Gratis spullen van de sociale dienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:28

KiWiKo schreef:
dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

Dat heet 'armoedeval' google er maar eens op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:35

_rosita_ schreef:
KiWiKo schreef:
dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

Jup!
Dat klopt helemaal!
Zit jij door keihard werken net een paar euro boven de grens heb je pech. Blijf je lekker met een uitkering lopen, heb je daar geen last van!
Eerlijk is anders imo...

En tv geen luxe?
Komop!

of als je op bijstand niveau inkomen zit en een eigenhuis hebt uit de tijd ervoor

je kan echter niet verhuizen naar een huurwoning want je hebt eigen huis
verkoop je je eigenhuis sta je op straat , kom je op de wachtlijst
trek je tijdelijk bij kennissen/vrienden in heb je weer geen urgentie want dan heb je dak boven je hoofd
laat je je daar niet inschrijven heb je geen dak , geen inkomen mocht het een uitkering betreffen en dus weer geen recht op huurwoning

heb je eigen bedrijfje en huur je ivm woning nood ergens zwart
en je dreigt faiet te gaan , stopt de zaak , zorgt dat iedereen 2 maand speling heeft en ga je werk zoeken ww aanvragen etc , heb je geen recht op want je hebt geen officieel dak boven je hoofd
en die krijg je niet omdat je geen inkomen krijgt

dus als je OOIT in de pinairie raakt
je prive faiet laten verklaren ..
en uiteraard NOOIT een huis kopen want stel dat er in de toekomst ooit iets gebeurt ..
dan heb je 99% van je rechten verspilt

ben zelf ooit zonder dak geraakt en daardoor ook inkomen kwijt
(zat door operatie tijdelijk in de zw en in die tijd werkte ik nog voor uzb dus ook tijdelijk werk kwijt)
kreeg ik keihard te horen
"jammer dat je niet zwart bent en 9 mnd zwanger ofzo
staat daar al 3 jr een compleet gemeubileerde woning leeg ..

dan vraag je je toch af :o

wat wij gemerkt hebben (door daadwerkelijk de financieen naast elkaar te leggen)
dat de gemiddelde slimme babbalaar met uitkering er financieel heel wat beter aan toe is
dan iemand die de eindjes aan elkaar knoopt met een minimum loon + eigenhuisje ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:43

nickyu schreef:
wat wij gemerkt hebben (door daadwerkelijk de financieen naast elkaar te leggen)
dat de gemiddelde slimme babbalaar met uitkering er financieel heel wat beter aan toe is
dan iemand die de eindjes aan elkaar knoopt met een minimum loon + eigenhuisje ..

Dus mensen met een uitkering (waar dit topic al helemaal niet over gaat trouwens) zijn gemiddeld slimme babbelaars :?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:47

Ik kende ook iemand met een uitkering, die wou niet werken. Zijn zoon wou een opleiding tot steward volgen en al zijn schoolspullen en schoolgeld is betaald omdat zijn vader niet werkt. Ik zou ook nog wel een opleiding willen doen maar dan moet ik er zelf hard voor werken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:57

Er worden hier overigens vreemde aannames gemaakt: het lijkt of men ervan uitgaat dat een uitkering overeenkomt met het minimum loon, en zodra je minimumloon hebt kom je nergens meer voor in aanmerking.
Beide aannames zijn niet correct. Een bijstandsuitkering is 70% van het minimumloon. Dus als jij met moeite het minimumloon verdient, heb je nog altijd 30% meer dan met een uitkering.
Daarnaast is een voorwaarde om voor heel veel financiele potjes in aanmerking te komen, dat je inkomen niet hoger is dan 120% van het minimum loon. Verdien je dus het minimumloon, kom je voor heel veel potjes gewoon in aanmerking, en heb je uiteindelijk dus toch echt meer dan als je een bijstandsuitkering hebt.

De overgang van 100% minimumloon of 120% kan inderdaad een hele gemene zijn, omdat je dan inderdaad vaak niet meer voor dingen in aanmerking komt. Dus ondanks dat je dan meer gaat verdienen, hou je aan het eind van de maand hetzelfde bedrag over omdat je andere dingen niet meer vergoed krijgt. Dat is natuurlijk flauw, maar ergens moet een grens getrokken worden. En in dit geval heb je het nog altijd aanzienelijk beter dan met een uitkering....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:57

moonsparkle schreef:
Ik kende ook iemand met een uitkering, die wou niet werken. Zijn zoon wou een opleiding tot steward volgen en al zijn schoolspullen en schoolgeld is betaald omdat zijn vader niet werkt. Ik zou ook nog wel een opleiding willen doen maar dan moet ik er zelf hard voor werken.

Dus je vindt dat de zoon gestraft moet worden omdat zijn vader niet wil werken, trouwens hoe weet je dat hij daar een groot deel niet van terug hoeft te betalen???
Deze reacties druipen nogal van afgunst.

gaapje

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:01

mijn moeder is alleen en leeft van AOW, ze heeft laatst een wasmachine gehad van de cociale dienst.

en je krijg het niet zomaar hoor , gaat heel wat aan vooraf .

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:03

bij mijn schoonmoeder ging het vrij makkelijk hoor met haar wasmachine..

Al vind ik het niet kloppen wat zij doet maar dat terzijde.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:04

Je kunt inderdaad met een minimum inkomen inrichtingskosten vergoed krijgen van de sociale dienst. Zo zijn er wel meer regelingen waar minima recht op hebben.

http://www.rechtopminimavoorzieningen.nl

En dat krijg je heus niet zomaar.

Wees blij dat we in een verzorgingsstaat wonen zou ik zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:11

mits je geen eigen huis hebt ..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:12

Dat is ook niet waar. Er zijn vergoedingen en regelingen waar je gewoon recht op hebt ook als je een eigen huis hebt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:16

.. jaaaaren terug al weer
eigen huisje man ineens zonder inkomen
lang verhaal ga ik nu niet overuitweiden maar viel tussen wal en schip..

mijn inkomen 650 euro
daar mochten we het voor doen ..
hadden volgens de sociale dienst hier NERGENS recht op

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:19

Ik kan het met heel veel mensen eens zijn maar bekijk eht ook eens van hun kant. Wij hebben bij ons in de straat een aantal doorstroomwoningen. Besef dan wel dat vaak die mensen uit een land komen waar ze alles hadden. Maar alles achter moesten laten om te vluchten voor hun leven. Naast ons woont een mevr uit Somalie. Die is gevlucht uit haar huis. Man werd dus voor haar ogen doodgemarteld en de baby werd tegen een muur doodgeslagen waarom omdat het een meisje was en die hadden later geen nut. De vrouw is gevlucht en hier in Nederland aangekomen., Heeft daarna diverse jaren in een kamp gezeten en is daar ook bevallen. Denk je nou echt dat het die mensen wat uitmaakt of ze nieuw of tweedehands krijgen. Ze willen alleen maar rust en van de angst af. Ze slaapt in de nacht met haar lcihten aan zo bang is ze nu nog na 6 jaar.
Tuurlijk klopt het niet dat bijstandsmensen heel vaak geen wasmachine etc hebben ,maar volgens mij kunnen ze daar ook een speciale bijdrage voor krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:20

Dat kan kloppen. Er zijn wel allemaal regels waar je aan moet voldoen. Bepaalde tijd op een minimum zitten bijvoorbeeld. Je ziet dus dat veel mensen met een inkomensterugval het eerste jaar nog nergens recht op hebben. Pas als je enige tijd op een echt minimum zit krijg je recht op vergoedingen.

Zirano, mensen in de bijstand hebben vaak wel een wasmachine, daar zijn juist allemaal regelingen voor.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:33

Ik heb dit jaar ook een nieuwe wasmachine aangeschaft, op kosten van de sociale dienst. Er waren meerdere voorwaarden: Zo moest ik minimaal 3 jaar op minimumloon of minder zitten, mijn oude wasmachine moest kapot zijn, ik mocht geen spaargeld hebben, en er zat een maximum aan vast. Nu ik er 1 heb, moet ik er minstens 7 jaar mee doen voor ik weer een aanvraag voor een wasmachine in kan dienen.

Sparen van een bijstandsuitkering is nauwelijks te doen, sparen voor zulke grote uitgaven al helemaal niet. Vandaar dit soort regelingen.

Een eigen huis word als bezit beschouwd, wat logisch is, want het is ook bezit en het kan je waardevermeerdering opleveren. Als jij in de bijstand wil, dwingt de sociale dienst je inderdaad je eigen huis te verkopen. Maar dat is net als dat je, als je in de bijstand zit, slechts spaargeld en waardetegoeden (zoals auto, motor, boot, huis etc) tot max 5000 euro mag hebben. Zit je hierboven, dan verkoop je er maar wat van en kan je weer een tijdje in je eigen levensonderhoud voorzien.
De bijstand is nou eenmaal een laatste vangnet, om dat te krijgen moet je heel weinig bezitten.

Overigens zijn er nog wel dingen waar je recht op hebt, maar een bijstandsuitkering valt daar inderdaad niet onder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:13

diegene die kan sparen van een bijstandsuitkering die mag mijn financien op de zaak komen doen :) dan heb je pas echt gruwelijk financieel inzicht :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:15

Ik spaar wel, maar daar moet je je niet te veel bij voorstellen :+ Dus je boekhouding wil ik liever niet komen doen :o
Maar elke maand komt er een klein bedragje bij, alleen zo jammer dat als er dan eens iets stuk is of ik moet nieuwe schoenen of winterjas hebben, dat het dan ook ineens weer weg is :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:20

Kan best hoor, mij lukt het met pony erbij. (zit er wel kort in trouwens, meeste grote uitgaves moeten nog komen) En nee dat financieële inzicht valt mee, heb gewoon geen heel dure uitgaves, leef simpel en kan goedkoop en gezond koken.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:24

Een vriendin van mij is gaan samen wonen en haar oude huurhuis ging naar een asielzoeker die 7000.00 kreeg om het huis in te richten :=
Vind dat behoorlijk wat geld...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:26

hoe kan je in hemelsnaam een ponie onderhouden en in eigen levens onderhoud voorzien van slechts een bijstandsuitkering........

je huur, gwl ?????? als je het wil vertellen ben ik echt ernstig nieuwsgierig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:13

KiWiKo schreef:
hoe kan je in hemelsnaam een ponie onderhouden en in eigen levens onderhoud voorzien van slechts een bijstandsuitkering........

Zit er nog niet zo lang in en dat scheelt ook, maar "binnen mijn stand leven" om het zo maar te zeggen zat er al in. Ben na ongeluk op smerige manier ontslagen, door ziek geen recht op WW, door ontslag geen recht ZW via UWV. Heb eerst 1 jaar op vermogen moeten interen voordat ik voor bijstand in aanmerking kwam.
Verder is pony redelijk gezond, is de stalling hier een stukje betaalbaarder dan in de randstad en zie ik de DA 1x per jaar voor vaccinatie (vorig jaar naartoe gelopen, en dus alleen spuit hoeven betalen. Dit jaar mee met veulen stalhouder en alleen spuit hoeven betalen) Voetjes doe ik zelf, zal wel moeten als pony bij de smid bijna gaat zitten ipv achterbenen geven.

Verder is in huis bijna alles spaarlamp of led, radiatorfolie achter de verwarming en de elektrische apparaten energieklasse A. Droger en afwasmachine heb ik niet. Haal ik voorraad van wat ik gebruik bij acties en partijhandel en maak ik goed gebruik van mijn vriezer om mijn eigen snelklaar maaltijden te maken (scheelt ook afwas). Is wel makkelijk als je alleen bent, niemand die klaagt over het eten.

Enige waar ik eigenlijk pissig van wordt is de rechtsongelijkheid mbt regels bijstand en regels kwijtschelding gemeentebelastingen. Ik zit boven het toegestane vermogen en mag dus bijna 50 euro per maand extra aftikken, terwijl iemand met ook bijstand en geen financieël inzicht wel kwijtschelding krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:15

Quarterh0rse schreef:
Een vriendin van mij is gaan samen wonen en haar oude huurhuis ging naar een asielzoeker die 7000.00 kreeg om het huis in te richten :=

Lijkt me een broodje aap verhaal, heb je de storting gezien???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:18

tamary schreef:
KiWiKo schreef:

Zit er nog niet zo lang in en dat scheelt ook, maar "binnen mijn stand leven" om het zo maar te zeggen zat er al in. Ben na ongeluk op smerige manier ontslagen, door ziek geen recht op WW, door ontslag geen recht ZW via UWV. Heb eerst 1 jaar op vermogen moeten interen voordat ik voor bijstand in aanmerking kwam.
Verder is pony redelijk gezond, is de stalling hier een stukje betaalbaarder dan in de randstad en zie ik de DA 1x per jaar voor vaccinatie (vorig jaar naartoe gelopen, en dus alleen spuit hoeven betalen. Dit jaar mee met veulen stalhouder en alleen spuit hoeven betalen) Voetjes doe ik zelf, zal wel moeten als pony bij de smid bijna gaat zitten ipv achterbenen geven.

Verder is in huis bijna alles spaarlamp of led, radiatorfolie achter de verwarming en de elektrische apparaten energieklasse A. Droger en afwasmachine heb ik niet. Haal ik voorraad van wat ik gebruik bij acties en partijhandel en maak ik goed gebruik van mijn vriezer om mijn eigen snelklaar maaltijden te maken (scheelt ook afwas). Is wel makkelijk als je alleen bent, niemand die klaagt over het eten.

Enige waar ik eigenlijk pissig van wordt is de rechtsongelijkheid mbt regels bijstand en regels kwijtschelding gemeentebelastingen. Ik zit boven het toegestane vermogen en mag dus bijna 50 euro per maand extra aftikken, terwijl iemand met ook bijstand en geen financieël inzicht wel kwijtschelding krijgt.

ik moet zeggen......... RESPECT!!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:22

het verschilt erg per gemeente, maar inderdaad zijn er regelingen om inbopedel te verkrijgen. Zo krijg je als je in de bijstand zit ook een nieuwe wasmachine als die stuk is en tv ook etc...of die zo worden toegewezen of dat je een budget krijgt is erg afhankelijk van de gemeente...er zijn heel veel regelingen die helpen als je echt helemaal aan de grond zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:26

Quarterh0rse schreef:

Groot deel van het geld dat ontvangen wordt is op basis van een lening. Mocht dit nou niet afbetaald kunnen worden om geldige redenen kan dit kwijt gescholden worden. Vind het nogal een snelle conclusie als je denkt dat iemand zomaar geld ontvangt.