Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tellie schreef:Ik vind het niet kunnen, niet op de middelbare school en ook niet op het HBO/MBO. Er hoort geen diepe persoonlijke relatie tussen een leraar en een leerling te zijn, ongeacht de leeftijd. In een relatie ben je elkaars gelijke, in een klaslokaal is dit niet zo. De docent staat boven de leerling. Leraar/leerling relatie moet professioneel blijven. Wanneer een leerling niet meer op dezelfde school zit of is afgestudeerd is het een ander verhaal.
Bovendien, het feit erbij dat het gewoon strafbaar is.
Tellie schreef:Ik vind het niet kunnen, niet op de middelbare school en ook niet op het HBO/MBO. Er hoort geen diepe persoonlijke relatie tussen een leraar en een leerling te zijn, ongeacht de leeftijd. In een relatie ben je elkaars gelijke, in een klaslokaal is dit niet zo. De docent staat boven de leerling. Leraar/leerling relatie moet professioneel blijven. Wanneer een leerling niet meer op dezelfde school zit of is afgestudeerd is het een ander verhaal.
daantje99 schreef:Hoe denken jullie over een relatie tussen een leerling en een leraar, maar dan geeft de leraar op een totaal andere school les??
Bijvoorbeeld: Leerling doet Havo/VWO en zit in het examenjaar, de leraar geeft les op een andere school en is maar een paar jaar ouder dan de leerling (max 5 jaar). Je zou dan kunnen zeggen dat leraar en leerling op gelijke hoogte staan. Of vinden jullie dit nog steeds niet kunnen?
Killyenn schreef:En hoe denk jij dan over vriendschappelijke relaties tussen leraar en leerling?
Overigens ben ik niet van mening dat een leraar boven een leerling staat. Waarom zou dit zo zijn? Ik zit op school omdat ik iets wil leren, dat kan ik leren van een leraar, omdat deze veel weet van zijn vakgebied. Geeft dat deze macht over mij, staat hij hierdor boven mij? Uiteraard luister ik naar een leraar, maar dat is vanuit respect en vertrouwen in zijn besluitvaardigheid. Als ik het echter niet eens ben met een leraar zal ik geen 'bevelen' opvolgen, ik ben geen slaaf en zelfs geen ondergeschikte. Ik ben een mens, ik ga vrijwillig naar school (ik ben mij er terdege van bewust dat dit verplicht is ja, maar dat doet niet af aan het feit dat ik er zefl voor kies naar school te gaan, en dit met plezier doe). Ik zie niet in waarom een leraar boven mij zou staan.
Dat iets strafbaar is betekent ook niet dat er geen discussie over kan zijn. In veel landen is het stenigen van overspelige vrouwen normaal, daar is toch ook discussie over? Regels mogen best getest en besproken worden.
Tellie schreef:Ik sta zelf voor de klas (wel in opleiding) en ik zie een gigantische kloof tussen een leraar en een docent. Deze kloof hoeft niet groot te zijn, maar moet er wel zijn. Feitelijk gezien staat de docent inderdaad boven de leerling ja, de leerling moet naar de docent luisteren. De docent natuurlijk ook naar de leerling, maar wel op een andere manier. Het is gewoon een feit dat leraar en leerling niet gelijkwaardig aan elkaar zijn binnen de school. Om deze verstandhouding in mijn ogen correct te houden zou er daarom ook buiten school geen andere relatie tussen leraar en leerling moeten zijn. Juist door die verschillen begint de 'relatie' al krom.
Ik zal bijvoorbeeld ook nooit leerlingen accepteren op mijn hyves en dat soort dingen. Bovendien, er bestaat altijd het gevaar dat wanneer de docent vertrouwelijke dingen aan een leerling verteld dit uiteindelijk de hele school doorgaat.
Het feit dat jij misschien met plezier en braaf op school zit, wil niet zeggen dat alle andere leerlingen dat ook doen. Leerlingen behoren nou eenmaal naar de docent te luisteren. Doen ze dit niet en lopen ze weg staan hier consequenties tegenover. Dat is op iedere school zo.
Als leraar heb je toch een soort van ouderlijke functie namelijk.
En ik heb totaal niet gezegd dat dit niet ter discussie gesteld kan worden. Graag zelfs.
Killyenn schreef:Ikzelf zie inderdaad vaak ook een kloof tussen leraar en docent. Maar niet altijd, en ik denk ook dat dit zeker niet nodig is. Ons schoolsysteem is zo gegroeid, dat leerlingen vrijwel automatisch als onwillige pubers worden gezien en docenten als een controlerende en corrigerende macht. Dit is echter niet altijd zo geweest en het is in mijn ogen een typisch voorbeeld van de huidige omgang met jongeren, die in mijn ogen dan ook foutief is. Als een leraar iets zegt wat mij niet aanstaat, dan ben ik meer dan bereid de klas uit te lopen en mijn gelijk te halen bij iemand die op de werkvloer boven de betreffende leraar staat. En dat gelijk heb ik tot nu toe ook altijd gekregen, met behulp van de mogelijkheid mijn eigen mening te kunnen onderbouwen. Ik ben van mening dat een vriendschappelijke relatie buiten school om geen enkel probleem hoeft te zijn, zolang dit geen verstoorde verhouding binnen de klas tot stand brengt. En die mening heb ik ook wat betreft een relatie: echter denk ik dat het moeilijk is dat een relatie geen verkeerde verhouding te creeren binnen de klas. Maar indien dit wel mogelijk is en de leerling in de relatie in staat is een weloverwogen beslissing te nemen, waarom niet?
Heb jij een voorbeeld van een opmerking van een docent waardoor jij de klas uit zou lopen? Wat ik heb gezien, is dat opmerkingen van docenten vaak verkeerd worden opgevat. Je kan dan ook na de les je verhaal doen bij de desbetreffende docent, in plaats van naar hogere instanties te gaan. Wie weet is die opmerking wel heel anders bedoeld en verstoor je de les voor niets. Ik weet niet hoe het in jou geval was, maar dit is mijn ervaring met het betreffende onderwerp.
Als ik kijk naar hoe het was toen ik op de middelbare school zat, en nu dan zie ik erg veel verandering in de huidige pubers. Ze hebben een veel grotere mond en zijn veel eerder volwassen. Dat vind ik het gevaarlijke van het huidige schoolsysteem. De leerlingen doen zich ouder voor dan dat ze zijn, terwijl ze qua ontwikkeling echt nog lang niet volwassen zijn.
Ik weet dat er veel leerlingen zijn die inderdaad liever niet op school zitten. Maar misschien neigt mijn filosofie daarin wat naar Sartre: ik ben van mening dat je bijna altijd een eigen keuze hebt, tenzij de consequenties dusdanig groot zijn dat er geen sprake meer is van minstens twee opties.
Ik ben overigens van mening dat een leraar helemaal geen opvoedende rol hoort te hebben, enkel een onderwijzende. Ik vind niet dat een leraar zijn mening mag opdringen aan een klas. Natuurlijk mag een leraar een mening uiten, maar hier mag vanuit de klas dan ook tegenin gegaan worden. Is dit niet het geval, dan is er in mijn ogen sprake van indoctrinatie en dat is gevaarlijk.
Natuurlijk heeft een docent wel een opvoedende macht. Samen met de ouders. Soms pikt een leraar eerder problemen op waarmee een leerling zit dan de ouders zelf. Moeten wij dat dan maar laten liggen en de ouders het zelf laten oplossen. Er wordt niet voor niets pedagogiek gegeven op de hoge school. Wij hebben ook de taak om leerlingen normen en waarden te leren zodat ze het redden wanneer ze van school zijn. Als het puur om informatie overdacht zou gaan in een school, dan zouden de lessen er heel anders uitzien. Niet samenwerken, geen informatieve films meer. Dan wordt het veel meer puur en alleen stampen, pure kennis overdacht.
Ik heb nog nooit een leraar gezien die zijn of haar mening opdringt aan de leerlingen. En ik denk dat het inderdaad juist goed is om discussies over dat soort onderwerpen te houden.
Wat ik er nog wel bij wil vermelden. Het type docent wat je hier omschrijft, herken ik eigenlijk enkel bij de oude garde van de docenten.
Nu wil ik zelf ook graag leraar worden dus vind ik uberhaupt de discussie over de relatie tussen leraar en leerling erg interessant. Zeker omdat ik denk dat er op het punt van ons schoolsysteem nog heel wat te verbeteren valt. Maar misschien dwaal ik met deze posts iets te veel af van het huidige onderwerp, hoewel deze thema's natuurlijk nauw verbonden zijn.
Citaat:Ikzelf zie inderdaad vaak ook een kloof tussen leraar en docent. Maar niet altijd, en ik denk ook dat dit zeker niet nodig is