Thomas de Locomotief " seksistisch"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: Thomas de Locomotief " seksistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:45

ze doen met die onderzoeken echt alsof die tekenfilmfiguren levende mensen zijn.. :roll:

die kinderen snappen dat allemaal toch niet, doe niet zo moeilijk :D :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:48

Buiten het feit dat ik me kapot lach om al dat gezever rondom sommige kinderprogramma's.....

De wereld is seksistisch en het is vooral een mannenwereld, nog steeds, ik kan mijn kind er niet tegen beschermen. En tegen homo's heb ik niets en dat leer ik mijn kind ook. :D

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:01

Ik ga toch met Shadow mee. Iedereen kan roepen dat meisjes en jongens gelijk behandeld worden, maar dat is gewoon niet zo. In topfuncties zitten nog altijd meer mannen, mannen verdienen nog altijd meer dan een vrouw in dezelfde functie. Vrouwen doen nog altijd meer in het huishouden, in de supermarkt zie je nog altijd meer vrouwen dan mannen. En hoe wij zijn als volwassen wordt gevormd in onze kindertijd. En dat is opvoeding, spelen, maar ook tekenfilms.

Een vriendin van mij is echt erg ambiteus en direct, opgevoed door een alleenstaande moeder die fulltime werkte in een hoge functie. De omgeving kijkt echt anders tegen haar aan. Dit soort vrouwen worden vaak gezien door harde vrouwen. Terwijl dit gedrag bij een man gewoon wordt geaccepteerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:11

Shadow0 schreef:
Nou ben ik niet zozeer tegen deze ene serie, maar ik merk wel dat het verschil tussen de sexen groter wordt, dat meisjes zich veel afhankelijker opstellen en dat relaties nogal eens erg ongelijkwaardig zijn... en dat vind ik een hele teleurstellende ontwikkeling. Dus ik hoop wel dat het verandert, en Thomas is een klein deeltje van dat geheel.

Ik denk dat dit eigenlijk juist iets is van alle tijden. ;)
Heb vroeger heel veel gesprekken met o.a. mijn oma gehad (in die tijd waren relaties vooral ongelijkwaardig!) en ik denk dat er hier in het westen toch wel het e.e.a. veranderd is. De vrouwen scoren beter op school, we halen de mannen in. ;)
Wat is in jouw ogen een ongelijkwaardige relatie? Dat de man fulltime werkt en de vrouw voornamelijk thuis bij de kinderen is? En wat als je daar nou zelf heel bewust voor kiest, ondanks je goede opleiding of vele werkervaring? Geemancipeerd zijn heeft te maken met eigen keuzes kunnen maken, vind ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:02

Dat ben ik helemaal met je eens, Twiggy!

Edit: ik moet ook zeggen dat ik dat van die ongelijkwaardige relaties helemaal niet zo zie. Wat ik om me heen zie, zijn meer echtparen/stellen die samen er gewoon voor gaan zitten: zo liggen de kaarten, hoe gaan we het doen. Voor de een betekent dat dat ze allebei fulltime blijven werken als er kinderen komen, voor de ander dat de vrouw stopt en de man fulltime blijft werken, bij weer een ander andersom. Sommigen kiezen ervoor om allebei parttime te gaan werken.
En dan worden ook de taken thuis naar rato verdeeld. Mijn hubbie doet misschien niet zoveel als ik in huis, maar hij doet wel bijna altijd de kinderen in de douche en naar bed, hij zorgt voor al die technische klusjes die ik zowel inhoudelijk als fysiek niet aankan, hij boent altijd het bad uit (want daar werkt mijn lijf echt niet aan mee). Om maar wat te noemen.

Bij de stellen die ik ken gaat dat dus allemaal in goed overleg en in een poging om alles zo harmonieus mogelijk te laten verlopen. En dat terwijl ik toch veel 'zwaar' christelijke vrienden en familie heb :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:50

Blue_Eyes, zo zie ik het dus ook en ik ben verre van christelijk en zit ook niet in dat kringetje. De meeste vrouwen werken parttime om me heen, sommigen bewust (tijdelijk) niet. Ben je dan ongelijkwaardig aan je partner die misschien wel fulltime werkt? Wat een onzin...... Dus we moeten maar beiden fulltime gaan werken? Nou, nee hoor, ik ben heel tevreden met mijn keuze om het zo te doen for the time being.... :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:01

Ik neem aan dat een kind niet eens doorheeft dat dat zo is?
Ik keek vroeger altijd thomas voor het slapen gaan, ik heb hier nooit iets van meegekregen hoor. Ik vond het een heel leuk programma! :) Als mensen zich hier nou druk om kunnen maken.. Ik ben er heus niet 'vrouw onvriendelijker' van geworden ofzo hoor.
Maar ik denk dat er op deze manier aan elk kinder programma wel wat mis is ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:06

Ach, zo kun je op elke slak inderdaad wel zout leggen. ;)
Overigens kijkt mijn kind eigenlijk nooit naar die zender die het uitzendt. Die kijkt voornamelijk naar Z@ppelin enzo. Vinden wij veel leukere programma's hebben...... :D
En oh ja, ook daar kun je vast wel een hoop vinden. :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:24

Maar het gaat ook niet alleen om specifiek dit programma. Maar meer in het algemeen wat voor invloed televisie op kinderen en beeldvorming heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:42

En toch geloof ik dat dat wel meevalt. Neem nou bijvoorbeeld Alfred Jodokus Kwak, erger kán haast niet. Toch heb ik daar als kind niks van meegekregen, ik vond het gewoon leuk.
Nu ik dat later terugkeek, denk ik pas: "oh, wat erg is dit programma eigenlijk". Maar als kind snap je dat echt niet hoor...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:23

Je moet je kind ook niet continue voor de tv zetten. ;)
Helaas doen te veel ouders dat nog steeds, want lekker makkelijk...... Of de kinderen kunnen zichzelf niet meer vermaken. Ik zie dat zoveel om me heen.

En verder is het handig om je kind te leren dat tv, tv is. Niet altijd de realiteit dus. Het echte leven zit heel anders in elkaar.
Verder denk ik dat je met een juiste balans tv kijken echt niet zo beschadigd wordt, dat je zo gaat denken/leven. Nee, als dat al gebeurd, dan is duidelijk de balans zoek geweest. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de computer(spelletjes).

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:05

beetje overdreven, ik vondt het vroeger echt heel leuk :)
en denk je nou echt dat een kind dat doorheeft! :+ ( ik niet in iedergeval!! )