Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
odetteke schreef:Ik ken er toch vrij veel die een paar maanden op een studenkamer zijn blijven hangen en daarna hebben gekocht.
Als de bkr registratie zou gaan over het bedrag dat je aflost is het in principe logisch en ter bescherming van een studemt... er is echter 1 grote maar!
De overheid heeft gezegd dat je naar draagkracht betaald en hetgene dat na 15 jaar niet is afgelost vervalt.
Als je naar verhouding 300 euro per maand zou moeten terugbetalen, maar je vanwege de draagkracht maar 100 euro hoeft af te lossen, dan staat toch het volledige bedrag geregistreerd en gaat een bank of hypotheekverstrekker uit van de maandelijke lasten die behoren bij aflossing van het volledige bedrag. Op die manier word je toch beperkt in de koop van een huis dat je je eigenlijk met de maandelijke lasten die je hebt best kan veroorloven.
bevertje schreef:Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?
Zesiram schreef:bevertje schreef:Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?
Bovendien, als je een schuld open hebt staan, die je niet volledig aflost, bij de staat nog wel ( dus in feite betaald de rest van NL dat via de belasting ), lijkt het me niet zo gek dat je die eerst aflost, of in ieder geval geheel aflost op termijn, voordat je een huis gaat kopen. Zou lekker zijn als de belastingbetaler de studieschuld op zich neemt, en de student dan zijn geld in een huis kan steken.
Maar ja, dat komt misschien omdat ik ondertussen student-af ben, en vooral erg veel aan de fiscus inlever.......
Zesiram schreef:Bovendien, als je een schuld open hebt staan, die je niet volledig aflost, bij de staat nog wel ( dus in feite betaald de rest van NL dat via de belasting ), lijkt het me niet zo gek dat je die eerst aflost, of in ieder geval geheel aflost op termijn, voordat je een huis gaat kopen. Zou lekker zijn als de belastingbetaler de studieschuld op zich neemt, en de student dan zijn geld in een huis kan steken.
Maar ja, dat komt misschien omdat ik ondertussen student-af ben, en vooral erg veel aan de fiscus inlever.......
bevertje schreef:De rest snap ik niet zo goed.. Als je draagkracht zo laag is dat je je lening al niet af kan lossen, is het dan sowieso wel verstandig om een hypotheek te willen?
odetteke schreef:Maar stel dat je een zware studie als geneeskunde hebt gedaan die tijdens de co-schappen niet te combineren is met een bijbaantje, dan is het helemaal niet zo bijzonder om een studieschuld van 50.000 euro te hebben. Je kan niet verwachten dat mensen dit aflossen voordat ze een huis kopen.
zesiram schreef:Ik vind wel dat ze voor bepaalde studies ( bijv. geneeskunde ) waar ook aanvullende eisen gesteld worden aan je inzet, en de duur van je studie, aparte voorwaarden zouden kunnen maken. Want het is onredelijk om van mensen met een zesjarige studie, te verwachten dat ze dat in vier jaar doen. Wat dat betreft zouden ze wel wat meer differiëntatie mogen maken.
Citaat:De eerste die een huis kan kopen met volledige hypotheek en levensverzekering voor 550 euro nette in de maand in deze huizenmarkt, mag zich toch even bij me melden. Dat zou ik knap vinden, met de huidige rentestand en huizenprijzen. Misschien in Oost-Groningen ofzo, maar daar zijn ook amper banen te vinden
mo_van_dijk schreef:Dit is mij toch echt wel gelukt. 3 maanden na mijn afstuderen heb ik een nieuwbouw-appartement gekocht voor 650 bruto (420 netto), midden in de randstad en in een nette buurt
mo_van_dijk schreef:Zwitsal, hoogopgeleid = duur![]()
Ik heb de uni gedaan en dit was 'maar' 1600 euro p.j., hetzelfde als alle HBO-opleidingen. Particuliere studies is inderdaad weer een heel ander verhaal.
Caesar schreef:Wat ik me kan herinneren is dat een vriendin van mij, waar haar ouders weinig verdienden, een behoorlijk bedrag per maand kreeg. Met dat bedrag en de zaterdag werken, kwam zij prima uit. Het was geen vetpot en uitgebreid stappen en shoppen was er niet bij, maar het is goed te doen. Zij had overigens geen lening, maar maximale beurs. Dat is ook een verschil! Want dat wordt kwijtgescholden als je je studie binnen de daarvoor genoemde tijd haalt.
Fitch schreef:Caesar schreef:Wat ik me kan herinneren is dat een vriendin van mij, waar haar ouders weinig verdienden, een behoorlijk bedrag per maand kreeg. Met dat bedrag en de zaterdag werken, kwam zij prima uit. Het was geen vetpot en uitgebreid stappen en shoppen was er niet bij, maar het is goed te doen. Zij had overigens geen lening, maar maximale beurs. Dat is ook een verschil! Want dat wordt kwijtgescholden als je je studie binnen de daarvoor genoemde tijd haalt.
Het is (naar mijn mening) krom, maar studenten met ouders die beneden modaal verdienen hoeven idd vaak veel minder te lenen dan studenten met 'rijkere' ouders. Ik ken ook een meisje en die kreeg maximale beurs, maar haar ouders betaalden wel gewoon collegegeld en boeken. Die woonde ook nog bij d'r ouders en kon lekker shoppen van dat geld.
Daarnaast ken ik niet veel studenten met een minimale beurs van wie de ouders én collegegeld, én boeken, kamer etc. betalen. Het lenen is dus echt vaak gewoon voor de studie. Maargoed, er zullen ook wel rijkeluiskindjes zijn die dit wel krijgen. Die ken ik alleen niet.
Liezel1 schreef:Tja, het zou inderdaad makkelijk zijn om elke maand geld te krijgen, ipv 3 avonden per week te werken...