Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:29

Vjestagirl schreef:
_Nicky schreef:
Een hoofddoek vind ik kunnen, een burka absoluut niet. Je bent te anoniem, ik wil weten wie ik voor me heb (zoals heel veel mensen waarschijnlijk). Zo'n zwarte jurk over je heen waar alleen de ogen zichtbaar zijn, vind ik bedreigend overkomen.

Ik weet dat er veel mensen zijn die Gothen en Punkers/Skaters bedreigend over vinden komen. Dan moeten we dat ook verbieden. Er zijn ook veel mensen die grote kale mannen bedreigend vinden overkomen, moeten we dat ook verbieden?

Het punt voor mij is dat ik wil zien wie ik voor me heb, dat zie je niet door die burka. Grote en kale mannen kunnen niets aan hun grootte doen, wellicht ook niet aan hun kaalheid. Dat vind ik appels met peren vergelijken. Inderdaad, als ik iemand met een bivakmuts zie lopen dan loop ik er ook liever met een grote boog omheen, hetzelfde als ik iemand met een burka zie.
@ beantsje: Hihi, jouw reactie. _O-

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:29

Ik heb geen enkele moeite met hoofddoekjes of andere hoofdbedekking. Een Burka of Niqaab vind ik echter niet kunnen. Je kan totaal geen gezichtuitdrukkingen herkennen, waardoor 'normaal' communiceren niet mogelijk is.
Verder kun je niet zien welke persoon onder doek zit, is het een man, een vrouw, een Nederlander, een Griek of een Turk?
Ik vind het belangrijk tijdens communicatie te zien wat de gezichtsuitdrukkingen zijn.

Een bivakmuts mogen ze in van mij in Nederland ook verbieden, om dezelfde redenen die ik hierboven beschrijf

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:30

Shadow0 schreef:
Van de andere kant. Nederland heeft iets met vrijheid enzo in de grondwet staan - en een ander dwingen zich aan te passen is daar weer niet mee in overeenstemming.

Vind ik wel; vrijheid van de één mag nooit de vrijheid/veiligheid/rechten van de ander belemmeren.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:32

Ik vind het in Nederland niet kunnen.
Daarbij is de koran wijd te interpreteren, de meerderheid van de moslims verstaan onder het bedekken van de schoonheden van een vrouw in het openbaar niet een complete bedekking van het lichaam.
Ik woon in een islamitisch land (waar burka's trouwens verboden zijn) en kleed mij in niet-toeristische gebieden zo veel mogelijk bedekt. Uit respect voor de cultuur hier en omdat ik hier te gast ben.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:34

Ja, een Burka moet kunnen. Waarom wel? Omdat iedereen vrij moet zijn in wat hij of zij wilt dragen. Dat vrouwen soms gedwongen worden door een man om een burka te dragen is bij deze vraag niet aan de orde. Dan zou je moeten vragen 'Moet een man de kleding voor een vrouw mogen bepalen?''. En dat vraag je niet :) Dus ja, ik vind dat een Burka moet kunnen. Het gaat er niet om dat er mensen zijn die zich eraan storen, het gaat erom dat iedereen vrij moet kunnen leven hier in Nederland. Ongeacht meningen van andere mensen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:36

Nog even aanvullend op mijn eerdere reactie (die ik had weggehaald omdat het al eerder gezegd was. Ik schreef dat ID kaart laten tonen zinloos was omdat je toch niet kan zien of de pasfoto klopt);

Stel een agent wil een vrouw met boerka kunnen identificeren. Dus ID-kaart laten tonen...en dan? Een boerka is geen hoofddoek die eventjes af kan, maar een volledige jurk...moet mevrouw dan op straat uit de kleren? Of moet ze elke keer meteen naar het bureau, vrouwelijke agent samen met haar in verhoorkamer om alleen maar de identiteit vast te stellen...lekker kostbaar voor de samenleving!

@mers; iemand die zijn totale uiterlijk verbergt, wordt algemeen als dreigend ervaren (zie het eerder genoemde verbod op bivakmutsen en helmen op bepaalde plekken). In dit geval weegt deze dreiging zwaarder dan de vrijheid van de drager, vind ik.

_rosita_

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:36

Hartstikke eens met beantsje, had het niet beter kunnen verwoorden!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:05

Iemand die een burka draagt kan toch ook geen enkel baan krijgen? Niemand wil iemand die zo bedekt is aannemen.. Discriminatie? Nee.. als werkgever wil je gewoon weten met wie je te maken hebt en als het ook nog eens een baan is waarbij je met klanten te maken hebt kan het al helemaal niet.

Er staat nergens in de Koran dat een vrouw een burka moet dragen hoor, een spijkerbroek en een trui bedekken ook alles. Gooi een beste laag make-up over je hoofd dan ga je als het ware ook onherkenbaar over straat :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:09

Alle mensen die niet kunnen comminuceren met iemand als ze het gezicht niet zien: hoe bellen jullie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:14

Vjestagirl schreef:
Alle mensen die niet kunnen comminuceren met iemand als ze het gezicht niet zien: hoe bellen jullie?

Weinig ;)
Niet kunnen communiceren is overigens wat anders als lastiger/ongemakkelijker/ etc. kunnen communiceren.
Als je bijv. een pet of muts ophebt waarmee je iemands gezicht niet goed kunt zien is het ook een beleefdheidsvorm om die dan af te zetten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:15

Nou moet ik ook bekennen dat ik bij het kijken van de aflevering me stoorde aan het zien van geen mond, laat staan het gezicht.
Ik vind de Burka te extreem, aan hoofddoeken stoor ik mij niet want het gezicht is duidelijk zichtbaar.

Voor de rest ben ik het eens met de meeste Bokkers hier.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:18

Ik heb mezelf altijd best open-minded gevonden, maar sinds ik dit jaar college heb met een studente met een burqa moet ik toegeven dat ik het ook wel een beetje vreemd vind. Ik vind het zo lastig om te geloven dat een Nederlandse dit vrijwillig doet. Maar aan de andere kant, ik ben niet degene die daarover moet oordelen. Als zij zich daar prettig bij voelt, dan mag ze dat van mij best doen. Behalve dat ik het een beetje raar vind om te zien, heb ik er geen last van hoor. Leven en laten leven.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:22

Ik vindt het eigenlijk ook niet kunnen.Opzicht vindt ik dat men een vrijheid heeft van Godsdienst, en dat men dus ook kunnen uiten. Aan de andere kant is een burka ook wel heel erg een belemmering van communicatie, en dat vindt ik dan weer niet kunnen. Hoofddoekjes stoor ik me niet aan, maar een Burka vindt ik al met al net iets te ver gaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:39

De burka stoort me omdat hij de communicatie belemmert. Ik word erg onzeker als ik met mensen niet van aangezicht tot aangezicht kan spreken.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:43

Ik vindt het niet storend. En ben het dus ook volledig met vjestagirl eens.
Ik denk wel dat het het communiceren soms iets lastiger maakt. Maar dat is het praten met een stotteraar toch ook of iemand die doof of stom is.

Ik denk dat iedereen het recht mag hebben om te zijn zoals hij/zij wilt zijn.

En Mers, soms worden de vrouwen inderdaad gedwongen om het te dragen maar ik denk ook dat er een heleboel vrouwen zijn die niet anders weten en het heel erg normaal vinden. Dat vind je in van die bepaalde sektes in amerika toch ook terug.
En ik ken het geval ook andersom hoor dat vrouwen de kleding van de mannen uitzoeken, en die vinden dat maar al te makkelijk ;) dus moeten we dat dan ook verbieden :P

Ik denk dat ik zo mijn mening wel genoeg heb laten spreken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:47

Terpstra schreef:
Ik vindt het niet storend. En ben het dus ook volledig met vjestagirl eens.
Ik denk wel dat het het communiceren soms iets lastiger maakt. Maar dat is het praten met een stotteraar toch ook of iemand die doof of stom is.

Ik denk dat iedereen het recht mag hebben om te zijn zoals hij/zij wilt zijn.

En Mers, soms worden de vrouwen inderdaad gedwongen om het te dragen maar ik denk ook dat er een heleboel vrouwen zijn die niet anders weten en het heel erg normaal vinden. Dat vind je in van die bepaalde sektes in amerika toch ook terug.
En ik ken het geval ook andersom hoor dat vrouwen de kleding van de mannen uitzoeken, en die vinden dat maar al te makkelijk ;) dus moeten we dat dan ook verbieden :P

Ik denk dat ik zo mijn mening wel genoeg heb laten spreken

Hoe kun je nou iets vrijwilligs vergelijken met stotteraar, blind of doof/stom zijn?
Je kiest er niet voor om stotteraar te worden, je kiest er ook niet voor om blind, doof of stom te worden.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:52

Vjestagirl schreef:
Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik persoonlijk het comminuceren met iemand in een burka prettig denk te vinden (nog nooit gedaan) maar omdat ik vind dat je als individu het recht hebt om jezelf te uiten op een manier die jij prettig vind. Of dat nou een hoofdoek is, een burka, een priesters gewaard, een Goois overhemdje, een bikini of compleet in het zwart fluweel met zwarte lijnen op je gezicht. Als dat de manier is waarop jij je het prettigst voelt, dan moet je dat vooral dragen.

Je haalt de woorden uit mijn mond, dit wilde ik ook posten, heb dus ook nee gestemd...

_Cathalijne schreef:
Ik vindt het eigenlijk ook niet kunnen.Opzicht vindt ik dat men een vrijheid heeft van Godsdienst, en dat men dus ook kunnen uiten. Aan de andere kant is een burka ook wel heel erg een belemmering van communicatie, en dat vindt ik dan weer niet kunnen. Hoofddoekjes stoor ik me niet aan, maar een Burka vindt ik al met al net iets te ver gaan.

Ik vind niet eens zozeer dat hier godsdienst bij betrokken hoeft te worden, als iemand een burka wil dragen draagt ie lekker een burka..
Anders zou ik t bijv ook niet mogen? want is dan geen uiting van geloof? maar omdat ik t gewoon zou willen dragen.. (niet dat een burka mijn kledingstijl is :))

Gewoon lekker laten doen :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:54

MaaikeMo schreef:
Ik vind niet eens zozeer dat hier godsdienst bij betrokken hoeft te worden, als iemand een burka wil dragen draagt ie lekker een burka..
Anders zou ik t bijv ook niet mogen? want is dan geen uiting van geloof? maar omdat ik t gewoon zou willen dragen.. (niet dat een burka mijn kledingstijl is :))

Gewoon lekker laten doen :)

Dus als jij met een bivakmuts over straat en in de winkel wil, moet dat gewoon kunnen? En als ik mij daardoor bedreigd voel dan?
Sorry, dat vind ik echt niet normaal en ook niet acceptabel.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:56

Ja lekker laten doen, er zijn toch ook mensen die met een pet op en een grote zonnebril de winkel inlopen, en dan zie je ook geen gezicht, en dan kan t wel?

Nee ik kan me er niet aan ergeren echt niet..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:57

MaaikeMo schreef:
Ja lekker laten doen, er zijn toch ook mensen die met een pet op en een grote zonnebril de winkel inlopen, en dan zie je ook geen gezicht, en dan kan t wel?

Nee ik kan me er niet aan ergeren echt niet..

Om eerlijk te zijn, ik erger mij ook aan jongens met zo'n pet of capuchon diep over de ogen, vooral als ze daarmee proberen te voorkomen dat je ze aan kunt kijken.
Maar zolang je nog een gezicht kunt zien, ok (al zou je het op je werk meestal niet kunnen maken). Maar als het hele gezicht bedekt wordt, vind ik het niet irritant maar bedreigend. Voor mij bedekken vooral mensen met hele slechte plannen hun gezicht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:59

oeps... ook ik heb verkeerd gestemd :o

Burka mag gedragen worden; in je eigen huis :j
Op straat imo niet.
a. het past niet binnen de NL cultuur. Wij kunnen heel veel aanpassen, hoofddoekjes geen problemen mee, maar een burka gaat me gewoon te ver. Een burka is iets van de orthodoxe islamitische cultuur, niet van de hollandse.
b. het is gevaarlijk. Iedereen in NL moet zich kunnen identificeren. Ik vraag me toch af hoe zij op hun paspoort staan. Wie weet wie er onder zit, en hoeveel bommen er onder verstopt zitten.
c. ze werken niet. Ik heb er op zich geen problemen mee als vluchtelingen zich hier willen vestigen, als ze aan het werk gaan. Deze mensen werken niet en krijgen toch gratis geld van de overheid. Van ons belastinggeld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:59

KellyZ schreef:
Mijn stelling luid:
Moet de Burka kunnen?

en de poll-vraag luidt;
Is de burka storend?

Moet ik nu ja of nee stemmen? :o?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:01

beantsje schreef:
KellyZ schreef:
Mijn stelling luid:
Moet de Burka kunnen?

en de poll-vraag luidt;
Is de burka storend?

Moet ik nu ja of nee stemmen? :o?

er zijn er al meer die het fout hebben gedaan _O-. Waaronder ik :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:03

verootjoo schreef:
oeps... ook ik heb verkeerd gestemd :o

Burka mag gedragen worden; in je eigen huis :j
Op straat imo niet.
a. het past niet binnen de NL cultuur. Wij kunnen heel veel aanpassen, hoofddoekjes geen problemen mee, maar een burka gaat me gewoon te ver. Een burka is iets van de orthodoxe islamitische cultuur, niet van de hollandse.
b. het is gevaarlijk. Iedereen in NL moet zich kunnen identificeren. Ik vraag me toch af hoe zij op hun paspoort staan. Wie weet wie er onder zit, en hoeveel bommen er onder verstopt zitten.
c. ze werken niet. Ik heb er op zich geen problemen mee als vluchtelingen zich hier willen vestigen, als ze aan het werk gaan. Deze mensen werken niet en krijgen toch gratis geld van de overheid. Van ons belastinggeld.

mee eens, behalve punt c.
Als de man van zo'n vrouw de kost verdient en ze krijgt dus geen uitkering, dan vind ik het prima.
overigens is een burkadrager niet hetzelfde als vluchteling. Juist allochtone Nederlanders voelen zich vaak aangetrokken tot extremistisch islamitische bewegingen; is dat het zoeken naar roots misschien?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:05

antwoord geven op de poll vraag dus :P Maar ik moet toegeven, het is erg blond neergezet:D

en ik erger me ook aan mensen die met capuchon op de winkel binnenkomen. Vind ik zelfs respectloos.Hetzelfde vind ik van de burka. Respectloos is dan misschien niet het goede woord maar als de bruka mag dan is het dus ook normaal als een buitenlander het vertikt om je een hand te geven omdat dat bij het geloof hoort. Het geloof is niet een excuus om je maar te uiten zoals jij het wilt. We leven in een multiculturele samenleving. Dat betekent dat wij(autochtone nederlanders) rekening moeten houden met 'hun', maar zij ook wel degelijk met ons. De burka gaat mij en blijkbaar vele met mij, te ver in het uiten van het geloof.