Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:32

BS; Maar waarom dan niet datgene doen dat anderen 'gelukkig' maakt? Hoort dat niet een beetje bij de kleine dingen die de wereld mooier maken?

Als ik het verhaal zo begrijp zoals Russel het verteld bijvoorbeeld kan ik me goed voorstellen dat de agenten gewoon wilden dat de TS vertrok. Wie weet waarom zij die persoon aan de kant hebben gezet, voor hetzelfde geld zijn er wapens bij betrokken (ik roep maar wat), dan gaat het om de algemene veiligheid dat jij per direct weg gaat.
Laatst bijgewerkt door Britt op 12-01-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:32

ik heb geen moeite met u zeggen tegen personen in functie of mensen die ik niet ken ookal zijn ze jonger.
respect voor anderen is hier heel gewoon en ik heb geen last van misplaatste trots ofzo.
mensen mogen tegen mij wel jij zeggen, anders voel ik me zo oud.

verder was ik er niet bij.
ben zelf wel vaker aangehouden door agenten, maar die waren altijd correct en beleefd en er was prima mee te praten.
mensen hebben nou eenmaal de gewoonte om te spiegelen. ;)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:33

slimmerik schreef:
russel schreef:
Ik heb eerder het idee dat het een fietspad was, en niet een doorgaande weg.

Het waren parkeerpaaltjes. Dus van die paaltjes die zorgen dat niemand anders op jouw parkeerplaats gaat, begrijp ik uit bericht van TS.

Dat had ik ook begrepen. Bij het ziekenhuis een tijd gebruik van gemaakt. Je komt aanrijden, stapt uit, laat paaltje zakken, stapt in, parkeert in. Passagiers kun je bij de eerste stop uit laten stappen zodat ze zich niet tussen de geparkeerde auto's uit hoeven te wurmen met half open deur.

Omdat passagiers in dit geval uit de auto geholpen werden, kan ik wel begrijpen dat de agente polshoogte wilde nemen omdat je daar blijkbaar niet mag stoppen maar de manier waarop kan gewoon niet, PUNT.

Anoniem

BraveSpots schreef:
russel schreef:
Met u begint het respect, het jijen geeft al meteen een irritatie, dus hoe dan het respect in een korte communicatie naar voren moet komen, lijkt mij heel moeilijk. Vage omgangsvormen.

Mensen die geirriteerd worden door mijn 'jij' kunnen echt de boom in wat mij getreft. Hoe oppervlakkig ben je dan wel niet?
Ik heb het nog nooit meegemaakt overigens. En mijn 'respect' toon ik anders door gewoon beleefd te zijn.

Ik denk dat ik beelden heb bij jouw respectvolle manier van communiceren. :D

Wibo

Ik zou iig hier melding van maken.

Maar dat neemt niet weg dat je gewoon U moet zeggen. Mensen in functie moet je, vind ik, gewoon met u aanspreken.

BraveSpots

slimmerik schreef:
Zeker veel na moeten blijven op school? Of geldde daar ook je eigenbelang? :D

1 keer, en dat had niets met respect te maken ;) . Ik ben verder heel braaf hoor, ik zie gewoon echt niet in waarom ik u zou moeten zeggen. Ik ken ook helemaal geen mensen die dat verlangen van me of daar probremen mee hebben.

Sterker nog, ik ben er nog nooit op aangesproken zelf, en ik ben toch al 19 jaar op de wereldbol te vinden.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 12-01-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Brainless schreef:
Alves schreef:
Voor ons staat een auto horizontaal op de weg en er staan 2 vrouwelijke politieagentes met fiets erbij.
Politie 1 schreeuwt naar me moeder wat hier de bedoeling van is en dat ze door moet rijden.

Ik denk dat het hier omdraait.
Wss hebben deze agenten net iemand aan de kant gezet.
Ze verwachtte hoogst waarschijnlijk problemen en sommeren dus de moeder om weg te gaan.

Als een agent zegt dat je weg moet, heb je helaas te gaan, ook al sta je voor je eigen huis.
Over hoe de agent gesproken heeft kan ik niets zeggen.

Inderdaad. Als Alves een knal voor haar hoofd had gekregen van degene die aangehouden was, dan had de politie het "gedaan" wss. Of stel dat er geschoten was of wat dan ook. Als ze bezig zijn met een "aanhouding" dan kun je niet verwachten dat ze rustig uitleg komen geven toch?

Ik ben er niet bijgeweest, kan dus niet de situatie goed inschatten maar moeder van TS had ook nog een forse boete kunnen krijgen denk ik zo....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-01-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:34

Brainless schreef:
Alves schreef:
Voor ons staat een auto horizontaal op de weg en er staan 2 vrouwelijke politieagentes met fiets erbij.
Politie 1 schreeuwt naar me moeder wat hier de bedoeling van is en dat ze door moet rijden.

Ik denk dat het hier omdraait.
Wss hebben deze agenten net iemand aan de kant gezet.
Ze verwachtte hoogst waarschijnlijk problemen en sommeren dus de moeder om weg te gaan.

Als een agent zegt dat je weg moet, heb je helaas te gaan, ook al sta je voor je eigen huis.
Over hoe de agent gesproken heeft kan ik niets zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:34

BraveSpots schreef:
Zeker veel na moeten blijven op school? Of geldde daar ook je eigenbelang? :D

1 keer, en dat had niets met respect te maken ;) . Ik ben verder heel braaf hoor, ik zie gewoon echt niet in waarom ik u zou moeten zeggen. Ik ken ook helemaal geen mensen die dat verlangen van me of daar probremen mee hebben.

Sterker nog, ik ben er nog nooit op aangesproken zelf, en ik ben toch al 19 jaar op de wereldbol te vinden.

Toch al 19 jaar. Ik wens je veel succes als je straks de arbeidsmarkt op gaat. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:35

Het valt me op dat het vooral jonge mensen zijn die menen geen u meer te hoeven zeggen. Waar is het toch mis gegaan? :P sarcastisch bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:36

BrittKitt schreef:
Het valt me op dat het vooral jonge mensen zijn die menen geen u meer te hoeven zeggen. Waar is het toch mis gegaan? :P sarcastisch bedoeld

Zij hebben ook ouders van mijn leeftijd en die hebben het echt wel geleerd. Ik denk dat de commercie, het gaat te goed met jan en alleman, zijn werk verkeerd heeft gedaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:36

BrittKitt schreef:
BS; Maar waarom dan niet datgene doen dat anderen 'gelukkig' maakt? Hoort dat niet een beetje bij de kleine dingen die de wereld mooier maken?

Mocht ik iemand zijn dag daar goed mee kunnen maken (vraag me niet waarom maargoed) dan zou ik dat wel doen hoor.

Ik ken alleen niemand die er helemaal van opleeft als ik 'u' zeg :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:37

BraveSpots schreef:
BrittKitt schreef:

Mocht ik iemand zijn dag daar goed mee kunnen maken (vraag me niet waarom maargoed) dan zou ik dat wel doen hoor.

Ik ken alleen niemand die er helemaal van opleeft als ik 'u' zeg :+ .

Ik denk dat je daar nog wel achter gaat komen. :+

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:37

BraveSpots schreef:

Vraagje, als mede-student. Hoe spreek jij je proffen aan? Hier wordt het toch écht niet gewaardeerd door een prof als hij aangesproken wordt met 'je' hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:38

Ik denk dat hij gaat zeggen, "ik heb niet met je geknikkerd" :P

lesilla

BrittKitt schreef:

Worden gewoon minder normen en waarden doorgegeven, tegenwoordig sturen sommige zelfs kusjes aan het einde van hun mails naar profs of bij arbeidsmail hey enz :=

En het individualisme en tegen dingen aanschoppen, daar past geen u bij denk ik

BraveSpots

russel schreef:
Toch al 19 jaar. Ik wens je veel succes als je straks de arbeidsmarkt op gaat. ;)

Ik heb nu al aanbiedingen, en ik moet nog anderhalf jaar studeren. Dus ik denk niet dat dat een groot probleem zal vormen, maar toch bedankt ;) .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:39

BraveSpots schreef:
russel schreef:
Met u begint het respect, het jijen geeft al meteen een irritatie, dus hoe dan het respect in een korte communicatie naar voren moet komen, lijkt mij heel moeilijk. Vage omgangsvormen.

Mensen die geirriteerd worden door mijn 'jij' kunnen echt de boom in wat mij getreft. Hoe oppervlakkig ben je dan wel niet?
Ik heb het nog nooit meegemaakt overigens. En mijn 'respect' toon ik anders door gewoon beleefd te zijn.

Toch wel merkwaardig.. je bent toch een Belg? En is in België het gebruik van "U" en "Ge/Gij" niet heel gewoon?
Dus als iemand op z'n Vlaams zegt "ik zie u graag" roep jij dat hij de boom in mag? :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:39

Ik zou de eer aan mezelf houden en gewoon met U antwoorden. Dan heb je daar iig geen gezeik over. Verder gewoon correct afhandelen en een klacht indienen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:40

Tja ik ben 21 en toch echt gewoon opgevoed met u. Mijn vader wilde ook dat ik mijn oma met u aansprak, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik voor die tijd ook al je zei, dan klinkt het heel onnatuurlijk om dan u te gaan zeggen :P Maar die heeft daar ook nooit een probleem van gemaakt.

Echt, xxx naar een professor? :oo :') _O- Daar kan ik alleen maar heel hard om lachen, jeetje, dan vraag ik me dus wel écht af waar het is mis gegaan!

BraveSpots

tantjeuh schreef:
Vraagje, als mede-student. Hoe spreek jij je proffen aan? Hier wordt het toch écht niet gewaardeerd door een prof als hij aangesproken wordt met 'je' hoor....

Ook met je, of toch voor zover ik me bewust ben van mezelf :).
Nogmaals, als het nodig zou zijn doe ik het echt wel, maar echt niemand heeft er ooit al een probleem van gemaakt.

slimmerik

BraveSpots, je doet heel stoer hoor. ;) Maar ik geloof je gewoon niet dat je probleemloos door het leven gaat met jij-en en jou-en. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:41

Mijn kinderen zeggen netjes u, ik ook tegen mijn (schoon)ouders en opa/oma/oudere mensen.
Ook tegen klanten in de winkel (heeeel lang terug ;)) zei ik u. Mijn moeder (67) werkt in een winkel en zegt ook u tegen haar klanten.
Mensen in bepaalde functies (baas/politie/makelaar/advocaat/manager) zeg ik ook u tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:41

BraveSpots schreef:
russel schreef:

Ik heb nu al aanbiedingen, en ik moet nog anderhalf jaar studeren. Dus ik denk niet dat dat een groot probleem zal vormen, maar toch bedankt ;) .

Ok, veel succes, schoentjes zijn groot merk ik al. Hoogmoed komt ten val, hou dat in je achterhoofd. :Y)

Britt

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:42

Ik begin altijd met u, 9 vd 10 keer zeggen ze daarna meteen 'zeg maar jij, hoor', maar dan heb je toch meteen laten merken dat het wel je intentie is. Ik zeg het eigenlijk automatisch, zeker tegen leraren, politie, weet ik t allemaal.
Ja, oké, toen ik in de ambulance lag, helemaal drowsy van het bloedverlies heb ik geloof ik je en jij gezegd tegen de broeder :')