Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:44

Shadow0 schreef:
PascalB schreef:
En tegen die tijd komt er wel weer een nieuwe tax voor de "moderne" auto te belasten

En terecht, toch? Je belast de omgeving ook flink met een auto.

Met moderne auto doel ik dus op waterstof/elektro auto

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:45

PascalB schreef:
Hoeveel projecten van de overheid heb minder gekost dan de planning was, en hoeveel van die projecten stoppen ook als het geld op is?

AfbeeldingNog nooit van gehoord... kan dat dan??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:48

Die 'moderne' auto's (bluemotion, hybride) zijn heel leuk, maar er kunnen zoveel mensen niet met deze auto rijden, omdat hier geen trekhaak achter mag. Iedereen die een caravan/paardentrailer of aanhanger heeft, heeft niets aan zo'n auto!
Bron: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2008-9.htm

Een fietsdrager is wel mogelijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:50

PascalB schreef:
Met moderne auto doel ik dus op waterstof/elektro auto

Hoewel de kmheffing nu vooral gericht is op CO2-uitstoot, vind ik dat er best bedacht mag worden dat auto's veel meer overlast leveren dan alleen de uitlaatgassen. Ze nemen ook veel ruimte in, en geven geluidsoverlast. (Electroauto's zullen hier ook minder in worden maar het hangt een beetje van het soort motor af of dit ook werkelijk acceptabel wordt.

Ik woon in Utrecht, en met dagelijks zicht op de files is mijn constatering wel dat er in elk geval iets moet gebeuren... Het past gewoon niet meer. Ik vind het wel heel vervelend dat de overheid tegenwoordig veel beslissingen neemt op basis van plannen die nog niet concreet zijn uitgewerkt. In dat opzicht ben ik nu dus tegen.
Maar tegen het principe ben ik niet.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:50

Iedereen moet aan de oltimer

Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:52

Shadow0 schreef:
Nanne schreef:
Je wordt zo langzamerhand gestraft voor het werken.
Je levert in op je loon, je betaalt een vermogen aan benzine ed, de kmtax..

Nee, je wordt gestraft voor het ver van je werk wonen.

Nickyu: het idee van rekeningrijden is ook helemaal niet dat je per km wordt belast, maar per km in bepaalde omstandigheden en op bepaalde plekken. Dat is dus genuanceerder dan meer betalen voor brandstof.

Ik ben tegen de inbreuk op de privacy, en ik ben heel erg voorstander voor het bieden van betere alternatieven... maar dat het autogebruik zolangzamerhand z'n limiet nadert en dat daar wat tegen gedaan moet worden (en nee, niet simpelweg door nog meer asfalt neer te gooien), daar ben ik het absoluut mee eens.

niet iedereen heeft de keuze

stel je woont in lijmuiden en je werkt in noordwijk aan zee .. binenndoorwegen worden gesloten voor sluipverkeer dus dan moet je maar in noordwijk aan zee gaan wonen ..
daar waar de huizen veel duurder zijn en je dus geen woning kopen kan
terwijl je gehele familie in lijmuiden woont .. en je dus in noordwijk ook geen opvang voor je kind hebt
oma woont immers ook in lijmuiden

punt is
ze hebben er eerst alles aan gedaan om mensen uit de stad te krijgen
en nu weer er in ..

en punt 2 .. de mensen staan echt niet voor hun lol in de file
die hebben in de regel geen keuze ..

punt 3 .. te onduidelijk nog niet uitgewerkt nu al bewezen niet hufterproef idee
onder het mom co2 ..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:53

PascalB schreef:

Klassiekerbezitters zijn compleet vrijgesteld van kilometerheffing. Wel is onlangs de oldtimergrens getrokken bij bouwjaren tot 1987.

Haha ja, en welke auto`s vervuilen nou zo ongeveer het meest??
Zo`n lekkere oude mercedes diesel met zo`n dikke zwarte walm erachter...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:54

PascalB schreef:

heb er een uit 71 :P en weegt minder dan 400 kg :') helaas rijd die momenteel niet
maar men dat is pas goedkoop rijden :D en zeker niet beter voor het milieu .. al rijd die 1 op 23 ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:00

nickyu schreef:
niet iedereen heeft de keuze

Er is altijd een keuze... Maar het zijn afwegingen. Iedereen wil nu het liefst in een mooie leuke woonwijk wonen die zowel rustig is als voldoende voorzieningen heeft, voor weinig geld, goed bereikbaar maar zonder overlast van het verkeer.

Het is simpel, dat kan dus zo langzamerhand niet meer.

Citaat:
ze hebben er eerst alles aan gedaan om mensen uit de stad te krijgen
en nu weer er in ..

Klopt. Dat is jammer. Men had dertig jaar geleden niet voorzien hoe het zou zijn. Maar we hebben het met de realiteit nu te doen, en niet met die van 30 jaar geleden.

Citaat:
en punt 2 .. de mensen staan echt niet voor hun lol in de file
die hebben in de regel geen keuze ..

Jawel hoor. Ze vinden alleen het in de file staan blijkbaar nog steeds aantrekkelijker.

(Geldt voor mij idem trouwens. Ik sta dagelijks in de file, en ik heb best keuzes. Maar als ik alle keuzes naast elkaar leg is de file voor mij toch de minst lastige optie. Dus kies ik die. Wel ben ik aan het kijken om dichter bij mijn werk te gaan wonen. Want het blijft gewoon een probleem.)

Nanne

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:28

Het apparaat gaat de burger tussen de 50 en 70 euro per stuk kosten. ;)
Het apparaat is, als het doorgaat, gewoon verkrijgbaar bij de Mediamarkt.

Bron Volkskrant.

Shadow0
Ik heb geen keuze over het wel of niet in de file staan hoor. ;)

De zaak moet toch echt op tijd open.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:28

Weet niet waar jij vandaan komt maar keuze's maken en dan maar je baan opzeggen omdat je dan op de fiets kan gaan...
Hmm ja nou het gaat jou denk aardig voor de wind allemaal zo te lezen en vindt het zeer kort door de bocht wat je hier neer zet.
Dat men het leuk zou vinden om in de file te staan want jij denkt dat mensen dit aantrekkelijk vindt wat een onzin!

Het gaat hier niet alleen over file's maar over het gehele voorstel.
Hoe zie jij het dan?

Dat wanneer dit door gezet zou worden dat we dan allemaal leuk onze baan opgezeggen omdat er teveel verkeer op de weg zou zijn en anders maar uit onze leuke woonwijk moeten vertrekken omdat je dan niet meer de auto hoeft te pakken?
En dit is voor de meeste Nederlanders dus geen optie je mag blij zijn dat je tegenwoordig een baan hebt en kan behouden.
En de huizenmarkt is nu ook niet echt dat je zegt kom zet hem te koop en dan zien we wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:31

Nanne schreef:
Shadow0
Ik heb geen keuze over het wel of niet in de file staan hoor. ;)

De zaak moet toch echt op tijd open.

Dat is nog steeds een keuze. Je kiest ervoor om die zaak op die plek te hebben, in combinatie met je woonplaats. Het zou ook anders kunnen, maar dat brengt vermoedelijk dan wel meer nadelen met zich mee. Maar een keuze heb je altijd. Het is een afweging, je bepaalt zelf welke opofferingen je het waard vindt en welke niet.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:33

Ik kan het mezelf niet veroorloven om een huis te kopen of te huren in de Randstad, dat is voor mij onbetaalbaar. Maar schijnbaar kan jij in mijn portomonnee kijken. ;)

Ook zou het een beetje raar zijn om een luchtvrachtbedrijf in de Wieringermeerpolder te beginnen. ;)
Bij ons in de buurt is er nou niet echt bijster veel werkgelegenheid en tomatenplukker is nou niet mijn doel in het leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:38

Nanne schreef:
Ik kan het mezelf niet veroorloven om een huis te kopen of te huren in de Randstad, dat is voor mij onbetaalbaar. Maar schijnbaar kan jij in mijn portomonnee kijken. ;)

Een huis is inderdaad een hele eis. Maar je maakt keuzes: je hebt liever de reistijd dan een kleinere woning. Dat mag hoor, dat is prima, maar het is en blijft een keuze die je zelf maakt.
Een appartementje is best mogelijk (ik kan niet in iemands portemonnee kijken maar ik ga er wel vanuit dat je op z'n minst het minimuminkomen hebt) maar het brengt ook weer z'n eigen nadelen met zich mee. Daarin maak je een afweging: jij vindt sommige dingen belangrijk, andere minder.

Citaat:
Bij ons in de buurt is er nou niet echt bijster veel werkgelegenheid en tomatenplukker is nou niet mijn doel in het leven.

En dat is een keuze :j Een prima, begrijpelijke, logische keuze, maar desondanks een keuze die je kunt maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:39

Nanne schreef:

Ook zou het een beetje raar zijn om een luchtvrachtbedrijf in de Wieringermeerpolder te beginnen. ;)

tuurlijk wel joh ... kan je ook je huidige huis niet meer betalen
maar dan kan je wel op je fiets naar je werk :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:46

nickyu schreef:
tuurlijk wel joh ... kan je ook je huidige huis niet meer betalen
maar dan kan je wel op je fiets naar je werk :Y)

Inderdaad. Keuzes, afwegingen, consequenties. Lijkt me heel normaal, toch? Het is wat dat betreft een grote NIMBY-situatie: iedereen vindt dat het opgelost moet worden, maar niemand wil er op achteruit gaan. (En niemand wil een doorgaande weg langs zijn huis, niemand wil meer betalen, maar iedereen staat wel vooraan om te zeggen hoe al die anderen het anders zouden moeten doen.) Nou ja, zo werkt dat dus niet. Het moet ergens vandaan komen. Uit de lengte, of de breedte.
Als je ver van je werk wilt wonen: prima. Daar zitten consequenties aan vast, zoals de reiskosten. En met het toenemende verkeer worden die dus hoger.
Als je dichtbij je werk wilt wonen: ook prima. Ook daar zitten consequenties aan vast. Zoals concessies op gebied van waar of hoe je woont.
Maar iedereen maakt daar zelf een afweging in. Maar ga niet zeggen dat je 'geen keuze' hebt want er zijn keuzes zat - ze zijn alleen misschien niet allemaal even aantrekkelijk. (Maar he, niemand heeft gezegd dat je altijd alleen maar mooie opties moet hebben.)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:47

Maar de oplossing zou toch beter openbaar vervoer moeten zijn.. Meer treinen, vaker, en vooral betaalbaarder... dan stappen er denk ik veel mensen over hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:59

Mariska_28 schreef:
Maar de oplossing zou toch beter openbaar vervoer moeten zijn.. Meer treinen, vaker, en vooral betaalbaarder... dan stappen er denk ik veel mensen over hoor!

Het openbaar vervoer loopt tegen hetzelfde probleem aan. Iedereen wil beter openbaar vervoer, maar alle voorstellen over OV-banen, tramverbindingen, nieuwe spoorlijnen en grotere budgetten worden wel meteen afgeschoten. Als het geld van de km-heffing in het goedkoper en beter maken van het OV gestoken wordt, vind ik dat een goede deal.
(Maar goed. Hier in Utrecht en omgeving heb ik niet het idee dat het geld het grootste probleem is, ruimte is dat veel meer. Er kunnen niet meer bussen door de stad, er kunnen niet meer treinen over het station.)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:03

Het openbaar vervoer is ook voor mij geen oplossing.. Vanuit mijn omgeving gaan de eerste bussen/treinen pas als het bedrijf al open moet zijn... :=

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:16

Kan ik mijn baan wel opzeggen, na berekenen kom ik uit op: geld toeleggen om te gaan werken, want ook de buitenschoolse opvang moet betaald worden. Met die heffing kom ik zoveel duurder uit dat ik net zo goed niet hoef te gaan werken.
Ik "hoef" niet te werken, dat is een luxe voor mij, maar als ik dan wel blijf werken hou ik niks over door de kilometer heffing die mij meer kost.
Dan snij ik mijzelf in de vingers als ik wel blijf werken.

OV ga ik geen gebruik van maken, dan ben ik 3 x zo lang onderweg naar mn werk

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:21

Even over dat keuzes maken. Heel veel mensen zijn soms allang bij dat ze werk kunnen krijgen. Vooral in deze tijd. En even snel verhuizen is er ook niet bij. Dus wat moet je dan?
Trouwens volgens mij mag ik inderdaad de keuze maken, de overheid mag mij niet dwingen om een of andere prutbaan te gaan doen omdat die toevallig wel in mijn woonplaats te vinden is. Voor sommige mensen wordt het gewoon bijna onbetaalbaar om hun huidige baan aan te houden en moeten ze dus gedwongen een stap terug doen. Dàt vind ik ronduit belachelijk.
Volgens mij willen de meeste mensen ook liever een baan in de buurt, in plaats van uren in de file staan. Maar zo makkelijk is dat niet te vinden. Vooral als je de ambitie hebt om meer van je leven te maken en graag een baan wilt vinden die bij je past. Ik kan hier ook in de supermarkt gaan werken, maar ik kan er ook voor kiezen om (heel wat kilometers verder) bij een advocatenbureau te werken. Dat laatste is wat ik wil en waar ik gelukkig mee ben. Maar ik kan op dit moment het me niet veroorloven om een woning in de stad te betalen, als die uberhaubt al te vinden is. Dus ik zal heel wat kilometervergoeding dan moeten gaan betalen. En als student zijnde zwem ik nou niet in het geld.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:28

@ Shadow0

Vind het wel heel raar overkomen als je met z'n 2en bent.
De één werkt hier en de andere daar. Alle twee ligt het zo'n 70 km uit elkaar.
Ja wie van de twee zegt zijn werk op?? Of zeggen we alle twee onze banen op want dan kunnen we dichter bij huis komen te werken? ( Waar overigens geen werkgelegenheid is, omdat de meeste bedrijven al een failisement hebben gehad) Tegen woordig mag je blij zijn als je al een baan hebt, vooral hier in het noorden, dus nee je hebt niet altijd keuzes. En jij gaat er dus het liefst wel op achteruit, van jou mag de zorgtoeslag nog meer verhoogd worden, want we gebruiken tenslotte ook genoeg zorg. van jou mag de km heffing er wel komen want jij kan het tenslotte op de fiets doen?

Hier in het noorden zijn de afstanden een stuk groter van werk naar huis dan b.v. in de randstad. Daar zijn ook veel meer bedrijven, maar wij zijn hier ook de dupe van omdat jullie de randstad vol zetten met auto's. Onee daar heb je je keuze. Er is wel werk in de randstad, dus moet volgens jou iedereen uit het noorden ook maar in de randstad komen te wonen, wordt het nog een gezelligere boel daar dan dat het nu al is

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:31

Ik werk binnen een stichting met ruim 100 locaties. Nu zit ik een eindje weg, maar ik heb geloof ik afgelopen 2 jaar al 4 locaties gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:13

deflin schreef:
De één werkt hier en de andere daar. Alle twee ligt het zo'n 70 km uit elkaar.
Ja wie van de twee zegt zijn werk op??

Had ik al gezegd dat dat keuzes zijn? Dat zijn keuzes. Je maakt die afweging helemaal zelf, maar daar zitten consequenties aan. Het is niet onmogelijk, het is niet van buitenaf opgelegd, het zijn afwegingen die jullie maken.

Citaat:
En jij gaat er dus het liefst wel op achteruit, van jou mag de zorgtoeslag nog meer verhoogd worden, want we gebruiken tenslotte ook genoeg zorg. van jou mag de km heffing er wel komen want jij kan het tenslotte op de fiets doen?

Het liefst ga ik er natuurlijk niet op achteruit, maar ik probeer ook naar het geheel te kijken. En ik snap de overwegingen. Wat me opvalt is dat mensen zo ongelofelijk alleen maar naar hun eigen situatie kijken. 'IK heb er nadeel van DUS is het een slecht idee'. IK ben geen voorstander van het huidige voorstel (voor zover je een rammelend iets 'voorstel' kunt noemen) maar ik ben niet tegen het principe dat autogebruikers moeten betalen want het levert gewoon VEEL overlast op, qua uitstoot, geluid, doorstroming, parkeersituaties etc.

En iedereen die zegt dat ze 'geen keuze hebben', dat is gewoon klets. We hebben heel veel keuzes. Alleen ze spreken je niet allemaal evenveel aan. Dat mag hoor - maar het blijven keuzes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:20

2005 schreef:
Trouwens volgens mij mag ik inderdaad de keuze maken, de overheid mag mij niet dwingen om een of andere prutbaan te gaan doen omdat die toevallig wel in mijn woonplaats te vinden is.

De overheid dwingt je dan ook niet. Jij maakt zelf de keuze... maar aan keuzes hangen consequenties.

Citaat:
Voor sommige mensen wordt het gewoon bijna onbetaalbaar om hun huidige baan aan te houden en moeten ze dus gedwongen een stap terug doen. Dàt vind ik ronduit belachelijk.

Waarom? Die stap terug, die wordt hoe dan ook gedaan want de manier waarop het nu gaat is uiteindelijk gewoon niet meer houdbaar. En zo heel ver weg is dat niet. Op veel wegen is het verzadigingspunt gewoon bereikt - er KAN niets meer bij. Daar moet flink wat gebeuren en het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de mensen die het meeste kiezen om van de wegen gebruik te maken ook het meeste investeren in die oplossingen.