Zembla: levensgevaarlijke genezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:21

Verootje: Maar een inbakening is imo niet te vergelijken met een foetushouding. Dus imo zijn deze ook niet als een dezelfde te noemen.

verootjoo

Re: Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:26

doen zij wel op die site :) Zij noemen het inbakenen met je handen.
Daarom dacht ik dat 'holding' blijkbaar een wisselende (zelfverzonnen?) term is.

Hoe dan ook... het gaat mij erom dat je hele beroepsgroep wel verpest wordt door zulke therapeuten en tvprogramma's :\

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:45

Verpest wil ik het niet noemen. Ik denk dat t niet verkeerd is dat men zich beter laat voorlichten.
Men kan niet roepen dat iets zonder gevaar is, terwijl er wel degelijk een risico aan bepaalde behandelingen zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:49

niet aan de behandelingen opzich, er zit een risico aan bepaalde mensen.

Nu doe ik geen CS, maar ik zou het vreselijk vinden als geen mens (met klachten!) zich meer zou willen laten helpen door zo'n stom programma op tv :\

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:52

Ik heb gekeken en werk zelf in de alternatieve sector,dat van die baby is echt schokkend.maar hoeveel dingen gebeuren er niet in de reguliere sector.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:55

De behandeling zelf is wel degelijk gevaarlijk voor bepaalde mensen.
En vaak weten de mensen zelf niet eens dat ze een risico lopen.
Ik ken iemand die met last van r rug naar iemand toe ging om gekraakt te worden. Toen dat niet verbeterde toch maar eens foto's laten maken. Bleek gebroken rug en de behandeling die ze heeft gehad had er voor kunnen zorgen dat ze de rest van r leven in een rolstoel zou komen te zitten. (wat gelukkig niet gebeurd is)
DAT soort dingen maken het gevaar van zomaar naar zo'n therapeut kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:58

Ikdoemaarwat, als je er meer pijn van krijgt, gaat er ergens iets niet goed.

Helaas heb ik de uitzending gemist, ik ga wel nog even kijken. Ik loop nu al bijna 20 jaar met tussenpozen bij een manueel therapeut, ik heb toevallig een nieuwe die mij goed geholpen heeft met osteopathie nadat we wel eerste een degelijk stukje diagnostiek hebben gedaan met o.a. een echo.

Wat ik ook raar vind is dat paarden mensen allerlei behandelaars met slechts een of andere cursus dus ook behandelingen laten doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:02

Misschien kijken die paarden mensen wel naar het geld,ik weet het niet hoor maar goedkoop kan ook duur koop zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:06

Daar is een eigenaar zelf dus bij. Een beetje onderzoek kan geen kwaad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:10

Sommige doen geen onderzoek helaas, zo had ik een fysio bij mijn paard.En voor liep hij kort, dus moet ik zijn benen naar voren trekken om ze te rekken.Heb ik nooit gedaan weet niet waarom,maar later bleek het HKO te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:11

Needje schreef:
De behandeling zelf is wel degelijk gevaarlijk voor bepaalde mensen.
En vaak weten de mensen zelf niet eens dat ze een risico lopen.
Ik ken iemand die met last van r rug naar iemand toe ging om gekraakt te worden. Toen dat niet verbeterde toch maar eens foto's laten maken. Bleek gebroken rug en de behandeling die ze heeft gehad had er voor kunnen zorgen dat ze de rest van r leven in een rolstoel zou komen te zitten. (wat gelukkig niet gebeurd is)
DAT soort dingen maken het gevaar van zomaar naar zo'n therapeut kunnen gaan.

dat is dus niet de behandeling zelf. Maar in dat geval heeft de therapeut verzuimd goed onderzoek te doen.
Wij leren op de opleiding mensen die zonder verwijzing van de HA komen te screenen, en daarna te beoordelen of wij ze uberhaupt mogen en kunnen behandelen. Door zo'n screening zou je mensen met fracturen of andere rode vlaggen (vaktaal voor mensen die buiten je behandelgebied vallen) er zo uit kunnen pikken. Sowieso ben je als therapeut op zijn alertst als er iemand na een ongeval (ik neem aan dat er een ongeval is geweest als de rug gebroken is?)

Als een patiënt méér pijn krijgt na de behandelingen, die niet in de loop van de week wegtrekken moet je ook alert zijn, en evt. zelf opnieuw onderzoek doen, óf je patiënt terug sturen naar de huisarts.
Hier zijn allemaal richtlijnen voor welke je móet volgen. Gaat er iets mis en heb je de richtlijn niet gevolgd, ben je erg de pineut. Maar dat ligt dus niet aan de behandelmethode zelf, maar aan de therapeut.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:17

Mara hoe kan een therapeut zien of de aders in de nek van de patiënt sterk genoeg zijn om de behandeling te doorstaan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:23

daar hebben wij testen voor :)
Als een patiënt met nekklachten binnenkomt, die duizeligheid, oorsuizen en nekpijn aangeeft, doe je altijd standaard de 3 veiligheidstesten. Ook als je iets niet vertrouwd kun je deze testen uitvoeren. Is er 1 zo'n test positief stuur je deze patiënt gelijk terug naar de HA. Je verdere onderzoek voer je dan ook niet meer uit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:29

Das top dat jullie dat doen. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:47

en dat leert elke fysiotherapeut op de opleiding, dus in principe werkt elke therapeut zo :) En ik mag hopen dat ze dat ook leren op de chiropractie opleiding :=

En dan vind ik het heel erg dat er blijkbaar 1 therapeut verzuimd heeft goed onderzoek te doen, met zulke gevolgen :\

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:54

Nou ik ben ook nooit onderzocht voor behandeling van een fysio.
Werd alleen gevraagd waar ik last van had.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:01

geerke schreef:
ik heb het niet gezien,maar sta al jaren met verbazing te kijken hoe manueel/hapto en joost mag weten hoe ze allemaal heten...gewoon behandelingen uitvoeren waar ze helemaal geen opleiding voor hebben gehad.
Levensgevaarlijk!

Een vriendin van mij is chiropractor....zij heeft een studie achter de rug van 8 jaar in amerika....
Dat is z'on beetje net zo lang als huisarts,en dan gaat het meeste nog over de rug.....

Een manueel therapeut heeft ook een opleiding van 8 jaar achter de rug hoor ;)
4 jaar Fysio en dan nog 4 jaar manueel.
Manueel therapeuten moeten elk jaar bijscholen, cursussen volgen en ik weet niet wat.

En bovendien geregistreerd staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:05

Omegamedo schreef:
geerke schreef:
ik heb het niet gezien,maar sta al jaren met verbazing te kijken hoe manueel/hapto en joost mag weten hoe ze allemaal heten...gewoon behandelingen uitvoeren waar ze helemaal geen opleiding voor hebben gehad.
Levensgevaarlijk!

Een vriendin van mij is chiropractor....zij heeft een studie achter de rug van 8 jaar in amerika....
Dat is z'on beetje net zo lang als huisarts,en dan gaat het meeste nog over de rug.....

Een manueel therapeut heeft ook een opleiding van 8 jaar achter de rug hoor ;)
4 jaar Fysio en dan nog 4 jaar manueel.
Manueel therapeuten moeten elk jaar bijscholen, cursussen volgen en ik weet niet wat.

En bovendien geregistreerd staan.

haptonomie is ook 8 jaar idd :P Hapto/ en manueeltherapie is bovendien veel meer evidence based dan chiropractie :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:10

Ik vind dat de mensen die de aflevering niet gezien hebben, niks kunnen zeggen over het feit of "de alternatieve geneeswijze" in kwaad daglicht wordt gezet.

In het programma wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen de bepaalde methoden en wordt duidelijk verteld welke methodes gevaarlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:35

Needje, verwar jij inbakenen niet met inbakeren? ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:42

Zit daar verschil tussen behalve de r en de n? :o :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:12

Lovely schreef:
Ikdoemaarwat, als je er meer pijn van krijgt, gaat er ergens iets niet goed.

.

klopt :j

daarom hebben we de behandeling gestopt en gaan we foto's maken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:23

Ik vind de term levensgevaarlijke genezers een beetje raar, niet bij iedere genezer kan er iets fout gaan.Dus alles wordt een beetje over 1 kam gesmeerd,ik krijg bv acupunctuur nou dat is echt niet levensgevaarlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:24

marleen_usar schreef:
Ik vind de term levensgevaarlijke genezers een beetje raar, niet bij iedere genezer kan er iets fout gaan.Dus alles wordt een beetje over 1 kam gesmeerd,ik krijg bv acupunctuur nou dat is echt niet levensgevaarlijk.

Als je de uitzending had gezien, had je geweten dat ze dat onderscheid inderdaad maakten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:26

okee dan heb ik even niet opgelet.