Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:28

Nee stemmen doe ik ook niet aan (Zit nog steeds op de dag te wachten dat mijn stembiljeten geld waard zijn dan verkoop ik hem)
ik heb daar genoeg redenen voor;
A Heb de interesse niet om partijen (Zo heet dat toch?) te volgen
B Geen tijd
C Geen middelen.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:31

Even een vraagje aan iedereen die wél het nieuws leest en alles over Haïti meekrijgt en de goede doelen steunt die in het nieuws/op televisie komen.... Hebben jullie dit wel eens gezien?

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/
De tekst onder het filmpje.

http://www.nederland2.nl/uitzendinggemi ... radar/1417
Uitzending van 4 januari 2010, meteen het eerst behandelde item van het filmpje.

Dit is volgensmij niet op het nieuws geweest (ik kijk het niet dus geen idee), of wel?

Ik vind dit eigenlijk veel interessanter, want er zijn altijd zo veel waarheden, en het nieuws geeft er maar 1.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:37

Als het goed is, geeft het nieuws een objectieve weergave van wat er speelt en wordt daar geen ordeel ('andere waarheid') aan gegeven.

[Edit] Bovengenoemde (type) onderwerpen worden zeker wel behandeld, maar dan in actualiteitenprogramma's als Eén Vandaag en Netwerk (achtergrond).
Laatst bijgewerkt door Toekie op 16-01-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:42

Toekie schreef:
Als het goed is, geeft het nieuws een objectieve weergave van wat er speelt en wordt daar geen ordeel ('andere waarheid') aan gegeven.

Maar het nieuws kan zónder zelf een mening te uiten dingen niet vertellen, of het zo vertellen dat het dramatischer lijkt, zonder dat er onwaarheden of meningen in verweven worden, toch?
Even als voorbeeld; de keren dat ik keek, ging het altijd over het aantal doden/gewonden, niet het aantal overlevenden, mensen die gered zijn. Toch?

Maargoed, dit word een beetje off-topic geloof ik.. :D
Laatst bijgewerkt door Annemijn op 16-01-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:42

Maar wat is nieuws? Politiek? Wereldrampen? Vind zelf SBS6 teletekst en de telegraaf geen fijne nieuwsbronnen. Hoop gerel om niets, en mij boeit het niet of er een ongeluk gebeurd is in Emmer Compascuum waarbij een auto in de sloot is beland.

Ik vind dat je het nieuws moet volgen wat voor jou meerwaarde heeft. Er is te veel nieuws om alles te volgen en niet alles heeft waarde voor je.

Overigens vind ik stemmen wel belangrijk en verdiep mij hier ook in (anders heb je in mijn ogen ook geen recht om te zeuren over hoe het er NL aan toe gaat :+ )

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:43

Ik volg het wel,maar niet dagelijks.
Een paar keer per week lees ik de krant & kijk ik het nieuws.
Daarnaast lees ik weleens wat op internet.
Wil toch wel een beetje weten wat er gaande is in de wereld

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:43

Annemijn: Ja dat klopt. Het begint idd al met de keuze van je onderwerpen. Maar dat houd je altijd. Je zult toch keuzes moeten maken. :+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:44

Helaas is dat in de praktijk niet te doen - nieuws is altijd gekleurd omdat mensen nu eenmaal niet 100% neutraal naar iets kunnen kijken.
Zelf volg ik vrij actief het nieuws, ik vind dat dit bij mijn algemene ontwikkeling hoort en ik zou het erg beschamend (en bijna onnatuurlijk) vinden om van grote gebeurtenissen niet op de hoogte te zijn. Het hoort ook wel een beetje bij mijn beroep om dit een beetje bij te houden (bibliothecaris).
Mijn bronnen: nieuwssites en Radio1 (van en naar het werk in de auto), journaal NOS en RTL4, Nova, soms Netwerk. De krant lees ik denk ik maar eens per week.
Het valt mij zwaar om niets te vinden van mensen die zich totaal niet bezig houden en interesseren voor wat er in de wereld gebeurt. Ik snap best dat we het leed van de wereld niet op onze schouders kunnen dragen, maar van een beetje compassie is nog nooit iemand minder geworden.

De term nieuws hangt soms ook wel af van de ernst (helaas) van de gebeurtenis om te bepalen of iets plaatselijk, regionaal, landelijk of internationaal interessant kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:46

Ik volg het nieuws niet bewust, in de zin dat ik geen kranten lees of de tv aanzet voor het journaal (sterker nog, ik wil liever geen nare beelden zien, dus dat probeer ik te voorkomen). Maar als ik werk staat de radio meestal aan dus ik krijg wel alles mee via die nieuwsbulletins. Ik blijf graag op de hoogte, maar dan het liefst via beknopte informatie en zonder beelden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:48

Ik vind het nogal... uuhm.. kortzichtig om het nieuws niet te volgen :o Je moet toch weten wat er in de wereld gebeurd :?

Daarbij snap ik écht niet hoe er nog mensen zijn die nu nóg niet weten wat er in Haïti gebeurd is. Als ik het niet zelf gelezen zou hebben, of op tv gezien zou hebben hoor je het toch van andere mensen?

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:49

Toekie schreef:
Annemijn: Ja dat klopt. Het begint idd al met de keuze van je onderwerpen. Maar dat houd je altijd. Je zult toch keuzes moeten maken. :+

:o
Punt dat ik duidelijk wilde maken, is dat met de Tsunami in 2004 het hele nieuws overstroomde met berichten daarover, en ook hoeveel geld er wel niet ingezameld was... Maar volgens mij is niet op het nieuws geweest dat dat geld ook naar heeeeel andere dingen is gegaan. En dat vind ik het -sorry dat ik het zeg- achterlijke. Want er zijn een heleboel mensen die wél nieuws kijken, maar geen actualiteitenprogramma's. En die dit niet mee hebben gekregen, terwijl het toch best wel groot nieuws is. Als je het nieuws verteld, doe het dan ook eerlijk..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:50

Volgens mij is het ook onmogelijk om in deze tijd met internet niets mee te krijgen van nieuws. Zelfs bokt heeft een nieuwspagina en ook hier worden niet paard-gerelateerde nieuwsitems besproken.

Maar ik blijf bij het punt: wat is nieuws? Ik denk dat iedereen nieuws volgt: ook horen dat de buurvrouw bevallen is, is nieuws.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:51

verootjoo schreef:
Ik vind het nogal... uuhm.. kortzichtig om het nieuws niet te volgen :o Je moet toch weten wat er in de wereld gebeurd :?

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik vind het nieuws, de gebeurtenissen in de wereld toch echt wel horen bij je algemene opvoeding en kennis.

verootjoo

@ annemijn: Het nieuws is nu eenmaal niet eerlijk. Mensen kunnen dmv kranten en nieuws de hele wereld laten geloven wat zij willen dat wij geloven. Daarom moet je alles wel met een korrel zout nemen :)

Cowgirl

Ik kijk eigenlijk wel elke avond het nieuws.Meestal rtl 4 dat is niet zo lang en super uitgebreid maar net genoeg om wat mee te krijgen wat er in de wereld gebeurd. Daarna nog editie NL en om weer even wat luchtigs te horen de onzin bij Bloulevard.

Precies genoeg om te weten wat er in de wereld gebeurd ;) .

Toen de tsunami was kreeg ik dat ook pas later in de gaten om dat ik op dat moment op reis was in Nieuw zeeland. Er liepen wel mensen geld in te zamelen op straat maar ik had geen flauw benul waar het nou om ging. Pas later toen ik internet ging kijken en het van andere mensen hoorde kreeg ik pas een idee hoe erg het wel niet was.

Unfaithful

Dat iemand het nieuws niet kijkt en niet van alles perfect op de hoogte is, prima. Kan ik me goed voorstellen! Maar ik vind het toch best kwalijk te noemen dat er mensen zijn die niet weten wat er op Haïti is gebeurd en zich daar, wat me nog het meest stoort eigenlijk, ook niet voor interesseren. Er zijn daar honderdduizenden mensen getroffen die het al veel minder breed hadden dan dat wij het hebben. Het mag dan duizenden kilometers verderop zijn, het is dichterbij dan dat je denkt. Als het ons zou overkomen, op wat voor een manier dan ook, is het óók fijn om te weten dat er andere mensen zijn die bereid zijn om je te helpen en meeleven. Ik vind het best hard om te zeggen dat het je simpelweg niet interesseert. Daarbij denk ik dat het een belangrijk onderdeel is van je algemene ontwikkeling dat je toch tenminste op de hoogte bent van in ieder geval de headlines :) Nogmaals, ik doel hierbij vooral op actueel nieuws zoals Haïti waar heel veel mensen zijn getroffen!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:53

Ik hoorde gistermiddag nog op de radio dat dat allemaal gewoon openbaar is wat er met het Tsunami-geld is gebeurd. Dat is waarschijnlijk dan ook wel in het nieuws geweest (anders had men het er gisteren niet zo nadrukkelijk over gehad).
Ik vrees Annemijn dat het niet altijd mogelijk is om alles van A tot Z over bepaalde zaken te vertellen in het nieuws. Dan moeten mensen soms toch zelf wat meer actie ondernemen om wat te verdiepen.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:54

Ik volg het nieuws ook actief. Ik vind het belangrijk om te weten wat er om je heen gebeurt.
Ik denk dat je heel wat mist in algemene kennis en dat je minder ontwikkeld bent (om niet te zeggen dommer) als je het nieuws niet volgt. Neem bijvoorbeeld de politiek, de politiek zul je nooit volledig kunnen begrijpen als je het nieuws niet volgt. Nieuws als dat over banken (de DSBzaak), het klimaat (en maatregelen die wel of niet worden getroffen) of bijvoorbeeld het wel of niet vallen van het kabinet, dat is toch geen ver-van-je-bed show? :?

Toveren

Oef... Ik vind het eigenlijk toch wel erg als mensen geen nieuws kijken, of geen krant lezen! Het lijkt me essentieel voor je eigen ontwikkeling om te volgen wat er in de wereld gebeurt!

Dat je inmiddels nog niet weet wat er in Haïti gaande is, is toch wel een blijk van desinteresse in de wereld en in de medemens...
Ik zou het verschrikkelijk vinden als mensen om me heen het nieuws niet volgen! Regelmatig zijn gebeurtenissen uit het nieuws toch gespreksonderwerpen!

verootjoo

idd unfaithful, dat is wat ik ook bedoelde. En ik snap ook niet hóe je dat niet kunt weten nu nog. Ik wist het ook niet gelijk op de dag, omdat ik werk heb waarbij ik de hele dag ben afgesloten van het nieuws, maar zodra ik mijn werk verlaat, in de auto naar de radio luister hoor je het toch? Zodra ik mensen tegenkom thuis, zeggen ze gelijk: goh, dat is ook wat wat er in Haïti is gebeurd!
Dat is toch niet te missen? Of zijn jullie ook allemaal einzelgangers?

Maar weten jullie bv ook niet wat er met de DSB bank gebeurd is, dat Pim fortuijn al jaren dood is en hoe, en wat er met Theo van Gogh gebeurd is?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:55

@Marieke-K: je hebt gewoon veel verschillende niveaus van nieuws: misschien zou je dat kunnen zien vanuit jezelf met allerlei cirkels: je directe omgeving, je woonplaats, gemeente, provincie enzovoorts.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:55

Ik ben van mening dat het je algemene intelligentie verbeterd, doordat je weet wat er om je heen gebeurt.
Bovendien is het een moment van concentratie, en soms van debat achteraf (hier thuis wel).

Niet alleen daarom kijk ik nieuws, maar ook omdat ik het fijn vind om te weten wat er gebeurt in de wereld.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:56

Alet74 schreef:
Ik vrees Annemijn dat het niet altijd mogelijk is om alles van A tot Z over bepaalde zaken te vertellen in het nieuws. Dan moeten mensen soms toch zelf wat meer actie ondernemen om wat te verdiepen.

Klopt. Daar ben ik me ook van bewust. Maar heel veel mensen doen dat niet. En dat is imo het vervelende aan het nieuws, en daarom kijk ik het ook niet. Als ik iets tegenkom op het internet, staan meteen alle tabbladen open met hits van google, echt waar. Maar het nieuws, de kranten en dergelijke, trekken mij daarom niet.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:56

Marieke_K schreef:
Volgens mij is het ook onmogelijk om in deze tijd met internet niets mee te krijgen van nieuws. Zelfs bokt heeft een nieuwspagina en ook hier worden niet paard-gerelateerde nieuwsitems besproken.

Maar ik blijf bij het punt: wat is nieuws? Ik denk dat iedereen nieuws volgt: ook horen dat de buurvrouw bevallen is, is nieuws.

Ik denk dat het meer over nieuws gaat dat de krant haalt.

En het is misschien heel stom, maar wat hebben die mensen op Haiti aan mijn medelijden? Ik zal er niet slechter van worden, maar die mensen niet beter.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:57

Maar goed Annemijn, de mensen die dan wel sec het nieuws volgen, weten dan in ieder geval wel zo ongeveer wat er gebeurt is. Dat is meer dan gewoon niets weten.