Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:52

Ik heb een 2-strijd:

Ergens geloof ik erin dat mensen van nature egoistisch zijn. Alles wat men doet is omdat ze daar een goed gevoel door krijgen. (ook bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, het is anderen mensen helpen maar men wordt daardoor 'goed' gevonden wat een fijn gevoel is)

Wat ik echter veeeeeeeeel liever geloof is de goedheid van mankind.
Dat er alleen slechte daden bestaan en slechte omstandigheden.

Het enige wat ik weet is dat je niemand ooit iets kwalijk kan nemen. Niemand.
Je moet daarentegen wel mensen straffen bij een kwalijke zaak om herhaling te voorkomen.

Zo dat is wat ik vind.

Brainless

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:55

Het moeilijke is dat "hele slechte" mensen vaak ook goede/mooie kanten hebben.
Bv iemand doet veel voor school, is een super collega, is attent, maar blijkt bv wel stelselmatig iemand te verkrachten/mishandelen ed.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:08

Yamcha schreef:
Ik denk dat iedereen dat in zich heeft, denk dat de grens voor de een wat verder ligt als voor de ander.

Maar vind het altijd treffend dat als er iets gebeurt, buren en familie altijd zeggen: "en het was zo een aardig mens..... dit had ik er toch nooit achter gezocht..... "

Niet mee eens.. een normaal mens zal nóoit in staat zijn tot bv seriemoorden
Ik heb het niet over passionele moord

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:09

Kanelly schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ja mensen met een afwijkend gen of een zwaar psychisch probleem dat zich ontaardt in zware misdaden.
Dan heb ik het over compulsive verkrachten, moorden.
Een goed mens heeft dat niet in zich

En ook die mensen zijn niet per definitie slecht ;)

Wat is de definitie van slecht?
Ik persoonlijk vind dat dan een slechte mens

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:11

ik geloof echt wel dat er slechte mensen zijn, die gewoon een rot karakter hebben.

Adil

Er zijn niet zozeer slechte mensen imo, maar mensen die ziek zijn, een kink in de kabel, kronkel in de kop....Als die typetjes dan ook nog eens even in de foute situatie opgroeien hebben we een Hitler de tweede

Ik denk wel dat er sprak is van "aanleg voor", hoe gek dit ook mag klinken, maar niemand wordt slecht geboren...

Anoniem

Dat is vaak ook de moeilijkheid, het is nooit helemaal zwartwit.....
Ik vind Geert Wilders bv helemaal niets, maar hij zit wel aan de telefoon bij die tv-show voor Haïti.....

@ unicorn_kiss: maar het is wel moord.
En een leuke jongen, die mss wel vreselijk attent is, maar wel elke avond meisjes meeneemt vanuit de kroeg, ze in bed praat, terwijl ze dat neit willen, vervolgens een leuk uurtje heeft, en de meid laat stikken, is ook een verkrachter..... kan het honderd keer een heel leuke vent zijn.....

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:14

sallandval schreef:
Ik durf met zekerheid te zeggen dat mensen niet goed of slecht geboren worden. Waarom ik dat zo zeker weet? Simpel. Leren is geen proces van bijleren maar van afleren. Of eigenlijk een proces van leren onderscheiden/discrimineren (al roept dat laatste woord slechte associaties op bij veel mensen). Als een kind wordt geboren heeft hij de aanleg voor alle mogelijke gedragingen.

Zo heb je bijvoorbeeld bepaalde stammen waarin een bepaalde klank voorkomt die voor ons hetzelfde klinkt als de letter k, leten we die klank k' noemen. Volwassenen (die een andere taal hebben geleerd) zijn niet in staat om het verschil tussen de k en de k' te horen. Uit onderzoek blijkt dat babies dat onderscheid wel horen, je kunt ze leren onderscheid te maken tussen de twee klanken.

Zo kun je nog vele voorbeelden noemen.

Als een kind (dat in aanleg dus wel degelijk empatisch zou kunnen zijn) leert dat empathie geen voordeel voor hem oplevert, zal hij die vaardigheid afleren omdat het voor hem geen nut heeft. Dat geldt voor elke vaardigheid, dus ook liegen, aardig zijn maar ook bijvoorbeeld kleuren zien.

Dit vind ik pure onzin. Deze voorbeelden geven een leerproces aan, iets wat je kinderen kan aanleren. Een afwijkend gen, is wel degelijk aangeboren. Een slecht mens kan opgegroeid zijn in een prima gezin, met waarden en normen; en vroeg of laat zal deze mens slechte daden begaan of slechte gedachten hebben.
Een slecht mens heeft niet per definitie een slechte opvoeding gekregen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:16

Yamcha schreef:
Dat is vaak ook de moeilijkheid, het is nooit helemaal zwartwit.....
Ik vind Geert Wilders bv helemaal niets, maar hij zit wel aan de telefoon bij die tv-show voor Haïti.....

@ unicorn_kiss: maar het is wel moord.
En een leuke jongen, die mss wel vreselijk attent is, maar wel elke avond meisjes meeneemt vanuit de kroeg, ze in bed praat, terwijl ze dat neit willen, vervolgens een leuk uurtje heeft, en de meid laat stikken, is ook een verkrachter..... kan het honderd keer een heel leuke vent zijn.....

Met passionele moord bedoel in een ruzie dat zich ontwikkeld en iemand niet zichzelf is.
Niet voorbedacht. Volgens mij is iedereen onder extreme omstandigheden daarin in staat.

Anoniem

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:17

Dat bedoelde ik ook, volgens mij zijn we het wel met elkaar eens, hoor.

Iedereen heeft een grens, als iemand aan mijn honden komt, of mijn petekinderen, bega ik ook een moord, vrees ik.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:19

We zijn egoistisch om ons zelf te beschermen, teveel is niet goed, maar extremen zijn nooit goed!
We zijn egoistisch idd om een goed gevoel te krijgen zoals Sidera zei, maar het zorgt er wel juist voor dat een persoon om dat gevoel te krijgen net weer andere mensen gaat helpen, dus dat is een mooi evenwicht, en evenwicht is goed.

We worden gevormd door kleine signalen, al vanaf de geboorte, in onze omgang met mensen en dus ook met wat we doen en voelen tegenover elkaar. Een afwezige moeder kan er voor zorgen dat iemand bij een gevecht totaal niet ingrijpte, of zo enorm op zoek gaat naar bevestiging dat die verkrachter wordt etc.

Maar lichamelijk zijn er ook afwijkingen, bv door drankgebruik moeder, val tijdens zwangerschap, dna enz. die er voor zorgen dat iemand narcist wordt, of nog iets anders waar ik niet op kom, of psychopaat = het duivelsdriemanschap.
Die mensen zijn 'slecht' maar kunnen er eigenlijk niet aan doen. Het is even erg voor hen als voor de mensen rond hen als voor hen zelf al beseffen ze dat niet. Ze kunnen nameijl niet op zoek naar zichzelf omdat ze iets noodzakelijks missen: empathie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:37

unicorn_kiss schreef:
Dit vind ik pure onzin. Deze voorbeelden geven een leerproces aan, iets wat je kinderen kan aanleren. Een afwijkend gen, is wel degelijk aangeboren. Een slecht mens kan opgegroeid zijn in een prima gezin, met waarden en normen; en vroeg of laat zal deze mens slechte daden begaan of slechte gedachten hebben.

Zelfs voor iets heel simpels als oogkleur is een combinatie van meerdere genen nodig die al dan niet tot uiting komen door ingewikkelde processen van chemische stoffen... en dan zou er één gen verantwoordelijk zijn voor slecht gedrag?

Een gezin kan er voor de buitenwereld geweldig uitzien, je kunt van de buitenkant niet zien hoe een kind dat er in is opgegroeid het heeft ervaren. Sterker nog, je hoort heel vaak van mensen met heel hoog opgeleide ouders dat het in de ogen van die ouders nooit genoeg was. Dat ze, hoe goed ze het als kind ook probeerden, altijd hoorden dat het weinig voorstelde, dat het altijd beter kon. Als het toch nooit goed is, waarom zou je dan nog je best doen om het 'goed' te doen?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:47

sallandval schreef:
unicorn_kiss schreef:

Zelfs voor iets heel simpels als oogkleur is een combinatie van meerdere genen nodig die al dan niet tot uiting komen door ingewikkelde processen van chemische stoffen... en dan zou er één gen verantwoordelijk zijn voor slecht gedrag?

Een gezin kan er voor de buitenwereld geweldig uitzien, je kunt van de buitenkant niet zien hoe een kind dat er in is opgegroeid het heeft ervaren. Sterker nog, je hoort heel vaak van mensen met heel hoog opgeleide ouders dat het in de ogen van die ouders nooit genoeg was. Dat ze, hoe goed ze het als kind ook probeerden, altijd hoorden dat het weinig voorstelde, dat het altijd beter kon. Als het toch nooit goed is, waarom zou je dan nog je best doen om het 'goed' te doen?

Dat is de interpretatie van het kind. Voor een ander kind kon deze opvoeding ruim voldoende zijn geweest om succevol te zijn in het leven.
Een kind dat 'slecht' geboren is, heeft sowieso al speciale zorg nodig die niemand hem kan bieden.
Ik heb het niet over één gen, kunnen meerdere zijn, daarin zou ik me moeten verdiepen. Maar ja, een gebrek aan één specifiek gen kan al ongelofelijk veel schade aanrichten, kijk maar naar het syndroom van down en andere afwijkingen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:52

Syndroom van Down is een chromosoom teveel :+
Maar ieder kind (lees: iedere persoonlijkheid) ervaart het heel anders. Zo kan zoonlief 'normaal' opgroeien en dochterlief problemen hebben met de meer mannelijke manier van opvoeden, omdat zij dat zo aanvoelt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

unicorn_kiss schreef:
Dat is de interpretatie van het kind. Voor een ander kind kon deze opvoeding ruim voldoende zijn geweest om succevol te zijn in het leven.

Klopt, daarom is het ook aan de ouder om uit te vogelen welke opvoeding het beste past bij het kind in kwestie. Een ouder is niet voor niets verantwoordelijk voor het kind tot zijn 18e.

Citaat:
Een kind dat 'slecht' geboren is, heeft sowieso al speciale zorg nodig die niemand hem kan bieden.
Ik heb het niet over één gen, kunnen meerdere zijn, daarin zou ik me moeten verdiepen. Maar ja, een gebrek aan één specifiek gen kan al ongelofelijk veel schade aanrichten, kijk maar naar het syndroom van down en andere afwijkingen.

Het downsyndroom is een chromosoomafwijking da's weer wat anders. :+

Het is trouwens altijd best slim om je te verdiepen in iets voor je er een stellige mening op na houdt...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:21

sallandval schreef:
unicorn_kiss schreef:

Klopt, daarom is het ook aan de ouder om uit te vogelen welke opvoeding het beste past bij het kind in kwestie. Een ouder is niet voor niets verantwoordelijk voor het kind tot zijn 18e.

Citaat:

Het downsyndroom is een chromosoomafwijking da's weer wat anders. :+

Het is trouwens altijd best slim om je te verdiepen in iets voor je er een stellige mening op na houdt...

een chromosoom bestaat uit 2 genen, jij weet er anders ook niet veel van ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:31

unicorn_kiss schreef:
een chromosoom bestaat uit 2 genen, jij weet er anders ook niet veel van ;)

Klopt, hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer ik leer dat ik nog maar héél weinig weet van de immense complexiteit die 'het menselijk brein' heet ;) .

Of zoals Goethe dat zo mooi zei: "mit dem Wissen wächst der Zweifel".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:05

unicorn_kiss schreef:
Kanelly schreef:
En ook die mensen zijn niet per definitie slecht ;)

Maar waarom is die persoon dan slecht (door een persoonlijkheidsstoornis of andere afwijking in de genen) terwijl hij er in feite niets aan kan doen dat hij zo is?
En zelfs w.b.t. persoonlijkheidsstoornissen, ga ik met Sallandval mee.
Het is de omgeving die triggert en creeërt.
En als degene die moord, wel dagelijks voor z'n bejaarde buurvrouw zorgt... of al jaren vrijwilliger is bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten/dierenambulance/buurthuis.
Is het dan nog per se een slecht mens?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:46

Aria_zz schreef:
We zijn egoistisch om ons zelf te beschermen, teveel is niet goed, maar extremen zijn nooit goed!
We zijn egoistisch idd om een goed gevoel te krijgen zoals Sidera zei, maar het zorgt er wel juist voor dat een persoon om dat gevoel te krijgen net weer andere mensen gaat helpen, dus dat is een mooi evenwicht, en evenwicht is goed.

We worden gevormd door kleine signalen, al vanaf de geboorte, in onze omgang met mensen en dus ook met wat we doen en voelen tegenover elkaar. Een afwezige moeder kan er voor zorgen dat iemand bij een gevecht totaal niet ingrijpte, of zo enorm op zoek gaat naar bevestiging dat die verkrachter wordt etc.

Maar lichamelijk zijn er ook afwijkingen, bv door drankgebruik moeder, val tijdens zwangerschap, dna enz. die er voor zorgen dat iemand narcist wordt, of nog iets anders waar ik niet op kom, of psychopaat = het duivelsdriemanschap.
Die mensen zijn 'slecht' maar kunnen er eigenlijk niet aan doen. Het is even erg voor hen als voor de mensen rond hen als voor hen zelf al beseffen ze dat niet. Ze kunnen nameijl niet op zoek naar zichzelf omdat ze iets noodzakelijks missen: empathie.

Precies ja! En daarom kan je die mensen het ook niet kwalijk nemen. Zoals je eigenlijk niemand iets kwalijk kan nemen omdat zij zo gemaakt zijn.
Ach ingewikkelde discussie :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:03

Kanelly schreef:
unicorn_kiss schreef:

Maar waarom is die persoon dan slecht (door een persoonlijkheidsstoornis of andere afwijking in de genen) terwijl hij er in feite niets aan kan doen dat hij zo is?
En zelfs w.b.t. persoonlijkheidsstoornissen, ga ik met Sallandval mee.
Het is de omgeving die triggert en creeërt.
En als degene die moord, wel dagelijks voor z'n bejaarde buurvrouw zorgt... of al jaren vrijwilliger is bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten/dierenambulance/buurthuis.
Is het dan nog per se een slecht mens?

Tuurlijk, hoogstwaarschijnlijk wil hij zijn geweten sussen door vrijwilligerswerk of aardige dingen te doen. Is en blijft een slecht mens.
Tja en een slecht mens kan daar zelf niet aan doen, heeft zichzelf niet geschapen.. maar als ik iemand egoïstisch of onaantrekkelijk vind kan die daar in principe ook niks aan doen, maar toch heb ik daar mijn mening over (die hoogstwaarschijnlijk afwijkt van de jouwe)
Elke mening is anders.

Edit: Ik hoop dat je hiermee niet zegt dat vrijwilligerswerk compenseert met moorden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:16

Een stelling:
Als een kind heeft geleerd om mensen te vermoorden, dan kan dat kind opgroeien tot een moordenaar, maar toch een goed persoon zijn, en zich elke keer slecht voelen na een moord. In onze maatschappij zal zo iemand dan stoppen met slechte dingen doen zodra het niet meer van diegene gevraagd wordt, maar in afrikaanse culturen bv zullen zo'n mensen tegen hun wil toch meedoen met de groep.

Maar als een kind streng wordt opgevoed, en uit angst voor de gevolgen niet zal moorden, en dus gewoon heel aardig is tegen iedereen, maar er verder niet mee zou zitten als hij anderen zou kwetsen, dan is dat wel een slecht mens. Dan kan hij zich nog zo goed gedragen, dat wil niet zeggen dat hij goed IS, en zo iemand kan op elk moment veranderen.

En dat gevoel voor goed of kwaad, dat geweten, dat is denk ik wel aangeboren, zit in je geest ofzo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

het is veel makkelijker om te zeggen dat er 'slechte' mensen bestaan. Zelf ben je dan natuurlijk een 'goed' mens, niemand vind zichzelf immers slecht. Iedereen ziet zichzelf als de held van het verhaal, de Robin Hood, de hoofdpersoon van elk verhaal is immers the good guy, ook al vermoord hij net zo veel mensen (of meer) dan de tegenstander, the bad guy. Als er mensen zijn die van nature slecht zijn hoef je je geen zorgen te maken om je éigen slechte daden, je bent immers een 'goed' mens. Zo kun je je eigen schaduwkant goedpraten.

Het is bij mensen aangeboren dat ze hun eigen gedrag in alle complexiteit waarnemen, terwijl gedrag van een ander vaak als een karaktereigenschap wordt gezien.

Het is heel eng om te beseffen dat je zelf ook een massamoordenaar had kunnen worden, als je als kind nooit liefde had mogen meemaken, of dat je een nazi had kunnen zijn als je in Duitslad had geleefd rond 1940 en met de paplepel ingegoten had gekregen dat joden geen echte mensen zijn maar een soort dieren. Iedereen denkt van zichzelf dat hij een verzetsheld zou zijn geweest (vooral Nederlanders)
maar dat is natuurlijk onzin.

Verdiep je maar eens in the milgram experiment, of the stanford prison experiment. Of kijk de film 'the wave' of les het boek the lucifer effect.

Keer op keer wordt weer aangetoond dat omstandigheden gedrag bepalen, niet het karakter. Je kunt niet weten hoe iemand of jijzelf in een gegeven situatie zult reageren.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:43

wat is goed en wat is slecht wie bepaalt het?
Dat is afhankelijk van je cultuur en omgeving.
De meerderheid bepaalt de norm dus...
Maar volgens mij worden keuzes gemaakt op grond
van je geweten.

En wat is het geweten? Er zijn zat gewetenloze mensen
of ze nu wel of niet een bep achtergrond hebben of opvoeding.
Die zijn voor mijngevoel in en in slecht. En waarom ze zo zijn
-zou het niet weten-
Er lopen er helaas meer rond op de wereld als dat
ze vast zitten dat weet ik wel.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:58

Waarom wordt er altijd een stempel op iemand zijn voorhoofd
geplaatst ? Hitler was een narsict, Stalin paranoia en gaat zo
maar door.

Wat als we dit nou niet zouden doen en we ons focussen
op de 'dierlijke instincten' want we zijn tenslotte ook alleen
maar dieren.

Is het dan misschien toch onze instinct ?
Er zijn genoeg dieren die zonder de opvoeding van hun
ouders moorden om te leven. Kunnen wij dit ook ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:10

sallandval schreef:
Verdiep je maar eens in the milgram experiment, of the stanford prison experiment. Of kijk de film 'the wave' of les het boek the lucifer effect.

Keer op keer wordt weer aangetoond dat omstandigheden gedrag bepalen, niet het karakter. Je kunt niet weten hoe iemand of jijzelf in een gegeven situatie zult reageren.

Daar heb je een goed punt inderdaad :j
Of in dezelfde strekking, het experiment met de stroomstoten (ben de naam even kwijt), zal kijken of ik het kan vinden op youtube.
De mensen die daar aan mee doen, zijn volgens de 'kenmerken' van dit topic geen slechte mensen (het zijn doodgewone mensen, net zoals jij en ik in dit topic), toch zijn ze in dat experiment in staat om mensen een dodelijk voltage toe te dienen.

edit: dat is dus het Milgram experiment := _O-
http://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w&feature=fvw
(niet het milgram experiment zelf, maar soortgelijk...)