Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:44

Automobilisten letten heus wel op scooters, ze zijn alleen vaak erg snel en rijden zonder licht waardoor ze mij ook regelmatig ontgaan. Zorg gewoon dat je duidelijk zichtbaar bent voor andere weggebruikers, dus licht aan lichte kleding (liefst zo'n refelecterend hesje). En ga er nooit vanuit dat je voorrang krijgt....

Toekie

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:03

Ik hoor net op de radio dat steeds meer mensen (vooral ook 18+) een snorfiets of brommer kopen. :P

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:04

_Patriciaa schreef:
Dit soort dingen maak ik zo vaak mee!!
en ik vind het zo schijt irritant en asociaal!!!

Net als laatst weer, ik rijd gewoon op een weg waar je 50 mag, en dus als automobilist ook niet harder, gaat er een of andere debiel op mn bumper hangen en steeds proberen er links/rechts langs te komen..
Ja op een gegeven moment ben ik het spuugzat en knijp ik mn rem vol in, en dan maar toeteren..

Verder halen ze me ook vaak in net voor bochten, vluchtheuvels enz..

En ja ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, ik heb nu al een poos rijlessen en scooterrijders zijn idd slecht zichtbaar..

Maar automobilisten mogen toch ook echt wel wat meer rekening houden met de scooters, het is nu eenmaal de regel dat ze op de weg moeten, daar kunnen we niks aan doen, Houd je als automobilist dan ook aan de regels want juist door dat gevaarlijke gedrag ontstaan er ongelukken..

Zo dat is er even uit :')

Levensgevaarlijk!! Dat je op een 50 km weg rijdt, wil nog niet zeggen dat JIJ moet voorkomen dat die automobilist harder rijdt! Indien zij erlangs willen, behoor je gewoon aan de kant te gaan. De snelheidsbeperking is niet aan jou!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:22

Wow, _Patriciaa dat is idd echt levensgevaarlijk!
Ten eerste mag jij helemaal geen 50 rijden. >;) Alleen al daarom moet je er rekening mee houden dat men wil inhalen.
Waar vind jij dat Toad? Want dan ben ik wel benieuwd (misschien zijn de regels inmiddels veranderd).

Ten tweede, heb jij enig idee wat voor ernstige gevolgen remmen of het laten zien van je remlichten kan hebben?
Zie bijv.

Citaat:
Talkshow over waargebeurde misdaden en/of ruzies die zijn uitgevochten voor de rechter. Schuldig of niet? Oordeel zelf. Afl.: Het drama van de bumperklever. Automobilisten die afsnijden of verkeerd invoegen: we ergeren ons allemaal wel eens op de weg. Bumperkleven is al jaren ergernis nummer één. Het wordt pijnlijk duidelijk dat irritatie op de weg enorme gevolgen kan hebben. Mark wordt lastig gevallen door een bumperklever. Hij raakt zo geïrriteerd dat hij hem wil afschrikken door even op de rem te trappen. De klever moet uitwijken, crasht tegen een boom en overlijdt. Is Mark schuldig aan doodslag?

http://player.omroep.nl/?aflID=4370067
Laatst bijgewerkt door Toekie op 18-01-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:29

Idd Toekie, maar dat was niet IK maar Patricia. Ik probeerde haar duidelijk te maken hoe levensgevaarlijk ze bezig is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:31

Oeps ja, sorry, zal het nog even aanpassen. :o
Ik kan trouwens echt nergens vinden dat brommers 50 mogen. Maximum op rijbaan = 45??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:36

Toekie, je kan het nergens vinden omdat het ook niet mag. Je mag 45 rijden. Ik rij trouwens in het midden van de rijbaan en waarom? omdat al die auto's je in willen halen, dat snap ik maar dat is zo gevaarlijk! Het is dankzij mijn stuurmanskunsten dat ik hier nog zit want op de scoot wordt je door auto's ingehaald op 10 cm afstand. Ik vind dat juist levensgevaarlijk!

Ik vind ook dat iedere scootergebruiker zijn knipperlicht ook moet gebruiken ookal is het niet verplicht. Het maakt alles veel veiliger... Nu moeten automobilsiten die ook nog gaan gebruiken..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:41

Ik dacht al....
Toad schreef:
een brommer mag wel met 50km/uur op de rijbaan in de bebouwde kom.. op het fietspad 30 km/uur

Maar breezy302, als je merkt dat de automobilist kosten wat het kost jou voorbij wilt en tot die tijd zowat bij je achterop rijdt... Dan is dat natuurlijk aso maar tegelijkertijd voor jou ook hartstikke gevaarlijk. Misschien kun je dan juist beter rechts gaan rijden en zorgen dat je 'm kwijt bent. Mits de situatie het toelaat natuuurlijk, ik neem aan dat je niet altijd op het midden van de rijbaan rijdt maar alleen daar waar dat veiliger is?

Scootergebruikers moeten toch ook altijd verplicht richting aangeven? Met knipperlicht of met de hand?
http://www.scooterwetgeving.nl/11022-zi ... licht.html
Laatst bijgewerkt door Toekie op 18-01-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:43

Chiqa schreef:
xNursiex schreef:
Een fietser die zich zonder licht voor mijn auto gooit ...

Geloof hier weinig tot eerlijk gezegd helemaal niets van, of wilde dit persoon een eind aan zijn leven maken?
Je heb idd niet veel begrepen van de rangordes, dat er geen verschillen zijn of wou jij een gevecht aan gaan op je fietsje met een vrachtwagen?

:roll: Geloof dat me dat fietsers hier maar al te gekke stunts uithalen en echt wel het liefste zonder licht ..
Dus ik heb het nu even over mensen die dat soort stunts uithalen, en niet over mezelf. Ik gooi mezelf
namelijk niet voor een vrachtwagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:45

Ik rij idd alleen in het midden als het veiliger is. Als ik rechts ga rijden dan wprdt ik van mijn sokken gereden omdat de weg niet breed genoeg is voor een auto en scooter veilig naast elkaar. Als ze mij inhalen is dat echt op een paar cm afstand. En niet vergeten dat scooters ook nog eens windgevoelig zijn. Als er dan een ruk wind komt en ik ga ook maar 2cm naar links dan wordt ik al aangereden..

Ik doe zelf ook dingen op de scooter die niet zijn toegestaan. Op sommige wegen neem ik zelfs het fietspad ipv de rijbaan. Ik ben er ook wel eens voor aangehouden en toen heb ik de situatie aan de agenten uitgelegt. Ze vonden dat ik gelijk had.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:48

Als er eentje echt gevaarlijk dicht achter je rijdt, jou van de weg probeert te duwen en dat ook nog voor lange tijd, zou ik serieus overwegen om ergens een oprit/weggetje op te rijden (of zelfs rustig af te remmen - richting aangeven - en in de berm te wachten zodat die gek voorbij kan) en daarna je weg weer rustig te vervolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:57

Toekie schreef:
Als er eentje echt gevaarlijk dicht achter je rijdt, jou van de weg probeert te duwen en dat ook nog voor lange tijd, zou ik serieus overwegen om ergens een oprit/weggetje op te rijden (of zelfs rustig af te remmen - richting aangeven - en in de berm te wachten zodat die gek voorbij kan) en daarna je weg weer rustig te vervolgen.

Dat is daar dus echt niet mogelijk. Je hebt 2 rijbanen voor 2 richtingen. Dan een hoge stoeprand en dan de berm. Ben al een keer gevallen omdat iemand mij perse wilde inhalen en mij van mijn sokken reed zodat ik gedwongen was die stoeprand over te gaan en ja dat gaat niet zo makkelijk met een scooter.

En ik rij altijd echt veilig. Heb altijd mijn licht aan ( ok gister niet maar lampje was kapot), gebruik altijd mijn knipperlichten en geef ruim op tijd aan dat ik naar links of rechts wil. De inhaal problemen heb ik ook alleen op die weg. Er zijn daar verder ook geen inritten of iets dergelijks.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:06

Hm ja dan houdt het op... Ellendig is het wel. Op zulke wegen moeten alle weggebruikers gewoon rekening houden met de situatie, dus ook begrip hebben dat jij nou eenmaal niet aan de kant kunt gaan. Dat opgefokte gedoe van sommige bestuurders... _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:45

Ja dat is erg vervelend. Ach ja ik vind ook dat ze de snelheid van scooters ietsjes moeten opvoeren naar bijv 55.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:46

En dan een soort bodyprotectorpak. :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:49

Toekie schreef:
Scootergebruikers moeten toch ook altijd verplicht richting aangeven? Met knipperlicht of met de hand?

Ja dat lijkt me ook vrij logisch eigenlijk dingen zitten dr toch niet voor niets op? En een automobilist kan nooit zien waar ze naar toegaan, t is al een zeldzaamheid als je zo'n brommerrijder ziet spiegelen dan weet je tenminste nog íets......
Ik snap ook niet dat sommige het lef hebben de wet te bepalen door hard af te gaan remmen of midden op de weg gaan rijden om het overige verkeer te belemmeren.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:09

Chiqa schreef:
Toekie schreef:

Ja dat lijkt me ook vrij logisch eigenlijk dingen zitten dr toch niet voor niets op? En een automobilist kan nooit zien waar ze naar toegaan, t is al een zeldzaamheid als je zo'n brommerrijder ziet spiegelen dan weet je tenminste nog íets......
Ik snap ook niet dat sommige het lef hebben de wet te bepalen door hard af te gaan remmen of midden op de weg gaan rijden om het overige verkeer te belemmeren.

Ach ik maak me er ook weleens schuldig aan, als ik op een weg rijd waar ik 50 mag (bij ons achter geval) en degene
achter mee heeft haast (= zit op mijn bumper) dan ga ik ook in vrolijk slakkengangetje rijden. Vaak word de hint dan wel begrepen en zaken ze terug, zodat ik weer gewoon gas kan geven. Opeens remmen doe ik dan maar weer niet, daar heb ik alleen mezelf mee.

Waarom zou ik harder gaan rijden en een boete riskeren als degene achter me haast heeft? En iemand constant bovenop mijn auto
vind ik bijzonder irritant en bovendien nog gevaarlijk ook.
(overgens spreek ik dan voormezelf als automobilist. Een scooter is niks voor mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:12

xNursiex schreef:
Waarom zou ik harder gaan rijden en een boete riskeren als degene achter me haast heeft? En iemand constant bovenop mijn auto
vind ik bijzonder irritant en bovendien nog gevaarlijk ook.

Waar staat dat jij harder moet gaan rijden?
Verder vind ik het zeer opmerkelijk dat er mensen zijn die voor eigen rechtertje gaan spelen door zachter te gaan rijden, om een hit door te geven?
Dat is helemaal niet aan jou ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:14

Ik ga zelf eigenlijk nooit zachter dan toegestaan rijden.
Maar als ik op een 50 weg 60 rijd en er zit iemand achter op mijn bumper. Ga ik precies 50 rijden. :j

[edit]typfoutjes :P
Laatst bijgewerkt door Toekie op 18-01-10 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:15

Ik ook hoor, houdt me gewoon aan mijn snelheid, ga niet harder, niet zachter maar ga zéker geen achterop rijdend verkeer belemmeren door te remmen of zachter te gaan rijden, als ik dat zo graag zou willen had ik maar agent moeten worden :P

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:24

Albert schreef:
dravergekkie schreef:
Albert : Dat is ook zoiets moet je dan met scooter maar 30 gaan rijden op de weg omdat het wegdek nat is ?
Dan krijg je nog veel meer ge-irriteerde weg gebruikers achter je.

Nee, defensief rijden is iets anders dan langzaam rijden. Je moet er, zeker als je zelf je kreukelzone bent, gewoon van uit gaan dat je niet gezien wordt.
Het is helaas illegaal, maar gewoon veiliger als je met gelijke snelheid met de stroom mee kan rijden. Ik denk dat het hele snelheidsverschil zorgt voor meer onveiligheid en ben voorstander van het afschaffen van "de brommer".

Ga jij maar eens op een scooter rijden!!!
Dan zul je merken hoe irrtant automobilisten zijn! ze houden geen enkele rekening met een scooter, en ook auto's moeten de regels naleven en defensief rijden!
Wij moeten als scooterrijder maar rekening houden dat we niet gezien worden, maar auto's kunnen ook rekening houden met scooterrijders door niet zo dicht op te gaan rijden, dat is imo nog minder defensief dan het midden op de weg rijden doordat je anders niet gezien wordt

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:26

Teddy321 schreef:
_Patriciaa schreef:
Dit soort dingen maak ik zo vaak mee!!
en ik vind het zo schijt irritant en asociaal!!!

Net als laatst weer, ik rijd gewoon op een weg waar je 50 mag, en dus als automobilist ook niet harder, gaat er een of andere debiel op mn bumper hangen en steeds proberen er links/rechts langs te komen..
Ja op een gegeven moment ben ik het spuugzat en knijp ik mn rem vol in, en dan maar toeteren..

Verder halen ze me ook vaak in net voor bochten, vluchtheuvels enz..

En ja ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, ik heb nu al een poos rijlessen en scooterrijders zijn idd slecht zichtbaar..

Maar automobilisten mogen toch ook echt wel wat meer rekening houden met de scooters, het is nu eenmaal de regel dat ze op de weg moeten, daar kunnen we niks aan doen, Houd je als automobilist dan ook aan de regels want juist door dat gevaarlijke gedrag ontstaan er ongelukken..

Zo dat is er even uit :')

Levensgevaarlijk!! Dat je op een 50 km weg rijdt, wil nog niet zeggen dat JIJ moet voorkomen dat die automobilist harder rijdt! Indien zij erlangs willen, behoor je gewoon aan de kant te gaan. De snelheidsbeperking is niet aan jou!!

Wanneer de automobilisten normaal achter me rijden ga ik heus aan de kant, maar wanneer iemand bijna bij me achterin zit, ga ik echt geen ruimte maken zodat ze er langs kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

_Patriciaa schreef:
Wanneer de automobilisten normaal achter me rijden ga ik heus aan de kant, maar wanneer iemand bijna bij me achterin zit, ga ik echt geen ruimte maken zodat ze er langs kunnen..

O dus jij bepaald voor de automobilist hoe hard er gereden mag worden, waar en of er ingehaald mag worden?
Realiseer jij je wel dat je een zwakke verkeersdeelnemer bent?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:29

Wacht maar als je in een auto mag rijden, dan kom je ook vrachtwagens tegen en die hebben helemaal : Groot gaat voor klein! Dat is mijn gootste ergenis op de weg.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:30

Toekie schreef:
Hm ja dan houdt het op... Ellendig is het wel. Op zulke wegen moeten alle weggebruikers gewoon rekening houden met de situatie, dus ook begrip hebben dat jij nou eenmaal niet aan de kant kunt gaan. Dat opgefokte gedoe van sommige bestuurders... _-:(

Dat probeer ik dus duidelijk te maken..