Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

dat snapt hij niet of wilt hij niet snappen...

die gelooft enkel iets wat een andere boer hem wijsmaakt... dusja... :p (boeren met koebeesten dan nog :p)

Maarja :) heb mn verantwoordelijkheid genomen en het zelf helemaal gedaan... ;)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

Hagen neerzetten in een open agrarisch gebied is niet iets waar de gemeente om zit te springen.
Ben al 10 jaar bezig om ons land (wat dus officieel open agrarisch gebied is) te veranderen met houtwallen ect ect...
Nu doet onze gemeente gelukkig niet zo moeilijk maar durf het echt niet aan om rondom bomen struiken te gaan plaatsen.
Daarnaast zou het mij ook te veel grond gaan kosten, moet 2 meter uit de scheiding blijven en dat is best heel veel op een lang stuk grond wat aan beide zijdes grenst aan weiland/akkerland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:28

Besje schreef:
liever een lelijk goed hek... dan een ongeluk... ;)

Een schijnargument is dat er in veel landschapen geen hek geplaatst mág worden.
Dat is een schijnargeument omdat dit geen excuus is voor het niet veilige houden. Alleen een reden waarom het paardhouden dan daar niet zo kan.

Wellicht zou een overheidsactie betreffende goede omheining ook over het mogen plaatsten moeten gaan.

Het punt ruimtelijke ordening heb ik al meermalen in verschillende onderwerpen opgegooid.
Er zijn naar schatting 400.000 paarden in NL.
Als die allemaal paardgericht en veilig gehouden gaan worden, is dat een fórse ingreep in de ruimtelijk ordening van NL.
Wederom geen argument om paarden niet paardgericht/veilig te houden. Wel een reden om er niet zoveel te houden óf ze op te nemen in de ruimtelijke ordening.

Mbt het onderwerp echter:
Niet deugdelijk omheind houden = risico in de openbare ruimte.
En nu?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:29

bulck schreef:
Ja maar een heras hek alleen is niet goed e, maar als buitenomheining, laatste buffer na draad of houtwerk toch vaak een extra rem hoor.

vergeten te vermelden dat ze wel gewoon stroomdraad hebben bevestigt aan het heras hekwerk.
Weet 100% zeker dat mijn arabieren er echt niet door heen of overheen gaan maar zou de friezen van mijn buren ook niet in mijn eigen land willen hebben :+
Die ben ik vast binnen 10 min al kwijt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:32

Zahlina schreef:
Tot op zekere hoogte kan je het allemaal zelf in de hand houden maar echt niet alles is te verkomen.

Het voorzienbare natuurlijke gedrag valt binnen jouw verantwoordelijkheid.

Heb jij 12 Norikers, dan moet je Burgers Safari-park bellen maar over hoe zij de neushoorns binnen houden. Zo eenvoudig is het.

Gebeurt er dan nóg iets onvoorziens, ja dat is dan onvoorzien. Ben je nog steeds... zie de ´Sticky´ maar valt je niets te verwíjten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:33

Huertecilla schreef:
Mbt het onderwerp echter:
Niet deugdelijk omheind houden = risico in de openbare ruimte.
En nu?

Euh wanneer kan je een hekwerk bestempelen als niet deugdelijk?
Lees mijn voorgaande bericht, buren hebben in mijn optiek een veel beter hekwerk staan dan wij en toch blijven mijn paarden zonder problemen in hun land terwijl ik achter die van mijn buren al meerdere malen aan kon rennen om te van de weg af te plukken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:34

Zahlina schreef:

Wanneer het niet voorzien is op en niet bestand is tegen het natuurlijke gedrag van de dieren die het omheind.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:38

Huertecilla schreef:
Zahlina schreef:

Wanneer het niet voorzien is op en niet bestand is tegen het natuurlijke gedrag van de dieren die het omheind.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat niemand meer paarden kan houden want als een paard echt wil (ja ook mijn bieren) dan zijn ze echt niet tegen te houden.
Natuurlijk gedrag is gebruikmaken van het lichaam wat ze hebben, mijn hengst weegt 500 kg en als hij dan nog eens een aanloop neemt zal de energie die op het hekwerk komt te staan veel hoog zijn, dat houd dus in dat ik hem al achter een olifantenhek moet gaan zetten want ja hij zou zijn gewicht weleens kunnen gaan gebruiken.

Nu moet ik bekennen dat ik liever heb dat het hek breek als er een paard in komt dan dat het paard breek.
Jammer genoeg al mogen ervaren dat mijn palen sterker zijn dan de benen van een jong dier.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 19-11-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:39

Citaat:

Het door een Heras hekwerk+stroomdraad heen rammen lijkt mij geen natuurlijk gedrag.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:41

Zahlina schreef:
bulck schreef:
Ja maar een heras hek alleen is niet goed e, maar als buitenomheining, laatste buffer na draad of houtwerk toch vaak een extra rem hoor.

vergeten te vermelden dat ze wel gewoon stroomdraad hebben bevestigt aan het heras hekwerk.
Weet 100% zeker dat mijn arabieren er echt niet door heen of overheen gaan maar zou de friezen van mijn buren ook niet in mijn eigen land willen hebben :+
Die ben ik vast binnen 10 min al kwijt.

Ja maar als je dat gewoon tegen dat heras hek plaats blijft het maar 1 hek e, dus maar 1 obtakel.
Wij hebben in de zomer (zie eerdere omschrijving qua opbouw)wel eens voor dat de veulens toch in de buffer zitten (hoe ze het doen weten we niet, maar de heras houdt hen dan tegen en moesten ze daar dan doorkomen dan hebben ze nog de dichte haag dat zeker dan een muur van groen.

En hoezo geen haag mogen planten. ik woon nu zelf net op mijn eigen in agrarisch gebied aanleunend tegen natuurgebied. Ik heb sinds kort hekwerk geplaats voor de paarden. Dit bestaat uit een omheining van 1.40 hoog, schapendraad maar dan voor groot vee, met 2 draaden stroom. Rond die wei hebben we op een afstand van 2 een haag geplant. En waarom? Een omdat ik dat zelf landelijker vind ogen en twee omdat er anders protest opkomt dat je een ijzerwinkel neerzet, wat niet overeenstemt met het gebied :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:42

jodi schreef:
Citaat:

Het door een Heras hekwerk+stroomdraad heen rammen lijkt mij geen natuurlijk gedrag.

Erger nog, als die paarden het regelmatig doen, wéét zij het en is het zelfs geen onzeker voorval meer :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:43

Huertecilla schreef:
Hier in andalucía houdt het in de praktijk zelfs een metálen omheining is als je een hengst houdt.

En toch al die loslopende paarden? Waar komen die dan vandaan?

slimmerik

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:45

Ik vind dat de overheid best mag eisen dat er een deugdelijk afrastering is.

En mensen waar paarden, koeien, schapen etc. meerdere malen ontsnappen door ondeugdelijke afrastering, ontzettend zwaar beboeten met als onteigening in het uiterste geval.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:48

bulck schreef:
En hoezo geen haag mogen planten. ik woon nu zelf net op mijn eigen in agrarisch gebied aanleunend tegen natuurgebied. Ik heb sinds kort hekwerk geplaats voor de paarden. Dit bestaat uit een omheining van 1.40 hoog, schapendraad maar dan voor groot vee, met 2 draaden stroom. Rond die wei hebben we op een afstand van 2 een haag geplant. En waarom? Een omdat ik dat zelf landelijker vind ogen en twee omdat er anders protest opkomt dat je een ijzerwinkel neerzet, wat niet overeenstemt met het gebied :+

Denk dat als je heel dicht op een natuurgebied zit er weer hele andere regels gelden dan als het land meer dan 250 meter buiten het zuurgevoelige gebied vallen.
Ik heb zelf de wetgeving niet gemaakt, kan er dus oo niets aandoen dat wij in een open agrarisch gebied zitten waar is opgenomen dat er geen wallen/singels mogen worden beplant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:49

Shadow0 schreef:
En toch al die loslopende paarden? Waar komen die dan vandaan?

Lees de ts, staat het :)*

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:52

Zahlina schreef:
bulck schreef:

Denk dat als je heel dicht op een natuurgebied zit er weer hele andere regels gelden dan als het land meer dan 250 meter buiten het zuurgevoelige gebied vallen.
Ik heb zelf de wetgeving niet gemaakt, kan er dus oo niets aandoen dat wij in een open agrarisch gebied zitten waar is opgenomen dat er geen wallen/singels mogen worden beplant.

Nou ik bezit 1 ha in dat natuurgebied dus ik zit heel dichtbij ;)

Shadow0

slimmerik schreef:

Ik vraag me alleen af hoe de roep om steeds meer regels en bescherming te combineren is met de wens van minder bureaucratie en meer eigen verantwoordelijkheid.

En in mijn ervaring werken regels over wat 'deugdelijk' is vooral in de hand dat mensen vinden dat alles wat aan de regels voldoet ook gewoon voldoende is - een mooie manier om verantwoordelijkheid en eigen inzicht af te schuiven. "De regels zeggen dat mijn hek uit zulke palen en zulk schriklint moet bestaan, en dat bestaat het, en dus is het mijn schuld niet dat mijn paard al 10 keer op de weg heeft gelopen."

Wat mij betreft mag er bij herhaaldelijk uitbreken wel flink opgetreden worden... maar het instellen van eisen vooraf? Ben ik niet zo'n fan van. Dat geeft nog meer procedures en vergunningen en controles en eindeloos heen en weerschrijven... nee, liever niet.

Zahlina

slimmerik schreef:

En mensen waar paarden, koeien, schapen etc. meerdere malen ontsnappen door ondeugdelijke afrastering, ontzettend zwaar beboeten met als onteigening in het uiterste geval.

Tja en dan kom ik weer aanzetten met de paarden van mijn buren die dus achter een zeer degelijk hekwerk staan (zal elke overheid het mee eens zijn) en die beesten breken nog steeds uit.
Terwijl hier 1 km verder op een weiland staat met 1 laag draadje waar merries en veulens zonder problemen achter blijven en ook nog nooit uitgebroken.

Is dan 1 laag draadje stroomdraad deugdelijk hekwerk?
Of toch het heras hekwerk??
Of dan toch mijn eigen weiland waar de palen op 1/2 meter uit de grens staan met 3 draden stroom.

Ik zou het echt niet weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:53

Zahlina schreef:

...maar beslist wel zelf óf je daar paarden gaat houden. Wel/geen deugdelijke omheining mogen zetten is een randvoorwaarde.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:54

Huertecilla schreef:
Zahlina schreef:

...maar beslist wel zelf óf je daar paarden gaat houden. Wel/geen deugdelijke omheining mogen zetten is een randvoorwaarde.

Dus????

Mijn paarden breken niet uit dus heb ik een heel deugdelijk hekwerk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:56

Huertecilla schreef:
Lees de ts, staat het :)*

Misschien kun je het in andere woorden nog eens samenvatten? Want zoals ik het lees is het vooral een voorbeeld waarom regelgeving blijkbaar geen enkel verschil uitmaakt :)

Jij schrijft:
- Hier in andalucía is er dit jaar een veelvoud van verkeersongevallen door loslopende paarden.
- Hier in andalucía houdt het in de praktijk zelfs een metálen omheining is als je een hengst houdt.

Maar ondanks die plicht om voor een deugdelijke, zelfs een metálen in het geval van hengsten, omheining te zorgen, lopen er dus aardig wat paarden los. Wat doet die plicht dan nog voor nuttigs?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:59

Zahlina schreef:
Tja en dan kom ik weer aanzetten met de paarden van mijn buren die dus achter een zeer degelijk hekwerk staan (zal elke overheid het mee eens zijn) en die beesten breken nog steeds uit.

Als het niet voldoet, dan ís het níet deugdelijk; de dieren lopen de weg op.

Als ze telkens uitbreken en de eigenaar daarvan op de hoogte, is het in geval van een ernstig ongeval daardoor een HEEL groot probleem voor de eigenaar.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:00

Hc je hebt gelijk, ik dacht ook altijd zo....nog steeds.
Maar zit nu zelf ook met dit probleem, en met mijn handen in het haar.
Heb imo een deugdelijke omheining, een dikke houten balk, met onder 2 stroomdraden en boven de balk een stroomdraad(ruim 2 hect.)
Maar heb een ouder paard erbij sinds een aantal maanden, en wanneer hij zin heeft walst hij letterlijk gewoon overal doorheen.
Wij wonen gelukkig erg vrij(buitenaf) waar mischien 2 auto s en 3 tractoren langskomen per dag, maar toch kan er nog wat gebeuren, wil en kan het gewoon niet hebben, je durft nieteens meer van huis te gaan.
De jongste ruin gaat steeds mee ervandoor, kan ze overigens wel weer zo pakken, de andere 2 blijven in de weide.
Heb nu een dure huisstroomkast gekocht, dat was ook mijn laatste optie, blijft hij het doen hoe lief hij ook is en hoe
rot ik het ook vind voor het paard, dan zal hij toch weg moeten.
Vind veiligheid toch wel het belangrijkste, niet alleen voor mijn paarden maar ook voor degene die hem eventueel aan zou rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 15:04

Shadow0 schreef:
Maar ondanks die plicht om voor een deugdelijke, zelfs een metálen in het geval van hengsten, omheining te zorgen, lopen er dus aardig wat paarden los. Wat doet die plicht dan nog voor nuttigs?

Waar baseer jij de conclusie op dat het niets uitmaakt? Er zouden er anders nog veel meer loslopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:20

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:

Waar baseer jij de conclusie op dat het niets uitmaakt? Er zouden er anders nog veel meer loslopen.

Waar baseer jij die conclusie op? :)