[POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiefinanciering kost te veel geld en moet worden afgeschaft.

Mee eens!
13 (6%)
Oneens!
184 (93%)

Totaal aantal stemmen: 197

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:54

Shadow0 schreef:
A_lette schreef:
Goed, ik heb dan wel geen cijfers, maar in mijn eerste jaar waren er van de 30 studenten 5 die een lening hadden (pa en ma betaalden overigens wel mee), nooit aanwezig waren, wel gingen winkelen (lang leve hyves) en vervolgens na dat jaar stopten.

En waarom ga je er van uit dat die lening is kwijtgescholden?

Ik weet van twee mensen die ook zo 'studeerden' datde lening daadwerkelijk - wellicht gedeeltelijk - is kwijtgescholden.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:57

Ben blij dat ik stufi krijg, maar echt heel veel is het niet. Ik krijg 90 euro per maand en betaal 1650 euro lesgeld per jaar. Daarnaast nog boeken en heel veel printkosten.. Ik moet dus werken om rond te kunnen komen. Niet dat ik dat erg vind hoor, maar vetpot is het niet.
Laatst bijgewerkt door renate5 op 02-02-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:57

Er wordt al veel te veel op het onderwijs bezuinigd. Kwaliteit van lessen is in sommige gevallen ook echt heel ver te zoeken, want te weinig subsidie van overheid/collegeld. Ik ben het dan ook echt oneens met het afschaffen. Dan zou ik (intelligente maar arme persoon) ook niet meer kunnen studeren. Toch jammer van alle kennis en vaardigheden die men dan mis zal lopen omdat er bezuinigd wordt.

Maar, ik vind wel dat er iets aan het onderwijssysteem veranderd moet worden waardoor de prutsers op scholen geweigerd/er af geschopt kunnen worden. Want die mensen kosten ontzettend veel geld maar leveren uiteindelijk niets tot weinig op voor het land.

Sigrid

Re: [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:00

Ik ben ook wel voor meer selectie hoor in het onderwijs. Nu zie je sommige mensen echt een eeuwigheid doen over hun P. Moeten ze in het 3e of 4e jaar nog eerstejaarsvakken halen.

Op mijn opleiding gold "gelukkig" een selectieve propedeuse. Je moest minimaal 48 van de 60 studiepunten hebben om door te mogen gaan naar het 2e jaar. De overige 12 punten moest je in het eerste blok van het 2e jaar halen, anders kon je alsnog vertrekken.

Gevolg: klassen halveerden bijna allemaal. Maar je zat wel met mensen die er voor gingen en die het in zich hadden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:01

Sigrid schreef:
@Fitch:
Collegegeldkrediet is dus gewoon een lening waar ook 2,39% rente op zit en die je gewoon moet terugbetalen.

En dat van die "verschillende potjes" gaat ook niet op. Als de overheid het geld wat ze normaal op jouw rekening storten nou gewoon direct doorsturen naar de Uni/Hogeschool... Het scheelt slechts een omweg en extra geldverkeer (wat ook weer héél veel geld kost, banken werken ook niet voor gratissss helaas)

Dit is een jaartje zo geweest, ergens tussen 2003 en 2006, ideaal vond ik dat!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:04

Sigrid schreef:
Ik ben ook wel voor meer selectie hoor in het onderwijs. Nu zie je sommige mensen echt een eeuwigheid doen over hun P. Moeten ze in het 3e of 4e jaar nog eerstejaarsvakken halen.

Ja en mensen die tig jaar meeliften en waar docenten niets aan kunnen doen "want anders krijgen ze geen subsidie meer". Gadsie wat vond ik dat enorm frustrerend op het HBO. Zat je met mensen in een groepje die geen bal uitvoerden maar toch het (voldoende) groepscijfer kregen. Leraren konden daar ook niets mee helaas. Nu is het op de universiteit meer ieder voor zich qua projecten/opdrachten dus heb ik daar persoonlijk minder last van, maar het probleem blijft natuurlijk wel bestaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:08

A_lette schreef:
Ik weet van twee mensen die ook zo 'studeerden' datde lening daadwerkelijk - wellicht gedeeltelijk - is kwijtgescholden.

En op welke gronden was dat? Want er zijn omstandigheden waarbij dat kan, maar zeker niet zomaar. Ik weet niet hoe je band met die mensen is en hoeveel inzicht je in de situatie hebt? Want hun lening kan in elk geval niet kwijtgescholden zijn op basis van te weinig inkomen (dan wordt alleen de terugbetaling namelijk opgeschort, de lening blijft staan), en ook niet op basis van de verlooptijd van de lening (want die is 20 jaar en die zijn in elk geval nog niet verstreken.)

Dus dan zullen er andere omstandigheden zijn, zoals gezondheidsproblemen. Nou kun je daarvan vinden dat het overdreven is, maar ten eerste zit de 'fraude' dan blijkbaar niet bij het IBG maar bij de medici die hebben bijgedragen aan een onzorgvuldige verklaring, en ten tweede ben je je lang niet altijd bewust van de impact die gezondheidsproblemen op iemand hebben. Ik weet uiteraard niet hoe het bij die mensen zit die jij kent. Maar ik ken genoeg mensen met een chronische ziekte die best eens een dagje leuke dingen doen - en waarvan je de week die ze dan nodig hebben om bij te komen niet ziet. Die een flink imago van 'normaliteit' hebben opgebouwd - terwijl dat maar uiterlijke schijn is. Mensen met handicaps waar je niks van merkt, en die desondanks WEL echte, reele problemen hebben die het studeren tot een te grote opgave maken.

Ik vind je conclusies op z'n minst wat onzorgvuldig overkomen, en dat vind ik nogal kwalijk omdat onze maatschappij steeds roept om strengere maatregelen, met als gevolg dat er veel studenten mogelijkheden niet krijgen, omdat Jantje wel heeft gehoord dat de zus van de overbuurvrouw heeft lopen feesten op kosten van de staat. (En god verbiede dat er toch iemand ook maar een keertje een voordeeltje zou hebben op kosten van ons belastinggeld!)
En dat ze later alsnog de deurwaarder over de vloer krijgt... dat wordt er dan niet bijverteld. Mensen lopen daar ook niet mee te koop.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:08

Sigrid schreef:
Ik heb geen idee Bravespots. Hoe is het bij jullie geregeld dan? Wat betalen jullie aan collegegeld per jaar? En hoe zit het met de huren van de kamers?

Kamerhuur is in Nederland namelijk echt schrikbarend hoog! Vooral in Amsterdam en Utrecht zijn de prijzen abnormaal. Een vriendin van me betaalde €350 per maand voor 11 vierkante meter in Utrecht! De uitwonende beurs die je als student ontvangt bedraagt €260. Je komt dus altijd geld tekort. Enige optie is dus werken en/of lenen.

En hoe is het in België geregeld met openbaar vervoer. In Nederland heb je recht op een OV, waarmee je in alle OV dus gratis kunt reizen. Je moet wel kiezen tussen een week of een weekend-kaart. Buiten de tijden die je gekozen hebt reis je met 40% korting.
Ben wel benieuwd hoe dat in België zit.

Collegegeld is ongeveer 500 euro per jaar. Minder als je ouders weinig verdienen.
Kamers is erg afhankelijk van de stad/plaats waar je studeert en het soort kamer je neemt. Ik betaal bv 300 euro voor 12 vierkante meter, maar ik merk dat Brussel in verhouding wel iets duurder is dan de meer bekendere studentensteden.

Openbaar vervoer is niet gratis, wel een stuk goedkoper als je studeert dan de gewone tarieven :j. Voor de trein toch. Bus niet, maar voor jongeren in het algemeen is het niet zo duur om een abbonement te nemen vind ik.

Het is niet de eerste keer dat ik het zeg op bokt maar hoe ik het zie is het hier een stuk normaler dat je ouders (mee)betalen voor je studie.
En als je geen kamer kan/wil betalen ga je gewoon elke dag op en neer met het openbaar vervoer, gebeurt ook veel. Dan heb je echt niet zo heel veel kosten. Juist je collegegeld en je boeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:21

Sigrid schreef:
Ik ben ook wel voor meer selectie hoor in het onderwijs.

Ik niet. Ik vind dat het onderwijs gewoon moet doen wat ze zouden moeten doen: mensen opleiden.

Er wordt veel te veel aandacht besteed aan selectie, wat eigenlijk neerkomt op het afkeuren van mensen. Maar je moet mensen niet afkeuren, te min bevinden, je moet ze leren om dingen te doen!

Citaat:
Nu zie je sommige mensen echt een eeuwigheid doen over hun P. Moeten ze in het 3e of 4e jaar nog eerstejaarsvakken halen.

Nou en? Waarom doet iedereen daar zo moeilijk over? Mensen leren evengoed veel in die tijd, tenminste veel mensen wel. Ik weet dat er veel medestudenten waren die ik kenden die ook zo lang deden over bepaalde vakken in hun P, omdat ze vreselijk waren afgeleid door bestuurswerk en dergelijke - maar dat is ook werken en leren. Mensen hebben ook de tijd nodig om zich te ontwikkelen, om een nieuw evenwicht te vinden in hun leven. Genoeg die afhaken, maar waarom mag dat niet hun eigen keuze zijn? Waarom moet dat allemaal opgelegd en verplicht worden? Waarom zouden mensen niet de tijd mogen krijgen om fouten te maken, eens iets te verprutsen? Ik bedoel - de stufi moeten ze gewoon terugbetalen, die beperking zit er al op.

(En als ze dat niet doen, moeten we eens bedenken waarom niet, ipv dwang en meer dwang. Laten we iets maken van de mensen ipv alleen maar steeds meer beperken en te dwingen in een model waar blijkbaar veel mensen niet zonder meer inpassen.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:26

Shadow0 schreef:
A_lette schreef:

En op welke gronden was dat? Want er zijn omstandigheden waarbij dat kan, maar zeker niet zomaar. Ik weet niet hoe je band met die mensen is en hoeveel inzicht je in de situatie hebt? Want hun lening kan in elk geval niet kwijtgescholden zijn op basis van te weinig inkomen (dan wordt alleen de terugbetaling namelijk opgeschort, de lening blijft staan), en ook niet op basis van de verlooptijd van de lening (want die is 20 jaar en die zijn in elk geval nog niet verstreken.)

Allereerst ga ik niet strooien met andermans gegevens wat betreft geldzaken. Heeft de 'buitenwereld' niks mee nodig immers? De exacte details weet ik overigens zelf ook niet, wel dat het met gezondheid te maken heeft.

Goed okey, wellicht was mijn reactie te overtrokken. Maar ik ben opgevoed met het idee 'wil je wat bereiken dan moet je er ook voor werken' inclusief bijbaan. En ik weet dat desbetreffende mensen destijds erg weinig uitvoerden. Vandaar dat ik nogal tegen die leningen ben. Maargoed, zoals ik net al zei, wellicht is mijn reactie te overtrokken :)

Staat wel tegenover dat ik zelf toch best gelukkig mag zijnmet het systeem. Ik studeer op dit moment met veel exchangestudenten. En als ik hoor wat zij moeten betalen en krijgen van de overheid, dan hebben wij een luxe hier.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:00

Shadow0 schreef:
Ik vind dat het onderwijs gewoon moet doen wat ze zouden moeten doen: mensen opleiden.

Eens, maar dan wel die mensen die inzet tonen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:17

Heino schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind dat het onderwijs gewoon moet doen wat ze zouden moeten doen: mensen opleiden.

Eens, maar dan wel die mensen die inzet tonen

Zelfs dat ... ik vind dat een school mensen moet opleiden en ze zoveel mogelijk moet betrekken bij de opleiding. Niet gaan wachten tot een stel losgeslagen pubers uit zichzelf inzet gaat tonen, nee, ze er met de haren blijslepen dat ze meer moeite moeten doen om geen inzet te tonen. Laten we ze eerst leren, dan kunnen ze daarna altijd nog geen inzet tonen en vallen ze er later alsnog wel uit. Maar dat punt moet niet te vroeg, want IEDEREEN is erbij gebaat dat wij mensen opleiden ipv afkeuren.

We maken mensen angstig om te beginnen, we veroordelen mensen die het niet redden te snel. Dat levert zoveel gemiste kansen op... Half Nederland heeft faalangst en fobieen... Heb je gehoord hoe kinderen in groep 8 denken over de cito-toets? Ons hele onderwijssysteem op dit moment is zo ingericht dat we het prima vinden dat mensen hun best niet doen en dan niks bereiken. Maar dat is toch dom? We willen helemaal niet dat mensen niks bereiken, we willen juist dat mensen wel iets bereiken. En of ze zich daarvoor in willen zetten interesseert mij persoonlijk veel minder - als ze het maar DOEN. (Natuurlijk, op een bepaald moment houdt het op. Iemand die echt niet wil, daar bereik je uiteindelijk de grens mee. Maar op dit moment is een schouderophalend 'als zij het niet willen doen ze het niet' eerder de standaard, terwijl ik het een laatste grens zou vinden. Het is in het voordeel van iedereen als we onze jeugd fatsoenlijk opleiden. Dat is niet alleen voor hun plezier maar ook het onze!)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:42

Sorry Shad0w, maar mensen die in het 3e jaar universiteit nog steeds meeliften mogen ze er van mij linea recta afflikkeren. Dat soort mensen gaat straks de onbeschermde titel psycholoog voeren waardoor de psychologiestudenten die zich wél inzetten en wél kwaliteiten hebben een slechte naam krijgen.

Plus de kwaliteit van onderwijs gaat enorm achteruit door dat soort prutsers want het onderwijs gaat zich aanpassen aan dat soort figuren. Opleiding moet kwaliteit afleveren vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:18

Heino schreef:
Sorry Shad0w, maar mensen die in het 3e jaar universiteit nog steeds meeliften mogen ze er van mij linea recta afflikkeren. Dat soort mensen gaat straks de onbeschermde titel psycholoog voeren waardoor de psychologiestudenten die zich wél inzetten en wél kwaliteiten hebben een slechte naam krijgen.

So? Dat kunnen ze ook als ze een boek psychologie uit de bieb halen. Dat heeft weinig met studiefinanciering te maken.

Citaat:
Plus de kwaliteit van onderwijs gaat enorm achteruit door dat soort prutsers want het onderwijs gaat zich aanpassen aan dat soort figuren. Opleiding moet kwaliteit afleveren vind ik.

Volgens mij gaat de kwaliteit vooral achteruit omdat opleidingen niet doen wat ze moeten doen: opleiden. En (met name HBO) zijn veel te veel bezig met hip en modern te zijn, steeds nieuwe namen en nieuwe vormen te vinden zonder de tijd te nemen om ze goed te ontwikkelen, met bezuinigen op gewone simpele dingen, met prestigeprojecten (ok, daar kan de uni ook wat van)... maar niet met een goede, deugdelijke opleiding met goede, betrokken docenten die de mogelijkheid krijgen om fatsoenlijk les te geven.

Ik vind het een prima streven om kwaliteit te leveren, maar dat meet je niet aan de studenten maar aan de kwaliteit van de opleiding. En dan zou ik zeggen: kijk eens naar de inhoud van de opleiding, de kwaliteit van de docenten, de samenhang van de lesstof, de begeleiding, de organisatorische kant, en als dat op orde is, dan kun je ook eens kijken naar het weren van studenten die niets doen. Maar het opvallende: de opleidingen met goede, betrokken docenten, binding met de studenten en een behoorlijke begeleiding hebben meestal heel weinig 'profiteurs' in de studenten. Die hebben namelijk een veel effectievere manier gevonden om met hun studenten om te gaan.

Weet je waarom er zoveel mensen rondhangen in de psychologie-studies? Omdat het een anonieme rotstudie is waar je met 300 studenten in een collegezaal gedumpt wordt, waar je multiple choice examens krijgt (op een uni!) die vooral geen enkel inzicht verlangen, waar de projecten vooral erg amateuristisch overkomen en waar vooral altijd honderdeneen redenen zijn waarom de miniemste flexibiliteit niet mogelijk is.
Dan moet je niet de studenten aanpakken, maar de opleiding. En het zijn niet de studenten die geen diploma halen die de opleiding naar beneden halen, maar de inrichting van de opleiding.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:32

Maar mensen die een bachelordiploma kunnen overhandigen heb ik toch meer concurrentie van qua werk dan mensen die een biebboek gelezen hebben :)

Ik heb (vooral op het HBO) gemerkt dat deadlines steeds maar uitgesteld werden, dat beoordelingen achterlijk soepel waren en dat mensen die alleen maar meeliften niet op hun donder krijgen. Dus onderwijs dat zich aanpast aan studenten. Maar ik ben het ook absoluut met je eens dat er meer aan de hand is en moet veranderen :) Wat ik van docenten begrepen heb is dat ze dus die mogelijkheden niet hebben omdat ze dan minder subsidie krijgen (en de zaak dus uiteindelijk kunnen sluiten in het allerergste geval).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:39

Heino schreef:
Maar mensen die een bachelordiploma kunnen overhandigen heb ik toch meer concurrentie van qua werk dan mensen die een biebboek gelezen hebben :)

Maar mensen die een Bachelordiploma hebben hebben ook daadwerkelijk wat gepresteerd.

Citaat:
Ik heb (vooral op het HBO) gemerkt dat deadlines steeds maar uitgesteld werden, dat beoordelingen achterlijk soepel waren en dat mensen die alleen maar meeliften niet op hun donder krijgen. Dus onderwijs dat zich aanpast aan studenten.

Klopt, dat is een vervelend bijeffect van de manier waarop de financiering geregeld is: scholen en universiteiten krijgen alleen geld als hun studenten slagen... men dacht dat dat de scholen zou motiveren om meer begeleiding te bieden, maar in plaats daarvan leidt het ertoe dat scholen hun eisen steeds naar beneden schroeven. Maar dat los je niet op door studenten van de opleiding te sturen. Die opleidingen moeten beter.

(Zo werd van middelbare scholen ook het slagingspercentage gepresenteerd, als indicatie van hoe goed de school het deed. Ik zat op een vrij waardeloze school - maar hun slagingspercentage was prima. Ze lieten namelijk ruim 1/3 (!!!) zitten in het eennalaatste jaar. En ja, het jaar daarop haalden ze hun examen. Maar het was toch een beroerde school.)

Niet de studenten moeten aangepast... de opleidingen. En niet door meer beperkingen, maar door meer uit de studenten te halen. Dan ben je een goede opleiding, als je je studenten wat meegeeft en je helemaal niet allemaal van die vage nietstudeerders rond hebt hangen omdat je ze gewoon al gegrepen hebt voor het zover komt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:45

Hmm dat mensen met een bachelordiploma echt iets gepresteerd hebben ben ik niet volledig met je eens. Ja, het merendeel heeft zijn diploma verdiend, maar er zitten ook meelifters tussen die hun diploma vooral aan lieve groepsgenoten te danken hebben (lang leve groepswerk waarbij je bijna niet individueel beoordeeld wordt). Op de universiteit is die kans gelukkig een stuk kleiner.

Waarom kan het niet beide kanten op? Studenten die echt geen inzet tonen en meeliften van de opleidingen gooien én het onderwijs systematisch proberen te verbeteren? Al ben ik bang dat het elkaar enigszins in stand houdt en vooral het laatste erg lastig te veranderen is.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:35

ik ben het er niet mee eens, studeren moet iedereen kunnen doen en niet alleen voor de Elite.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:45

Studeren is, zoals hier al gezegd is, echt achterlijk duur. Collegegeld alleen al is 1620 euro voor een jaar, maar reken op zo'n 600 euro aan boeken in het eerste jaar en daarnaast kost een kamer ook flink wat. Er wordt gezegd dat studenten al te veel bijlenen en dat is meestal echt niet alleen maar om meer bier te kunnen drinken.

Daarnaast willen ze al dat studenten minder gaan lenen. Wie heeft bedacht hoe dat gaat gebeuren als studenten ook nog minder geld krijgen?

Als ze dan al aan de Stufi komen, doe dan alsjeblieft het collegegeld omlaag en de kamerhuur ook. Hier stond namelijk dat deze alweer gestegen is. Gemiddeld 348€ per kamer (las ik vanochtend in de spits).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:48

Heino schreef:
Ja, het merendeel heeft zijn diploma verdiend, maar er zitten ook meelifters tussen die hun diploma vooral aan lieve groepsgenoten te danken hebben (lang leve groepswerk waarbij je bijna niet individueel beoordeeld wordt).

Maar nogmaals: dat is de keuze van de opleidingen. Dat heeft niks te maken met de selectie van de studenten. Want er zijn al heel veel mogelijkheden om studenten op z'n minst te beoordelen - de keuze om geen individuele maar alleen groepsgewijze beoordeling te doen is niet verplicht. En daarom: laat die opleidingen maar beter worden, ipv meer studenten te weren. Zorg dat studenten beoordeeld worden naar wat ze doen en kunnen. Dan hoef je ze niet gelijk weg te trappen, maar kun je ze wel sturen.

Citaat:
Waarom kan het niet beide kanten op? Studenten die echt geen inzet tonen en meeliften van de opleidingen gooien én het onderwijs systematisch proberen te verbeteren?

Omdat de ervaring leert dat de opleidingen die geen zin hebben om te investeren in goed onderwijs, veel te gemakkelijk over gaan tot bureaucratisch uitsluiten van leerlingen (het wordt dus niet alleen gebruikt tegen de studenten die het echt niet aankunnen of echt niets doen, maar ook studenten die bijvoorbeeld een deel hebben gemist door een ongeluk / ziekte, door vrijstellingen, door fouten van de docent...)
En aan de andere kant hebben de opleidingen die hun studenten behoorlijk monitoren, begeleiden en beoordelen nauwelijks last van hoge kosten door 'meeliftende' studenten en daar krijgen die studenten ook echt hun studiepunten niet.

Daar zijn geen nog scherpere maatregelen voor nodig, daar is vooral meer wil nodig van de opleidingen om hun studenten op te leiden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:32

Oneens! Hoe moet ik anders mijn kleren betalen?! :(:)

Ik denk dat veel mensen hierdoor niet kunnen gaan studeren of stoppen met hun studie omdat het gewoon te duur wordt. Dan krijg je weer meer mensen zonder diploma ->geen werk kunnen vinden door lage of geen opleiding-> stijging werkloosheid ->daling overheidsinkomsten ->groter probleem dan dat we nu hebben.

Sommige mensen zouden best zonder studiebeurs kunnen (ikzelf bvb, ik woon thuis, mijn ouders betalen de studie en ik krijg de stufi :o ), maar voor anderen is het echt noodzakelijk!

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:34

Oneens.

Het is een investering in de kenniseconomie. Deze is hard nodig! Zeker in tijden van economische crisis. Waar is de gehele crisis door ontstaan? -> Lenen. Wanneer de basisbeurs wordt afgeschaft moet het overgrote deel van de studenten gaan lenen, zijn beginnen dus al met een grote schuld..

En het feit dat er mensen zijn die enorme vertraging oplopen maakt weinig uit. Je basisbeurs is 4 jaar, daarna houdt het voor iedereen op dus ook voor diegene die lanterfantend genieten van hun studentenleven :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:40

Shadow0 schreef:
Maar nogmaals: dat is de keuze van de opleidingen. Dat heeft niks te maken met de selectie van de studenten. Want er zijn al heel veel mogelijkheden om studenten op z'n minst te beoordelen - de keuze om geen individuele maar alleen groepsgewijze beoordeling te doen is niet verplicht. En daarom: laat die opleidingen maar beter worden, ipv meer studenten te weren. Zorg dat studenten beoordeeld worden naar wat ze doen en kunnen. Dan hoef je ze niet gelijk weg te trappen, maar kun je ze wel sturen.

In hoeverre is het een keuze wanneer ze minder subsidie krijgen wanneer ze minder leerlingen door laten gaan? Onderwijs wordt ook tegengewerkt van bovenaf. En krijgt ook maar een beperkt budget om lessen in te kunnen vullen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de argumenten van degene die "ja" gestemd hebben :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:47

Ik heb ja gestemd Heino.
Buiten de redenen die ik aan t begin van dit topic heb aangegeven, vind ik het gek dat niet alle opleidingen een studiefinanciering hebben. Zelf zit ik in de luchtvaart en bijvoorbeeld piloten moeten hun opleiding zelf bekostigen. De meesten van hen hebben deze leningen pas afbetaald als ze 50 zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:57

Maar wat al gezegd is, ook al heb je de financiële middelen heb je niet direct ook de potentie/capaciteiten om een hogere opleiding te volgen/af te ronden :)

Dat er ook opleidingen zijn waar stufi niet voor geldt vind ik ook raar maar dat vind ik geen argument om het dan maar voor iedereen af te schaffen.