Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:34

Ik zie niet in hoe het stuk van Jowien mijn mening zou moeten veranderen. (Vind ook dat je wel heel vrij omgaat met het begrip 'tussen de regels doorlezen' bij het interpreteren van andermans tekst :D :D )

Ik ben het helemaal eens met de bewoording die Cassidy hierboven geeft! Ben benieuwd of de bekeuring is teruggedraaid.. zou 'n leuke eerste stap zijn. Nu nog de hoge piefen zelf eens echt wat laten doen aan al die 'hongersnood' onder de dieren. Dat zou een hoop leed bij zowel dier als mens (als de herten de weg op gaan) voorkomen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:03

de Meneer in kwestie schreef:
heb ik de afgelopen tijd van mijn eigen centen tarwe, worteltjes en bieten gekocht. Om ze bij te voeren en te voorkomen dat ze dit terrein ontvluchten, op zoek naar eten." Wijzend op het dode hertje: "Want zo'n jacht naar voedsel kost dierenlevens en is bovendien levensgevaarlijk voor weggebruikers. De beesten steken met hun lege magen massaal de weg over, automobilisten rijden zich vervolgens te pletter."

jowien schreef:
Herten, vooral vrijgezellengroepen, zoeken altijd hun ruimte op, en gaan daarbij ook wel eens de openbare weg op. Die weg ligt vlak langs het duingebied. Daar gebeuren ongelukken met auto's. Een damhert op een auto betekent einde damhert, maar ook vaak einde auto (total-loss) en kan ook serieus menselijk letsel veroorzaken. Hier zijn al (vind ik) teveel ongelukken gebeurd.
Het huis van deze jachtopziener is vlakbij die weg. Door het bijvoeren lokt hij dus een grote groep herten naar die weg toe.

Eh, nou weet je helemaal niet meer wat waar is :+ Volgens de meneer houdt hij de herten aan de goede kant, volgens jou gaan ze de verkeerde kant op..
maar jowien, dank voor jouw "kant van het verhaal" maar erg duidelijk wordt het er niet van, geheel mijn mening natuurlijk... ;)

jowien

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:35

De provincie is de handhaver van de wet in deze en heeft het proces-verbaal geschreven.

Het huis van deze meneer is vlakbij de weg, zeker niet midden in het natuurgebied.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:43

Wat absurd.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:55

jowien schreef:
De provincie is de handhaver van de wet in deze en heeft het proces-verbaal geschreven.

Het huis van deze meneer is vlakbij de weg, zeker niet midden in het natuurgebied.

Jowien, werk je eigenlijk zelf nog steeds als boswachter bij de Kennemerduinen?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:04

@ EricPrast: Niet in de Kennemerduinen, wel (onder andere) in een ander gedeelte van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Vandaar dat ik de situatie ken, en de ligging van het huis en de weg ken.
Heb ik jou ontmoet op Horses On Ice? Of was het ergens anders?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:59

Shahazai schreef:
Ik vraag me altijd af waarom dat stelletje strak in t pak gestoken zeikerds niet eens zelf een maandje met dit weer komt werken op zo'n natuurgebied. Laat ze *** eerst eens kennis van zaken opdoen in plaats van met hun basisschool biologie en hun "laat de natuur voor wat die is" mentaliteit van achter een bureautje bij de warme kachel regeltjes op stellen.

Dat je je niet met de natuur moet bemoeien kan je, net als bijna alle andere dingen, niet zwart-wit nemen! Natuur in Nederland is bijna geen natuur meer. Beesten zitten achter hekken en ze zitten met veel te veel op een te kleine ruimte, hoe moeten al die beesten daar voldoende voedsel halen? Laat men dat nou eens begrijpen! En als er dan last is van een overpopulatie in de zomer, schiet die dieren dan af ipv. ze te laten doodhongeren.

Amen, die punaisepoetsers :r moeten zich inderdaad eens verdiepen in de dieren onder deze omstandigheden. Veel te veel dieren in te kleine gebieden kan gewoon niet goed gaan met dit weer.

Er zouden inderdaad meer Jopen moeten zijn, driewerf hoera voor Joop!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:15

@jowien, tot nu toe is het verhaal dat hij de beesten IN het gebied heeft gevoerd, niet bij zijn huis. Jij zegt dat hij ze bij zijn huis heeft gevoerd, maar dat is dus jouw woord tegen het zijne. Bovendien maakt het nog geen moer uit dat het bij zijn huis is en dat het vlak bij de weg is, als ze te vreten hebben gaan ze ook niet op zoek.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:50

@hyppolyte: hij voerde de herten net een meter buiten zijn erf (okee, niet exact nagemeten maar hij liep niet ver met al die spullen en het filmpje was deels op zijn erf). Zijn huis (boswachtershuis) is aan de rand van het natuurgebied, maar wel net in het gebied, vlakbij de weg. Net na de parkeerplaats waar wandelaars hun auto parkeren. Dus het is maar net hoe je het omschrijft, ik denk dat beide beschrijvingen kloppen.

De herten hebben echt nog genoeg te eten hoor. Als het begin maart flink sneeuwt, dan krijgen ze het moeilijk, dan zijn ze door hun reserves heen. Maar nu nog niet, ze zijn nog nauwelijks begonnen aan takjes en bast van struiken, wat s winters normaal voedsel voor ze is.
Ik denk dat vogels het nu veel moeilijker hebben gehad met de sneeuw. Bosuilen bijvoorbeeld, die eten voornamelijk muizen. Ze beginnen nu al te broeden en hebben daardoor minder tijd om te jagen. Maar de muizen zijn erg moeilijk te vangen als er sneeuw ligt, want ze zien en horen ze nauwelijk. De muizen lopen in gangetjes onder de sneeuw door, waar ze veilig zijn. De bosuil heft dan niks te eten. Moeten de bosuilen in Nederland dan ook bijgevoerd worden? Ik vind ze minstens zo mooi, bijzonder en pluizig als herten.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:55

Shahazai schreef:
Ik vraag me altijd af waarom dat stelletje strak in t pak gestoken zeikerds niet eens zelf een maandje met dit weer komt werken op zo'n natuurgebied. Laat ze *** eerst eens kennis van zaken opdoen in plaats van met hun basisschool biologie en hun "laat de natuur voor wat die is" mentaliteit van achter een bureautje bij de warme kachel regeltjes op stellen.

Dat je je niet met de natuur moet bemoeien kan je, net als bijna alle andere dingen, niet zwart-wit nemen! Natuur in Nederland is bijna geen natuur meer. Beesten zitten achter hekken en ze zitten met veel te veel op een te kleine ruimte, hoe moeten al die beesten daar voldoende voedsel halen? Laat men dat nou eens begrijpen! En als er dan last is van een overpopulatie in de zomer, schiet die dieren dan af ipv. ze te laten doodhongeren.

Ben het hier helemaal mee eens.
Sneu, heb er geen andere woorden voor..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:13

Ja, dan vind ik dat je de bosuilen ook wel bij mag voeren ja, prachtige beesten zijn het en met een dergelijke winter (die voor NL begrippen vrij pittig is), vind ik dat we best in kunnen grijpen, vooral ook omdat het altijd gedaan is, maar nu moeten we ineens de 'natuur' terug. Maar die natuur moet wel ingeperkt worden, want stel je voor dat de boel echt los rond zou lopen, als je A zegt, moet je ook B zeggen. Dus als je ze wild wilt hebben, dan laat je ze wild en dus ook vrij om te kiezen waar ze gaan zitten, en niet binnen een omheining, als je dat doet moet je zorgen dat je ze ook steunt op het moment dat het wat moeilijker wordt.
Wat nog een verschil is, is dat die uilen nog uit vliegen kunnen om verderop eten te zoeken, en dat kunnen de hertjes niet.

Citaat:
@hyppolyte: hij voerde de herten net een meter buiten zijn erf (okee, niet exact nagemeten maar hij liep niet ver met al die spullen en het filmpje was deels op zijn erf). Zijn huis (boswachtershuis) is aan de rand van het natuurgebied, maar wel net in het gebied, vlakbij de weg. Net na de parkeerplaats waar wandelaars hun auto parkeren. Dus het is maar net hoe je het omschrijft, ik denk dat beide beschrijvingen kloppen.

Dus hij was wel degelijk binnen het gebied aan het voeren, nogmaals, als ze niet naar eten hoeven zoeken, hebben ze ook geen reden om over het hek (en dus de weg) heen te gaan. Nou verwacht ik ook niet dat het een hele drukke weg is, aangezien het vlakbij de parkeerplaats is, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.