''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: ''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:42

Dat houdt dan ook in dat je daar niet iemand met bijvoorbeeld een gebroken arm er neer zetten of iemand zoals ik met een whiplash die de deur misschien ook niet open krijgt.
En om het vliegtuig niet uit te komen moet je al haast zo dik zijn dat je ook echt niet in die stoel past...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:02

Zammie schreef:
Er komen jaarlijks heel wat meer mensen om in het dagelijkse verkeer. Het enigste wat men hoeft te behalen om een auto te mogen besturen is een rijbewijs.
Als ik zie, hoe hier in Nederland door jongeren in hun opgepimpte VW gescheurt wordt en dan weer lees, dat er weer eentje in een boom is blijven hangen en dat daarbij de medepassagiers om het leven zijn gekomen en zelfs uit de auto zijn geslingerd.... Dan denk ik: doe daar maar eens wat aan! Dat soort mensen nemen meer levens mee, als dat ene volle mens, dat toevallig niet door de deur zou passen. (Vraag me nu trouwens wel af, hoe vol zo'n persoon dan wel niet mag wezen...of hoe groot/klein die deuren zijn)

Enige.

En je rijbewijs heb je bij een pakje boter gekregen? Ik heb er namelijk veeeel tijd en geld in gestopt. Dat mensen zich er daarna niet meer aan houden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:03

Citaat:
Zammie schreef:
Er komen jaarlijks heel wat meer mensen om in het dagelijkse verkeer. Het enigste wat men hoeft te behalen om een auto te mogen besturen is een rijbewijs.
Als ik zie, hoe hier in Nederland door jongeren in hun opgepimpte VW gescheurt wordt en dan weer lees, dat er weer eentje in een boom is blijven hangen en dat daarbij de medepassagiers om het leven zijn gekomen en zelfs uit de auto zijn geslingerd.... Dan denk ik: doe daar maar eens wat aan! Dat soort mensen nemen meer levens mee, als dat ene volle mens, dat toevallig niet door de deur zou passen. (Vraag me nu trouwens wel af, hoe vol zo'n persoon dan wel niet mag wezen...of hoe groot/klein die deuren zijn)

Vind dit niet echt passen in dit topic.
Juist doordat maatschappijen deze regels hebben is vliegen de veiligste manier van vervoer.
Door een capabel persoon bij de nooddeur te zetten kun je wel degelijk levens redden.

Auto rijden kan ook gewoon veilig zijn mits je je maar aan de snelheid houd en je gordels draagt. Maar in de auto is geen stewardess aanwezig die je op deze dingen wijst. Een vliegtuig stijgt echt niet op zolang die meneer zonder armen bij de nooddeur blijft zitten.
Ik heb geen moeite met leeftijdsgrenzen en mensen moeten eens ophouden dat het gelijk discriminerd overkomt als je iemand met een handicap vraagt of die ergens anders wilt zitten ivm met een noodgeval.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:14

Ik heb daar ook geen moeite mee Cowgirl. Het enigste wat ik zei was, dat het een onzintopic is. Niet meer en niet minder en dat men zich beter druk kan maken over andere dingen zoals bovengenoemde.
De opmerking over dat er geen stewardess naast je zit in de auto is waar, maar iedereen kent wel zo'n boomklevertje in zijn/haar omgeving. Wie heeft dan het lef om dan aan zo iemand recht in het gezicht eens de waarheid te zeggen.... Daar red je levens mee. Door mensen op hun bijzondere verrichtingen te wijzen en op hun verantwoordelijkheid.
Er zal niet 1 vliegtuigmaatschappij iets veranderen aan de regels, omdat er een topic op bokt over loopt.
En zoals je zelf al zei: er zijn al regels voor. Kan me dus ook niet voorstellen, dat het inderdaad zo is gegaan als TS in openingspost heeft geplaatst. Of het is iets te fantasierijk bekeken en hier geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:25

Tja... Even doorlopen naar de grotere nooduitgang (hoofduitgang dus).
Heel eenvoudig ;)

Er zijn al een aantal vliegtuigen neergestort, omdat het gemiddeld gewicht van de passagiers de afgelopen 20 jaar gigantisch is toegenomen.
Normaal gesproken rekent de piloot netjes uit hoeveel volwassenen en kinderen en bagage er aan boort is, en of dat wel of niet kan.
Maar daar zijn dus al een paar keer fouten mee gemaakt, omdat het "gemiddelde" gewicht van een volwassen persoon de afgelopen jaren zodanig omhoog is gegaan, dat het kritieke niveau bereikt werd en het vliegtuig uiteindelijk neerstortte.

Het is dus best een serieuze zaak.
Die berekeningen zijn inmiddels bijgewerkt.

Maar de stoelen zijn nog steeds net zo smal, de nooduitgangen zijn nog steeds net zo smal, de paden zijn nog steeds net zo smal.
In grote lijnen heb je het dan over "comfort" natuurlijk. Maar een nooduitgang moet in mijn ogen altijd veilig zijn. Dus ook voor "grote" mensen.

Niet alleen mensen met vet zijn groot.
Ook bodybuilders kunnen behoorlijk "flink" zijn zonder een grammetje vet te hebben. :P
Afbeelding

Denk dat hij er ook niet doorheen zou passen, hahahaha ;) :D

De vliegtuigen waar ik tot nu toe zelf mee heb gevlogen hadden allemaal een nooduitgang die groot was.
En in vrijwel alle gevallen kunnen dikkere mensen, als het niet past, ook gewoon de hoofduitgang gebruiken als nooduitgang. Die is in ieder geval groot genoeg. Alleen ben je dan wat later uit het vliegtuig.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:37

Lous schreef:
Uthrick schreef:
Nog een "dilemma"

Wat vinden jullie ervan dat mensen met overgewicht even veel kilo baggage mee mogen nemen als mensen met een licht tot normaal gewicht?

Dat vind ik meer dan normaal hoor. De draagcapaciteit van een vliegtuig is altijd groot genoeg. En de ene neemt meer mee dan de andere, dus ze zullen altijd rekening houden met de veiligheid.

Nou ik weet niet of je gisteravond De grootse vliegtuigcrashes hebt gekeken, maar daar hadden ze mooi tocu niet echt rekening gehouden met mensen die iets te zwaar waren. Wat erop neerkwam dat er 200 kilo te veel aan mensen of bagage in het vliegtuig zat en dat hele ding naar beneden is gekieperd. Iedereen dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:16

Precies, zie mijn verhaal hierboven.
Ze berekenen het gewicht met standaard waardes. Alleen is het gewicht van de gemiddelde persoon in de afgelopen jaren zodanig toegenomen dat die vroegere berekeningen niet meer kloppen, en daardoor komt het soms voor dat er te veel gewicht aan boord is ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:15

Iris82 schreef:
- Tussen de 25 en de 60
- Niet te dik
- Goed ter been

Deze dertigjarige stampt toch in noodgevallen heel genuanceerd }> iedereen opzij als het gaat om het leven van haar driejarige dochtertje. Zoiets mag je waarschijnlijk niet zeggen, maar als er nood aan de man komt: eerst zij, dan ik en de rest trekt zijn plan maar. }>

En dat zou ik ook doen als ik 200 kilo woog :Y)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 06:24

Hypofocus schreef:
Precies, zie mijn verhaal hierboven.
Ze berekenen het gewicht met standaard waardes. Alleen is het gewicht van de gemiddelde persoon in de afgelopen jaren zodanig toegenomen dat die vroegere berekeningen niet meer kloppen, en daardoor komt het soms voor dat er te veel gewicht aan boord is ;)

Dan houden ze er nu dus al rekening mee , wat ik al zei. Maar dan kun je het niet maken vind ik dat een zwaarder persoon minder bagege mee mag nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:42

Als het totaalgewicht daardoor boven het gewicht komt wat het vliegtuig kan meenemen wel. Veiligheid gaat voor, hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:50

Gelukkig zit er ook nog een gewone in/uitgang in het vliegtuig. Ik heb zoiets, als ze erin komen, kunnen ze er toch ook wel weer uit?

Ik zou het zelf niet handig vinden om te dikke mensen bij de nooduitgang neer te zetten. (voorin kan wel aangezien daar ook de gewone deur zit, dus moeten ze maar even een stukje lopen). Maar de nooduitgang bij de vleugel bv zou ik absoluut geen geschikte plek vinden. Het zou je maar gebeuren dat iemand de nooduitgang blokkeert omdat hij/zij blijft hangen in de opening!
Wat vind ik dik? Als iemand toch wel een extra stoel nodig heeft omdat hij/zij niet op 1 stoel past.

(hihi zie het al voor mij dat je bij de incheckbalie prototypes hebt van de nooduitgang := Even kijken of iedereen daar door past).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:38

Yamcha schreef:
Als het totaalgewicht daardoor boven het gewicht komt wat het vliegtuig kan meenemen wel. Veiligheid gaat voor, hoor.

dikke mensen hebben net zo goed evenveel kleding/spullen nodig als een dun iemand,dus dan maar een passagier minder mee.

het is terecht dat je extra betaald als je 2 stoelen inneemt,en ik vind het ook niet vreemd dat iemand bij de nooduitgang aan bepaalde eisen moet voldoen.

ik ben geen vedergewichtje zegmaar,maar ik pas uitstekend in een vliegtuigstoel gelukkig,en de deur ging ook prima :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:31

Vuyatela schreef:
Een stoel aan de nooduitgang zal je ook NOOIT vooraf kunnen vastleggen : iedereen wil daar graag zitten uiteraard ivm extra beenruimte, maar enkel de mensen aan de check in zijn bevoegd om deze toe te wijzen. Zij moeten namelijk zien wie zij op deze stoelen plaatsen.

Dat is dus niet waar, zowel bij online inchecken als telefonisch is 9 van de 10 een zitplaats bij de nooduitgang te regelen. Het lukt mij iig bijna altijd om vtv plaatsen bij de nooduitgang te bemachtigen voor mijn man (die erg groot is) en mezelf :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:53

Snoevie schreef:
Yamcha schreef:

dikke mensen hebben net zo goed evenveel kleding/spullen nodig als een dun iemand,dus dan maar een passagier minder mee.

het is terecht dat je extra betaald als je 2 stoelen inneemt,en ik vind het ook niet vreemd dat iemand bij de nooduitgang aan bepaalde eisen moet voldoen.

ik ben geen vedergewichtje zegmaar,maar ik pas uitstekend in een vliegtuigstoel gelukkig,en de deur ging ook prima :D

Idd, dan maar een passagier minder, ook geen probleem mee.

Maar goed, er zijn gewoon grenzen aan wat een vliegtuig mee kan nemen, en dat heeft geen bal met discriminatie te maken, maar alles met veiligheid.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:37

Yamcha schreef:
Maar goed, er zijn gewoon grenzen aan wat een vliegtuig mee kan nemen, en dat heeft geen bal met discriminatie te maken, maar alles met veiligheid.

Wil er even op wijzen dat dit niet het onderwerp van het topic is. Even kort door de bocht: het gaat niet om gewicht, het gaat om omvang. Mag je die mensen allemaal op 1 kluitje bij de ingang zetten omdat ze te breed zijn en zo voor opstoppingen kunnen zorgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:22

Imo niet, veiligheid gaat voor, lijkt me :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:08

nee mee eens.
zelfde geldt dan ook voor mensen met een handicap of die door ziekte of wat dan ook niet zo goed ter been zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:02

Ook mee eens :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:17

blijft best lastig denk ik,omdat je niet alles aan de buitenkant kan zien

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:22

Alle keren dat ik bij de nooduitgang zat, heeft een stewardess even aan me gevraagd of ik mezelf in staat achtte om de taken die daarbij horen uit te voeren. Dus als ik een niet zichtbare handicap ofzo zou hebben, was dat wel het moment geweest om daar even iets over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 06:52

Dat is wel heel zorgvuldig van die stewardessen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:09

idd erg netjes. zo lijkt het me ook geen probleem

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:10

dat zijn ze verplicht te vragen volgens mij , mij werd dat ook elke keer netjes gevraagd

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:41

Ik denk dat er in 99% van de gevallen geen nooddeur meer is, als je naar beneden valt in zo'n vliegtuig gaat t best hard. Dan maakt het dus toch niet meer uit of je dik of dun bent. Boem.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:51

ik vind niet dat mensen boven de 60 daar niet mogen zitten..iedereen is gelijk of het nu dik of dun is en of het nu een kind of oudere is...