Tienermeisje gemarteld om "te sexy" rokje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:53

De VN zit met een heel kleine vredesmacht in Soedan om na de burgeroorlog die woede tot 2005 de vrede te bewaren/herstellen. Ik geloof niet dat zij zozeer iets doen aan de regel/wetgeving.

Het meisje was in het Islamitische deel van Soedan en ben het wel met Vjestagirl eens. Verschillende culturen beschikken over verschillende normen en waarden en deze normen en waarden dienen in diens cultuur nageleefd te worden.

En nee ik accepteer dergelijke straffen niet maar Soedan is een minder ontwikkeld land en daar komen dit soort straffen voor, dit weet ook samenleving zelf. Misschien dat de VN of andere instanties daar iets aan kunnen veranderen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:36

Er is ook nog zoiets als 'universele rechten van de mens'....los van cultuur (Afrika heeft z'n eigen versie - en die is echt niet extreem afwijkend van de Westerse variant). Onderdrukking en mishandeling zijn nooit goed te praten.
'Instanties' kunnen daar weinig aan doen; wat zouden ze kunnen doen? Het is voor mij ook niet de vraag of je écht iets zou kunnen doen, veroordeling staat daar los van. Dus: het is op geen enkele manier goed te praten maar je kunt er weinig aan doen.

Urielle

Re: Tienermeisje gemarteld om "te sexy" rokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:12

Ik zit nog te wachten op mijn mailtje vanuit Amnesty, om mijn handtekening onder een petitie te zetten...

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:14

Wat een stelletje idioten in dat land zeg, ik vind het te gek voor woorden dat zo'n meisje gemarteld wordt om het dragen van een rok die 'slechts' tot kniehoogte reikt.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:33

Jakkes, afschuwelijk voor dat meisje.. Ik moet er niet aan denken, wat een waanzin.. :n

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:41

Dit is echt niet normaal!!!
echt belachelijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:26

Soedan staat nou eenmaal niet hoog op het lijstje van fatsoenlijke landen. Niet alle landjes over een kam scheren, hoewel zweepslagen al in heel wat fatsoenlijkere landen voorkomen, die niet eens islamitisch zijn.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:33

Arm kind!
Een rok tot de knie dat dragen de meest gelovige meisjes zelfs(in ons land dan)

ik zou niet in zo'n land kunnen leven.
nogmaals ; Arm kind!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:15

Leinearthur schreef:
Een rok tot de knie dat dragen de meest gelovige meisjes zelfs(in ons land dan)

Nou nee, in Nederland zijn ook delen waar de meisjes lange rokken met dikke kousen dragen, waar je op zondag niet moet durven het gras te maaien.
Maar daar word je 'slechts' uitgestoten uit de gemeenschap als je je niet wilt voegen naar de geldende normen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:34

Als er zo'n erge straf op het dragen van een rok ligt in dat land, waarom worden ze dan (blijkbaar) wel ingevoerd en verkocht, enigzins sadistisch kan ik dat toch wel noemen?

Aan de andere kant, zou het meisje dan niet op de hoogte zijn van het regiem in haar land, waar ze waarschijnlijk al haar hele leve woont?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:18

die zweepslagen vind ik wel erg overdreven, helemaal omdat het dus in het deel waar zij woont wel is toegstaan. en aan de andere kant, ze zal toch ook wel weten dat het in dat deel waar ze op bezoek was niet is toegestaan? helemaal in zulk soort landen waar ze zo streng zijn wat vrouwen rechten betreft zou je toch denken dat ze ervan op de hoogte moest zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:49

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:54

het verbaast me dat anno 2010 dit soort (en andere)dingen nog steeds gebeuren op de wereld.. :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:40

blue_kim schreef:
die zweepslagen vind ik wel erg overdreven, helemaal omdat het dus in het deel waar zij woont wel is toegstaan. en aan de andere kant, ze zal toch ook wel weten dat het in dat deel waar ze op bezoek was niet is toegestaan? helemaal in zulk soort landen waar ze zo streng zijn wat vrouwen rechten betreft zou je toch denken dat ze ervan op de hoogte moest zijn.

Precies wat ik dacht.

Punt is dat ik persoonlijk vind dat je je - als dat gewenst is door de omgeving daar - wel aanpast aan de geldende normen. Ja, 50 zweepslagen zijn te veel, maar als het goed is wist dat meisje dat er een straf op stond.