Heino schreef:Ja, het merendeel heeft zijn diploma verdiend, maar er zitten ook meelifters tussen die hun diploma vooral aan lieve groepsgenoten te danken hebben (lang leve groepswerk waarbij je bijna niet individueel beoordeeld wordt).
Maar nogmaals: dat is de keuze van de opleidingen. Dat heeft niks te maken met de selectie van de studenten. Want er zijn al heel veel mogelijkheden om studenten op z'n minst te beoordelen - de keuze om geen individuele maar alleen groepsgewijze beoordeling te doen is niet verplicht. En daarom: laat die opleidingen maar beter worden, ipv meer studenten te weren. Zorg dat studenten beoordeeld worden naar wat ze doen en kunnen. Dan hoef je ze niet gelijk weg te trappen, maar kun je ze wel sturen.
Citaat:
Waarom kan het niet beide kanten op? Studenten die echt geen inzet tonen en meeliften van de opleidingen gooien én het onderwijs systematisch proberen te verbeteren?
Omdat de ervaring leert dat de opleidingen die geen zin hebben om te investeren in goed onderwijs, veel te gemakkelijk over gaan tot bureaucratisch uitsluiten van leerlingen (het wordt dus niet alleen gebruikt tegen de studenten die het echt niet aankunnen of echt niets doen, maar ook studenten die bijvoorbeeld een deel hebben gemist door een ongeluk / ziekte, door vrijstellingen, door fouten van de docent...)
En aan de andere kant hebben de opleidingen die hun studenten behoorlijk monitoren, begeleiden en beoordelen nauwelijks last van hoge kosten door 'meeliftende' studenten en daar krijgen die studenten ook echt hun studiepunten niet.
Daar zijn geen nog scherpere maatregelen voor nodig, daar is vooral meer wil nodig van de opleidingen om hun studenten op te leiden.