70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:37

Groompje1975 schreef:
En in belgië mag je les krijgen van familie, hier moet je vanaf C een chauffeursdiploma hebben anders mag je alleen een uitgebouwde bus besturen. Hé sjeik overal geweest? Heb je een bron met olie ofzo? :P

Haha. Nee ik ben monteur en bandenman en testrijder in een van de onderdelen van Team Yamaha Nederland, dus ik kom soms wel eens ergens :+
dit jaar maart hebben we een Dunlop week gehad in Spanje op 3 circuits en zo ben ik af en toe ff op reis.

Samurai

Re: 70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:39

Ok als ze me zoeken laat me iets weten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:40

Niet ondergespoeld in Spanje met al die regen? :D

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:43

Nee want ik zit nu gewoon thuis. Ergens in Nederland. In maart gaan we weer die kant op.
toen jullie zaten te bibberen in maart 2009, liepen wij in de korte broeken in het rennerskwartier van Albaceta :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:45

Raar dat je wel geschikt ben om te werken tot je 67ste, maar blijkbaar met 70 te oud om auto te rijden?

Mijn opa van 84 rijdt nog regelmatig. Ik stap een paar x per jaar bij hem in en dan gaan we "fijn een stukje rijden".
Hij wil dan mijn mening over hoe hij rijdt.
Hij rijdt gewoon 120 op de snelweg en trekt vlot op op de invoegstrook.
Ik heb hem wel moeten uitleggen (een paar jaar terug) hoe rotondes werkte (wie wanneer voorrang had ed) maar voor de rest gaat alles goed.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:47

Dat slaat idd nergens op Brainless.
Ik snap best dat ie moeite had met de rotondes want dat had iedereen boven de 30 al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:51

Ja de ene keer heeft de fietser voorrang en de andere keer weer niet, mede dat de helft van de automoblisten zijn knipperlicht niet gebruikt. Die staat bovenaan in mijn ergernis lijstje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:51

Of ze doen hun knipperlicht te vroeg aan, waardoor je denkt dat ze jouw kant in willen en dan rijden ze nog 1 afslag verder......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:53

Brainless schreef:
Raar dat je wel geschikt ben om te werken tot je 67ste, maar blijkbaar met 70 te oud om auto te rijden?

Mijn opa van 84 rijdt nog regelmatig. Ik stap een paar x per jaar bij hem in en dan gaan we "fijn een stukje rijden".
Hij wil dan mijn mening over hoe hij rijdt.
Hij rijdt gewoon 120 op de snelweg en trekt vlot op op de invoegstrook.
Ik heb hem wel moeten uitleggen (een paar jaar terug) hoe rotondes werkte (wie wanneer voorrang had ed) maar voor de rest gaat alles goed.

Als we op die leeftijd zijn, worden we door jonge mensen in een taxibusje naar ons werk gereden. Het is idd erg krom. Mijn vader van 73 rijdt ook nog gewoon de bestelrondes, alhoewel hij met de priveritten wel eens een beetje mag doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:54

Brainless schreef:
Of ze doen hun knipperlicht te vroeg aan, waardoor je denkt dat ze jouw kant in willen en dan rijden ze nog 1 afslag verder......

Of je stopt, omdat degene geen knipperlicht aan doet en gaat ie toch de rotonde af en had je eigenlijk gewoon door kunnen rijden, grrrr.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:54

Ik zou wel eens willen weten hoe wij erover denken als we in de winter van ons leven zijn, ik zou ook scheuren en snel rijden, tijd is dan kostbaar aangezien je de meeste maaltijden dan hebt gehad :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:55

Groompje1975 schreef:
Ik zou wel eens willen weten hoe wij erover denken als we in de winter van ons leven zijn, ik zou ook scheuren en snel rijden, tijd is dan kostbaar aangezien je de meeste maaltijden dan hebt gehad :P

Je kan het wat rustiger doen, want het bejaardenhuis zal het voor je koken :D Zal wat wezen in het bejaardenhuis wonen en toch nog elke dag naar je werk, omdat dat moet van BV nederland.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:29

Ik vind dat ze een goede test moeten doen, met een examinator. Mijn ene opa rijdt heel goed, de ander een stuk minder. Ze hebben beiden een x opnieuw moeten rijden, de een vanwege een operatie en de ander na een herseninfarct. Nu moeten ze gewoon de standaard test doen, naar een arts en die beoordeeld of ze kunnen rijden.

Dat vind ik fout, op het oog kan je niet zien of iemand nog goed functioneert in het verkeer.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:36

tja het verschilt per persoon denk ik maar daar kan je geen regels voor maken. het lijkt mij wel een goed idee om vanaf een bepaalde leeftijd (bijvoorbeeld 70 jaar)
elke 5 jaar een test af te leggen en dan bedoel ik niet alleen een medische keuring, ook gewoon een rijtest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:41

Zoooo nou ik dan even..
Het is aan de familie om te zeggen tegen een oudere of ze nog wel of niet geschikt zijn, heb ik bij mijn moeder van 80 ook gedaan
Tuurlijk met de nodige ruzies (van de week nog toen ze hier was en efe mijn auto wilde meenemen) maar geen instantie kan in een half uurtje bekijken of iemand kan rijden, de omstandigheden varieren nl van dag tot dag zeker bij dementerende ouderen.

Gevaarlijk rijden ach maken we allemaal niet af en toe een foutje, ik wel hoor en probeer mij dan ook te verontschuldigen en ben er inmiddels achter dat ik het autorijden (zeker in het westen) niet meer zo leuk vind als vroeger..
Mijn echtgenoot rijdt voor zijn werk tussen de 60.000 en 80.000 km per jaar en die weet wat het grootste gevaar op de weg is..
Gewoon alle medeweggebruikers :D :D ook de snelle jongens in hun BMW, maar ook de steeds opnieuw moeten bewijzende testosteronbommetjes..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:49

Vergeet de niet ikhebmijnrijbewijsgehaaldenrijnuineenopgevoerdgolfje jongeren niet Echwel.

Mijn vader heeft altijd op de weg gezet op de ambulance en die rijdt prima. Heeft ook dagen gehad voor het rijtechnische en hij was meet zijn 69 geslaagd terwijl zijn meerdere die 10 jaar jonger was daarvoor zakte.
Ik denk dat je het per persoon moet bekijken. De ene 70 jarige is de andere niet....

Ik denk inderdaad dat het aan de familie, vrienden,kennisen is om te kijken en te waarschuwen of het nog verantwoord is ja of nee.

Ik vind jongeren vaak gevaarlijker dan de oudere rijders hoor..... die zijn veel agressiever in het verkeerd terwijl de oudere gewoon mee hobbelen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:00

Mijn opa (81) vind ik eigenlijk echt een gevaar op de weg, hij heeft echt heel goed kunnen rijden ... ooit. Maar tegenwoordig :n als ik naast 'm zit knijp ik 'm toch altijd! Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij slingert de hele tijd. En die test, volgens mij moeten ze gewoon om de 5 jaar een nieuw rijbewijs halen?

Maargoed, beginnende rijders (zoals ik zelf) moeten 'de weg' ook nog leren kennen, dan heb ik 't nog maar even over verantwoordelijke beginnende rijders (nogsteeds zoals ik zelf) en niet van die zotten die menen keihard overal te mogen rondcrossen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:29

Ik vind ook dat ze een stukje met ouderen moeten gaan rijden.
Mijn oma 86 (heeft nu haar rijbewijs zelf laten verlopen) maar die kwam glansrijk door DE test. Ze reed zelf al jaren niet meer.

Was ook verstandig, ze stond voor alles op de rem (ze heeft het altijd al moeilijk gevonden) en ze heeft denk ik vroeger ook nooit het overzicht gehad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:50

Moeders hier is dus glansrijk door die medische test gekomen en heeft tot 2012 haar rijbewijs gekregen..waarop wij ons afvroegen of ze daar wel gezond waren aangezien ze staar enz heeft.
Wij hebben met zijn allen besloten dat wij het niet meer verantwoord vinden dat ze rijdt en de verantwoording ligt ook bij jezelf of je familie..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:55

Echwel schreef:
Moeders hier is dus glansrijk door die medische test gekomen en heeft tot 2012 haar rijbewijs gekregen..waarop wij ons afvroegen of ze daar wel gezond waren aangezien ze staar enz heeft.
Wij hebben met zijn allen besloten dat wij het niet meer verantwoord vinden dat ze rijdt en de verantwoording ligt ook bij jezelf of je familie..

Mee eens.

De zus van mijn oma heeft nu dus ook een rijontzegging alleen die ziet zelf niet in waarom ze die heeft gekregen (ze is ook aan het dementeren). Mijn grootouders hebben dus ook de sleutels van haar auto afgepakt. Als zij een ongeluk zou hebben veroorzaakt, zouden wij als familie ons flink schuldig/nalatig voelen denk ik.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:10

mijn buurvrouw van 86 is een behoorlijk druk wezen, ze gaat regelmatig de deur uit voor voetbal, kaarten enz.

afgelopen jaar een nieuwe auto gekocht en voor zover wij kunnen beoordelen rijd ze nog gewoon netjes.

een paar weken geleden heeft ze een kleine aanrijding gehad, het regende en ze zag een afslag te laat.

de eerste in 60 jaar !

haar kinderen vonden gelijk dat ze niet meer mocht rijden en haar dochter zou de nieuwe auto wel overnemen :x

daar hebben wij dus heel slecht een stokje voor gestoken, buuf rijd nog prima en wij zien niet in waarom ze dan na 1 aanrijding ineens niet meer zou kunnen rijden.

ze gaf zelf aan dat het in het donker wat minder werd, dus zeiden wij, dan neem je 's avonds een taxi.

ik geloof dat de kids dat inmiddels ook doorhebben, te belachelijk om je moeder gelijk afhankelijk te maken om 1 incident.

ik ben helemaal voor een rijvaardigheidstest, buuf doet dat zelf door 1 keer per jaar een rijschool te bellen en een les te nemen, zo blijft ze bij de les zegt ze :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:41

Dan zou je na 1 incident heeeeel veel mensen ineens hun rijbewijs moeten afpakken.
Kan toch gebeuren en de ene maakt meer schade dan de andere want mensen hebben allemaal verschillende inzichten in het verkeer en de ene rijdt makkelijker dan de andere.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:47

Maartje1990 schreef:
Mijn opa (81) vind ik eigenlijk echt een gevaar op de weg, hij heeft echt heel goed kunnen rijden ... ooit. Maar tegenwoordig :n als ik naast 'm zit knijp ik 'm toch altijd! Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij slingert de hele tijd. En die test, volgens mij moeten ze gewoon om de 5 jaar een nieuw rijbewijs halen?

Maargoed, beginnende rijders (zoals ik zelf) moeten 'de weg' ook nog leren kennen, dan heb ik 't nog maar even over verantwoordelijke beginnende rijders (nogsteeds zoals ik zelf) en niet van die zotten die menen keihard overal te mogen rondcrossen.

ik zit naast een moeders van 54 en knijp m al :+
ze rijd TE voorzichtig, iets waar de meeste oudjes ook last van hebben :=
zij mag zeker op haar 70e geen autorijden meer van mij :+

ik vind dat ze elk jaar een rijtest moeten afnemen bij 70+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:08

Vind het achterlijk dat er pas bij die leeftijd gekeken wordt of je nog mag autorijden. Zouden ze al veel eerder moeten doen. Beginnende bestuurders na 1 jaar al terug laten komen voor een rijtest, dan na 5 jaar, dan om de 10 jaar en dan vanaf 60 weer om de 5 jaar ofzo. En dan rijtest EN theorietest.

Bij alle andere dingen is dat al, ik ben rij-instructrice en ik moet nu ook zoveel keer per 5 jaar theorie en praktijk doen anders wordt mijn lesbevoegdheid niet verlengd. Als je je EHBO diploma haalt moet je ook om de zoveel jaar terugkomen anders is je certificaat niet meer geldig. Vind ik niet meer dan normaal want er veranderd zoveel in het verkeer, het wordt alleen maar drukker en theorie veranderen er ook nog al eens dingen. Tis natuurlijk wel banketstaaf voor de mensen die 7 keer afgereden hebben en met moeite geslaagd zijn en dan weer zullen zakken maar misschien horen mensen gewoon niet in een auto, en zo worden die er uit gefilterd, denk dat het veel veiliger wordt op de weg zo...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:21

moet ik wel zeggen dat ik regematig bijna wordt aangereden op de rotonde door oudjes.
De verkeerssituaties lijken ook steeds complexer te worden, dus sommige volgen het niet meer helemaal.