Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:46

Ik ben sowieso tegen het ruimen.
Vind het al erg als ze de besmette dieren afmaken.
Maar ook nog alle gezonde drachtige geiten?
Achterlijk.

Naar mijn mening is dat vergelijkbaar dat als er in een stad 20 mensen de mexicaanse griep hebben, meteen maar alle mensen in die stad + de omliggende dorpen worden vermoord...

Dan kan je zeggen, dat is anders, dat zijn mensen!
Maar ik zie het verschil niet. Geiten hebben net zo goed een leven... Dus waarom die wel afslachten?

Ik denk daar heel simpel over, dat weet ik...
Maar de mexicaanse griep maakt net zoveel 'slachtoffers' als de Q-koorts, en omdat de Q-koorts door dieren verspreid kan worden, is het heel simpel op te lossen door maar meteen alle dieren af te maken...

Er is volgens mij nog nooit een mens (zeker in NL) vermoord omdat deze een besmettelijke dodelijke ziekte heeft...
Als dat zou gebeuren, dan breekt de hel los...

Waarom het dan wel bij dieren goedkeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:52

Moon schreef:
Overdreven, net als de mexicaanse griep.

Het banketstaaf verschil tussen de MG en de QK is alleen: De QK word verhaald op de boeren. Die zijn alweer de dupe...

Denk er precies zo over...Mooie publiciteitstunt om de ziektenkosten verzekering nog meer op e schroeven want jajaja....Toen de Mexicaanse griep nog in de startblokken stond wisten ze al dat de premies fix omhoog zouden gaan in het nieuwe jaar. }:0

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:35

Chiqa schreef:
Moon schreef:
Overdreven, net als de mexicaanse griep.

Het banketstaaf verschil tussen de MG en de QK is alleen: De QK word verhaald op de boeren. Die zijn alweer de dupe...

Denk er precies zo over...Mooie publiciteitstunt om de ziektenkosten verzekering nog meer op e schroeven want jajaja....Toen de Mexicaanse griep nog in de startblokken stond wisten ze al dat de premies fix omhoog zouden gaan in het nieuwe jaar. }:0

dan hoop ik dat jij binnekort de q-koorts krijgt. dan piep je wel anders..
alsof wij hier lopen te faken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:41

Jolandaa_ schreef:
dan hoop ik dat jij binnekort de q-koorts krijgt. dan piep je wel anders..
alsof wij hier lopen te faken.

Zo dus je gaat persoonlijk worden? Is dat nodig?

Omdat er hier twee mensen zijn met Q koorts moeten we meteen in de stres schieten?
Sorrie hoor maar hoor je het nu zelf?
Zal allemaal wel overwaaien }:0

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:47

Ik heb het al sinds december, dus nee dat waait niet over. ik woon in brabant en er zijn veel zieken hiero.

Je hoeft niet in de stress te schieten, maar een beetje serieus over het onderwerp praten is wel gewenst.

het is een serieus probleem, waar al veel eerder aandacht aan gebracht had moeten worden. helaas is dit allemaal in een doofpot gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:57

Ach MG is ook een serieus probleem, massahysterie. Heb nu al diverse malen met MG patienten te maken gehad, in een ruimte gezeten, niemand ziek geworden.
Als je de berichten zo heb mogen volgen was het een verschrikkelijk besmettelijke ziekte, massa inentingen, zoveel doden....Sorrie maar ik wordt er niet warm of koud meer van....Allemaal opgepompt gedoe, niets spannenders dat een gewone griep.

WBt de Q koorts, ik zit door het hele land en ken echt NIEMAND :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:05

Dat jij niemand met Q-koorts kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat. Ik kan niet begrijpen dat je zo makkelijk oordeelt over een ziekte die chronisch is en waar mensen wel even langer last van hebben dan van Mexicaanse griep.

Er zijn een aantal mensen voor wie de Mexicaanse griep dodelijk was, maar het merendeel is een paar dagen goed ziek en knapt dan weer op.

Mensen met Q-koorts hebben lange tijd en misschien wel jaren last van allerlei nare verschijnselen. Als echtgenote van een man en moeder van een dochter met chronische pijnziekten (nee, geen Q koorts) durf ik te zeggen dat je niet waar je over praat.

En nee, ik ben niet voor het ruimen van gezonde dieren, maar ik vind het vreselijk dat er niet eerder geënt is.

Ik vind de vergelijking tussen Q-koorts en Mexicaanse griep niet opgaan als je praat over ruimen. Mensen 'ruim' je niet, dieren liever ook niet, maar als ze direct gevaar opleveren voor de volksgezondheid gelden er andere normen dan bij mensen.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 11-12-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:06

Ik ken ook verschillende mensen met Q-koorts en die mensen kunnen geen normaal leven meer lijden. Het is geen griepje wat wel weer overwaait. Vind dat er erg respectloos door sommige mensen gereageerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:12

MoniqueT schreef:
Dat jij niemand met Q-koorts kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat. Ik kan niet begrijpen dat je zo makkelijk oordeelt over een ziekte die chronisch is en waar mensen wel even langer last van hebben dan van Mexicaanse griep.

Waar beweer ik dat het niet zou bestaan zou je dat even willen quoten?
IK vind het alleen klinken als een van de vele hypes, waar ik ech tniet meer warm of koud van wordt.
Ziektes en aandoeningen heb je altijd wel, dan weer blauwtong, gekkenkoeienziekte, ach elke keer weer groot nieuws, en mss hét gesprek van sommige huisvrouwtjes die bijelkaar op de thee zitten.
Ik ben ook ooit wel eens 'bang' geweest of mss wel onder de indruk als ik weer eens zag dat er dieren werden geruimt....Maar ben hier inmiddels aardig imuun voor geworden.

Sorrie ik kan mij dr niet druk om maken, lees twee gevalletjes hier in dit topic, dat op 125.000 leden van bokt? Nog maar niet te spreken over heel de Nederlandse bevolking.

Sorrie maar daar kan ik mij echt niet druk om lopen maken....Vervelend voor de mensen die het hebben hoor, maar zo is het met elke aandoening wil nog niet zeggen dat de hele wereld dan in de stres moet schieten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 00:03

Ik ben geitenhouder met een publiekfunctie. Ik beheer een kinderboerderij. Ik heb 41 geiten en 14 schapen.

Wat jullie horen en zien is heel wat anders dan wat ik (en mijn collega's) te horen krijgen.
- 2 jaar geleden werden we al gewaarschuwd. Toen wilde we er wat mee, in het voorjaar is daar nogmaals om gevraagd. Er was geen enting. Toen was er wel een enting, maar alleen voor besmette gebieden. Toen werd er meer besteld. Dat was weer te weinig. Toen werd het verplicht per 1 november. Toen toch maar weer niet, er was niet genoeg entstof, en drachtige dieren mocht je niet enten (september, oktober, november, december, januari zijn dekmaanden). Toen mochten drachtige dieren toch wel geënt, maar was er geen entstof. Nu mogen drachtige dieren alleen op eigen risico geënt, maar is er maar is er nog steeds niet voldoende entstof om alles te enten. Wel komen er steeds meer mogelijkheden.

De bacterie die q veroorzaakt kan jaren en jaren overleven. Het kan ook nog eens 50 tot 60 km afleggen in de wind. Er zijn mensen ziek overal in nederland. http://www.levendehave.nl/files/kaart%2 ... 202009.pdf

Wegkrijgen doe je het niet meer. Je kunt nu in wanhoop gaan proberen dit te doen. Maar het lukt niet.
Wanneer we nu gaan inenten zonder te testen kunnen we straks niet meer bepalen welke dieren er ziek zijn. Dus moeten we of de levensduur van al die geiten uitzieken of alle ingeënte dieren die niet getest zijn ook ruimen.

Maar dan nog. Het zit in het milieu, het zit al in andere dieren, die worden er niet ziek van, maar zullen het waarschijnlijk wel terug kunnen geven. Die bacterie blijft nog wel een tijd opduiken, zonder dat er ook maar 1 geit in de buurt hoeft te zijn die ziek is. Dat zie je nu al een beetje op de kaart.
Paniekvoetbal is niet de manier om te zorgen dat mensen en dieren hier allemaal goed uitkomen.

Jolandaa... Als 1 dier zeker de veroorzaker is dan wel. Maar bij misschien niet. Zo simpel is het. Misschien is niet goed genoeg, en we hebben het jaren gehad over misschien. Veel boeren en geiten/schapenhouders zijn om te beginnen nooit correct op de hoogte gesteld. Dan loop je achter de feiten aan. Voor misschien slacht geen melkhouder zijn beesten.
Er zijn 100den reden waarom een dier verwerpt, van verkeerd voeren tot aan gewoon domme peg. Dan denk je niet meteen aan een bacterie. En als je dan eenmaal denkt aan een ziekte dan neig je eerst naar brucella en dan pas misschien naar coxiella. Daar gaat tijd overheen, en dan kan het al makkelijk te laat zijn.

Vergeet ook niet dat wij het eerste land zijn met zo'n groot probleem. Waarom wij dat hebben en andere landen niet, dat is een raadsel. Maar als je niet weet dat het zo erg extreem kan uitpakken mik je ook niet op zulke maatregelen. Nu is het helaas te laat. We moeten nu kijken hoe we in de toekomst wat kunnen gaan doen. En dit is zeker niet de oplossing.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:33

achter ons huis, zo'n 500 meter verder staat ook een geitenstal waar het 'heerst', het precieze weten we er niet van omdat we gewoon weg niet ingelicht worden, dat vind ik wel een slechte zaak dat de buurt bewoners van niks weten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:56

Bedankt Veulen84, voor de uitleg!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:48

hmm, ik had inderdaad niet zo fel mogen reageren. het spijt me daarvoor ( voor mij een bijwerking geworden, maar dat is nog geen reden)

Ik heb het liefst dat de (hoe zielig het ook klinkt) dragende geiten mét Q-koorts worden afgemaakt. Onschuldige dieren laten leven. maar mocht het uiteindelijk niet geholpen hebben, dan alles opruimen. maarja.. hoe pak je dat dan aan?

Wij thuis hebben 4 geiten, mocht die Q-koorts hebben, dan had ik persoonlijk de beesten afgemaakt. of het nou gedekt was of niet, of het nu mijn inkomstenbron was of niet. ik ben verantwoordelijk voor onze geiten. maar er is niemand verantwoordelijk voor die bacterie..

Ik ben hééél erg gelukkig als er een anti medicijn werd uitgevonden voor tegen de Q-koorts. dan had ik gewoon mijn leven kunnen lijden en me niet hoeven aan te passen aan m'n 'ziekte'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:00

Jolandaa, fijn dat je dr even op terugkomt, gezien de reacties na mij (Die nogal minimaal zijn) denk ik gewoon dat het niet zo speelt we worden immers al maanden overspoeld met de MG berichten....
Ben ook bang geweest hoor toen ik in een ruimte met een patient had gezeten!!
Toen ik niet ziek werd, en anderen ook niet....is het bij mij gaan waaien....het kwam steeds verder van mijn bed te staan.

Vrijdag hoorde ik het voor het eerst op de radio, de Q koorts...de dieren die geruimd zouden worden, en mijn eerste gedachte was...Wat nu weer ;(
Mijn collega's reageerde net zo, ik heb boeren in de familie zitten die verschrikkelijk last hebben gehad van de ruimingen, dus mn ogen kon ik dr niet voor sluiten.

Jolandaa_ schreef:
Wij thuis hebben 4 geiten, mocht die Q-koorts hebben, dan had ik persoonlijk de beesten afgemaakt. of het nou gedekt was of niet, of het nu mijn inkomstenbron was of niet. ik ben verantwoordelijk voor onze geiten. maar er is niemand verantwoordelijk voor die bacterie..

Ik hoop gewoon dat de regering weet wat ze doen, en er dus niet onnodig geslacht gaat worden.
Wist trouwens niet dat er nog geen vaccin voor was, hoe heb jij het gekregen als ik vragen mag?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:10

Ik heb het waarschijnlijk opgelopen bij mijn stage (het land achter deze plek is van een geitenboer) die daar z'n mest reed (bevonden van Q-koorts).
maar ook fietste ik als ik klaar was met stage langs een geiten bedrijf. (waar ook Q-koorst heerst)

ik heb me pas in mei laten testen. waarom? geen idee. ik was nog steeds verkouden. maar ik weet zeker dat ik het in december heb opgelopen. Januarie was ik al flink ziek.

Het kan overal zijn geweest. als ik een beest zie zit ik er het liefst er tussen. het is zo verdomd vervelend dat je eigenlijk niet met een wijzende vinger kan wijzen. en dat is het oneerlijke.

De boeren zijn inderdaad nu de dupe, maar wij ook. en de geiten al helemaal. Ik weet het nu ook allemaal niet meer..

maar ik word er helaas niet beter van..

De regering had gewoon eerder moeten in grijpen.
Mochten de geiten geruimd worden, dan graag het kabinet erbij.

Danzij de uitzending van ZEMBLA is alles gaan lopen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:13

Jolandaa_ schreef:
Het kan overal zijn geweest. als ik een beest zie zit ik er het liefst er tussen. het is zo verdomd vervelend dat je eigenlijk niet met een wijzende vinger kan wijzen. en dat is het oneerlijke.

Volgens mij zit er behoorlijk veel woede in jou?
Wat maakt het uit wie je zou kunnen "aanwijzen"?
Ik heb ME, dus behoorlijk thuis in de vermoeidheidsklachten (o.a)
Misschien dat je naar een psycholoog kan, want ook in je eerdere berichten geef je aan een kort lontje te hebben...ja komt ook door de vermoeidheid, maar PAS OP voor een depressie. Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die dat kan krijgen door deze klachten.

Zoals ik het heb begrepen van Veulen84 die er imo wel aardig van op de hoogte is, is ruimen helemaal geen oplossing. wsl wel de besmette dieren - deze hebben ook klachten, dus dan is dat imo ook weer "minder" erg.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:35

Wij hebben ook een geitenbedrijf, wij zijn gelukkig negatief getest op de melkmonsters. Mijn oom zn bedrijf daarentegen is wel positief getest. Daar worden nu verdere onderzoeken gedaan. Hier gelukkig nog geen zieke mensen tegengekomen, maar de spanning zit er wel goed in! (voor de beeldvorming, wij zitten bovenin friesland) Een fokbeperking (las ik hierboven ergens) is geen optie voor een geitenfokker, want geen lammeren betekend ook geen melk. (je kunt een jaar doormelken, maar dan houdt t ook wel op) Mijn mening is dat de Q-koorts erg onderschat word, en de Mexicaanse griep overschat. Er had allang veel meer actie ondernomen moeten worden voor meer entstof!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:44

maessie schreef:
Mijn mening is dat de Q-koorts erg onderschat word, en de Mexicaanse griep overschat. Er had allang veel meer actie ondernomen moeten worden voor meer entstof!

Mee eens! dood gaan aan een ziekte is voor de media vaak "goed nieuws" , terwijl ziek worden en daardoor niet meer kunnen funcioneren (dus ook werken) blijkbaar niet spannend genoeg is om het nieuws te halen.
Echter is het imo niet de bedoeling om met "ruimen" een vals gevoel van veiligheid te brengen. Onder het "nom van" : "We hebben er alles aan gedaan"

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:02

Ik vind het raar dat er nu pas over ruimen gesproken wordt.
Q koorts is al enige tijd bekend in Nederland.
Na de blauwtong info, lag er Q koorts info bij de DA op de balie.
Men weet al langer dat Q koorts fataal voor mensen kan zijn, los van het feit dat het veel en ernstige chronische klachten kan veroorzaken bij mensen.
Een ander probleem van de Q koorts bacterie is dat het over hele grote afstand door de lucht, zand/stofverplaatsing, verspreid wordt.
Dus een besmet bedrijf kan wel slachtoffers maken in een straal van 20 km.

MKZ is niet dodelijk, zelden overlijden er dieren aan. Voor zover ik weet komt het niet of nauwelijks voor dat mensen besmet worden, maar zodra er MKZ heerst op een bedrijf wordt dat geruimd. Evenals de bedrijven in directe omgeving.

Waarom pas zo'n late actie bij de schapen -en geiten bedrijven?
Vanwege het lieve imago dat een melkgeit heeft?
Vanwege het feit dat veel afnemers van de geitenmelk producten veelal PVD-achtige mensen zijn?

Ik ben absoluut voor het ruimen van de besmette dieren.
Boeren die niet hebben kunnen enten omdat ze niet aan entstof konden komen en dat aankunnen tonen, moeten ook volledig schadeloos gesteld worden.

Mest van de besmette bedrijven moet maar vernietigd worden bij de Rendac, in de hoop dat in ieder geval die bacteriën gedood worden.

Ik ken twee mensen in mijn directe omgeving die Q koorts hebben gehad.
De ene heeft geluk gehad en kreeg een passende AB-kuur vlak nadat de eerste verschijnselen bij hem optraden.
De ander heeft al bijna twee jaar gedokterd, zowel bij de HA als bij het ziekenhuis.
Hij heeft geen medicijnen gekregen, maar hij denkt zelf dat hij de ziekte nu zelf bestreden heeft.
De grootste pijnklachten en moeheid zijn in ieder geval bij hem verdwenen.

Vraag bij beiden is alleen hoe komen we aan die ziekte.
Hebben ze het opgelopen van de schapen van de buren of toch van het geitenbedrijf, hemelsbreed 10 km verderop.

Volgens mijn internist is de Q koorts inderdaad veel gevaarlijker dan de MG.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:28

tienus63 schreef:
MKZ is niet dodelijk, zelden overlijden er dieren aan. Voor zover ik weet komt het niet of nauwelijks voor dat mensen besmet worden, maar zodra er MKZ heerst op een bedrijf wordt dat geruimd. Evenals de bedrijven in directe omgeving.

Waarom pas zo'n late actie bij de schapen -en geiten bedrijven?
Vanwege het lieve imago dat een melkgeit heeft?
Vanwege het feit dat veel afnemers van de geitenmelk producten veelal PVD-achtige mensen zijn?

Ik denk het eerste vanwege de export en dus de financiele kant dat die bedrijven direct worden geruimd.
Volgens mij toen ook om het aantal boeren te laten krimpen :x

Waarom er zo laat op de q-koorts wordt gereageerd komt denk ik ook door geld - of iig het gebrek aan.

"Al" het geld is naar de MG gegaan. (Wat ook wel te begrijpen is ivm de economie als land.Je moet wel veiligheid uitstralen voor de in- en export )

Ook vanwege de crisis is het niet slim om ook nog eens paniek te zaaien dmv de q-koorts, dus daar zal ook wel een deel van reden liggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:14

Er had al veel eerder ingeent moeten worden, maar blijkbaar was er, om wat voor reden dan ook, niet genoeg vaccin. Ik denk dat afmaken van zieke en besmette dieren op het moment de snelste manier is om verspreiding te voorkomen. We hebben het hier over een ziekte die voor mens en dier gevaarlijker is dan mond-en klauwzeer! Isoleren van zieke/besmette dieren lijkt me niet goed haalbaar op een bedrijf. Bovendien zit je dan nog met besmette mest, met alle risico's van dien...

Door het doden van zieke en besmette dieren spaar je juist weer levens, doordat de besmetting zo gestopt wordt. Anders worden nog veel meer dieren ziek, en mensen ook, en sterven er nog veel meer, als je alles zijn beloop laat. Uiteraard hoort er ook ingeent te worden, ook dat stopt de verspreiding, en redt levens. Ter vergelijking: de verspreiding van de Mexicaanse griep stopte op het moment dat de inentingscampagne aan de gang was, waardoor we nu kunnen zeggen dat het wel meevalt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:44

ik hoop in ieder geval dat de Megastallen nu niet meer doorgaan.. als het kabinet zo iets niet op kan lossen.. hoe willen ze dat straks met de mega stallen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:26

Vandaag is dus beslist dat er geruimd gaat worden op de besmette bedrijven. Dragende geiten, en bokken op besmette bedrijven worden ter plaatse geëuntaniseerd.
Dit gaat zwaar worden voor de boeren. Hun eigen dieren, in grote hoeveel heden op hun eigen bedrijf in laten slapen, en daarna zien ze ook nog hoe de distructor ze inlaad.
Mest moet 30 dagen in de stal blijven en daarna nog 90 dagen afgedekt op het bedrijf blijven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:28

35.000 dieren... voor een groot deel hoogdrachtig.
Walgelijk dus om de lammeren in de buik te zien schoppen als de moeder stervende is en zij langzaam stikken...

En de generatie lange foklijnen die veel veehouders opgebouwd hebben, gewoon verwoest.
En we weten niet eens of dit gaat helpen.
Walgelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:29

0ojannekeo0 schreef:
Vandaag is dus beslist dat er geruimd gaat worden op de besmette bedrijven. Dragende geiten, en bokken op besmette bedrijven worden ter plaatse geëuntaniseerd.
Dit gaat zwaar worden voor de boeren. Hun eigen dieren, in grote hoeveel heden op hun eigen bedrijf in laten slapen, en daarna zien ze ook nog hoe de distructor ze inlaad.
Mest moet 30 dagen in de stal blijven en daarna nog 90 dagen afgedekt op het bedrijf blijven.

;( :(:)
Dat gaat idd heel zwaar worden