gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:43

Ik ben in principe niet tegen bezig blijven ipv thuis-zitten,maar ik vraag me af of je naast zoveel uren nog wel tijd hebt om serieus op banenjacht te gaan?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:44

Imre schreef:
Adriana schreef:
Ik heb idd ook geen rijbewijs.

Edit; Ik word trouwens wel achter de broek gezeten door dat bureau om zo snel mogelijk aan mijn rijbewijs te beginnen...

Maar dan moet je wel ergens geld vandaan kunnen toveren om dat te doen, dat zat er bij mij echt niet in. :n

Een uitkering is voor mensen met kinderen inderdaad hoger. Die 400 euro in de maand extra lijkt veel, maar je meer dan eten, wonen en de rekeningen betalen kan je er echt niet van. Dus, zuinig met je kleren en spullen omgaan. Goedkope boodschappen halen en dan hopen dat je nog een keertje iets leuks kan doen.

Op dit moment zit een rijbewijs er voor mij ook echt niet in. Ik heb er op 15 maart een halfjaar 'stage' opzitten kijken of ik dan een contract kan krijgen en dan wil ik voor kerst volgend jaar een rijbewijs hebben.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:46

IJp schreef:
Imre schreef:
Maar dan moet je wel ergens geld vandaan kunnen toveren om dat te doen, dat zat er bij mij echt niet in. :n

Een uitkering is voor mensen met kinderen inderdaad hoger. Die 400 euro in de maand extra lijkt veel, maar je meer dan eten, wonen en de rekeningen betalen kan je er echt niet van. Dus, zuinig met je kleren en spullen omgaan. Goedkope boodschappen halen en dan hopen dat je nog een keertje iets leuks kan doen.

En genoegen nemen met bv een normale tv en geen dikke breedbeeld oid. Prioriteiten stellen, dus ieder dubbeltje omkeren en goed bedenken wat je als eerste levensbehoefte nodig hebt.

Precies. En geen playstation kopen voor je kinderen, of wat voor nutteloze dingen dan ook. Wij hadden vroeger ook geen geld voor merkkleding, vakanties in het buitenland of een computer. :n We woonden op een klein flatje en hadden gelukkig wel een eigen slaapkamer, maar we hebben ook jaren geen auto gehad omdat we dat niet konden betalen. Mijn broertje zat op atletiek en voetbal omdat ik op paardrijden (= duurder) zat, dat was onze luxe, maar dan moesten we verder ook niet zeuren.

Je kan het niet altijd hebben zoals je wil. Soms moet je een stap terug doen om vooruit te komen, dat geldt ook voor banen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:50

XoNo schreef:
Misschien van mij een verkeerde instelling, maar ik weiger 42 uur in een sociale werkplaats te gaan staan als ik datzelfde bedrag gestort krijg door thuis te zitten. Als ik ook maar een minimum loon kan verdienen ipv 861 euro per maand, dan ga ik ook liever werken.
Maar waarom zou ik me 42 uur uit de naad werken op een sociale werkplaats nota bene, terwijl merendeel van niet werkend Nederland gewoon hun handje op kunnen houden.
Misschien een verkeerde instelling, maar het wordt gewoon een principekwestie.

Zo heb ik ook al eens een baan geweigerd waarbij ik minder zou gaan verdienen dan wat de WW mij zou uitkeren als mijn toenmalige baan af zou lopen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik vind jullie en vooral jouw vriend zijn inzet bijzonder, ik zou het niet kunnen.

Maar dan krijg je dus ook geen geld. De tijden zijn veranderd, in principe wordt iedereen te werk gesteld. Hoe oud is je vriend?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:51

ik vind uitspraken als 'voor dat geld ga ik niet werken' etc. niet zo sociaal. (en dan druk ik me nog zacht uit! ;) ) Dat geld, al is het dan niet zoveel/genoeg voor je, komt wel van de gemeenschap. Het is rot als je in zo'n situatie zit maar een bijstandsuitkering is nog lager. En ik ken mensen die daarin zitten en toch een paard hebben, in een auto rijden, een computer hebben enz.
Zoals gezegd; prioriteiten stellen en hard je best doen om eruit te komen.
Los van dit vind ik 42 uur wel veel en een rare eis, eigenlijk. Wat doet hij precies?

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:55

Heb net het één en ander zitten lezen en wil toch even reageren. Mensen met een uitkering hebben geen keuze of ze aan dit traject willen deelnemen, ze moeten!! Als ze dit niet doen, worden ze gekort op hun uitkering en uiteindelijk zelfs stopgezet. Hierbij moet ik wel zeggen dat er samen met de mensen wordt gekeken welke werkplekken op dat moment beschikbaar zijn en hier kunnen zij dan eventueel uit kiezen.

Zelf vind ik dat mensen met een uitkering best kunnen werken voor hun uitkering. Gedurende het traject wordt een gedeelte gewerkt en een gedeelte krijgen mensen begeleiding bij het solliciteren en mogen ze eventueel naar een werkplein of andere organisaties/ uitzendbureau's. Het is tegenwoordig niet meer zo dat je uitkering krijgt en hier niets meer voor hoeft te doen. Dit principe zorgt er ook voor dat mensen zelf actiever blijven en vaker sneller werk hebben gevonden dan wanneer ze niet hoeven te werken.

Ene natuurlijk worden de goede altijd de dupe van de kwaden, maar zo is het nu eenmaal. Ene 42 uur per week werken vindt ik wel erg veel!! Hoe ziet zijn hele werkweek eruit????? Meestal werken mensen namelijk maximaal 36 uur per week op een sociale werkplaats

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:07

Werken voor je uitkering vind ik op zich nog niet zo'n gek idee. Maar dan moet het wel ergens toe leiden. Net als bij Imre bijvoorbeeld dat ze een verplichte stage moet lopen waar ze kennis en ervaring opdoet om zo later een baan te kunnen vinden. Een sociale werkplaats is voor mij bezigheidstherapie, niet een middel om kennis en ervaring op te doen en er beter van te worden, maar wellicht zie ik dat verkeerd.

De instelling van je vriend is trouwens wel goed. Het komt op mij echt over alsof hij er hard aan werkt om zo snel mogelijk weer een betaalde baan te vinden.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:09

Als ik het goed begrijp zit jouw vriend in een "Work first project".
Hier een link zodat duidelijk wordt wat dit project inhoud.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=85867

Zoals je ziet kan je vriend er z'n voordeel mee doen dat hij deel uitmaakt van dit project. Er zijn voldoende mogelijkheden.
Ik vind het dan ook een goede "deal".

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:35

Zo ben thuis en ga even op mijn gemak doorlezen en wat vragen beantwoorden

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:55

sflj schreef:
ik vind uitspraken als 'voor dat geld ga ik niet werken' etc. niet zo sociaal. (en dan druk ik me nog zacht uit! ;) ) Dat geld, al is het dan niet zoveel/genoeg voor je, komt wel van de gemeenschap. Het is rot als je in zo'n situatie zit maar een bijstandsuitkering is nog lager. En ik ken mensen die daarin zitten en toch een paard hebben, in een auto rijden, een computer hebben enz.
Zoals gezegd; prioriteiten stellen en hard je best doen om eruit te komen.
Los van dit vind ik 42 uur wel veel en een rare eis, eigenlijk. Wat doet hij precies?

Gedeeltelijk met je eens :j Wat ik niet sociaal vind is dat er zo enorm veel misbruik van gemaakt wordt. Dat ik me jaar in jaar uit scheel werk, omdat er na alle belastingen en inhoudingen niet al te veel overblijft en dat een ander daar fijn mee thuis kan gaan zitten. Dus ja, wellicht niet zo sociaal, maargoed, ik ben van mening dat de maatschappij je zo maakt.

Maargoed, ik vind 42 uur inderdaad ook belachelijk veel uren. Dat is toch ook niet meer van deze tijd eigenlijk? Naast het feit, wat iemand anders ook al aanhaalde, houd je op deze manier weinig tijd over om te solliciteren.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:58

XoNo schreef:
Naast het feit, wat iemand anders ook al aanhaalde, houd je op deze manier weinig tijd over om te solliciteren.

Is het niet zo dat , indien je een uitkering hebt, hier ruimte tijdens je werk voor krijgt?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:01

Ik heb niet alles 100% gelezen maar als jou vriend van een bedrijf de garantie heeft dat hij aan wordt genomen als hij een rijbewijs heeft wil de sociale dienst/UWV nog weleens een alle kosten daarvoor betalen.
Overleg het eens met de contactpersoon.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:01

jodi schreef:
Ik ben in principe niet tegen bezig blijven ipv thuis-zitten,maar ik vraag me af of je naast zoveel uren nog wel tijd hebt om serieus op banenjacht te gaan?

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat als hij kan bewijzen dat hij een sollicitatie heeft hij wel weg mag (gelukkig)is toevallig van de week gebeurd
Moet ook even zeggen dat het geen 42 is maar 40 uur , mijn excuses

Ik geloof dat het idd zoiets is als dat work first gebeuren
met alleen het verschil dat hij nergens begeleiding in krijgt , hij moet sóchtends komen en mag eind van de middag weer weg
Hij heeft 1 keer kennis gemaakt met zijn begeleider op de werkvloer maar die heeft niet echt tijd voor hem
Nu kan dat natuurlijk gebeuren en er word ook inzet van jou verwacht maar als hij elke dag bij haar voor het kantoor staat maar er niet tussen komt omdat ze geen tijd heeft word je op den duur ook flauw en de begeleiding naar iets anders is wel iets wat hij graag wil hebben
Niet dat hij het zelf niet kan maar hulp is altijd meegenomen en vooral ook als ze pretenderen dit te geven
Dit is ook de eerste keer in zijn leven dat hij in de uitkering zit dus hij weet er ook helemaal niks over en ik al helemaal niet
Als hij belt naar de úitkering word hij ook van het kastje naar de muur gestuurd omdat het allemaal weer bij zijn jobcoach terechtkomt
Die er dus geen tijd voor heeft
Hij werkt er overigens nu een kleine maand

Wat ze zoal doen is pennen in elkaar draaien , dozen vouwen enz een beetje productiewerk
Hij doet dit samen met een andere groep van ook mensen uit de uitkering
Hij begint maandags om 8 uur en werkt tot 5 waarvan 1 uur in totaal pauze (Opgedeeld over de dag) , tot aan vrijdag
Ook erbij zeggen trouwens dat hij ook 2 x eerder vrij is geweest

Kijk dat je dit doet om in het werkritme te blijven dat snappen we ook wel , van thuis zitten word niemand beter
Maar motiverend is het absoluut niet ook niet omdat mijn vriend niet helemaal weet hoe hij dit naar zijn hand kan zetten
Daarbij is hij niet het type dat lang achter elkaar stil kan zitten en voor hem simpel werk te doen , maar nogmaals het is even niet anders
en soms moet je iets doen wat niet je wens is , dat weten we ook wel maar het is erg frustrerend nu even

Heb een pb gehad bij wie we het beste kunnen wezen , dank je

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:02

Geen idee :D Logischerwijs zou je dat aan kunnen nemen, maar met de vreemde regelgeving hier in Nederland zou het me ook niets verbazen als je dat dan nog in eigen tijd zou moeten doen :')

Ik kan me overigens, nu ik zo een beschrijving van de werkzaamheden heb gelezen ook niet indenken dat je op deze manier een andere ingang vindt :n :D

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:07

Xono als ik nu zeg Alescon ....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:10

Mijn vriend moest op de sociale werkplaats spaken in een fietswiel zetten, kastjes schuren, bakken voor bakfietsen monteren, achterlampen voor fietsen in elkaar zetten, paardenstallen uitmesten en wc's schoonmaken in kantoren.
Iedereen was om de haverklap verdwenen om weer een sigaretje te roken, het was gewoon verstand op nul, radio aan en werken.

Alescon jippie over het algemeen roken de meeste mensen die daar werken meer dan dat ze echt iets doen.
Ze deden hier de pleintjes in het dorp het stukje voor ons huis deden ze een dag over.
De gemeente gebruikt nu een ander bedrijf die hebben het in 2 uur klaar.

Wel balen voor je vriend die ongetwijfeld heel goed weet wat doorwerken is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:14

Nee, ik zou er niet voor gaan werken en ik vind dit ook heel apart!
Bepaalde groepen mogen ze van mij wel zo aanpakken hoor, die hun hele leven lekker hun hand ophouden en er geen flikker voor doen. Maar als jij al jaren werkt en je verkeert in die situatie, nee, geen goed woord voor over.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:17

Su_Cr_Cheese schreef:
Xono als ik nu zeg Alescon ....

Alescon ken ik niet, maar dat is hoogstwaarschijnlijk net zoiets als Caparis hier in Friesland (daar werk ik) :))

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:18

Alescon zit in Assen die doen de plantsoentjes enz.
Daar werken voornamelijk mannetjes die al jaren een uitkering hebben en over het algemeen ook niet heel erg snugger zijn.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:22

Ze doen heel veel trouwens
Idd van de plantsoenen dienst tot aan postbezorging
Een prachtige instelling voor de mensen die er werken
En dan heb ik het over de mensen met een beperking hetzij verstandelijk hetzij lichamelijk
Deze mensen kunnen zo ook hun eigen brood verdienen en volwaardig meedraaien in de maatschappij (wel op eigen temo idd)
Wat ik het meest rare aan dit vind is eigenlijk
Mijn broer met een beperking heeft op een wachtlijst gestaan om te kunnen werken in dit bedrijf en dat heeft erg lang geduurd
Mijn vriend een volwassen zelfstandige snelwerkend persoon word gewoon neergezet daar

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:23

Oooh ja, nou...de Drenthse Caparis inderdaad :D Daar vind je hetzelfde laak en pak ;)

Maar werkt je vriend daar dan TS?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:23

Yep hij is daar neergezet ja , op de afdeling inpak

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:25

Oh, wat erg! Dan word je dus in principe op hetzelfde niveau ingeschaald als die andere geestelijk beperkte mensen. Niks mis met die mensen, maar dat zou ik toch enigszins een belediging vinden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:27

Jij zegt wat ik niet meteen hardop wou uitspreken :D
Een belediging is net iets te ver maar erg fijn voelt het niet nee

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:28

Er is wel de mogelijkheid om een verzoek in te dienen voor een andere jobcoach en/of een klacht in te dienen. Zou ik zeker doen in dit geval.