KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 09:28

Of mensen nou echt iets kunnen doen aan obesitas weet ik niet, daar heb ik te weinig verstand van. Wel denk ik dat niet iedereen het geld heeft om BC te vliegen. Nu vraag ik me af of je veel goedkoper uit bent als je 2 stoelen moet betalen, ik denk het niet. Dit zal er in ieder geval toe leiden dat mensen minder vaak gebruik zullen maken van het vliegtuig. (in het geval van geldgebrek)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:55

Hoe vervelend het ook is voor mensen die met een gewichtprobleem kampen, ik ben het er wel mee eens. Een dik iemand naar een dun iemand levert al irritaties en verminderd comfort op. Voor beide passagiers, stel ik me, voor, maar voor de dunne persoon is het wel zo, dat de dikke buurman/vrouw deels in de stoel zit waar de dunne persoon voor heeft betaald. Omdat overgewicht een steeds groter probleem wordt (kwam het niet al gevaarlijk dicht in de buurt van 50% van de Nederlanders?), kan steeds vaker de situatie gaan ontstaan dat 2 dikke mensen naast elkaar komen te zitten. Omdat er geen 'extra' ruimte is in de stoel van de buurman/vrouw, zullen mensen dan toch niet allemaal mee kunnen (in theorie) of bijzonder krap zitten.

Ik ben in de trein ook weleens opgestaan omdat iemand met een paar maatjes meer, zichzelf tussen mij en het raam moest en zou persen, waardoor ik tussen hem en de leuning aan het gangpad werd geperst. Oncomfortabel tot pijnlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:21

Cassidy schreef:
Een duurdere vliegtuigstoel gaat iemand met Obesitas er echt niet toe zetten om wat aan zijn overgewicht te doen...
Bovendien vind ik het een soort van discriminatie.

Een verkeerd berekend gewicht van de gemiddelde passagier heeft al eens eerder tot een serieus probleem geleid. Tot een vliegtuigcrash aan toe.
Maar een vraagje: moeten zwangere vrouwen dan niet ook voor twee personen betalen? Er gaan uiteindelijk wel twee personen met dat vliegtuig mee...:D

Beetje rare opmerking. Eerst geef je toe dat je zelf ook last hebt van obesitas en dat het je eigen schuld is en nu vind je het ineens discriminatie.

Verder denk ik dat 90% van de mensen gewoon teveel eet...dus ja dan kun je er iets aan doen.
Het is nou eenmaa bekend dat de mensen de afgelopen 10 jaar veel dikker zijn geworden.
Texas is bv de dikste staat van Amerika.
Tijdens mijn werk op schiphol vroeg ik me regelmatig af hoe die mensen in dat toestel zouden zitten.
En idd veiligheid...als zo iemand minuten lang nodig heeft om op te staan dan wil ik daar niet nasst zitten tijdens een crash(ik kruip er wel overheen daar niet van. Verder heb je ook nog met gewichtsverdeling te maken in een vliegtuig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:30

Het moeten boeken van twee stoelen gaat ook de gewichtsverdeling en de veiligheid niet veranderen....

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:32

Nouks schreef:
Daarnaast mag ik (opnieuw: met mijn 50 kilo) voor extra bagage gewoon dokken terwijl een echt dik persoon zonder bagage al gauw 120+ kilo weegt en ik met bagage en al nog geen 70 :+

Daar ben ik het helemaal mee eens! Plus nog eens het argument dat hier ook al vaak wordt genoemd, ze nemen jouw plaats gewoon voor 'n deel in. Dus dan maar gewoon voor twee plaatsen betalen, ze hebben er in het algemeen zelf voor gezorgd. Elk pondje gaat nu eenmaal door het mondje(uitzonderingen daargelaten).

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:42

Lieke schreef:
@ milatje, voor de KLM ben je te dik als je niet meer in de stoel past met de armleuningen naar beneden en riem dicht.

Ja maar goed, stel jij past er nog wel in maar de riem staat op knappen en de armleuningen kunnen net naar beneden; wat gebeurt er dan? Daar zijn ze niet zo duidelijk over.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:45

Nadir schreef:
milatje schreef:
Ik vind het eigenlijk onzin. En daarnaast de woorden ''dikke mensen'' zijn enorm breed genomen. Wanneer ben je te dik?
Ik vind dit hetzelfde als dat ze mensen met een bepaalde huidskleur gaan weigeren ofzo.

Dat ben ik niet met je eens. :n
Ze weigeren nu toch geen mensen die te dik zijn? Ze bieden deze mensen een mogelijkheid om comfortabeler te zitten tijdens de vlucht. Zelf verdienen ze er geen extra geld aan. Sterker nog, ze kunnen nu minder mensen kwijt op een vlucht.

Nee, maar ze laten ze wel dubbel betalen.
Is toch ook niet eerlijk? (en weigeren had ik anders moeten omschrijven, daar heb je gelijk in maar het was nogal laat. :o )

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:48

Mee eens, heb je 2 stoelen nodig dan betaal je voor 2 stoelen.
Reden voor het hebben van die 2 stoelen is voor mij niet belangrijk.

De meeste mensen hebben overgewicht door het eten, zeg maar gerust vreten.
Maar er zijn uiteraard ook zovele andere redenen te noemen.
Bij mij was het vet en de hoeveelheden de schuld en door alleen daar op te letten ben ik al 18 kilo afgevallen.
Ik boek voortaan 1 stoel waar ik ruim in pas.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:50

milatje schreef:
Nee, maar ze laten ze wel dubbel betalen.
Is toch ook niet eerlijk? (en weigeren had ik anders moeten omschrijven, daar heb je gelijk in maar het was nogal laat. :o )

Ja, omdat ze die stoel nu niet aan een ander kunnen verkopen.
Waarom is dat niet eerlijk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:51

muiszje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf altijd zorg dat ik fris ruik

Dat was ons dan weer niet gelukt na 26 uur vliegveld zonder mogelijkheden om je om te kleden of op te frissen :)

Ik vind het betalen voor de ruimte die je gebruikt niet vreemd trouwens. Ik vind de manier waarop er over mensen met overgewicht gesproken wordt door velen in dit topic wel heel onsympathiek.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:56

Sjah, ik vind t ook wel een "goede" regel hoor. Maar het gaat dan ook om extreem dikke mensen die meer dan één stoel nodig hebben. Een vriend van mij is heel lang, die heeft ook wel moeten bijbetalen tijdens de vlucht. Hij kan daar ook niks aan doen.

Ik begrijp ook niet dat ik moet bijbetalen voor 2 kilo teveel kofferinhoud, terwijl er soms wel hele dikke mensen in het vliegtuig zitten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:01

Ik vind de opmerkingen hier over dikke mensen wel meevallen hoor.
Mensen met overgewicht sjouwen het zelf mee, heb ik ook lang gedaan.
Zolang je geen extremiteit bent doet niemand hier raar over, ook hier niet.
Maar het is wel een feit dat mensen met overgewicht door eigen schuld extra gevoelig zijn voor opmerkingen van derden.

Stel je zet een vliegtuig vol met dikke mensen in 1 stoel en al die mensen hebben koffers bij zich.
Ik denk dat dat vliegtuig een korte vlucht heeft.
Geen regel overschreden, want alle stoelen zijn bezet.
Dus alles gaat om het gewicht in die blikken vogel en dat moet een bepaalde prijs opbrengen om het ding van a naar b te kunnen krijgen.
Zakelijk gezien is het vrij normaal dat er voor iedere stoel en extra gewicht betaald wordt.
Laatst bijgewerkt door Moggsy op 20-01-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:02

Cassidy schreef:
Laar ik nu zelf Obesitaspatient zijn. En dat heb ik toch echt zelf gedaan. Ieder pondje komt door het mondje, en het is echt een mythe dat je zware botten hebt, of een langzame verbranding, of hormonele problemen. Een Obesitaspatient kan zeer zeker wat aan zijn Overgewicht doen. Alleen heb je Levenslang. Met een hoofdletter L.....

Voordat je zoiets roept moet je je eerst eens in dit soort aandoeningen verdiepen!
Ikzelf heb acromegalie, dat is een tumor aan de hypofyse, en één van de klassieke klachten zijn dat mensen er dik van worden omdat de groeihormonen zich omzetten in vocht,vet en spieren.
Het scheelde bij mij 3 maten.
Inmiddels jaren geleden geopereerd en weer redelijk terug in mijn "normale" proporties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:06

Mee eens, overal moet je voor bijbetalen zoals al gezegd is.

Ik heb 1x naar Mexico naast een flinke vent gezeten, zn billen kwamen letterlijk onder de armleuning uit op mijn stoel..en zn tafeltje kon niet naar beneden omdat zn buik in de weg zat. En hij zat echt letterlijk half met zn armen/vet over mijn stoel/voor mij langs, wat niet echt fijn is als ze zoveel uur moet zitten. Die mensen zweten vaak ook wat meer :7 Hij verontschuldigde zich wel, omdat ik en diegene aan de andere kant nog een halve stoel hadden :+
In een vliegtuig vol met Amerikanen zitten is helemaal fijn _O-
Business class zijn toch ook al bredere stoelen.
Of met pacific airlines vliegen, daar kan een kamerolifantje nog naast je zitten zonder je er last van heb :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:08

@Cassidy
Citaat:
De oestrogenen zijn de vrouwelijke hormonen. Ze spelen overal in het lichaam een rol en beschikken over heel veel eigenschappen (borstklieren, baarmoederslijmvlies, botbescherming, huid enz.). Op het gewicht hebben de oestrogenen een dubbele werking. Ze spelen een rol in de aanmaak van vet en dragen bij tot de vochtretentie. Door deze twee mechanismen kunnen ze een gewichtstoename veroorzaken als ze in te grote hoeveelheden door de eierstokken worden afgescheiden of als ze niet in evenwicht worden gehouden door progesteron.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:10

Ja, ik snap de ophef ook wel. Maar lange mensen moeten ook bijbetalen hoor. Je moet tegenwoordig aan de 'norm' voldoen. Zo is t gewoon.
Ik vind het ook vreemd dat mensen met een paar kilo extra kofferbagage moeten bijbetalen, terwijl er wel mensen in het vliegtuig zitten met wat extra lichaamsbagage om t zo maar even te verwoorden. Ik denk ook niet dat die mensen een minder zware koffer hebben, maar dat terzijde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:13

Ik vind het gezeur om het koffergewicht wel overdreven. Er is gewoon een grens gesteld, klaar uit. Ik heb echt geen zin in een wereld waarin alles tot op de microgram nauwkeurig berekend moet worden want stel je voor dat je eens zou betalen voor iets waar je zelf geen gebruik van zou maken. Oei!

Wat betreft de stoelen... ik vind het niet onredelijk dat je betaalt voor twee stoelen als je er ook twee nodig hebt. Mij lijkt de regeling zo als voorgesteld heel redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:23

Ik vind het volkomen begrijpelijk. Als je naast een dik persoon zit kan je de helft van je eigen stoel niet gebruiken.

Ik vind de discussie over waarom mensen dik zijn daar totaal los van staan, wat maakt dat uit?
Wat voor reden het heeft dat ze niet in een vliegtuigstoel passen zal mij een zorg zijn, ik wil ze niet op schoot hebben en ik heb ook voor mijn vliegtuigstoel betaald.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:24

Let wel dat ik geen problemen heb met het feit dat dikke mensen twee stoelen moeten kopen maar dat ik wél een probleem heb met hoe er tegen dikke mensen wordt aangekeken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:25

@ Shadow: het gewicht van de bagage dient puur ter illustratie. 20 kilo is de norm geloof ik. Da's prima. Bijbetalen als je niet aan deze norm voldoet is ook prima.
Vind idd ook dat je moet betalen voor twee stoelen als je er ook twee nodig hebt. Ik vind het dan wel vreemd dat er mensen zijn die, om dit voorstel te weerleggen, zich dan afvragen of anorexiapatiënten dan maar minder moeten betalen omdat ze samen op 1 stoel kunnen. Da's natuurlijk onzin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:31

zap schreef:
Cassidy schreef:
De maat stoel op een intercontinentale vlucht is wel wat royaler bemeten dan een stoel in een continentale vlucht. Been there, done that....

Vind je :+

Ik kon op mijn vlucht Canada-Nederland geen kant op, maar heb met mijn vluchten binnen Europa geen problemen gehad :D. Achterin waren de stoelen (canada-Nederland) idd ruimer, omdat je daar maar met zijn tweeen naast elkaar zit...maar 3-4-3..drama! Ik had echt meer ruimte met mijn transaviavluchtjes hoor :P

hangt helemaal van de maatschappij af. Maar ik kan me ook wel in deze maatregel vinden, nu wordt het probleem gewoon afgewenteld op de buur van de obesitaspatient, en dat is zeker onrechtvaardig.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:31

Hm ik doe nu bouwkunde en was van plan om vliegtuigbouw hierna te gaan doen. Ben benieuwd!! wat ze daar allemaal te vertellen hebben

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:34

ik vind het begrijpelijk en wel een goede maatregel. Ik heb ook een keer gezeten naast een redelijk stevig persoon en toen werd ik ook een beetje tegen de wand aangedrukt.. :o en ik ben toch echt wel dun met mn 58 kilo.. gelukkig was het maar 2 uur vliegen en geen 10 uur...

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:43

Volgens mij boek je bij een vlucht "een stoel". Je boekt geen kilo's, ook geen personen. Je boekt dus een zitplaats op naam op een bepaalde vlucht naar een bepaalde bestemming.

Indien je een zitplaats boekt moet je dus ook kunnen zitten. Maar iedereen die een zitplaats boekt moet dus kunnen zitten. Het kan dus niet zo zijn dat de één de helft van de zitplaats van de ander in beslag neemt. Van de andere kant indien je met twee man op één zitplaats kan plaats nemen waarom niet? Nou vanwege de veiligheid zullen we dan maar zeggen.

Het zal hoofdzakelijk om comfort gaan. Je mag niet verwachten dat iemand die een duur ticket heeft gekocht zichzelf in de kreukels moet gaan vouwen omdat de buurman over de leuning uitpuilt. Iedereen wil waar voor zijn geld en fatsoenlijk kunnen zitten. Dik en dun.

Hoe een luchtvaartmaatschappij dat financieel wil gaan regelen is aan hen. Zoals het aan de consument is om dan wel of niet zo'n luchtvaartmaatschappij te boeken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:45

volgens mij probeert KLM dat nu ook te regelen, alleen krijgen ze de obesitasvereniging over zich heen.
Je kunt moeilijk vliegtuigen gaan voorzien van bredere stoelen. Dan worden de vluchten namelijk voor iedereen duurder. dan heb je dat probleem weer