Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KoudbloedKim schreef:Ja, ik zie egoïsme inderdaad als iets slechts.
Als ik tegen jou zegt:"Goh wat ben jij een egoïst." dan vat je dat toch ook niet op als complimentje?
Sigrid schreef:@Kiwiko:
Haha, ja...ach. Ik vind het altijd nog erg aardig dat hij zo geïnteresseerd is. Maar ik zal het volgende keer tegen hem zeggen dat hij niet zo egoïstisch moet doen als hij vraagt hoe het met me gaat
KiWiKo schreef:Sigrid schreef:@Kiwiko:
Haha, ja...ach. Ik vind het altijd nog erg aardig dat hij zo geïnteresseerd is. Maar ik zal het volgende keer tegen hem zeggen dat hij niet zo egoïstisch moet doen als hij vraagt hoe het met me gaat
hahahaha naja, ik neem aan dat je de strekking van mijn verhaal best begrijpt![]()
![]()
maar nu ik er voor mezelf over terugdenk denk ik dat ik zelf misschien ook best egoistisch ben. Ik help graag mensen, geef graag kadootjes....... en eigenlijk voel ik mezelf daardoor fijner, geeft mij een goed gevoel als ik mensen kan helpen of ze iets kan geven waarvan ik weet dat ze er blij mee zijn. ........ maargoed, ik doe dat, nu ik er over nadenk, dus inderdaad gewoon zeker ook voor mezelf
rare gewaarwording dit!!!
Sigrid schreef:...maar er zijn toch ook zat mensen (lees: vrouwen) die constant alleen maar voor anderen klaar staan en daarbij zichzelf compleet wegcijferen. De types die geen nee kunnen zeggen eigenlijk. Dit kan een tijdje goed gaan, maar sommigen gaan het ook zelf aan onderdoor...aan het helpen van anderen.
Dan doe je dat toch ook niet uit egoïsme lijkt me? Je wordt er zelf immers niet beter, maar juist slechter op.
Fiffill schreef:Sigrid schreef:...maar er zijn toch ook zat mensen (lees: vrouwen) die constant alleen maar voor anderen klaar staan en daarbij zichzelf compleet wegcijferen. De types die geen nee kunnen zeggen eigenlijk. Dit kan een tijdje goed gaan, maar sommigen gaan het ook zelf aan onderdoor...aan het helpen van anderen.
Dan doe je dat toch ook niet uit egoïsme lijkt me? Je wordt er zelf immers niet beter, maar juist slechter op.
Maar het idee van iemand helpen geeft hen een goed gevoel.......... al worden ze er uiteindelijk alleen maar slechter op
Charlie_P schreef:Hmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel dat we egoïstisch zijn, maar niet dat we álles uit egoïsme doen. Ik eet bijvoorbeeld vegetarisch. Aan de ene kant kun je dan zeggen dat ik dat doe om me beter te voelen (want ik wil niet meewerken aan de bio industrie etc). En dat klopt. Maar ik doe het vooral, omdat ik wil dat er iets veranderd. Ik moet er óók best iets voor inleveren namelijk (ik laat staan wat ik heel erg lekker vind). Dus puur egoïsme kun je het niet noemen denk ik.
Sigrid schreef:...maar er zijn toch ook zat mensen (lees: vrouwen) die constant alleen maar voor anderen klaar staan en daarbij zichzelf compleet wegcijferen. De types die geen nee kunnen zeggen eigenlijk. Dit kan een tijdje goed gaan, maar sommigen gaan het ook zelf aan onderdoor...aan het helpen van anderen.
Barmat schreef:Precies - zichzelf dienstbaar opstellen kan ook bevredigend werken.. ook al is dat op de lange termijn niet echt goed voor je.
Toch is het iets wat voor zulke mensen een fijn gevoel geeft.
Ptries schreef:Ik denk ook dat we allemaal in principe egoïstisch zijn. Echter, bij sommige mensen uit zich dit op een 'asociale' manier en bij andere mensen niet.
Maar uiteindelijk doen we allemaal waar we onszelf goed door gaan voelen of omdat we denken dat het goed is wat we doen en om zo niet in een innerlijk conflict te komen met door ons aan onszelf opgelegde regels.
Fiffill schreef:Charlie_P schreef:Hmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel dat we egoïstisch zijn, maar niet dat we álles uit egoïsme doen. Ik eet bijvoorbeeld vegetarisch. Aan de ene kant kun je dan zeggen dat ik dat doe om me beter te voelen (want ik wil niet meewerken aan de bio industrie etc). En dat klopt. Maar ik doe het vooral, omdat ik wil dat er iets veranderd. Ik moet er óók best iets voor inleveren namelijk (ik laat staan wat ik heel erg lekker vind). Dus puur egoïsme kun je het niet noemen denk ik.
Maar dan ben je dus eigenlijk wel vegetarisch omdat je je erdoor beter gaat voelen. Je hebt namelijk het gevoel dat je iets wil veranderen, en dat geeft jou toch ook een goed gevoel?
Charlie_P schreef:Hmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel dat we egoïstisch zijn, maar niet dat we álles uit egoïsme doen. Ik eet bijvoorbeeld vegetarisch. Aan de ene kant kun je dan zeggen dat ik dat doe om me beter te voelen (want ik wil niet meewerken aan de bio industrie etc). En dat klopt. Maar ik doe het vooral, omdat ik wil dat er iets veranderd. Ik moet er óók best iets voor inleveren namelijk (ik laat staan wat ik heel erg lekker vind). Dus puur egoïsme kun je het niet noemen denk ik.
liedje89 schreef:Op zich is het wel waar denk ik. Je hebt toch over het algemeen geen vrienden waar je niet blij van word, je doet voor een ander misschien wel een vervelend werkje maar je doet dat omdat het je een goed gevoel geeft.
Aan de andere kant waarom zou je je goed voelen als je iets voor de ander doet als je toch alleen om jezelf zou geven. volg je me nog.