Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:41

Anoeska schreef:
Ik ben wel een beetje verbaasd door de reacties hier. Vinden we dan echt dat we het hier in NL zo slecht hebben dat het geld hier beter besteed is dan in Haiti op dit moment. Beetje de dingen in perspectief zien zou voor sommige mensen geen kwaad kunnen.

Ik ben niet eens verbaasd, ik ben gewoon geschokt.
Natuurlijk zijn er dingen die in NL beter moeten maar het lijkt me niet meer dan normaal dat we aan onze plicht voldoen om zoveel mogelijk mensen op deze wereld te voorzien van de basisbehoeftes als water en voedsel.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:42

Ik ben ook geschokt. |(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:43

Ik vindt het niet normaal , dat de donatie verdubbeld wordt !!
Er is in ons landje ook nog ellende genoeg , denk hierbij aan mensen die op straat leven ( niet vrijwillig )
Mensen die amper wat te eten hebben ( voedselbank )

Kijk dat een land waar een ramp gebeurd geholpen wordt tot daar aan toe , maar verdubbelen .... is niet nodig !!

Ik doneer niets !!!

Ben nl erg benieuwd of Nederland geholpen gaat worden , als hier ooit zoiets erg gebeurd ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:44

ik vind dat de 41 mlj die we vrijwillig hebben afgestaan een mooi bedrag........... ik ben geschokt dat een minister bedankt word voor het schenken van de overige 41 mlj...... terwijl hij het schenkt van ons niet vrijwillig afgestane geld........

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:44

Katja schreef:
Anoeska schreef:
Ik ben wel een beetje verbaasd door de reacties hier. Vinden we dan echt dat we het hier in NL zo slecht hebben dat het geld hier beter besteed is dan in Haiti op dit moment. Beetje de dingen in perspectief zien zou voor sommige mensen geen kwaad kunnen.

Ik ben niet eens verbaasd, ik ben gewoon geschokt.
Natuurlijk zijn er dingen die in NL beter moeten maar het lijkt me niet meer dan normaal dat we aan onze plicht voldoen om zoveel mogelijk mensen op deze wereld te voorzien van de basisbehoeftes als water en voedsel.

Helemaal mee eens. Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen hoeveel mazzel we hebben hier geboren te zijn, in zo'n rijk en welvarend land. Ik snap niet hoe je dan je ogen kunt sluiten voor wat er in de rest van de wereld gebeurt en kunt vinden dat we eerst hier alles perfect moeten hebben, voor we anderen aan básisbehoeften helpen. Voor mij onbegrijpelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:47

En als er hier in NL iets zou gebeuren neem jij de hulp dan niet aan Zinzi? Het komt vast van een land waar ze zelf ook nog wel iets kunnen doen om hun leven nóg aangenamer te maken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:49

Zoals ik al zei:

Na: ''Ja hee die luiwammes/buitenlander die thuis zit wordt van mijn belastingcenten betaald''
Nu ook: ''Wel verd*mme die mensen in nood worden van mijn belastingcenten gesteund!''

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:51

Oke, dat er geld gedoneerd wordt, super! die mensen hebben het ook nodig.

Maar wanneer is eenland rijk? (laten we "rijk" even puut uitdrukken in geld voor het gemak). Want wij worden een rijk en welvarend land genoemd. Welvarend? ja . Rijk? wanneer ben je rijk???
Ben je als nederlander "rijk" als je een schuld hebt? nee, want je hebt geen eigen geld maar geleend geld. (finandieel) rijk ben je pas als je geen schulden hebt, je elke maand rondkomt en nog veel geld over houdt voor leuke dingen.

Maar is Nederland een rijk land? Nederland heeft een staatschuld, geleend geld dus. Maar blijft wel met geld smijten alsof ze altijd geld overhebben.

Ik red het elke maand net aan. Ik hou een beetje over en kan daar mn fysio van betalen (die buiten mn zorgverzekering gaat vallen volgende maand) zo nu en dan een nieuw kleding stuk, ed.
Nee ik ben niet rijk, maar ik smijt ook niet met geld.
En ik ben het met CM eens. Mijn donatie zit verwerkt in die verdubbeling van koenders

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:52

Al dat geld, dat zojuist is verdubbeld, is gewoon belasting geld.

Editje! :D
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-01-10 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:54

Je bent rijk als je iedere dag te eten hebt!! En dat heb je, want er zijn voedelbanken als je het niet kan betalen. En huursubsidie als je het niet rond krijgt met je inkomen. En een uitkering als je geen werk hebt. Ja erg dat het allemaal nodig is en ja dat moet beter. Maar we hebben het wel!

Ik vraag me af of mensen inzien dat het geld wat nu naar Haïti gaat, hoe dan ook niet aan Nederland besteed was omdat er een BUDGET is voor NOOD- en ONTWIKKELINGSHULP. En dat wij er NIET slechter van worden! *zucht* Zie begroting, zie Miljoenennota. Zie Prinsjesdag!!
Laatst bijgewerkt door Toekie op 23-01-10 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:54

ma_rie_tje schreef:
Oke, dat er geld gedoneerd wordt, super! die mensen hebben het ook nodig.

Maar wanneer is eenland rijk? (laten we "rijk" even puut uitdrukken in geld voor het gemak). Want wij worden een rijk en welvarend land genoemd. Welvarend? ja . Rijk? wanneer ben je rijk???
Ben je als nederlander "rijk" als je een schuld hebt? nee, want je hebt geen eigen geld maar geleend geld. (finandieel) rijk ben je pas als je geen schulden hebt, je elke maand rondkomt en nog veel geld over houdt voor leuke dingen.

Maar is Nederland een rijk land? Nederland heeft een staatschuld, geleend geld dus. Maar blijft wel met geld smijten alsof ze altijd geld overhebben.

Ik red het elke maand net aan. Ik hou een beetje over en kan daar mn fysio van betalen (die buiten mn zorgverzekering gaat vallen volgende maand) zo nu en dan een nieuw kleding stuk, ed.
Nee ik ben niet rijk, maar ik smijt ook niet met geld.
En ik ben het met CM eens. Mijn donatie zit verwerkt in die verdubbeling van koenders

Ik ben ook zeer zeker niet rijk. En ik heb tijden gekend dat ik voor nederlandse begrippen arm was. Maar dan nog is dat toch niet te vergelijken met álles kwijt zijn, zoals daar nu in Haïti? Echt niet hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:57

Je zit nog op school Giolli hoeveel belasting betaal je dan?

Er is volgens mij geen land te vinden wat geen staatsschuld heeft ma_rie_tje dat soort dingen liggen iets ingewikkelder dan gewoon privé lenen.
Dat je zelf je fysio moet betalen is voor een gedeelte je eigen keuze omdat je gekozen hebt voor een goedkopere zorgverzekering waarbij je dus geen onbeperkte fysio hebt.
Het feit dat je nieuwe kleding kan kopen is toch super, wil je het vergelijken met iemand die niet eens meer water heeft?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:00

Katja schreef:
En als er hier in NL iets zou gebeuren neem jij de hulp dan niet aan Zinzi? Het komt vast van een land waar ze zelf ook nog wel iets kunnen doen om hun leven nóg aangenamer te maken.

Het gaat me niet om de gewone Donatie maar om de verdubbeling !!!
Tuurlijk als hier een ramp gebeurd ben ik ook heel blij als andere landen helpen , maar dat verdubbelen , hoeft voor mij niet !

Het is wat Kiwiko zegt , 41 mlj vrijwillig gedondeerd en de minister verdubbeld dat van staatsgeld !!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:01

Katja schreef:
Je zit nog op school Giolli hoeveel belasting betaal je dan?

Er is volgens mij geen land te vinden wat geen staatsschuld heeft ma_rie_tje dat soort dingen liggen iets ingewikkelder dan gewoon privé lenen.
Dat je zelf je fysio moet betalen is voor een gedeelte je eigen keuze omdat je gekozen hebt voor een goedkopere zorgverzekering waarbij je dus geen onbeperkte fysio hebt.
Het feit dat je nieuwe kleding kan kopen is toch super, wil je het vergelijken met iemand die niet eens meer water heeft?

Ik gelukkig niets! ;)
Maar alsnog, het word verdubbeld van het belastingsgeld, dat iedereen in nederlans gewoon betaald hoor ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:03

Dus je neemt geen hulp aan van landen als je in een dergelijke situatie zou zitten Zinzi_jewel?

Heel veel mensen betalen niet aan belastingen mee Giolli, die krijgen vaak net zo veel of meer terug dan ze zelf betalen net als kinderen. Voorlopig betaal ik dus nog mee aan jouw opleiding ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:04

De verdubbeling is gedaan van geld dat al voor noodhulp gereserveerd was. Gelukkig vinden we als land nog dat we een budget moeten reserveren voor ontwikkelingssamenwerking. Er is echt geen extra geld naar Haïti gegaan.

Ik vind de suggestie dat de zuurverdiende Nederlandse centjes niet naar Haïti zouden mogen werkelijk misselijkmakend. Die mensen leven in de diepste ellende denkbaar, en dan wordt er hier geklaagd over het feit dat er drie euro per Nederlander die kant op gaat.

Maak er wat mij betreft zes van. Ben alleen bang dat die logistiek niet op tijd op de goed plek te krijgen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:05

Toekie schreef:
Ik vraag me af of mensen inzien dat het geld wat nu naar Haïti gaat, hoe dan ook niet aan Nederland besteed was omdat er een BUDGET is voor NOOD- en ONTWIKKELINGSHULP. En dat wij er NIET slechter van worden! *zucht* Zie begroting, zie Miljoenennota. Zie Prinsjesdag!!

Ik vind dat wel een heel flink budget dan om eerlijk te zijn...

En maar zeuren dat er een "crisis" is.....

Prrrr

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:06

Als de hoogte van het budget voor ontwikkelingshulp een verrassing voor je is, is het misschien tijd dat je je verdiept in de politiek en de verhouding van politiek, economie en wereldeconomie.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:07

Wat noem jij een flink budget Goof? 0,8 procent van het BNP?

Zinzi_jewel; je ziet het verkeerd. De regering zou hier SOWIESO geld aan uitgeven! Dat Nederlandse burgers zelf nog doneren, dat is het extraatje. Niet andersom!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:09

Ik ben inderdaad niet op de hoogte van het budget voor ontwikkelingshulp.
Begrijp me niet verkeerd hoor, vind het niet meer dan begrijpelijk en goed dat Haiti wordt gesteund waar mogelijk in deze situatie, maar wat als er dit jaar elders op de wereld nog een ramp(en) van dit formaat plaatsvindt?

Wat is trouwens het budget voor ontwikkelingshulp, want ben nu wel benieuwd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:11

zonnebloem18 schreef:
Even voor de duidelijk Koenders heeft een potje van 13 miljard voor ontwikkelingshulp hier worden heel veel landen mee geholpen.
Deze 40 miljoen zal vast uit dit potje komen.

Als er al zoveel geld beschikbaar is van het geld van de belastingbetalers in nederland vraag ik me eerlijk gezegd af waarom ze dan toch nog zoveel mogelijk geld van alle burgers willen, dat speciale potje is er toch niet voor niets?
Prima dat ze aan de echt rijke mensen geld gaan vragen, maar ze vragen het ook aan mensen die zelf niet rijkelijk kunnen leven, en dat vind ik bezwaarlijk als je ziet hoeveel geld er in dat potje zit en hoeveel geld de ministers zelf verdienen, net of er daar dan niet genoeg geld voor Haiti zou kunnen zijn weggekomen?

Vind het ook jammer dat mensen het pas inzien dat doneren een goed iets is als je het geld er voor hebt, maar dan beginnen ze pas wel te doneren wanneer er een ramp gebeurd is.

Ik vond dit artikel ook best schokkend trouwens... ik vraag me af of die misdaad daar echt te stoppen is..
http://www.bndestem.nl/algemeen/buitenl ... -waard.ece

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:14

CM_ schreef:
Het gaat ten koste van ons ! En dat lijkt me niet de bedoeling.

Dit gaat helemaal niet ten koste van ons. Wij hebben schijnbaar toch nog genoeg centjes om uit eigen zak 41 miljoen op te hoesten en de andere 41 miljoen komt uit de begroting. Dat geld was sowieso niet naar de Nederlanders toe gegaan maar naar een hulpbehoevend land. Ken op het moment geen betere als Haïti. Ik ben trots op ons kikkerlandje en zie hoop voor de toekomst, die smerige Wilders mentaliteit van "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" gaat hier mooi niet op! Mijn dag is goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:20

ach als het nog even zo doorgaat leeft 50% van Nederland onder de armoede grens ..............

Katja

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:23

En waar baseer je zo'n uitspraak op Kiwiko, daar zijn we namelijk nog heel erg ver van verwijderd.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:24

KiWiKo schreef:
ach als het nog even zo doorgaat leeft 50% van Nederland onder de armoede grens ..............

Kunnen ze zo aanschuiven bij de rest van de wereldbevolking.
Nederland biedt genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je in die situatie terecht komt.