Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:58

Ik vind dat mensen dat zelf moeten weten, als een meid van 16 valt op ene leraar van 29 en andersom.. waarom zou je er niets mee doen terwijl je wat voor elkaar voelt.
Maar goed er zijn grenzen vind ik wel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:45

Ik vind het not done.

Leeftijdsverschil kan goed gaan, maar niet in combi met leerkracht leerling.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:27

tja, ik had ook een leraar van 22 in 6vwo, en ik was 18... nou is het niet zo dat ik ooit verliefd ben geweest ofzo, maar dat is een leeftijdsverschil wat volgens mij erg vaak voor komt, dus kan me ook goed voorstellen dat het gebeurt. denk wel dat het erg onhandig is...

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:31

boven de 18 vind ik het zoieso een ander verhaal
Tja aan de ene kant zeg ik liefde kan je niet stoppen, maar aan de andere kant die leraar weet dat het verboden is, dus als ie geheime afspraakjes maakt enz vind ik not done.
En je hebt de kans dat ie die leerling voor gaat trekken. ;)
tis een beetje dubbel :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:02

Ik vind het niet kunnen, niet op de middelbare school en ook niet op het HBO/MBO. Er hoort geen diepe persoonlijke relatie tussen een leraar en een leerling te zijn, ongeacht de leeftijd. In een relatie ben je elkaars gelijke, in een klaslokaal is dit niet zo. De docent staat boven de leerling. Leraar/leerling relatie moet professioneel blijven. Wanneer een leerling niet meer op dezelfde school zit of is afgestudeerd is het een ander verhaal.

Bovendien, het feit erbij dat het gewoon strafbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:25

Ik vind dat je als leraar ook wel een zodanig representatieve functie hebt dat het niet kan.

Ik persoonlijk hoef er niet mee geconfronteerd te worden dat een leraar ook op 'zo'n manier' naar z'n leerlingen kijkt. Dat zo'n leraar bepaalde ideeën heeft bij bepaalde leerlingen, kun je niet tegenhouden.
Maar als leraar moet je zo'n beeld wel voor je kunnen houden vind ik en 'objectief' blijven tov die leerling (dus je persoonlijke gevoelens even aan de kant schuiven(net zoals dat je als leraar ook niet iemand ontzettend naar beneden mag halen omdat die een leerling 'gewoon niet mag' )).

Ik had op VO een docent die een relatie had met een leerling, kwam pas naar buiten toen leerling examen had gehaald etc. Die leraar was altijd erg aardig tegen me en dan kan je je af en toe toch niet aan het idee onttrekken dat...... Al is dat verder pure onzin natuurlijk, het hielp me niet echt om me op mijn gemak te voelen + dat die leraar nooit meer door iemand serieus genomen werd.. :') (en je geeft les op een school met leerlingen van 11 t/m ongeveer 18 jaar, dan kan je niet echt verwachten dat iedereen even goed kan relativeren denk ik)

Daarnaast zijn de verhoudingen tussen leerling en docent gewoon zodanig anders als in een relatie, dat het gewoon niet echt een 'gezonde' relatie kan zijn denk ik. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:05

Ik vind dat het ook gewoon niet fair is tegenover de andere leerlingen. Met je partner bespreek je ook wel eens dingen over het werk (ik blaas best wel eens thuis even stoom af over leerlingen of collega's ;) en het lijkt me ook maf dat ik dan nieuwtjes in de privesfeer van collega's niet zou kunnen delen omdat ze voor hem de docent Duits of wiskunde zijn!) en ik kan me best voorstellen dat ik mijn vriend als student gewoon een 1 zou geven want nakijken gaat vrij objectief, maar problemen in klassesfeer enzo zou ik weer heel moeilijk vinden, en het lijkt me ook raar om mijn vriendje 's middags strafwerk te geven wat ie dan 's avonds bij mij op de bank moet zitten schrijven (of zou ie dan ook gelijk niet meer mee doen/mogen doen aan geintjes van de klas ofzo? Dat geeft toch ook een hele scheve situatie?) _O-

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:13

Mijn laatste mentor op mijn vroegere middelbare school is getrouwd en heeft kinderen met iemand die hij ooit heeft lesgegeven. :j Ik kan er niet mee zitten, zolang het allemaal maar netjes gebeurt.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:18

Ja, maar ik neem aan die deze twee pas naderhand een relatie hebben gekregen?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:10

Tellie schreef:
Ik vind het niet kunnen, niet op de middelbare school en ook niet op het HBO/MBO. Er hoort geen diepe persoonlijke relatie tussen een leraar en een leerling te zijn, ongeacht de leeftijd. In een relatie ben je elkaars gelijke, in een klaslokaal is dit niet zo. De docent staat boven de leerling. Leraar/leerling relatie moet professioneel blijven. Wanneer een leerling niet meer op dezelfde school zit of is afgestudeerd is het een ander verhaal.

Dat wilde ik dus ook net zeggen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:21

Hoe denken jullie over een relatie tussen een leerling en een leraar, maar dan geeft de leraar op een totaal andere school les??

Bijvoorbeeld: Leerling doet Havo/VWO en zit in het examenjaar, de leraar geeft les op een andere school en is maar een paar jaar ouder dan de leerling (max 5 jaar). Je zou dan kunnen zeggen dat leraar en leerling op gelijke hoogte staan. Of vinden jullie dit nog steeds niet kunnen?

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:22

Tellie schreef:

Vind ik ook en vind het daarnaast een zeer slecht geschreven column..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:41

Tellie schreef:

En hoe denk jij dan over vriendschappelijke relaties tussen leraar en leerling?
Overigens ben ik niet van mening dat een leraar boven een leerling staat. Waarom zou dit zo zijn? Ik zit op school omdat ik iets wil leren, dat kan ik leren van een leraar, omdat deze veel weet van zijn vakgebied. Geeft dat deze macht over mij, staat hij hierdor boven mij? Uiteraard luister ik naar een leraar, maar dat is vanuit respect en vertrouwen in zijn besluitvaardigheid. Als ik het echter niet eens ben met een leraar zal ik geen 'bevelen' opvolgen, ik ben geen slaaf en zelfs geen ondergeschikte. Ik ben een mens, ik ga vrijwillig naar school (ik ben mij er terdege van bewust dat dit verplicht is ja, maar dat doet niet af aan het feit dat ik er zefl voor kies naar school te gaan, en dit met plezier doe). Ik zie niet in waarom een leraar boven mij zou staan.

Dat iets strafbaar is betekent ook niet dat er geen discussie over kan zijn. In veel landen is het stenigen van overspelige vrouwen normaal, daar is toch ook discussie over? Regels mogen best getest en besproken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:15

ik denk dat je 1 van de weinige jongeren bent die geheel vrijwillig naar school gaat hoor :D De meeste jongeren gaan toch omdat ze leerplicht hebben, en hebben ook wel druk nodig om tot goede prestaties te komen, omdat je als ' tiener' nog niet echt goed in staat bent om de voordelen van een goede opleiding op lange termijn te zien. Daarnaast heeft school ook een opvoedende taak, en wanneer de leerling en de leraar gelijk zouden staan, kan die taak niet echt uitgevoerd worden... Nou wordt dat wel minder natuurlijk, naar mate je ouder wordt. Maar feit is gewoon dat school (de docenten dus..) in staat moet kunnen zijn om maatregelen te treffen als een leerling de fout in gaat, en niet andersom (ja, dat moet ook wel kunnen, maar dat is niet je taak als leerling :') je snapt me denk ik wel..) Daarom kan een leraar denk ik gewoon nooit op gelijke hoogte komen te staan :) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:17

daantje99 schreef:
Hoe denken jullie over een relatie tussen een leerling en een leraar, maar dan geeft de leraar op een totaal andere school les??

Bijvoorbeeld: Leerling doet Havo/VWO en zit in het examenjaar, de leraar geeft les op een andere school en is maar een paar jaar ouder dan de leerling (max 5 jaar). Je zou dan kunnen zeggen dat leraar en leerling op gelijke hoogte staan. Of vinden jullie dit nog steeds niet kunnen?

dat vind ik dan wel weer een hele andere situatie :) ...
Op zo'n moment is er geen sprake van een leerling/leraar-relatie, dus dat zou ook niet van invloed moeten zijn op de relatie tussen 2 personen :Y)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:20

Killyenn schreef:
En hoe denk jij dan over vriendschappelijke relaties tussen leraar en leerling?
Overigens ben ik niet van mening dat een leraar boven een leerling staat. Waarom zou dit zo zijn? Ik zit op school omdat ik iets wil leren, dat kan ik leren van een leraar, omdat deze veel weet van zijn vakgebied. Geeft dat deze macht over mij, staat hij hierdor boven mij? Uiteraard luister ik naar een leraar, maar dat is vanuit respect en vertrouwen in zijn besluitvaardigheid. Als ik het echter niet eens ben met een leraar zal ik geen 'bevelen' opvolgen, ik ben geen slaaf en zelfs geen ondergeschikte. Ik ben een mens, ik ga vrijwillig naar school (ik ben mij er terdege van bewust dat dit verplicht is ja, maar dat doet niet af aan het feit dat ik er zefl voor kies naar school te gaan, en dit met plezier doe). Ik zie niet in waarom een leraar boven mij zou staan.

Dat iets strafbaar is betekent ook niet dat er geen discussie over kan zijn. In veel landen is het stenigen van overspelige vrouwen normaal, daar is toch ook discussie over? Regels mogen best getest en besproken worden.

Ik sta zelf voor de klas (wel in opleiding) en ik zie een gigantische kloof tussen een leraar en een docent. Deze kloof hoeft niet groot te zijn, maar moet er wel zijn. Feitelijk gezien staat de docent inderdaad boven de leerling ja, de leerling moet naar de docent luisteren. De docent natuurlijk ook naar de leerling, maar wel op een andere manier. Het is gewoon een feit dat leraar en leerling niet gelijkwaardig aan elkaar zijn binnen de school. Om deze verstandhouding in mijn ogen correct te houden zou er daarom ook buiten school geen andere relatie tussen leraar en leerling moeten zijn. Juist door die verschillen begint de 'relatie' al krom.
Ik zal bijvoorbeeld ook nooit leerlingen accepteren op mijn hyves en dat soort dingen. Bovendien, er bestaat altijd het gevaar dat wanneer de docent vertrouwelijke dingen aan een leerling verteld dit uiteindelijk de hele school doorgaat.

Het feit dat jij misschien met plezier en braaf op school zit, wil niet zeggen dat alle andere leerlingen dat ook doen. Leerlingen behoren nou eenmaal naar de docent te luisteren. Doen ze dit niet en lopen ze weg staan hier consequenties tegenover. Dat is op iedere school zo.
Als leraar heb je toch een soort van ouderlijke functie namelijk.

En ik heb totaal niet gezegd dat dit niet ter discussie gesteld kan worden. Graag zelfs.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:02

Tellie schreef:
Ik sta zelf voor de klas (wel in opleiding) en ik zie een gigantische kloof tussen een leraar en een docent. Deze kloof hoeft niet groot te zijn, maar moet er wel zijn. Feitelijk gezien staat de docent inderdaad boven de leerling ja, de leerling moet naar de docent luisteren. De docent natuurlijk ook naar de leerling, maar wel op een andere manier. Het is gewoon een feit dat leraar en leerling niet gelijkwaardig aan elkaar zijn binnen de school. Om deze verstandhouding in mijn ogen correct te houden zou er daarom ook buiten school geen andere relatie tussen leraar en leerling moeten zijn. Juist door die verschillen begint de 'relatie' al krom.
Ik zal bijvoorbeeld ook nooit leerlingen accepteren op mijn hyves en dat soort dingen. Bovendien, er bestaat altijd het gevaar dat wanneer de docent vertrouwelijke dingen aan een leerling verteld dit uiteindelijk de hele school doorgaat.

Het feit dat jij misschien met plezier en braaf op school zit, wil niet zeggen dat alle andere leerlingen dat ook doen. Leerlingen behoren nou eenmaal naar de docent te luisteren. Doen ze dit niet en lopen ze weg staan hier consequenties tegenover. Dat is op iedere school zo.
Als leraar heb je toch een soort van ouderlijke functie namelijk.

En ik heb totaal niet gezegd dat dit niet ter discussie gesteld kan worden. Graag zelfs.

Ikzelf zie inderdaad vaak ook een kloof tussen leraar en docent. Maar niet altijd, en ik denk ook dat dit zeker niet nodig is. Ons schoolsysteem is zo gegroeid, dat leerlingen vrijwel automatisch als onwillige pubers worden gezien en docenten als een controlerende en corrigerende macht. Dit is echter niet altijd zo geweest en het is in mijn ogen een typisch voorbeeld van de huidige omgang met jongeren, die in mijn ogen dan ook foutief is. Als een leraar iets zegt wat mij niet aanstaat, dan ben ik meer dan bereid de klas uit te lopen en mijn gelijk te halen bij iemand die op de werkvloer boven de betreffende leraar staat. En dat gelijk heb ik tot nu toe ook altijd gekregen, met behulp van de mogelijkheid mijn eigen mening te kunnen onderbouwen. Ik ben van mening dat een vriendschappelijke relatie buiten school om geen enkel probleem hoeft te zijn, zolang dit geen verstoorde verhouding binnen de klas tot stand brengt. En die mening heb ik ook wat betreft een relatie: echter denk ik dat het moeilijk is dat een relatie geen verkeerde verhouding te creeren binnen de klas. Maar indien dit wel mogelijk is en de leerling in de relatie in staat is een weloverwogen beslissing te nemen, waarom niet?

Ik weet dat er veel leerlingen zijn die inderdaad liever niet op school zitten. Maar misschien neigt mijn filosofie daarin wat naar Sartre: ik ben van mening dat je bijna altijd een eigen keuze hebt, tenzij de consequenties dusdanig groot zijn dat er geen sprake meer is van minstens twee opties.
Ik ben overigens van mening dat een leraar helemaal geen opvoedende rol hoort te hebben, enkel een onderwijzende. Ik vind niet dat een leraar zijn mening mag opdringen aan een klas. Natuurlijk mag een leraar een mening uiten, maar hier mag vanuit de klas dan ook tegenin gegaan worden. Is dit niet het geval, dan is er in mijn ogen sprake van indoctrinatie en dat is gevaarlijk.

Nu wil ik zelf ook graag leraar worden dus vind ik uberhaupt de discussie over de relatie tussen leraar en leerling erg interessant. Zeker omdat ik denk dat er op het punt van ons schoolsysteem nog heel wat te verbeteren valt. Maar misschien dwaal ik met deze posts iets te veel af van het huidige onderwerp, hoewel deze thema's natuurlijk nauw verbonden zijn.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:42

Killyenn schreef:
Ikzelf zie inderdaad vaak ook een kloof tussen leraar en docent. Maar niet altijd, en ik denk ook dat dit zeker niet nodig is. Ons schoolsysteem is zo gegroeid, dat leerlingen vrijwel automatisch als onwillige pubers worden gezien en docenten als een controlerende en corrigerende macht. Dit is echter niet altijd zo geweest en het is in mijn ogen een typisch voorbeeld van de huidige omgang met jongeren, die in mijn ogen dan ook foutief is. Als een leraar iets zegt wat mij niet aanstaat, dan ben ik meer dan bereid de klas uit te lopen en mijn gelijk te halen bij iemand die op de werkvloer boven de betreffende leraar staat. En dat gelijk heb ik tot nu toe ook altijd gekregen, met behulp van de mogelijkheid mijn eigen mening te kunnen onderbouwen. Ik ben van mening dat een vriendschappelijke relatie buiten school om geen enkel probleem hoeft te zijn, zolang dit geen verstoorde verhouding binnen de klas tot stand brengt. En die mening heb ik ook wat betreft een relatie: echter denk ik dat het moeilijk is dat een relatie geen verkeerde verhouding te creeren binnen de klas. Maar indien dit wel mogelijk is en de leerling in de relatie in staat is een weloverwogen beslissing te nemen, waarom niet?

Heb jij een voorbeeld van een opmerking van een docent waardoor jij de klas uit zou lopen? Wat ik heb gezien, is dat opmerkingen van docenten vaak verkeerd worden opgevat. Je kan dan ook na de les je verhaal doen bij de desbetreffende docent, in plaats van naar hogere instanties te gaan. Wie weet is die opmerking wel heel anders bedoeld en verstoor je de les voor niets. Ik weet niet hoe het in jou geval was, maar dit is mijn ervaring met het betreffende onderwerp.
Als ik kijk naar hoe het was toen ik op de middelbare school zat, en nu dan zie ik erg veel verandering in de huidige pubers. Ze hebben een veel grotere mond en zijn veel eerder volwassen. Dat vind ik het gevaarlijke van het huidige schoolsysteem. De leerlingen doen zich ouder voor dan dat ze zijn, terwijl ze qua ontwikkeling echt nog lang niet volwassen zijn.

Ik weet dat er veel leerlingen zijn die inderdaad liever niet op school zitten. Maar misschien neigt mijn filosofie daarin wat naar Sartre: ik ben van mening dat je bijna altijd een eigen keuze hebt, tenzij de consequenties dusdanig groot zijn dat er geen sprake meer is van minstens twee opties.
Ik ben overigens van mening dat een leraar helemaal geen opvoedende rol hoort te hebben, enkel een onderwijzende. Ik vind niet dat een leraar zijn mening mag opdringen aan een klas. Natuurlijk mag een leraar een mening uiten, maar hier mag vanuit de klas dan ook tegenin gegaan worden. Is dit niet het geval, dan is er in mijn ogen sprake van indoctrinatie en dat is gevaarlijk.

Natuurlijk heeft een docent wel een opvoedende macht. Samen met de ouders. Soms pikt een leraar eerder problemen op waarmee een leerling zit dan de ouders zelf. Moeten wij dat dan maar laten liggen en de ouders het zelf laten oplossen. Er wordt niet voor niets pedagogiek gegeven op de hoge school. Wij hebben ook de taak om leerlingen normen en waarden te leren zodat ze het redden wanneer ze van school zijn. Als het puur om informatie overdacht zou gaan in een school, dan zouden de lessen er heel anders uitzien. Niet samenwerken, geen informatieve films meer. Dan wordt het veel meer puur en alleen stampen, pure kennis overdacht.
Ik heb nog nooit een leraar gezien die zijn of haar mening opdringt aan de leerlingen. En ik denk dat het inderdaad juist goed is om discussies over dat soort onderwerpen te houden.

Wat ik er nog wel bij wil vermelden. Het type docent wat je hier omschrijft, herken ik eigenlijk enkel bij de oude garde van de docenten.

Nu wil ik zelf ook graag leraar worden dus vind ik uberhaupt de discussie over de relatie tussen leraar en leerling erg interessant. Zeker omdat ik denk dat er op het punt van ons schoolsysteem nog heel wat te verbeteren valt. Maar misschien dwaal ik met deze posts iets te veel af van het huidige onderwerp, hoewel deze thema's natuurlijk nauw verbonden zijn.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:58

Ik heb hier in Oostenrijk een jongen ontmoet. Heel gezellig enzo.
Is toen ook vanalles gebeurt. De volgende dag sprak ik hem weer, en toen vertelde hij dat hij gymleraar is op een middelbare school.
Ik zit zelf in het examenjaar havo.
Ik schrok er wel even van, maar aan de andere kant vond ik dat het geen kwaad kan.

Hij geeft les op een hele andere school, en daarbij is het qua leeftijd ook niet heel erg storend. 18/23.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:28

Tellie schreef:
Ja, maar ik neem aan die deze twee pas naderhand een relatie hebben gekregen?

Tijdens school zelf al. :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:31

Dan vind ik het echt niet kunnen. :n

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:43

ik ben er meer tegen als voor,lijkt me niet helemaal goed zo een relatie.zowel voor de leerling als leraar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:50

Citaat:
Ikzelf zie inderdaad vaak ook een kloof tussen leraar en docent. Maar niet altijd, en ik denk ook dat dit zeker niet nodig is

Ik denk dat die kloof juist zeker wel nodig is, een gelijkwaardige relatie tussen docent en leerling is gewoon niet mogelijk.
Ten eerste gezien de leeftijd en de plek waar beiden in de maatschappij staan en ten tweede gezien de rol van de docent ten opzichte van een leerling.

Die verhoudingen zullen nooit gelijk zijn.

Ik ben ook docent, onderbouw VMBO, heb een geweldig leuke band met mijn leerlingen, maar die zal nooit gelijkwaardig zijn. Een leerling zal nooit mijn vriend of vriendin kunnen zijn, ik sta erboven.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:55

Ik ken het wel, meisje uit mijn leergang had vroeger een relatie met een docent.
Hij was getrouwd en had kleine kinderen, het feit dat hij getrouwd was en papa vond ik het meest verwerpelijke aan het verhaal.

Tja, ik denk idd dat e.e.a. afhankelijk van de leeftijd, is niet zaligmakend natuurlijk, maar volwassenen die zich een partner nemen van 16-17, dat vind ik niet kunnen als lk. Maar goed, blijft dubbel, allemaal en situatie-afhankelijk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:57

@Goof: bij jou zie ik wel een duidelijke kloof, maar in het volwassenenonderwijs is er ook sprake van leerling-docent en dan hoeft die kloof niet zo duidelijk te zijn. Stel je volgt een bepaalde module aansluitend bij je vakgebied bijvoorbeeld.
Jij kunt je zaakjes dan beter voor elkaar hebben dan je docent, hoor.