Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:25

Ik doneer geen rooie cent.
Er zijn veel te vette strijkstokken bij die organisaties.
Je weet nooit zeker of het geld of gekochte materiaal daadwerkelijk aan komt.
Als er iemand persoonlijk daar heen gaat en mij een lijstje geeft met wat hoognodige te vervoeren spullen is het iets om over na te denken.
Maar geld geven, nee.
Ik heb nog een mooie tent liggen, die mag daar best heen, is een onderdak voor een heel gezin.
Geen organisatie die hem wil hebben.

En aan daklozen geef ik al helemaal niet.
Die staan altijd bij de rits winkelwagentjes 'dag mevlouw' te roepen en ik zeg dan netjes gedag terug.
Wat zie ik dan af en toe, ze hebben een dure mobiel en ze staan vaak dure sigaretten te roken.
Van mijn geld? Mooi niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:27

pressent schreef:
hier ben ik het totaal niet mee eens, ik ben afgelopenjaar een aantal maanden naar Zuid-Afrika geweest, nou je kan mij niet meer wijs maken dat er in Nederland dan nog arme mensen leven.

Hou je er bij die vergelijking ook rekening mee dat de werkmentaliteit in delen van Afrika heel anders is? Een kennis van mij had een hotel in Afrika overgenomen, en vond bij het bekijken van de loonadministratie, dat de medewerkers toch erg weinig verdienden. Hij gaf ze een flinke salarisverhoging, en vervolgens kwamen ze een maand niet opdagen voor het werk...

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:28

Citaat:
Je kunt niet gewoon een land gaan overspoelen en ahw gaan bezetten omdat het weer op de rail gezet moet worden. En wat als het eenmaal op de rail is gezet? Wie zorgt ervoor dat het zo blijft?
Je kunt ze beter gaan adviseren hoe ze heb beter kunnen doen, dan dat je het heft uit handen neemt, alles voor ze gaat doen, en ze vervolgens het zelf laat uitzoeken.

"Give a man a fish, and he will eat for one day"
"Learn him how to fish, and he will never go hungry again"

[/quote]

Het spijt me heel erg maar ik denk dat het in dit geval als eerste van belang is dat alle lijken van de straat gehaalt worden en dat er schoon drinkwater het land in komt..... Begrijp me niet verkeerd, ik ben het eens met jouw stelling maar deze ramp is van zo'n enorme omvang dat dit pas voor latere zorg is.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:29

Moggsy schreef:
Ik doneer geen rooie cent.
Er zijn veel te vette strijkstokken bij die organisaties.
Je weet nooit zeker of het geld of gekochte materiaal daadwerkelijk aan komt.
Als er iemand persoonlijk daar heen gaat en mij een lijstje geeft met wat hoognodige te vervoeren spullen is het iets om over na te denken.
Maar geld geven, nee.
Ik heb nog een mooie tent liggen, die mag daar best heen, is een onderdak voor een heel gezin.
Geen organisatie die hem wil hebben.

En aan daklozen geef ik al helemaal niet.
Die staan altijd bij de rits winkelwagentjes 'dag mevlouw' te roepen en ik zeg dan netjes gedag terug.
Wat zie ik dan af en toe, ze hebben een dure mobiel en ze staan vaak dure sigaretten te roken.
Van mijn geld? Mooi niet.

Geld willen ze hebben, spullen en voedselpakketten niet.....
En dat stuit ook mij tegen de borst....

Wat betreft de verkopers van de krant bij de supermarkt..., hier precies hetzelfde
maar aan de andere kant, ze staan daar de hele dag in weer en wind en wat ze met het geld doen van de verkochte kranten, dat moeten ze zelf weten, als ze dat willen oproken, tja, maakt mij niet uit.
Liever dat als bedelen toch?

_Lisanne

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:32

Verkopers van de straat krant mogen volgens mij niet alles zelf houden hoor. Alleen het extra geld dat ze krijgen, verder moeten ze het gewoon inleveren voor zover ik weet.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:27

Vjestagirl schreef:
Toekie schreef:
Ben blij dat dat in de Tweede Wereldoorlog niet zo is gegaan...

Ik spot een Godwin!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin

Nou, dan heb jij de wet van Godwin niet helemaal begrepen. :')
Ik maak namelijk helemaal geen vergelijking met nazi's, Hitler of de Holocaust.
Ik vergelijk de aard van de gebeurtenissen ten gevolge van de aardbeving helemaal niet met aard van de gebeurtenissen tijdens WOII.

En bovendien;

Citaat:
Daarbij bestaat er ook een wijdverspreide overeenstemming over het feit dat het opzettelijk noemen van de wet van Godwin, om aldus een discussie te beëindigen, geen succes zal hebben.

Dus wie spot hier nou een Godwin. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:31

Cassidy schreef:
Hou je er bij die vergelijking ook rekening mee dat de werkmentaliteit in delen van Afrika heel anders is? Een kennis van mij had een hotel in Afrika overgenomen, en vond bij het bekijken van de loonadministratie, dat de medewerkers toch erg weinig verdienden. Hij gaf ze een flinke salarisverhoging, en vervolgens kwamen ze een maand niet opdagen voor het werk...

Hier ben ik niet verbaasd over. Want daar werken ze alleen als het moet. Als het geld dus op is... Compleet andere mentaliteit dan hier. Niet te vergelijken.

Ik doneer geen geld aan 555, en ik zit er sterk aan te denken om ook maar te stoppen met het financieren van de nieuwe auto van de directeur van de WNF.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:39

Cassidy schreef:
Je kunt niet gewoon een land gaan overspoelen en ahw gaan bezetten omdat het weer op de rail gezet moet worden. En wat als het eenmaal op de rail is gezet? Wie zorgt ervoor dat het zo blijft?
Je kunt ze beter gaan adviseren hoe ze heb beter kunnen doen, dan dat je het heft uit handen neemt, alles voor ze gaat doen, en ze vervolgens het zelf laat uitzoeken.

"Give a man a fish, and he will eat for one day"
"Learn him how to fish, and he will never go hungry again"

Dat ben ik ook helemaal met je eens Cassidy. Maar ik vrees dat dit niet overal zo kan. Want vind je dan bijvoorbeeld ook dat de eerste hulp die nu geboden wordt, te veel bemoeizucht is??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:41

Welke eerste hulp bedoel je dan? Daar waar de dozen uit elkaars handen worden getrokken en gevochten wordt omdat te weinig teveel op één plek wordt uitgedeeld?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:42

Daar kan de hulpverlening niets aan doen. Dat komt omdat het land compleet verwoest is en de logistiek een groot probleem is.
Moeten we dan maar helemaal weg blijven en die mensen laten creperen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:45

Nee, dat zeker niet. Maar je kunt je afvragen of het uitdelen van de spullen op deze manier werkt. Daar kan de hulpverlening wel wat aan doen.

Een kant en klare oplossing zou ik trouwens ook niet zo hebben, maar zelf uitdelen aan de mensen (die het nodig hebben) werkt vermoedelijk beter dan de mensen er om laten vechten/ houden zodat het nog steeds niet op de juiste plek terecht komt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:48

Dat is ook zo. Alleen denk ik niet dat ze de mensen bewust er om laten vechten. ;)

Ik denk dat het daar momenteel zo'n enorme chaos is dat hulpverleners op bepaalde momenten ook met hun handen in het haar zitten. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Het is echt een groot drama daar. Zowel qua slachtoffers als qua logistiek. Je komt daar als hulpverlener en moet het doen met de middelen (qua vervoer) en mogelijkheden (qua infrastructuur) die je hebt.
Ik denk dat dat wel steeds beter zal gaan verlopen. Er worden nu ook helicopters gebracht om voedsel e.d. op de juiste plekken te krijgen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:54

Toekie schreef:
Daar kan de hulpverlening niets aan doen. Dat komt omdat het land compleet verwoest is en de logistiek een groot probleem is.
Moeten we dan maar helemaal weg blijven en die mensen laten creperen?

+:)+ Jij zegt het, ik denk het !!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:57

M'n ouders hebben geloof 10 of 15 euro gestort.. :)

Zou er toch liever zelf heen gaan! En daar willen helpen al is het maar om dekens
uit te delen.. Of de kleinste dingetjes daar te doen.. Dan zou ik mezelf pas ''bruikbaar'' voelen..
Omdat je dan echt wat voor ze kan doen! :)

Maar helaas zit dat er niet in! ;(
(ben pas 15! :+ )

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:59

Mensen die liever helpen door daar heen te gaan: ik denk dat jullie de psychologische impact onderschatten. :+
En dat het ook nog eens levensgevaarlijk is.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:09

Toekie schreef:
Mensen die liever helpen door daar heen te gaan: ik denk dat jullie de psychologische impact onderschatten. :+
En dat het ook nog eens levensgevaarlijk is.

Ben ik het niet helemaal mee eens, tuurlijk snap ik wel dat je schokkende beelde tezien krijgt.. Maar mijn menig
; wij zitten hier lekker thuis naar t nieuws te kijken.. Tewijl die mensen er zo erg aan toe zijn! Sorry maar ik ga daar
dan liever heen dan dat ik hier zegmaar een beetje ''niks'' doe.. Dan maar gevaarlijk! Moet je die arme mensen zien! :(:)
Als k oud genoeg ben, ben k ook zeker van plan om naar een gebied te gaan om echt te helpen.. Dan maar onverstandig,
al zou ik daar t gevoel mee hebben dat k wel echt help dan maar dat! :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:13

Lief bedoeld, maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt. ;)
Dat kun je zeker doen later, en dan zal je ook snappen wat ik bedoel (dat er heel veel meer oefening/training e.d. bij komt kijken om in zulke gevallen te helpen).

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:14

Hier ook gedoneert :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:14

Citroen het echt gevaarlijk op dat moment daar te zijn, voor zover ik heb opgevangen zijn er gevechten tussen politie en wanhopige burgers, mensen vechten voor spullen, eten en hun leven. Daarbij zijn ook nog eens alle gevangenissen verwoest en lopen die mensen daar tussen rond.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:16

Maar ontopic: ik heb geen geld gedoneerd en ga het ook niet doen. Voedselpaketten, spullen inzamelen a la. Maar alleen geld accepteren komt er bij niet in :n

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:16

Veilig lijkt het me daar op het moment absoluut niet. Ze vechten om eten en het maakt ze niet uit wie jij dan bent. Ze lopen iedereen omver op het moment.
En logisch ook hoor.. Wij zouden hetzelfde doen als we al dagen niks te eten hadden gehad.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:18

izzy1985 schreef:
Ja Ingeborg, daar kan ik in meegaan!

Even een ander vraagje tussendoor, geven jullie aan mensen die bij de deur van de supermarkt staan met een krantje?

nee, ik bedoel, wat moet je met zo'n krantje!
het zijn hoogstens 3 à 4 pagina's en thats it!

ik geef trouwens ook niet aan straat muzikanten :o

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

astridelise schreef:
Xantaatje schreef:
Misschien heel slecht maar zolang er in nederland nog steeds mensen naar de voedselbanken moeten en niet of slecht geholpen worden geef ik geen cent meer aan het buitenland.

Ik heb echt met ze te doen, maar ben er een beetje klaar mee eerlijk gezegd :o

Dat is mijn punt eigenlijk ook een beetje. In Nederland zijn er genoeg gezinnen die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Ik ben van mening dat Nederland er eerst maar eens even voor moet zorgen dat de eigen schaapjes op de droge staan.
Er zijn hier in Nederland genoeg trieste gevallen van mensen die de hulp ook meer dan hard nodig hebben.
Ik geef dan ook niet aan giro 555

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:52

Even een vraag aan de mensen die zeggen dat Nederland zelf genoeg problemen heeft en er hier eerst iets gedaan moet worden aan de armoede. Geven jullie daar dan wel geld aan of dat ook niet?

Ik ben het helemaal met jullie eens dat er ook in Nederland genoeg mensen zijn die met heeel weinig geld rond moeten komen. Maar ik denk niet dat je dat kunt vergelijken met de problemen die zich nu in Haiti afspelen. Die mensen zijn echt alles kwijt, ze hebben helemaal niets meer..

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:43

Moeten die bedelaars bij de supermarkt dat geld afdragen?
En wie weet wat ze hebben gevangen?
Ik neem aan dat ze geen factuur hoeven af te geven voor een fooi.
Ze mogen zeker doen wat ze er mee willen.
Maar ik hoef toch geen dure sigaretten tussen de bedelaarsvingers te zien, pak dan een slecht gedraaid sjekkie als je zielig wilt overkomen.

Men heeft inmiddels broeder Gerard de missiebroeder uit Zundert gevonden.
Die man heeft al diverse grote projecten in dat land opgezet en met zijn 73 jaar zit hij nog lang niet stil.
De familie van deze man die al heel lang hulpverlener is in Haiti, houd dit weekend een sponsorloop voor hulp.
De opbrengst gaat naar broeder Gerard, die deze middelen direct aan de mensen in nood besteed.
Ik mag aannemen dat een broeder van een Trappistenklooster te vertrouwen is wat de besteding van geschonken gelden betreft.
Die 555 en andere grote organisaties houden scheppen geld van de goedgelove burger in eigen zak.