ik ook vaak overgeslagen, gewoonweg geen geld voor.

Overigens ga ik ook eerst huren en dan pas kopen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:42

Tja, het zou inderdaad makkelijk zijn om elke maand geld te krijgen, ipv 3 avonden per week te werken...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:45

Zwitsal, hoogopgeleid = duur :?

Ik heb de uni gedaan en dit was 'maar' 1600 euro p.j., hetzelfde als alle HBO-opleidingen. Particuliere studies is inderdaad weer een heel ander verhaal.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:49

mo_van_dijk schreef:
Zwitsal, hoogopgeleid = duur :?

Ik heb de uni gedaan en dit was 'maar' 1600 euro p.j., hetzelfde als alle HBO-opleidingen. Particuliere studies is inderdaad weer een heel ander verhaal.

geloof dat mbo opleidingen minder duur zijn.
hbo valt bij mij ook onder 'hoog opgeleid' .

Hbo of Wo studies kunnen ook nog eens een veel langer traject ( 4,5,6,7 jaar) hebben dan mbo studies. (natuurlijk niet allemaal)
Langste mbo studies zijn geloof ik 4 jaar ? (mbo 4).

Ik dacht eerst ook dat collegekosten gewoon gelijk waren tot mn vader laatst zei dat het college geld voor mbo studies (mn broertje doet mbo) wel echt lager zijn dan die voor hbo of wo studies
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 05-02-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:50

Caesar schreef:
Wat ik me kan herinneren is dat een vriendin van mij, waar haar ouders weinig verdienden, een behoorlijk bedrag per maand kreeg. Met dat bedrag en de zaterdag werken, kwam zij prima uit. Het was geen vetpot en uitgebreid stappen en shoppen was er niet bij, maar het is goed te doen. Zij had overigens geen lening, maar maximale beurs. Dat is ook een verschil! Want dat wordt kwijtgescholden als je je studie binnen de daarvoor genoemde tijd haalt.

Het is (naar mijn mening) krom, maar studenten met ouders die beneden modaal verdienen hoeven idd vaak veel minder te lenen dan studenten met 'rijkere' ouders. Ik ken ook een meisje en die kreeg maximale beurs, maar haar ouders betaalden wel gewoon collegegeld en boeken. Die woonde ook nog bij d'r ouders en kon lekker shoppen van dat geld.
Daarnaast ken ik niet veel studenten met een minimale beurs van wie de ouders én collegegeld, én boeken, kamer etc. betalen. Het lenen is dus echt vaak gewoon voor de studie. Maargoed, er zullen ook wel rijkeluiskindjes zijn die dit wel krijgen. Die ken ik alleen niet. :+

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:53

Fitch schreef:
Caesar schreef:
Wat ik me kan herinneren is dat een vriendin van mij, waar haar ouders weinig verdienden, een behoorlijk bedrag per maand kreeg. Met dat bedrag en de zaterdag werken, kwam zij prima uit. Het was geen vetpot en uitgebreid stappen en shoppen was er niet bij, maar het is goed te doen. Zij had overigens geen lening, maar maximale beurs. Dat is ook een verschil! Want dat wordt kwijtgescholden als je je studie binnen de daarvoor genoemde tijd haalt.

Het is (naar mijn mening) krom, maar studenten met ouders die beneden modaal verdienen hoeven idd vaak veel minder te lenen dan studenten met 'rijkere' ouders. Ik ken ook een meisje en die kreeg maximale beurs, maar haar ouders betaalden wel gewoon collegegeld en boeken. Die woonde ook nog bij d'r ouders en kon lekker shoppen van dat geld.
Daarnaast ken ik niet veel studenten met een minimale beurs van wie de ouders én collegegeld, én boeken, kamer etc. betalen. Het lenen is dus echt vaak gewoon voor de studie. Maargoed, er zullen ook wel rijkeluiskindjes zijn die dit wel krijgen. Die ken ik alleen niet. :+

Ik vind het niet zo krom dat als je ouders het minder breed hebben je extra geld krijgt. Ik krijg ook een aanvullende beurs omdat mijn ouders te weinig verdienen -> had ik dit niet gekregen had ik niet kunnen gaan studeren..

Zwitsal

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:57

volgens mij bedoeld fitch het zo:
- ouders verdienen weinig maar betalen wel veel voor student --> student krijgt hogere beurs maar hoeft minder zelf te betalen en houdt dus zelf geld over.
- ouders verdienen genoeg maar betalen niets voor student --> student krijgt laagste basisbeurs maar moet wel alle collegekosten enz zelf betalen en heeft het dus veel krapper dan de student met de ouders die minder verdienen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:58

Liezel1 schreef:
Tja, het zou inderdaad makkelijk zijn om elke maand geld te krijgen, ipv 3 avonden per week te werken...

Ware het niet dat er op heel veel plekken ook avondcollege's zijn ;)
Ik heb tijdens mijn studie een periode gehad dat ik 2 dagen per weerk 's ochtends om 11 uur een college had en 's avonds eentje om kwart voor 8 omdat er mensen uit het bedrijfsleven voor de klas stonden die dat naast hun gewone baan deden :n

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:59

Ik vind het ook niet krom dat die extra geld krijgen (da's alleen maar goed), maar wel dat deze in de praktijk vaak minder hoeven te lenen dan studenten met 'rijkere' ouders. Ik ken genoeg mensen die alleen basisbeurs krijgen en waarvan de ouders niets bijdragen. En die mensen gaan toch ook studeren zonder extra beurs? Het kan dus wel kennelijk.

Edit: inderdaad Zwitsal. In de ideale situatie zou dit niet gebeuren. Ik vind het alleen maar correct dat kinderen van weinig verdienende ouders extra krijgen, maar in de praktijk zie je vaak dit soort dingen voorbij komen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:59

DAt schiet inderdaad niet op.
Ik moet wel zeggen dat ik daarnaast in de zomer nog fulltime erbij werk en dus 2,5 maand lang 50 uur per week werk.
Ben al 3 jaar niet meer op vakantie geweest, maarja, ik heb geen studieschuld.