Oordopjes in als je op stap gaat..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:17

LiSSy schreef:
__PrinCes schreef:
Maargoed, het lijkt me wel wat, maar zoals ik al zei, als iedereen er mee gaat lopen. Dan loopt ook niemand voor gek, en word je niet raar aangekeken. Maar het idee is wel wat vreemd dat als er iemand naast je staat, en die kijkt opzij, dat diegene denkt van goh wat zit daar nou??

ik word helemaal niet raar aangekeken, bijna niemand heeft ook door dat ik ze in heb. als mensen zien dat ik ze in heb krijg ik geen commentaar of juist een duim omhoog

Hier precies hetzelfde, ik hoor alleen amar goede dingen als mensen zien dat ik dat heb. :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:25

LiSSy schreef:
mensen hebben pas door dat ik oordoppen in heb als ik ze voor hun neus uit doe ;)

unicorn: mijn uitgaansavonden gaan kwalitatief juist omhoog ;) geen zere oren, geen keihard geschreeuw in mijn oor omdat je iemand niet verstaat en geen rotpiep (en dus gehoorschade!!!) als ik weer thuis ben

op deze foto heb ik ze in, ik ben de rechter... zien jullie wat?
http://fotoserve.nl/~lissy/776895870_5_gvo7.jpeg

Ik zie niks en ik vind het een super goed plan. Heb even gekeken op die link die je gaf, moet zeggen dat ik wel even schrok van de prijs, maar ik ga er wel verder naar kijken. Wil ook graag die om te slapen, zodat ik gewoon naast mn snurkende vriend kan liggen :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:02

Ik ga zelf niet uit maar heb het topic doorgelezen uit interesse (ben muziektherapeut). ik moet zeggen dat ik door de antwoorden echt aangenaam verrast ben. Goed dat zo veel mensen waarde aan de bescherming van hun gehoor hechten! :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:06

Ik ga naar de rockbar en neem mee....Mijn oordopjes!

Wacht...waarom zou ik dan naar de Rockbar gaan....?

Nee, geen oordopjes voor mij :D :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:20

Romili schreef:
Ikzelf zou dus nooit geen oordopjes indoen als ik op stap ga :P
Snap dat harde muziek niet goed is voor je oren maar als iedereen oordopjes indoet is het ook niet meer echt gezellig...en wat dan te denken dat je harder gaat praten of schreeuwen dan krijg je het volgende probleem weer je stembanden...!!!!

ik heb zeker oordopjes, hele simpele van de beterhoren van een 15 euro , daarmee word het geluid tot een acceptabl niveau gebracht zonder dat de spraakverstaanbaarheid er aan gaat , oftewel
met die dingen hoef je echt bij elkaar in het oor te gaan bleren :n
gewoon spreken is voldoende om verstaanbaar te zijn of iemand te verstaan

met schuimpjes (die wegwerpkrengen)is dat iets minder maar ook nog redelijk goed te doen

nog een voordeel , als de dj weer eens met zijn klauwen aan knoppen zit waar hij af moet blijven (achterlijk veel base, gewoon te hard of wat dan ook ...allemaal dingen die ze aan de geluidstech over zouden moeten laten ..die tenminste verstand van geluid heeft )
dan klinkt de muziek tenminste niet zo beroerd als zonder oordoppen

ook veel live muziek van minder bekende bandjes klinkt veel beter met doppen ... :=

dus ja, ik draag doppen...

als je het echt goed wil doen laat je doppen op maat maken , kost wat, maar dan heb je ook wat ...9, 15 0f 25 db demping terwijl het geluid voor luister doeleinden nog steeds erg goed klinkt
25 db demping is geniaal voor dancefeesten , hardcore en andere takkeherrie(ik kom daar alleen voor werk, niet om te genieten := )

maar , serieus, doppen , je zou ze eens moeten proberen, verschillende wegwerp schuimpjes of als je gek wil doen , de disco doppen van de beter horen ...
tis allemaal veel minder beperkend kwa verstaanbaarheid etc dan je denkt

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:25

Ieder het zijne ik ga ze niet gebruiken!!!

Rianne_

Re: Oordopjes in als je op stap gaat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:26

Ik zou niet zo snel met oordopjes in lopen denk ik. :n Maar ik snap het niet: waarom niet gewoon de muziek wat zachter ipv oordopjes? :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:26

Maar die wegwerpdoppen zijn gewoon bij de kruidvat te halen? Ik wil het weleens proberen of het echt iets voor me is. Vind het zonde om ze te laten maken en ik vind het mss niks.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:16

Ik ga nu al 4 jaar regelmatig naar concerten en 3,5 jaar ervan gebruik ik steevast oordoppen. Voor mij nooit meer zonder. Als ik geen oordoppen draag kan ik achteraf niet slapen, heb loeiende hoofdpijn, om dan nog maar te zwijgen van de ruis/piep die ik de dag erna in mijn oren heb. Veel mensen weten niet half hoe schadelijk die luide muziek kan zijn. Je hoor gaat alleen maar achteruit, verbeteren zal het niet meer.

In het Kruidvat heb je al van die oranje herriestoppers voor €5. Ik vind ze zelf allesbehalve comfortabel zitten, maar als je ze niet heel vaak moet gebruiken lukt het perfect. Ik heb ook op maat gemaakte doppen, €100 en veel plezier aan gehad. Helaas één van verloren... Ben dan in de plaats bij de muziekwinkel Alpine MusicSafe Pro oordoppen gaan kopen: http://www.janslot.nl/catalog/images/ac ... Alpine.jpg . Kostten maar €39 en zijn stukken beter dan die op maat gemaakte dingen. Je hebt 3 verschillende filters die je makkelijk kan wisselen afhankelijk van hoe luid de muziek staat. Dus zo duur hoeft het niet eens te zijn :) En als je regelmatig tussen de luide muziek staat is het behoud van je gehoor die €39 zeker waard.

De Hema heeft overigens ook een selectie van oordoppen voor verschillende doeleinden, waaronder voor concerten/uitgaan :j Kosten iets van een 5 euro.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:19

Wikipedia schreef:
Het gehoor is een zintuig dat erg gevoelig is voor langdurige overbelasting. Deze overbelasting begint al bij een geluidsniveau van 80 dB(A) gedurende langere tijd. Deze waarde wordt, uitgaande van 8 uren per dag en 5 dagen in de week, gedurende meerdere werkzame jaren, als veilige grens beschouwd in de ARBO wetgeving.

Bij hogere geluidsniveaus moet de periode van blootstelling korter zijn om permanente beschadiging van het oor te voorkomen. Bij 3 dB toename van het geluid (dit is een factor 2), mag de periode slechts de helft zijn, dus bij 83 dB(A) is maximaal 4 uren toegestaan.
[...]
In jaren tachtig is via de Nederlandse ARBO wetgeving veel geregeld op het gebied van geluidsniveaus. Boven de 85 dB(A) is uitreiking van en toezien op het gebruik van gehoorbeschermingsmiddelen verplicht voor de werkgever (èn de werknemer). Later werd deze grens aangescherpt tot 80 dB(A).

Na blootstelling aan een te hoog geluidsniveau ontstaat een tijdelijke verhoging van de gehoordrempel, die zich echter na een tijdje weer spontaan herstelt. Ook kan men last van oorsuizen krijgen (ook wel tinnitus genoemd). Als men terwijl de tijdelijke verhoging van de gehoordrempel nog bestaat telkens weer blootgesteld wordt aan te hard geluid, ontstaat permanente gehoorschade.

Lawaaidoofheid is een sluipend proces. Als het eenmaal ontstaan is, zal het niet meer verdwijnen. Een lichte lawaaidoofheid betekent echter nog geen ernstige handicap, maar als de persoon ouder wordt, ontstaat bovenop de lawaaidoofheid ook nog de ouderdomsdoofheid, hetgeen kan leiden tot grote moeite met het verstaan van andere mensen, het horen van alarmsignalen in het verkeer, etc.

Disco en walkman

In discotheken ligt het geluidsniveau vaak al op 110 dB(A), waarbij men vaak ook in elkaars oor schreeuwend probeert te converseren. Dit kan bij jongeren die regelmatig in discotheken verkeren tot gehoorschade leiden. Een enkele keer in een discotheek verblijven zal geen schade opleveren, als dit echter wekelijks gebeurt neemt het risico op gehoorschade aanmerkelijk toe.

Ook het gebruik van walkmans en MP3-spelers brengt dit risico met zich mee, hoewel tegenwoordig de walkmans met behulp van een limiter begrensd zijn in het geluidsniveau dat zij kunnen weergeven.

Even een quote van Wikipedia, op andere sites staat hetzelfde, maar dan in minder lekker leesbaar Nederlands.

Als het voor een werkgever/werknemer bij 85 dB al verplicht is om gehoorbescherming te dragen en in een disco ligt het geluidsniveau vaak op minimaal 110 dB (3 dB erbij is een verdubbeling!! Dus 110 dB is meer dan 256x de arbo-max!) - waarom is het dan in disco's niet verplicht?
Ook aardig om erbij te weten: de geluidssterkte die 'nodig' is een zogenaamd akoestisch trauma, oftewel een gehoorschade die ontstaat door een eenmalig hard geluid (bv een geweerschot), ligt rond de 120 dB. Dat is niet zo heel ver meer verwijderd van die 110...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:33

Niet waar Blue_Eyes.

Werk zelf in een uitgaansgelegenheid (concerten en danceparties). Voorheen werd (in verband met de bouw van het pand/de buren) de limiet gesteld op 104 decibel. Concerten zaten vaak rond die limiet (hardere muziek iig, singer-songwriters bijvoorbeeld ver daaronder), dance rond de 90.

Nu een nieuw pand, zonder limieten. Harde concerten (rustige muziek even buiten beschouwing gelaten dus, dat staat aanzienlijk zachter) zit tussen de 100 en 110 DB. Dance tussen de 90 en 100 (enkele uitzonderingen daargelaten, sommige dj's voeren 't volume echt asociaal op).

Ervaringen bij andere uitgaansgelegenheden (zowel live-muziek als dance/discotheken) is dat 't daar vergelijkbaar is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:40

OK, laten we dan zeggen 100 dB. Nog steeds 15 dB harder dan de toegestane Arbo-max...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:03

Jep :)

Vergeet overigens niet dat het bij de Arbo natuurlijk wel gaat om mensen die wekelijks uren, week in, week uit, jaar in, jaar uit in die herrie staan en die daar aan het werk zijn. Als je een kantoorbaan hebt moet je op een goedgekeurde stoel zitten, maar als je er zelf voor kiest hele avonden achter je computer te zitten is er niemand die je stoel controleert. Zo ook met gehoor; werkgevers zijn verplicht werknemers in lawaaiige omgevingen te beschermen tegen gehoorschade, maar als je zelf uitgaat blijft 't je eigen verantwoordelijkheid om goed voor je oren te zorgen.

Overigens ben ik groot voorstander van earplugs in het uitgaansleven hoor :)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:09

Romili schreef:
Ieder het zijne ik ga ze niet gebruiken!!!

Je hebt helemaal gelijk, ik ga niet stappen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:14

Klopt Nouks, wat je zegt. Ik heb voor de aardigheid wel even opgezocht hoe lang je in een ruimte met een geluidssterkte van 100 dB kunt blijven voor je veel risico loopt op ernstige gehoorschade - dat is maar 5 minuten. Ik vermoed wel dat het geluid op de gemiddelde stapavond veel meer dan 5 minuten die grens haalt...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:20

Blue_Eyes schreef:
Wikipedia schreef:

Na blootstelling aan een te hoog geluidsniveau ontstaat een tijdelijke verhoging van de gehoordrempel, die zich echter na een tijdje weer spontaan herstelt. Ook kan men last van oorsuizen krijgen (ook wel tinnitus genoemd). Als men terwijl de tijdelijke verhoging van de gehoordrempel nog bestaat telkens weer blootgesteld wordt aan te hard geluid, ontstaat permanente gehoorschade.

Even een quote van Wikipedia, op andere sites staat hetzelfde, maar dan in minder lekker leesbaar Nederlands.

mijn moeder heeft het dikgedrukte nu zo'n 3.5 jaar en ik kan je vertellen dat dat echt geen pretje is... nu kan ze er inmiddels een beetje mee leven, maar ze is zeker 1.5 a 2 jaar lang knetter overspannen en depressief geweest door die piep in haar hoofd

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:26

Ik heb hele dure op maat gemaakte oordopjes voor mijn vorige opleiding, maar gebruik ze eigenlijk nooit.. :o Heb ook andere goedkope plugjes en die doe ik wel eens in als ik naar metalconcerten ga. Dat gaat altijd zo lomp hard, dat is eigenlijk niet leuk meer :n

Bovendien. Als je de ochtend na een concert/feest/wat dan ook een piep in je oren hebt heb je al een permanente beschadiging.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:43

Ik ga nooit naar discotheken en dergelijke, wel vaak naar concerten. Dan doe ik altijd oordopjes in, ik wil over 20 jaar ook nog van muziek kunnen genieten. ;)
Overigens vind ik het geluid zelfs beter met oordopjes in.

Charlie_P schreef:
Vind het niet zo'n slecht idee. Maar vind het nog een beter idee voor de bios tegenwoordig. Belachelijk hoe hard het geluid daar staat. Met oordoppen kun je alles nog prima volgen. Snap echt niet dat mensen het fijn vinden als het zó hard staat.

Inderdaad! Ik heb mijn oordopjes altijd in mijn tas zitten en heb ze laatst in de bios dus maar tevoorschijn gehaald. Dat was echt een verademing. Ik vind het geluid in de bios altijd veel te overweldigend.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:52

Horsii_mine schreef:
Ik heb hele dure op maat gemaakte oordopjes voor mijn vorige opleiding, maar gebruik ze eigenlijk nooit.. :o Heb ook andere goedkope plugjes en die doe ik wel eens in als ik naar metalconcerten ga. Dat gaat altijd zo lomp hard, dat is eigenlijk niet leuk meer :n

Bovendien. Als je de ochtend na een concert/feest/wat dan ook een piep in je oren hebt heb je al een permanente beschadiging.. :=

Nee, pas als de piep na 24 uur nog niet weg is, is de beschadiging permanent. Maar een piep in je oren is nooit goed, het betekent dat de trilharen zijn geknakt door te harde geluiden.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:55

Plien91 schreef:
Horsii_mine schreef:

Nee, pas als de piep na 24 uur nog niet weg is, is de beschadiging permanent. Maar een piep in je oren is nooit goed, het betekent dat de trilharen zijn geknakt door te harde geluiden.

Volgens mijn audioleraar al eerder. Maar kan maar zo, die man was zelf ook doof als een kwartel :Y)

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:23

Ikzelf vindt het een heel goed idee, maar licht erook aan naar watvoor feesten je gaat.
Aangezien ik alleen naar hardcore feesten ga & festivals ben ik wel blij dat ze gratis oordopjes uitdelen :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:45

ben ik dit weekend op stap geweest, vergeet ik die oranje dingen! (ik dacht dat moet ik eens proberen)
als ik er nog eens over nadenk.
ik vrees dat ik er allemaal veel te ijdel voor ben
ik heb zelfs een half jaar lang geworsteld met lenzen omdat ik niet met m'n bril op stap wilde... dus dopjes mwah..
maar eigenlijk is het idioot dat muziek overal zo hard staat
ik snap het wel, maar toch...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:21

Goed idee! Mensen zegegn vaak wel; Jongeren worden doof doordat ze hun muziek zo hard zetten op hun ipod enzo. Maar in discotheken en bij concerten sthaat het geluid soms zó hard, dat je spontaan doof word. En dan krijgen wij gehoorschade terwijl we daar zelf niets aan kunnen doen. Maar als ze oordoppen gaan uitdelen, vind ik dat ze dan net zo goed de muziek wat zachter kunnen zetten. Maar goed. :+

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:02

Mijn man zit in een metalband en ik mag alleen mee naar concerten als ik oordopjes indoe :P
In het begin vond ik het beetje onzin, maar na 2 keer naar eeen concert te zijngweest zonder oordoppen en snachts in mn bed nog steeds last van die vervelende oorsuizen doe ik ze tegenwoordig braaf in.
Bij grotere discotheken draag ik ze ook, maar bij kleinere feesten of in barretjes niet (hoewel de muziek daar soms ook keihard kan staan).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:25

Goed plan, oordoppen uitdelen aan íedereen, maar natuurlijk niet de muziek zachter zetten. Zoek symptoombestrijding op in het woordenboek en dit wordt er beschreven :')

Goed initiatief dat geprobeerd wordt iets aan de gehoorbeschadiging bij jongeren te doen, maar deze actie is nutteloos. In plaats van geld te besteden aan het uitdelen van gratis oordopjes kun je beter iemand inhuren die de geluidsniveaus controleert?
Ik ga zelf niet vaak uit, en dit is één van de redenen. Maar zouden ze niet beter iets kunnen doen aan de oorzaak, in plaats van iets doen aan het gevolg? :+