Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:58

Getver, hier lopen de moslims af en aan naar onze slachterij hier in het dorp.
Ik reed naar stal toe, liep er een met een vuilniszak waar 2 poten uithingen :r

Maar goed, onze slager hier slacht voor een klein prijsje de schapen op traditionele manier. Liever dat ze die beesten
daar laten slachten dan zelf gaan zitten aanmodderen.
Vind het verschrikkelijk hoe die dieren ter dood worden gebracht. Ik heb geen problemen met verdoofd slachten, pen door de kop of iig een pijnloze manier van doden. Maar dit is gewoon onmenselijk, traditie of geen traditie.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:31

Tsja.... halal slachten.

Heb d'r behoorlijk wat over gelezen. Ook over gewoon slachten trouwens, en dan kan ik maar tot 1 conclusie komen, namelijk dat veganisme de enige levenswijze voor mij is waarbij ik mezelf in de spiegel aan kan kijken.

Op vlees eten heb ik eigenlijk niet zoveel tegen. Melk en eieren etc. ook niet. Maar op dieren die met z'n allen in donkere of juist helverlichte (ook 's nachts bij bijv. kippen en kalkoenen) ruimten zitten, waar het aantal dode dieren al bij voorbaat wordt ingecalculeerd (bij transporten) waar er dieren gecreëerd worden die maar 42 dagen hoeven te leven, en eigenlijk ook niet langer kúnnen leven omdat ze dan door hun poten zakken... dieren die per definitie altijd ziek zijn en daarom bij voorbaat antibiotica door huvoer krijgen. Daar ben ik wel op tegen. Halal slachten als specifiek onderwerp kan me niet bijster veel schelen. Lijkt me bijna even slecht als gewoon slachten. Het verdoven van het dier (bij kippen wel veel vaker dan bij andere dieren) mislukt gemiddeld 1/3e van de tijd, waardoor dieren spartelend in de lucht hangen. Bij kippen gaan ze vervolgens levend door kokend water, spartelende koeien, varkens en paarden die al hangen wordt fijn de ruggengraat doorgesneden zodat ze niet zo spartelen. Zijn helaas nog wel bij bewustzijn...

Als ik zelf kippen zou hebben zou ik wel eieren eten. Zou ze misschien zelfs zelf slachten. Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt. Heb niet het idee dat dieren toekomstbesef hebben, dus wat mij betreft mogen ze wel gegeten worden. Maar dan moeten ze wel een natuurlijk leven hebben gehad. En dat kan gewoon niet, als mensen zo vaak en zo goedkoop vlees willen eten. :-(

Dus maar weer aan de tofu vanavond! ;)

joostvangestel

Re: Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:08

Ik denk persoonlijk dat een schaap nog steeds veel beter af is als die halal geslacht wordt dan dat die door een wolf opgevreten wordt. maar goed, wolven hebben we in dit land al heel lange geleden uitgeroeid. Ik heb wel jaren in een land gewoond waar wilde wolven nog gewoon rondlopen. Die hebben heus niet allemaal een verdoving voor hun prooi in de hand.

Al dit soort zaken zijn moreel gewoon heel moeilijk. Ja, dat schaap dat in de "wildernis" gegrepen wordt door een wolf heeft misschien wel een fantastisch leven gehad, maar evengoed heeft moeder natuur het toch maar slecht geregeld voor dat schaap....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:31

Ja, dat is een schaap. Die hebben nog een redelijk goed leven in Nederland, heb ik 't idee. Lekker in de wei rondlopen enzo. Helaas zijn schapen maar een minipercentage van alles wat er wordt geslacht in ons land. In Australië, waar bijna al onze wol en veel schapenvlees vandaan komt, is dit helaas anders, zeker met merino's. Google maar eens, als je interesse hebt. Dus misschien heb je mbt Nederlandse schapen wel een punt, mits ze goed verzorgd worden. Utilitaristisch gezien.

Als je dit punt zou maken met betrekking tot koeien/kippen zou ik 't echter niet met je eens zijn. Denk dat deze (bestaan er überhaupt nog wilde kippenrassen? Moeten er toch ooit geweest zijn!) beter af zijn met een kort, fijn bestaan in 't wild en een harde dood (door een wolf, doodgaan van de honger, weet ik 't), dan de constante marteling van ziekte, gebroken botten, kunstmatige ongezonde dag/nacht situaties en bijna-uithongerig (legkippen en ouderdieren van vleeskippen) die ze nu moeten ondergaan. Eendagskuikens zijn nog 't beste af in de industrie: die worden tenminste meteen door de shredder gehaald na geboorte.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:19

Fitch: bij mijn ouders lopen er 20 kippen op 1 hectare land. Het grootste probleem dat we de laatste tijd hebben is dat er een buizerd rondvliegt die regelmatig een kip oppeuzelt. Niet fijn.. Zeker niet als hij net die kip pakt die een prijs zou kunnen winnen op de tentoonstelling.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:55

Ik snap niet hoe relevant dat punt is mbt mijn eerdere post.

Denk dat een kip liever op dat land van je ouders loopt en wellicht opgepeuzeld wordt dan in een scharrelschuur of legbatterijkooi zit. Dus da's wel fijn voor die kippen van je ouders. Dát is trouwens natuur. Buizerds moeten toch ook eten? De sterkste/slimste overleeft en heeft een goed leven. Kippen genetisch manipuleren en onder rotomstandigheden houden zoals in de industrie is geen natuur.

Kippen horen van nature trouwens ook in een bos, anders kunnen ze zich niet verstoppen en worden ze (inderdaad) sneller opgegeten. Het zijn echte bosdieren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:47

Als je de situatie bij mijn ouders kende, dan wist je dat een groot deel van de hectare ook bos is ;) Dat terzijde. Ondanks een geweldig leven, is het einde toch behoorlijk rot. Vanuit het oogpunt van de kip gezien moet de dood door een aanval van een roofdier een vreselijke dood zijn.

En dan moet je denken hoe dat de natuur de populatie verder in stand houdt. Een hen zal zo'n 6-15 kuikens uit een broedsel krijgen. Daarvan selekteert de natuur er al een hoop uit, kuikentjes die om zeep worden geholpen door roofdieren. Als er dan eens weinig roofdieren zijn en de dieren het heel succesvol doen, slaat vervolgens de overbevolking toe. Er komt te weinig voedsel en de dieren komen om van de honger of gaan zich aan elkaar te buiten. De kip die de hele dag toegang tot eten en drinken heeft en zelfs geen behoefte heeft om de soortgenoot dood te maken heeft het misschien zo slecht nog niet.

In principe lijdt een kip minder als hij in de pot beland dan door zo'n buizerd. Als de natuur zijn gang moest gaan, gaan bijvoorbeeld de hanen vechten tot aan de dood. Per ongeluk zijn wel eens de verkeerde hanen bij elkaar gekomen en ik kan niet zeggen dat dat er prettig uit ziet. Hoewel hanen door hun aggressie ook iets "verdoofd" worden door hormonen,

Elkaar dodende hanen is dus ook al heel normaal.

Mijn punt is, dat er in de natuur vleeseters voorkomen, omdat vlees nou eenmaal een goede bron van eten is. Die vleeseters hebben allemaal hun methode voor doden (behalve aaseters natuurlijk). Feitelijk is trouwens het grootste deel van de menselijke bevolking keihard aaseter, want ik vraag me af hoeveel mensen er ook vlees hebben gegeten van een dier dat eigenhandig is gedood.

En ja: buizerds moeten ook eten. Daarmee geef je dus al aan dat mensen ook moeten eten. In de natuur zal een roofdier altijd het beste eten pakken dat (het gemakkelijkste) verkrijgbaar is. Ik zie niet hoe dat fundamenteel anders is voor de mens.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:51

Fitch schreef:
Het verdoven van het dier (bij kippen wel veel vaker dan bij andere dieren) mislukt gemiddeld 1/3e van de tijd, waardoor dieren spartelend in de lucht hangen. Bij kippen gaan ze vervolgens levend door kokend water, spartelende koeien, varkens en paarden die al hangen wordt fijn de ruggengraat doorgesneden zodat ze niet zo spartelen. Zijn helaas nog wel bij bewustzijn...

Ik weet niet in welk land jij woont, maar het zal vast niet in NL zijn. Anders heb je blijkbaar geen idee van hoe het slachten hier gebeurd :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:41

Citaat:
Fitch schreef:
Het verdoven van het dier (bij kippen wel veel vaker dan bij andere dieren) mislukt gemiddeld 1/3e van de tijd, waardoor dieren spartelend in de lucht hangen. Bij kippen gaan ze vervolgens levend door kokend water, spartelende koeien, varkens en paarden die al hangen wordt fijn de ruggengraat doorgesneden zodat ze niet zo spartelen. Zijn helaas nog wel bij bewustzijn...

Ik weet niet in welk land jij woont, maar het zal vast niet in NL zijn. Anders heb je blijkbaar geen idee van hoe het slachten hier gebeurd

In Belgïe zal het ook niet zijn.

Halal slachten ben ik ook geen voorstander van. Het duurt echt langer dan bij gewoon slachten en het dier stikt eerst nog voordat het volledig uitgebloed is.
Bij schapen valt de druk idd gelijk weg op de hersenen waardoor ze het niet bewust meemaken. Onderzoek heeft laatst uitgewezen dat dit bij koeien waarschijnlijk niet zo is omdat runderen ook nog een bloedvat dorsaal in de nek hebben dat naar de hersenen loopt en niet doorgesneden kan worden (tenzij het dier met 1 haal volledig onthoofd wordt). Koeien zouden dus wel bij bewustzijn blijven tijdens het stikken/doodbloeden, in tegenstelling tot schapen.
Met 1 welgemikte slag van een pin is het dier onmiddelijk volledig bewusteloos. Het kan idd gebeuren dat er eens misgeschoten wordt, maar hier wordt weldegelijk op gecontroleerd.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:33

MissAnnemijn schreef:
Fitch schreef:

Ik weet niet in welk land jij woont, maar het zal vast niet in NL zijn. Anders heb je blijkbaar geen idee van hoe het slachten hier gebeurd :=

Zo, jij bent zeker van jezelf! Hoe weet je dat allemaal zo goed? Zou je misschien willen onderbouwen wat je zegt? Of roep je maar wat om je geweten te sussen nadat je weer een kroket naar binnen werkt? Makkelijk he, jezelf voor de gek houden!

Er worden inderdaad inspecties gehouden maar helaas zijn de inspecteurs van hetzelfde bedrijf als 't slachthuis. Ook worden inspecties ver van te voren aangekondigd, zodat 't nooit een echte inspectie is. Dan smsen ze codes naar elkaar, wordt de lijn wat langzamer gedaan en gebeurt het werk nauwkeuriger.

Voor mijn studie heb ik toegang tot verschillende archieven, interviews met medewerkers, ex-medewerkers en leidinggevenden. En tsja, wat krijg je als je laag betaalde medewerkers zonder baanzekerheid, keihard werken, gevaarlijk werk, veel lawaai en een stel tegenstribbelende dieren bij elkaar zet? Sadisme!
Heb ook met mensen gesproken, eigenlijk vond ik dat er niet één een slecht mens was, maar de stress, dieren die er geen zin in hebben (wie wil er nou geslacht worden...!?) en geur van bloed maken iemand agressief. Elektrische stokken in de mond van een koe doen, eerst een paar keer expres mis schieten bij varkens (beest kan geen kant op in zo'n kooi) en dan lachen omdat ie tegenstribbelt... komt genoeg voor hoor. Kippen hebben sowieso al 1/4e van al hun botten gebroken als ze gevangen zijn en in de kratten gaan. Daarna worden ze geëlektrocuteerd maar aangezien de ene kip veel beter geleidt dan de andere lukt 't maar goed bij een deel.

Deze informatie heb ik, zoals al gezegd, verkregen door statistiek, interviews en praten met (ex)medewerkers. Het kan best zijn dat je een keer een rondleiding in een slachthuis hebt gehad en dat 't er allemaal prima uitzag. Heb ik ook gehad, ze laten je natuurlijk niet zien hoe 't niet hoort te gaan. Of misschien heb je zelf in een slachthuis gewerkt waar 't wel goed ging. Nou top, natuurlijk! Dat is alleen maar goed om te horen. Dit is een gemiddelde, er zijn minder ergere, maar helaas (moeilijk voor te stellen) is er ook erger.

Nog even over de pin: helaas is het al lang gelden dat een dier met 1 slag bewusteloos was. Vanwege hoge tijdsdruk (omdat de CONSUMENT zonodig goedkoop vlees wil) mag het dier niet 'te dood' zijn, anders bloedt die niet snel genoeg leeg, of sterker nog, helemaal niet. Daarom staat de pin nu altijd net iets lager afgesteld dan vroeger.

Dus tsja, het moet gewoon te snel, alleen maar omdat de consument veel en goedkoop vlees wil. Lijkt me dat deze medewerkers dit niet expres doen, namelijk. Niemand is zo sadistisch uit zichzelf.

Thioro, ik weet niet genoeg over Belgische slachthuizen om daar iets over te zeggen, dus daar kan ik inderdaad niet over meepraten.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:03

Ik heb inderdaad meegelopen in een slachthuis, verder studeer ik diergeneeskunde waarvan een belangrijk deel van de opleiding toch gaat over landbouwhuisdieren. Hierbij hoort natuurlijk ook het slachtproces, er is zelfs vak waarin we daar veel les over gehad hebben.
Dat de dieren de ruggengraat wordt doorgesneden voor ze dood zijn is echt waar onzin, alleen kippen worden onthoofd. De rest van de dieren verbloeden eerst. Bij koeien en varken moeten eerst darmen en alles verder verwijderd worden, voor de rug wordt doorgesneden. Zou toch vervelend zijn als die contaminatie door eventueel geraakte darmen. Die dieren zijn dan al bijna op 3/4 van het slachtproces, dus leven zullen ze echt niet meer :P
Schieten gebeurd trouwens niet echt bij varkens, vanwege de opbouw van hun schedel is dit vrijwel onmogelijk en anders erg moeilijk ;) Heb je wel een erg lange pin voor nodig. Meestal worden varkens geelektrocuteerd of met CO2 verdoofd.
Ik denk dat jij eerder de gegevens hebt die uitzonderingen zijn, dan ik ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:10

joostvangestel schreef:
Ik denk persoonlijk dat een schaap nog steeds veel beter af is als die halal geslacht wordt dan dat die door een wolf opgevreten wordt. maar goed, wolven hebben we in dit land al heel lange geleden uitgeroeid. Ik heb wel jaren in een land gewoond waar wilde wolven nog gewoon rondlopen. Die hebben heus niet allemaal een verdoving voor hun prooi in de hand.

Al dit soort zaken zijn moreel gewoon heel moeilijk. Ja, dat schaap dat in de "wildernis" gegrepen wordt door een wolf heeft misschien wel een fantastisch leven gehad, maar evengoed heeft moeder natuur het toch maar slecht geregeld voor dat schaap....

Hmm.. vreemde vergelijking. Een wolf heeft 't vlees nodig om te overleven. Een mens niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:16

Zo'n toestanden heb ik nog niet gezien. Het zou kunnen dat het gebeurt, al kan ik het moeilijk geloven.

Prikkelaars mogen hier bij koeien idd gebruikt worden, maar enkel op de broekspieren en indien strikt noodzakelijk.
Varkens worden hier nooit met de pin geschoten omdat een pin bij varkens niet goed werkt door de vorm van hun schedel, varkens worden geëlectrocuteerd of met gas verdooft.
Dieren worden niet bij bewustzijn gehalveerd. Daarvoor zijn ze namelijk eerst al geschoten, gekeeld, gevild en darmen eruit gehaald (bij koeien en paarden dan), lijkt me sterk dat ze bij bewustzijn blijven tot aan het halveren.

De werknemers (die volgens mij toch ook niet te benijden zijn) verliezen idd het gevoel dat ze met dieren bezig zijn en behandelen het vaak te veel routinematig als een product. Het is aan de inspecteurs om die werknemers in de gaten te houden.

Inspecteurs zijn hier DA's die voor het FAVV werken. Ze werken idd onder toestemming van de slachter, maar hebben aan hem geen verantwoording af te leggen. Indien zij inbreuken zien kunnen en mogen zij maatregelen nemen.
Keurders werken ook normaalgezien niet jaren voor eenzelfde bedrijf en vaak voor meerdere bedrijven tegelijk.

Voor kippen geef ik je wel gelijk. Ik heb zelf al vaak kippen geslacht of geholpen bij het slachten. Dit was dan ofwel bij ons thuis, ofwel bij kennissen die gevogelte kweekten en zelf een kleine slachtzaal hadden waar het allemaal nog handmatig en grondig gebeurde.
Ik slacht nog liever eigenhandig een kip 'op grootmoederswijze' dan dat ik zou helpen in een industrieel kippenslachthuis.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:28

Hannah_Menno schreef:
Hmm.. vreemde vergelijking. Een wolf heeft 't vlees nodig om te overleven. Een mens niet.

Oh, volgens mij kan een wolf heel goed overleven op een ander dieet dan een eigengedood dieet. Maar die opmerking doet helemaal niet ter zake. We hebben het over wat zielig is voor dieren. En mijn pure stelling is dat de natuur helemaal geen rekening houdt met de gevoelens van de prooidieren. Anders waren roofdieren wel uitgerust met een set verdovingspillen door de natuur.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:44

love_nadesh schreef:
Kippen worden ook wel verdooft hoor zie filmpje
NIET VOOR MENSEN DIE NIET VAN SLAGERS HOUDEN EN BLOED!
http://www.youtube.com/watch?v=0DahJv3ZuOQ

Gaat het kippen slachten altijd zo?
Dan vind ik het acceptabel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:45

Ik vind 'overdoofd slachten' wel een beetje een rare opmerking.

Een paard wordt tenslotte ook onverdoofd geslacht.

Maak er dan 'ritueel slachten' van ofzo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:56

@moonfish: nee zo gaat het er niet aan toe in industriele kippenslachthuizen. Dit is een slachtmanier voor kleinschalige slachters (is ook de manier waarop ik al kippen geslacht heb). Industrieel worden ze ook verdoofd (electrocutie) maar niet 1 per 1.

@abeltje: een paard wordt niet onverdoofd geslacht (tenzij het ritueel geslacht wordt). Bij normale slachtingen is de pin de verdoving en het kelen is het echte doden.
Bij rituele slachtingen wordt geen pin of enig andere vorm van verdoving gebruikt en wordt enkel gekeeld (bij bewustzijn en niet op dezelfde manier als bij gewoon kelen).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:59

Dat ligt eraan... als jij hersendood verdoving noemt, dan heb je gelijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:00

Citaat:
@moonfish: nee zo gaat het er niet aan toe in industriele kippenslachthuizen. Dit is een slachtmanier voor kleinschalige slachters (is ook de manier waarop ik al kippen geslacht heb). Industrieel worden ze ook verdoofd (electrocutie) maar niet 1 per 1.

Dat snap ik, maar verdoofd worden ze dus wel.
Dan zie ik niet echt wat er mis mee is?

Wat is er mis met hersendood?
Ze krijgen er niks meer van mee, dat is de bedoeling neem ik aan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:18

Hersendood vind ik idd een zeer efficiente vorm van verdoving, ze voelen en beseffen binnen een seconde niets meer en dat is de uiteindelijke bedoeling. Het is niet echt omkeerbaar maar dat is ook de bedoeling.

Electrocutie en gasverdoving is trouwens wel omkeerbaar, als je niet keelt en lang genoeg wacht kunnen de dieren weer bij bewustzijn komen.

Hoe zou jij anders willen verdoven? Beetje sedatie geven? Gaat zeer handig zijn voor de volksgezondheid :P .

@moonfish: met de procedure op zich is niet veel mis; Met de uitvoering ervan gaat het niet altijd even vlot. De kippen worden op hun kop aan hun poten opgehangen aan een ketting (levend en onverdoofd). Daarna zakt de band in een waterbad waar stroom op staat. Dat doet dienst als verdoving. Wat er mis kan gaan is dat er niet genoeg stroom staat op de waterbak en de kippen dus niet voldoende verdoofd worden, verder zijn er ook kippen die hun kop intrekken en daardoor ontsnappen aan het waterbad.
Volgende stap is een automatisch mesje waarin de nek geklemd wordt en zo de keel wordt overgesneden. Kippen zijn dus mogelijk niet voldoende verdoofd. Dat kelen gebeurt ook niet altijd even vlot en dan worden de kippen handmatig gekeeld. Als die persoon in kwestie niet goed oplet kan het dus gebeuren dat een kip levend de slachtlijn binnengaat. De volgende stap is een warmwaterbad (55°) en een plukmachine. En dan zo verder.
Er is zowieso geen enkele kip die de slachtlijn overleeft maar het is wel de bedoeling dat ze dood zijn voor ze überhaupt op de slachtlijn terechtkomen.
De reden waarom het al wel eens mis kan gaan is de enorme snelheid waarmee die slachtlijn het proces doorloopt. In het slachthuis waar ik geweest ben werden er 10.000 kippen per uur geslacht. Aan dat tempo is het onmogelijk om elke kip grondig te slachten en gebeuren er dus 'ongelukken'.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:21

Dat moet niet kunnen inderdaad.
De methode is opzich oke, maar dan moet het wel goed gebeuren.
Waarom die dieren eerst op de kop hangen?
Gewoon gas of whatever.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:09

MissAnnemijn schreef:
Ik heb inderdaad meegelopen in een slachthuis, verder studeer ik diergeneeskunde waarvan een belangrijk deel van de opleiding toch gaat over landbouwhuisdieren. Hierbij hoort natuurlijk ook het slachtproces, er is zelfs vak waarin we daar veel les over gehad hebben.
Dat de dieren de ruggengraat wordt doorgesneden voor ze dood zijn is echt waar onzin, alleen kippen worden onthoofd. De rest van de dieren verbloeden eerst. Bij koeien en varken moeten eerst darmen en alles verder verwijderd worden, voor de rug wordt doorgesneden. Zou toch vervelend zijn als die contaminatie door eventueel geraakte darmen. Die dieren zijn dan al bijna op 3/4 van het slachtproces, dus leven zullen ze echt niet meer :P
Schieten gebeurd trouwens niet echt bij varkens, vanwege de opbouw van hun schedel is dit vrijwel onmogelijk en anders erg moeilijk ;) Heb je wel een erg lange pin voor nodig. Meestal worden varkens geelektrocuteerd of met CO2 verdoofd.
Ik denk dat jij eerder de gegevens hebt die uitzonderingen zijn, dan ik ;)

Puur statistisch en logisch gezien denk ik dat ik meer betrouwbare gegevens heb. Simpelweg omdat jij je ervaring op 1 vak (wat waarschijnlijk meer met de theorie dan praktijk te maken heeft) en 1 slachthuis baseert, en ik op wetenschappelijk onderzoek bij tientallen slachterijen door het hele land, is mijn informatie juist NIET op uitzonderingen gebaseerd maar op een brede onderzoeksgroep. Helaas. Jij daarentegen onderbouwt je hele betoog met maar één locatie, wat niet erg overtuigend, laat staan wetenschappelijk is.

Als je mijn tekst goed had gelezen zou je ook begrepen hebben dat alleen de dieren die weer bij bewustzijn komen maar al op de kop hangen na het schieten hun ruggengraat (en dan trouwens alleen het allerbovenste stukje) doorgesneden wordt om het spartelen tegen te gaan. Dit betreft voornamelijk koeien. Bij de meeste dieren hoeft dit dus (gelukkig) niet.
Laatst bijgewerkt door Fitch op 11-12-09 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:12

joostvangestel schreef:
Hannah_Menno schreef:

Oh, volgens mij kan een wolf heel goed overleven op een ander dieet dan een eigengedood dieet. Maar die opmerking doet helemaal niet ter zake. We hebben het over wat zielig is voor dieren. En mijn pure stelling is dat de natuur helemaal geen rekening houdt met de gevoelens van de prooidieren. Anders waren roofdieren wel uitgerust met een set verdovingspillen door de natuur.

Maar in de natuur hebben dieren een eerlijke kans: de sterkste/slimste overleeft. Door het manipuleren en opsluiten geven we ze geen enkele kans meer. Natuurlijke selectie is niet eens meer mogelijk!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:51

Citaat:
Als je mijn tekst goed had gelezen zou je ook begrepen hebben dat alleen de dieren die weer bij bewustzijn komen maar al op de kop hangen na het schieten hun ruggengraat (en dan trouwens alleen het allerbovenste stukje) doorgesneden wordt om het spartelen tegen te gaan. Dit betreft voornamelijk koeien. Bij de meeste dieren hoeft dit dus (gelukkig) niet.

Ik vind dit toch zéér moeilijk om te geloven. Na het kelen stoppen ze ook wel met spartelen moest dat een probleem zijn.
En waar snijden ze de ruggengraat dan door? Ter hoogte van de staart? Dan zou er al speciaal een trapje moeten staan om daar aan te kunnen. Thv de nek? Dan ben je met kelen sneller dan even met een klein mes in die schouderpartij te zitten wroeten om de ruggegraat te vinden.

Met statistiek kan je alles bewijzen en verhalen worden altijd aangedikt/overdreven. Als ik me een mening moet vormen dan geloof ik liefst alleen wat ik zelf zie.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:08

Thioro schreef:
Citaat:

Ik vind dit toch zéér moeilijk om te geloven. Na het kelen stoppen ze ook wel met spartelen moest dat een probleem zijn.
En waar snijden ze de ruggengraat dan door? Ter hoogte van de staart? Dan zou er al speciaal een trapje moeten staan om daar aan te kunnen. Thv de nek? Dan ben je met kelen sneller dan even met een klein mes in die schouderpartij te zitten wroeten om de ruggegraat te vinden.

Met statistiek kan je alles bewijzen en verhalen worden altijd aangedikt/overdreven. Als ik me een mening moet vormen dan geloof ik liefst alleen wat ik zelf zie.

Wat je zelf ziet is helaas niet representatief. Toen ik een rondleiding door een slachterij had zag het er allemaal goed (nou ja, niet goed want er worden nog altijd dieren vermoord, acceptabel dan maar) uit. Maar dit onderzoek is er niet voor niets gekomen. Ik denk niet dat het enige zin zou hebben om iets bij de staart door te snijden. Na het kelen stoppen ze niet meteen met spartelen, ze zijn dan nog een paar minuten bij bewustzijn, wat het nogal lastig maakt om ze te villen. Het stukje bij de hersenen wordt doorgesneden zodat ze niet meer kunnen bewegen, maar nog wel bij bewustzijn zijn. Dat is zeer pijnlijk voor de dieren.

Ik geloof meer dan wat ik zelf zie. Op basis van ervaringen van anderen, die meer verstand van dit soort zaken hebben en er dichterbij staan of stonden dan ik, vel ik een oordeel. Anders zou mijn wereldbeeld wel heel beperkt (en sprookjesachtig) zijn en zou ik misschien nog wel kaas enzo eten. Waarom worden verhalen altijd aangedikt trouwens? Wat heeft het voor zin voor een werknemer om (huilend!) te vertellen hoe hij koeien heeft mishandeld? Terwijl dat niet zo zou zijn?