De politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:08

Lovely1 schreef:
En mensen hoe zuur het ook is 1 km te hard is 1 km te hard.. er moet ergens een grens zijn en die is er hou jezelf er dan ook aan! Regels zijn er om het voor iedereen leefbaar te houden ookal komt het je soms niet uit.

Daar gaat het dan nog niet eens om , maar wel de manier waarop ze je dan proberen te pakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:10

jackgirl schreef:
_San87_ schreef:
En als iedereen dan zo is als jij, loopt er geen agent meer op straat...

Als dat gebeurde... zouden ze teminste eens gaan nadenken over hun systeem :)*

De politie bepaalt het systeem niet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:11

Als je fiets of auto wordt gestolen heeft het geen nut om aangifte te doen.
Politie zegt zelf dat ze er niks mee doen :+ .

Wijkagent in ons dorp ben ik wel blij mee.
Beste man heeft goed geholpen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:13

Ik heb geen hekel aan de politie en er ook geen moeite mee. Zoals Russel ook al schreef, drugs en overmatig drank gebruik ik zo ook al niet. En een bon, die krijg je niet als je de regels netjes volgt.
De politie is dus geen schuld aan die bon, maar altijd jezelf. Natuurlijk baal ik ook wel als ik er een binnen krijg, toch was het mijn eigen rechtervoet die dan op dat pedaal stond, of was ik het zelf die oranje vond te moeten halen, wat dan toch net rood werd.
Ik heb daarom ook geen negatieve ervaringen met de politie. Een braaf burgertje blijkbaar.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:30

Ik kan ook weinig goeds over de politie (hier in België) zeggen (al heb ik nog geen overtredingen begaan whatsoever)
Ken wel persoonlijk een paar wijkagenten waarmee ik het goed kan vinden, maar daar stopt het ook. Heb daarintegen meer respect voor politie in de Verenigde Staten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:41

jackgirl schreef:
Lovely1 schreef:
En mensen hoe zuur het ook is 1 km te hard is 1 km te hard.. er moet ergens een grens zijn en die is er hou jezelf er dan ook aan! Regels zijn er om het voor iedereen leefbaar te houden ookal komt het je soms niet uit.

Daar gaat het dan nog niet eens om , maar wel de manier waarop ze je dan proberen te pakken.

Ze zitten daar heus niet voor de 1kmterjes hoor, ze zitten er voor de mensen die zo hard rijden dat het een gevaar vormt. Want geeft nu eerlijk toe als ze nooit zouden controleren reden er veel meer mensen te hard. (Wat belachelijk trouwens dat ze je alleen zicht baar zouden mogen controleren dan kan iedereen toch remmen :Y) )

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:51

Heb zeker wel respect voor de politie.. Ik werk bij een politie opleidings centrum, en ik heb niets dan goeds te melden over hoe het daar gaat, hoe ze dingen leren e.d. Het probleem is hier alleen dat de politie niet veel mag doen (in tegenstelling tot de VS en UK := ), heel erg aan regels gebonden is en daarom veel aangiftezaken e.d. niet goed kunnen oplossen.
En ach ja, sommige agenten zijn mierenn*ukers.. Maar ja, geef toe, ook wij hebben onze dag wel eens niet... :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:54

kuzznathalie schreef:
Heb zeker wel respect voor de politie.. Ik werk bij een politie opleidings centrum, en ik heb niets dan goeds te melden over hoe het daar gaat, hoe ze dingen leren e.d. Het probleem is hier alleen dat de politie niet veel mag doen (in tegenstelling tot de VS en UK := ), heel erg aan regels gebonden is en daarom veel aangiftezaken e.d. niet goed kunnen oplossen.
En ach ja, sommige agenten zijn mierenn*ukers.. Maar ja, geef toe, ook wij hebben onze dag wel eens niet... :)

Sommige mensen kunnen ook gewoon niet toegeven dat 4km te hard bergaf nog steeds te hard is. Kijk naar mijn vader en mijn zus mijn vader begint ja het was berg af, bord stond in de bosjes, zitten ze daar in de bosjes etc. etc. mijn zus zegt gewoon poedersuiker te hard gereden, en neemt zich voor om beter op te letten.

kuzznathalie

Re: De politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:57

Precies... Te hard is te hard... Maar met die mierenn*ukers bedoel ik ook gewoon agenten die een keer hun dag niet hebben, kan gebeuren toch?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:00

kuzznathalie schreef:
Precies... Te hard is te hard... Maar met die mierenn*ukers bedoel ik ook gewoon agenten die een keer hun dag niet hebben, kan gebeuren toch?

Nou, er zijn ook agenten die nooit hun dag hebben :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:01

Mijn ervaringen met de politie zijn eigenlijk heel positief tot dusver.
De allerlaatste keer was afgelopen weekend, toen stonden we met nota bene twee auto's verkeerd geparkeerd. Er stond een bord dat er die dag niet geparkeerd mocht worden en dat hadden we blijkbaar finaal over het hoofd gezien. Takelbedrijf was zelfs al onderweg, maar de agent had even bij ons aangebeld, wij hebben de auto's verzet en zo was het verder oke.

De keer ervoor was een standaard controle van alle vrachtwagens en wagens met aanhangers. Omdat ik een paard erop had staan en richting wedstrijd moest, hebben ze een aantal agenten tegelijk aan de controle gezet zodat ik snel verder kon en ze zouden duimen voor me rond mijn starttijd :+

Ik heb dus geen negatief beeld van de politie, maar ik geloof zeker dat er, zoals in iedere branche, ook absolute eikels tussen zullen zitten en als je die dan treft, verandert je beeld ook wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:03

Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen blijkt als ik er over nadenk. Dat is grappig, want mijn eerste reactie was dat de politie niks meer waard is. Maar dan toch even de goede ervaringen:

Twee jonge meiden, jaar of 8, samen met de bus naar het zwembad geweest. Bij het verlaten van het zwembad blijkt de strippenkaart doorweekt te zijn geraakt en besluiten ze te gaan lopen. Helaas blijkt hun huis toch veel verder dan ze gedacht hadden, dus bij een telefooncel naar huis gebelt. Maar moeders heeft enkel een fiets, en dus geen mogelijkheid de twee meiden op te halen. Omdat beide dames inmiddels behoorlijk in tranen waren, heeft ze toch beloofd eraan te komen. Om vervolgens de politie te bellen. De politie vind de meiden keurig bij de telefooncel, maar ze willen niet mee. Hun moeder komt er immers aan, en straks kan ze hun niet vinden!! Wat de politie heeft gedaan vind ik tot op de dag van vandaag nog altijd geweldig: Ze hebben de zwaailichten aangezet, en zijn over het fietspad richting huis gegaan. Exact via de route die moeders zou hebben gefietst, zodat als ze eraan kwam, ze haar tegen zouden komen. En keurig de meisjes netjes thuis afgeleverd, waar een bezorgde moeder stond te wachten.

Andere keer deed 1 van mijn koplampen het niet. Ik had het door ergens in de middle of nowhere, dus ben door gereden. Bijna thuis en ja hoor, politie achter me aan. Politie stop. Dus auto aan de kant, raampje open, papieren gegeven. "mevrouw, uw koplamp doethet niet. Heeft u een reservelamp bij u?" VOor zover ik wist niet (bleek achteraf van wel, maar het was mijn moeders auto). Nou ja, omdat het mijn auto niet was en ik bijna thuis was mocht ik dan doorrijden (dus zonder bekeuring!).

Enige jaren terug ben ik aangereden in de auto. Auto totall loss en afgesleept. Ik helemaal van slag, hoofdpijn, in tranen (eveneens mijn moeders auto). Ik wist het echt even allemaal niet meer hoe het nu moest. Toen heeft de politie mij netjes naar huis gebracht, ze zijn zelfs nog even mee naar binnen gegaan om zeker te weten of het allemaal wel goed met me ging.

Al met al 3 hele positieve ervaringen, waarom heb ik dan toch dat negatieve beeld? nou, vooral om acties als in het verhaal van de marokkanen die reanimatie afdwingen: Geen actie. Ze deden niks. Waarom is er zoveel politie, en doen ze, behalve relatief onschuldige dingen aanpakken, zo onzettend weinig? Waar is de politie als je ze nodig hebt? Waar was de politie en de ME tijdens het strandfeest? Waarom duurt het domweg meerdere uren voor ze komen, terwijl er op dat moment ingebroken word?
De agenten die ik ontmoet heb waren allemaal super mensen. Maar blijkbaar is de politie niet echt op zijn taak berekend.....

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:04

De politie: heerlijk topic.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ook agenten bekeuringen krijgen als ze de wet overtreden. Al hebben ze dan een voorbeeld-functie, het blijven bovenal gewoon mensen. En net als de normale burger houdt ook de agent er niet van als ze worden beledigd of mishandeld. Helaas staan er boven de politiemensen diverse chefs en leiders welke de agenten diverse opdrachten geven om zodoende de wet te handhaven in Nederland. Aangezien dit land TE VEEL regels heeft is het soms zeer irritant om deze allemaal na te leven. Maar aangezien de agent het is opgelegd om de burgers deze wet te laten volgen, kan de politie soms niet anders dan op te treden tegen de niet-willende burgers. En dat is nu eenmaal erg vervelend.
Burgers zien vaak(helaas) alleen de negatieve dingen van de politie maar de wijkagent die de buurt-problemen aanpakt,de agent die een vermist kind terug brengt, de agenten die helpen bij een ernstige aanrijding en ook de agenten die bij zelfmoord als eerste een woning binnen gaan (en das ook geen pretje) die worden vergeten op het moment dat een willekeurige burger een bekeuring krijgt. Tja, je moet er voor willen kiezen om bij de politie te gaan, het is niet altijd een pretje. Maar geloof me, het bied ook zulke mooie mogelijkheden.(als je wilt weten wat, pb me dan, wil niemand jaloers maken ;-))

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:06

Er zijn hele goede, betrokken en vriendelijke agenten, dat vooropgesteld. Heb regelmatig met ze te maken gehad (stalkingzaak). Er zitten ook rotzakken tussen. Een agent die net binnen je gehoorsbereik zegt van "kan me niet voorstellen dat iemand zoiets wil stalken" over je is niet bepaald netjes. Agenten die na een woninginbraak ronduit zeggen dat je het zelf gedaan hebt om de verzekering op te lichten vind ik ook niet bepaald netjes (en het ook zo in de aangifte op hebben geschreven) terwijl je niet eens verzekerd bent omdat je in een onverzekerbare buurt woont.

Nog veel vaker heb ik te maken gehad met hele begane en vriendelijke agenten, die echt met hun handen in het haar zaten omdat ze niet konden optreden zoals ze zouden willen en het vuur uit hun sloffen liepen om hun werk te doen.

Ik ben best kritisch op de politie, ze hebben een dienstverlenend beroep en horen zodra ze in dat uniform zitten zich dus ook voorbeeldig te gedragen. Kunnen of willen ze dat niet zijn ze niet geschikt. Er lopen horken tussen die beter in een fabriek aan het werk zouden kunnen, zo lomp en asociaal als ze zijn. Maar ook een hele goede agent kan eens z'n dag niet hebben, het blijven wel mensen. Ik behandel de politie net als ieder ander, zoals ik zelf behandeld wil worden. En dat krijg je meestal ook terug.

Verkeerspolitie heb ik geen slechte ervaringen mee, zal wel een vrij brave weggebruiker zijn. Laatste boete dateert van een jaar of 5 geleden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:07

Ik ben trouwens ook vrij regelmatig met de politieauto naar school gebracht, en zelfs gebracht en opgehaald van feestjes... maar dat krijg je als je vader politieagent is :+

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:08

Meestal krijgt men met de politie te maken als ze iets fout doen. En daardoor zien ze ook vaak alleen de negatieve punten. Het is makkelijk naar politie te wijzen.

Ook weten veel mensen niet dat het onderzoek praktisch ophoudt na de aangifte, de rest ligt in handen van de officier van justitie, welke werkt voor het OM. Helaas worden veel zaken aan gebrek aan bewijs geseponeerd. Men denkt vaak dat het aan de politie ligt, maar die hebben weinig bevoegdheden en eigenlijk heel weinig te zeggen. Ik heb alleen maar respect voor politiemensen. Een makkelijke baan is het zeker niet..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Oh Lalidan: om de vragen van je laatste paar zinnen te beantwoorden: in de politiek zit een vrouw genaamd Guusje ter Horst. Zij gaat over de politie in Nederland en wil vooral bezuinigen op de politie in Nederland. Minder capaciteit en flexibeler werken noemen ze dat. Met andere woorden, te weinig politie voor teveel burgerproblemen waardoor de wachttijden voor burgers helaas (te) lang wordt. Maar zoals ze binnen onze organisatie zeggen: over een tijdje wordt alles beter.....:+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Urielle schreef:
De keer ervoor was een standaard controle van alle vrachtwagens en wagens met aanhangers. Omdat ik een paard erop had staan en richting wedstrijd moest, hebben ze een aantal agenten tegelijk aan de controle gezet zodat ik snel verder kon en ze zouden duimen voor me rond mijn starttijd :+

Dit heb ik ook gehad! Ik was met een vriendin op stap naar concours en we reden met een auto op Duits kenteken en een trailer op Nederlands kenteken, dus dat wilden ze even checken. Alles klopte en omdat we tijd hadden, hebben ze nog uitgebreid onze paarden bekeken. Deze agenten deden ook bereden werk. Als ze tijd hadden zouden ze nog komen kijken en geloof het of niet, ze zijn nog geweest ook :D

Was al met al nog gezellig ook nog, voor de tijd dat we daar stonden :P

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:11

Susy_Q schreef:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ook agenten bekeuringen krijgen als ze de wet overtreden.

Soms wel, maar niet zo vaak als een ander. Ligt er aan of de overtreding begaan wordt in een plaats waar ze vaak werken. :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:14

Susy_Q schreef:
Oh Lalidan: om de vragen van je laatste paar zinnen te beantwoorden: in de politiek zit een vrouw genaamd Guusje ter Horst. Zij gaat over de politie in Nederland en wil vooral bezuinigen op de politie in Nederland. Minder capaciteit en flexibeler werken noemen ze dat. Met andere woorden, te weinig politie voor teveel burgerproblemen waardoor de wachttijden voor burgers helaas (te) lang wordt. Maar zoals ze binnen onze organisatie zeggen: over een tijdje wordt alles beter.....

Tuurlijk, gewoon bezuinigen! Maar vooral niet aan haar salaris en bonus komen!! Ik begrijp ook zeker wel dat het niet altijd de schuld van de agenten zelf is. Het is het systeem, en inderdaad bezuinigingen, reorganisaties, dingen bedacht door mensen achter een bureautje wat op papier heel leuk staat maar in de praktijk niet werkt, de hele papieren rompslomp eromheen. Maar het is wel de reden waarom de politie een slechte naam krijgt.

Oh, en 1 ding waar ze ook een slechte naam van krijgen maar wat ze toch echt zélf doen en in de hand hebben: Zelf (in politieauto notabene) gewoon veel te hard rijden en inhalen waar het niet mag etc. Zónder zwaailicht of sirenen uiteraard, want met is het gewoon toegestaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:17

Melissa schreef:
Meestal krijgt men met de politie te maken als ze iets fout doen. En daardoor zien ze ook vaak alleen de negatieve punten. Het is makkelijk naar politie te wijzen.

Ook weten veel mensen niet dat het onderzoek praktisch ophoudt na de aangifte, de rest ligt in handen van de officier van justitie, welke werkt voor het OM. Helaas worden veel zaken aan gebrek aan bewijs geseponeerd. Men denkt vaak dat het aan de politie ligt, maar die hebben weinig bevoegdheden en eigenlijk heel weinig te zeggen. Ik heb alleen maar respect voor politiemensen. Een makkelijke baan is het zeker niet..

Dat is waar, maar in sommige gevallen is dat niet zo. Mijn ouders hebben een zaak en al enkele malen met de politie te maken gekregen zonder ook íets fout te doen (!!).
Bekeuringen, tja das hier schering en inslag, maar dat aanvaarden we ook en wordt netjes betaald.
Wat ik ook jammer vind (wat iemand ook al aangaf), is dat de politie inderdaad erg beperkt is in hun mogelijkheden.
Maar áls ze wat kunnen doen, doen ze ook vaak gewoon de moeite niet (diefstal oplichting...)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:25

Urielle schreef:
Mijn ervaringen met de politie zijn eigenlijk heel positief tot dusver.
De allerlaatste keer was afgelopen weekend, toen stonden we met nota bene twee auto's verkeerd geparkeerd. Er stond een bord dat er die dag niet geparkeerd mocht worden en dat hadden we blijkbaar finaal over het hoofd gezien. Takelbedrijf was zelfs al onderweg, maar de agent had even bij ons aangebeld, wij hebben de auto's verzet en zo was het verder oke.

Ik heb dus geen negatief beeld van de politie, maar ik geloof zeker dat er, zoals in iedere branche, ook absolute eikels tussen zullen zitten en als je die dan treft, verandert je beeld ook wel.

Hier draait deze hele discussie eigenlijk om. Iemand met vervelende ervaring met politie heeft al snel een verkeerd beeld van de gehele politie. Erg jammer......

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:39

hmm...

Ook ik heb Wisselende ervaringen.
en dus een gedeelde mening.
Bij voorbeeld met oud en nieuw toen ze vuurwerk in broodjes stopte het aan staken en de paarden van onze buurman voerden hebben we gebeld en ik heb serieus 3 uur lang daar toezicht op gehad..
maar ze kwamen mooi NIET!!
En die mevrouw aan de telefoon maar zeggen dat wij zelf geen actie mochten onder nemen enkel waarschuwen.. of als ons hem werk voor de verandering weer is door geknipt komen ze ook niet.
de camera beelden die we er van hebben kijken ze niet eens naar.

Maar als ik met paard door de wijk vlak bij ons rij en hij poept op straat en ik het niet onmiddelijk opruim krijg ik wel een boete.
En dat terwijl bij ons in de stad overal mest licht van de berede politie.

MAAR bij voorbeeld op zaterdag avond de stad vind ik ze wel erg fijn.
het is er rustig en er is orde en als er iets gebeurd grijpen ze meteen in! ook
surveilleren ze erg veel bij ons op de stille en achter gelegen weggetjes erg fijn!!

dus ook mijn mening is verdeeld
soms vind ik ze fijn en soms vind k het maar niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:11

Kon je in die 3 uur zelf niks ondernemen met die vuurwerk in die broodjes? Die gasten waren voor mij hoor.

Overigens op dat soort dagen is het af en aan rijden voor de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:22

odetteke schreef:
Susy_Q schreef:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ook agenten bekeuringen krijgen als ze de wet overtreden.

Soms wel, maar niet zo vaak als een ander. Ligt er aan of de overtreding begaan wordt in een plaats waar ze vaak werken. :+

Als ze een snelheidsovertreding maken met een dienstauto en worden op een trajectcontrole of gefotografeerd door rood of snelheid, dan wordt de tijd en dag bekeken en of je naar een spoedopdracht moest. Is dat niet het geval, dan is de bestuurder de klos, mag hij de bekeuring betalen..... :j Als je een administratie hebt en een wijkteamchef die daar niet moeilijk over doet omdat het amper voorkomt, dan hoor je er misschien niets van, maar het wijkteam waar ik werkte, dus wel....en als je dan ook nog ver buiten je werkdistrict bent, heb je een probleem ;) ...