Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:39

Prince_ schreef:
Belachelijk! Ik vind niet dat mensen verplicht hun stoep sneeuwvrij moeten houden!

Het is toch ook niet HUn stoep. Het is gemeentestoep :) Dus gemeente moet het maar schoonhouden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:40

Mindim schreef:
Een paadje prima, maar de hele stoep, ik dacht het niet. Ik maak op eigen terrein altijd een paadje voor postbezorgers en ook op de stoep een paadje, maar ga echt niet de hele stoep doen. Dan lopen de mensen maar achter elkaar ipv naast elkaar.

Prima toch. :) Een paadje van 50 cm breed is al goed, dan kan iedereen uit de voeten en kan je de sneeuw ernaast gooien ipv op de oprit van de buren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:41

Anne_GTI schreef:
Mijn stoep is mooi schoon dus niemand hoeft hier zijn benen te breken door de gladheid. Heb ik zelf ook gemak van en veel werk is het niet. In 5 minuten met een goeie sneeuwschuiver klaar. Kleine moeite, groot plezier.

Heb voor mijn buurman ook een mooi pad gemaakt en de buurvrouw aan de andere kant kan ook fatsoenlijk bij haar voordeur en garage komen.

Als je gewoon goed gezond bent doe je dat even voor je medemens. Druk met werken etc. vind ik kulargumenten. Ipv naar de sportschool kan je ook sneeuw gaan scheppen. Kost niets en levert een boel waardering op van je medemens.

Ben ik helemaal met je eens! Dat doe je gewoon even voor je medemens. :j
Idd, een hele stoep hoor je mij niet zeggen. Maar gewoon het paadje naar de deur lijkt me niet meer dan normaal. Met wat keukenzout kun je aanvriezen van het overgebleven restje sneeuw, heel gemakkelijk voorkomen.
Ik ken een wijk (hofje) waar ze gezamenlijk een sneeuwvrij stukje hebben gecreëerd, van huis naar huis. Top!! +:)+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:44

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:46

KiWiKo schreef:
heeft hij geen vorstverlet?

Die van ons iig wel. :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:51

MootjeH schreef:
Ik vind hier in de straat de stoepen waar niet geveegd is juist begaanbaarder dan de stoepen waar wel geveegd is. Overal waar wél geveegd is, is het 's ochtends spekglad omdat de onvermijdelijke restjes opvriezen. Over de sneeuw kun je tenminste nog een beetje lopen.

En daarom laten mijn man en ik het ook liever liggen. Maar hij was laatst wel zo actief om een paadje te maken voor de tuin langs, van de straat naar de brievenbus en van de brievenbus richting de brievenbus van de buurman. Kan de postbode zonder ongelukken de post brengen.

Mijn zwagertje was wel erg actief na de eerste sneeuwval. Een prachtig sneeuwvrij pad van de voordeur naar de passagiersdeur van de auto. Mijn zusje staat op springen en hij wil niet dat ze zich druk moet maken over gladheid als ze naar het ziekenhuis moeten ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:12

KiWiKo schreef:
heeft hij geen vorstverlet?

Hij staat binnen, dan geldt dat niet helaas... Wel krijgt ie lekkere dikke bontlaarzen van de baas volgende week gelukkig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:27

Zo'n onzin om te zeggen die stoep is niet van mij :(
Je doet dit toch gewoon uit netheid naar je medemens.
Ik vind het bv ook belachelijk dat je hier nu bijna niet naar het winkelcentrum kan zonder je nek te breken, het parkeerterrein is spek glad. Als winkeliersvereniging zouden ze ook dat moeten bijhouden.
Op stal ben ik ook nu geregeld aan het sneeuwschuiven enz en ook daar zijn mensen die zeggen dat doe ik niet want ik betaal stalgeld :(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:37

Edit, de vorstverlet daar moet je als baas voor verzekerd zijn, en dan moet je de eerste 9 dagen ook nog zelf betalen. Dus vandaar denk ik dat hij in de winter projecten heeft die binnen zijn.

Kohtje, als iemand in de zomer over exact diezelfde stoep struikeld en iets breekt, is het de verantwoording van de gemeente, moeten ze een claim bij de gemeente neerleggen. Waarom dan niet in de winter??

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:42

Dit heeft voor mij niets met verantwoording te maken maar gewoon uit netheid. De gemeente kan nu echt geen stoepjes gaan vegen ze zijn met man en macht hier in de Haarlemmermeer de wegen aan het schoonhouden.
Ik vind het gewoon om het te doen en zo zou ik het ook bv met bladeren doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:50

Dat heeft wel met verantwoording te maken, dat staat namelijk in je APV, als iemand struikelt over een stoeptegel, omdat die gebroken is of omdat die omhoog komt door bv een boomwortel dan is de gemeente aansprakelijk.

Als je een klein stoepje hebt dan is het niet zo heel erg nee, maar er zijn ook mensen die door lichamelijke beperkingen zelfs geen klein stoepje kunnen doen, en ik zou dan zo'n 25 meter lang schoon moeten gaan maken... Dan kan ik morgen nog maar amper bewegen en ik heb ook een gezin en een paard dat verzorging nodig heeft...Dus ik doe het idd niet.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:53

Zou wel willen maar waar moet ik de sneeuw kwijt?

Bij de buren op de stoep?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:56

Zoals al in het andere topic te lezen was, ik ben 3x op mn plaat gegaan toen ik de boodschappen uit de auto wilde halen, die nota bene 5 meter van de voordeur af stond.
In onze straat wordt niet gestrooid. Er ligt hier een IJSlaag van 1 tot 2 cm op het asfalt. Hoeveel mensen hier in de straat al geen lekke banden, kromme velgen, kromme assen hebben, om nog meer te zwijgen over het opnieuw uitlijnen.... Dat kan de gemeente blijkbaar niet zoveel schelen...

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:58

ach jeetje wat stellen we ons aan.

Ik woon in het buitengebied dus geen stoep, maar ik vind jullie zeer asociaal en verwend klinken.
Ik krijg opeens de penny gedachte....
Maar goed. stel jij veegt de stoep voor jou huis niet weg, en een oud vrouwtje komt aan lopen ziet dit stoepje
en kan A; er overheen lopen met kans tot uitglijden en dus tot erngstig ongeluk lijden.

of B; de straat op gaan maar er hoeft maar 1 auto haar niet te zien en dan heb je precies hetzelfde als bij a.

En nu ik er over na denk; doet me aan de film Avatar denken; de mens als het haatdragende ras.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:00

Hier hebben de kids al geschaatst op de parkeerplaats, dat bracht wel even jeugdherinneringen terug.... er is zover ik weet nog niemand op zijn plaat gegaan op de stoepen hier in de buurt, maar er ligt genoeg ijs idd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:01

Hoe moet ik in vredesnaam mijn stoep sneeuwvrij houden als er een IJSlaag onder ligt? Dan kun je beter over de sneeuw lopen dan over het ijs. Die sneeuw is namelijk niet glad....
En al zou ik het doen, waar moet ik het laten? Wonend in een rijtjeshuis. Als je hier de deur uitloopt loopt je vrijwel direct de stoep op, daaraan grenzend het fietspad, daaraan grenzend een gemeentestrookje en daarachter meteen de straat...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:02

Lienek schreef:
ach jeetje wat stellen we ons aan.

Ik woon in het buitengebied dus geen stoep, maar ik vind jullie zeer asociaal en verwend klinken.
Ik krijg opeens de penny gedachte....
Maar goed. stel jij veegt de stoep voor jou huis niet weg, en een oud vrouwtje komt aan lopen ziet dit stoepje
en kan A; er overheen lopen met kans tot uitglijden en dus tot erngstig ongeluk lijden.

of B; de straat op gaan maar er hoeft maar 1 auto haar niet te zien en dan heb je precies hetzelfde als bij a.

En nu ik er over na denk; doet me aan de film Avatar denken; de mens als het haatdragende ras.

Dus als ik het goed begrijp ben ik verwend en haatdragend omdat ik ervoor kies om niet mijn stoep te doen omdat ik anders de volgende dag amper kan bewegen en dus niet voor mijn gezin en paard kan zorgen? :? Weer wat geleerd vandaag....

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:03

Breghje, ik weet niet wat jij onder amper bewegen verstaat(misschien dat je last van je rug of andere klachten hebt) maar de gemiddelde gezonde nederlander kan best aan zijn mede mens denken niet waar?

Edit; even betere uitleg.
Laatst bijgewerkt door Lienek op 09-01-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:04

Mijn papa heeft netjes (samen met de buurman) het stukje voor ons huis schoongemaakt, en nog een stukje van de andere buurman omdat die weinig thuis is. Ben er zelf al heel blij mij want het word zo ontiegelijk glad!
Bij ons in de straat word er ook niet gestrooit, de kinders schaatsen op de straat..

Overigens is hier geen sneeuw meer te bekennen op de stoepen, is allemaal ijs geworden, omdat mensen niet schoonmaken. En ik maar elke keer bijna op mijn plaat gaan..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:05

Stoep schoonmaken heeft alleen zin wanneer je ook strooit (en laten we nou net een gebrek hebben aan zout :Y) ) want anders blijft er een dun laagje achter wat spekglad wordt. Ben al verscheidene keren op m'n muil gegaan juíst doordat mensen hun stoep schoon schuiven en niet strooien. Kun je toch beter die sneeuw laten liggen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:06

Namens de postbezorgers, postbodes en krantebezorgers dank aan de mensen die hun stoep vrijgemaakt hebben of een paadje hebben gemaakt naar de deur! :j

Want ik lag vandaag weer ondersteboven met alle post en reclame over me heen |( :')

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:06

nee want plat gestampt sneeuw wordt ook ijs; en hier heb ik ook een deel op de oprit geveegd en dat is het minst glad hier.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:07

Lienek schreef:
Breghje, ik weet niet wat jij onder amper bewegen verstaat(misschien dat je last van je rug of andere klachten hebt) maar de gemiddelde gezonde nederlander kan best aan zijn mede mens denken niet waar?

Edit; even betere uitleg.

Ik versta onder amper bewegen idd amper bewegen, niet kunnen functioneren zoals ik dat "normaal" doe. Dus misschien is iets minder snel oordelen ook voor jouzelf van toepassing ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:08

Hier thuis wordt het ook netjes schoongehouden. Mijn zus of ouders maken het gelijk schoon na een sneeuwbui

Zelf kan ik het niet doen, maar vind het wel netjes als het wordt gedaan. Op sommige stukken is het nu ijs, en gewoon gevaarlijk (vooral voor oudere mensen)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:15

Houd nou 's op over loszittende stoeptegels in de zomer. :D
Dus als je in de zomer tig mensen hun nek ziet breken over een loszittende stoeptegel. Dan laat je dat gewoon gebeuren want ja, het is de verantwoordelijkheid van de gemeente? :?

Het gaat er toch om wat JIJ hier NU kan doen voor bijv. dat ene oude dametje op de hoek? Als iedereen het stukje straat/stoep voor zijn/haar huis bijhoudt dus gewoon een klein paadje creëeren; wat is het probleem?? (lichamelijke problemen daargelaten)

Of is het een ''principe kwestie''? :roll:

Overigens ontstaat er geen ijslaag als alles op tijd wordt weggeveegd en daarna strooien met wat (keuken)zout. ;)