Dure reuzenkat steft eenzame dood.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:37

Britty schreef:
Welshcobfan schreef:
Denk dat het grootste probleem ook is dat ze niet wisten wát voor fokproduct het nou precies was. (brave tijgers zijn er ook, maar dat betekend nog niet dat ze geschikt als huisdier zijn :P)
Dus daarom snap ik de eigenaren ook niet, fijn dat je een aparte kat wil... maar het is toch vrij naief om te denken dat je de kat zo mee mag nemen.

Nou sorry hoor, maar hoezo naief? Mensen voeren spinnen, slangen, hagedissen en weet ik wat voor rare beesten nog meer in, zelfs beesten die niet "gemaakt" zijn voor het nederlandse klimaat. Dat mag allemaal wel.

En dat ze daar dan ook nog eens 2 jaar over hebben moeten denken is helemaal belachelijk. Toch zeker na een paar maanden heeft een of andere gedragsexpert al lang kunnen vaststellen of het beste beestje inderdaad gevaarlijk of agressief was? Daarbij was de eigenaar van plan het beest te castreren, dus veek meer hadden we er niet van gekregen.

Het is te hopen dat ie er als schrale troost een flinke schadevergoeding uit kan krijgen!

Blijkbaar was het voor dit dier niet zo simpel. Dus ja: ik vind het vrij naief om te denken dat je een vreemde katsoort in mag voeren. Net als niet geregistreerde spinnen of welk apart dier dan ook als ze de afkomst niet weten. Dan kun je ook tegenstand verwachten. Grote kans dat dan het dier ook niet mag binnenkomen of lang moet blijven wachten daar ivm onderzoek.
2 jaar is in mijn ogen ook absurd lang hoor, daar niet van. Maar goed: je hoort maar 1 kant van het verhaal... dus ik ben vooral benieuwd naar de andere kant :)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:45

http://www.reuzenkat.hyves.nl

Het beste dier had gewoon een eigen hyve! Staat ook wat meer info op. Blijkbaar wilde het ministerie eerst uitzoeken wat de afstamming van het beestje was, ze geloofden niet dat het dier echt een kruising was tussen de 3 andere dieren. Informatie moest uit amerika komen, waardoor het allemaal zou lang zou duren.

Maar dan snap ik nog steeds niet, dat ze niet na een paar maanden, op basis van zijn karakter, de beslissing kan nemen het beestje door te laten gaan naar de eigenaar. Als zo'n dier niet gevaarlijk is, wat maakt het dan uit of er een aziatische luipaardkat of een walvis aan te pas is gekomen? Eis een castratie (wat ze toch al van plan waren), kan het zich in ieder geval niet voortplanten (zouden ze bij sommige mensen ook moeten doen ;) ) Ik denk gewoon dat dit allemaal veel gemakkelijker opgelost had kunnen worden. In andere landen blijken deze katten geen enkel probleem te zijn.

jodi

Re: Dure reuzenkat steft eenzame dood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:26

En waar zijn die broertjes nu gebleven?
Waarom zoveel geheimzinnigheid rond die kat.
Hadden ze hem niet gewoon in een grote ren in een dierentuin kunnen onderbrengen in afwachting van een beslissing?Of is hij gelijk een laboratorium in verdwenen om door wetenschappers uit elkaar gepeuterd te worden?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:48

Het dier is niet alleen slachtoffer geworden van de regelgeving in Nederland, maar minstens evenzeer van weer iemand die zo nodig iets aparts moest hebben. Nee natuurlijk zijn we niet tevreden met een huis-tuin-en keukenkat, het moet iets groots en wilds zijn want dat hebben de buren niet _-:( Ik snap die behoefte om altijd maar weer een apart dier te moeten hebben niet zo. Zal wel niet zoiets zijn als een dikke auto, een dickextension.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:24

Britty schreef:
Maar dan snap ik nog steeds niet, dat ze niet na een paar maanden, op basis van zijn karakter, de beslissing kan nemen het beestje door te laten gaan naar de eigenaar. Als zo'n dier niet gevaarlijk is, wat maakt het dan uit of er een aziatische luipaardkat of een walvis aan te pas is gekomen?

Dat maakt veel uit! Er worden veel te veel wilde dieren gevangen en verhandeld. (Denk bv aan jonge aapjes die bij hun moeder worden weggekaapt om als huisdier te dienen.) Een hele slechte zaak, het is volkomen terecht dat daar streng tegen opgetreden wordt. Ik vind het dan ook heel goed dat er niet te makkelijk gezegd wordt: 'oh, we weten het niet, laat dan maar'.
Want dan werk je het alleen maar meer in de hand: dan zijn alle exotische dieren ineens 'geaccepteerde kruisingen waarvan men de herkomst niet precies weet'.

Ik vind het dus terecht dat dit soort dingen niet worden toegestaan. Dat het zo lang heeft geduurd is dan weer niet handig - alleen weten we niet waarom het zo lang heeft geduurd.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:28

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:30

wat sneu zeg :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:31

bizar.............. ook al zouden de vergunningen niet in orde zijn geweest....... ook al zou dit, ook al zou dat.......

dan alsnog ga je niet zo met een dier om!

schandalig weer van de BV Nederland........... voor degene die het nog niet weten, de overheid moet er voor ons zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:32

KiWiKo schreef:
dan alsnog ga je niet zo met een dier om!

Hoe precies niet? Weet jij iets over hoe het dier verzorgd is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:34

na, als zo een kat maar 3 jaar oud word en op een geheime locatie ondergebracht is.......... dan kan ik me zo voorstellen dat dit niet een optimaal leven is geweest :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:35

KiWiKo schreef:
na, als zo een kat maar 3 jaar oud word en op een geheime locatie ondergebracht is.......... dan kan ik me zo voorstellen dat dit niet een optimaal leven is geweest :)

Dat is helemaal je eigen invulling. Moet je niet eerst even nagaan of dat waar is, voor je conclusies trekt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:37

KiWiKo schreef:

Nee hoor, levensduur kan van meer afhankelijk zijn dan optimaal leven. Dat is er eenzijdig kijken. Jaren geleden toen ik in de zoo een week stage heb gedaan werd er ook verteld dat er ergens achter de schermen verboden dieren zaten die ingevoerd werden.
En die werden goed verzorgd, een geheime locatie staat niet gelijk aan slecht. Geheim is vaak ter bescherming van het dier.

Alleja, zover zoiets prima is
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-11-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:38

The results of official DNA tests confirmed that 3 "Ashera" kittens confiscated at Schiphol Airport in Feb 2008 are F1 Savannahs bred by Chris Shirk of Cutting Edge Savannahs.

The results were released in June 2008 and shortly afterwards, Brodie adopted the identity Simon Cadarran and set up a new company

(voor de niet engelslezers: De resultaten van de officiele dna testen bevestigden dan de 3 ashera katten die in februari 2008 in beslag werden genomen op vliegveld schiphol F1 Savannah katten, gefokt door Chris Shirk van Cutting Edge Savannahs zijn. (De savannah is een al bestaande kruising tussen een serval en een gewone kat) De resultaten werden bekend gemaakt in juni 2008 en kort daarna veranderde Brodie (de oprichter van het bedrijf dat de ashera fokt) zijn identiteit in Simon Cadarran en starte hij een nieuw bedrijf)

Vanaf 2010 zal dit bedrijf ook stoppen met de ashera..

Dus er klopte wel meer niet met oa deze 'ashera' Denk persoonlijk dat hier een heel onderzoek achter zit, en dat de nederlandse overheid om die reden de 'ashera' niet mocht laten gaan.
Laatst bijgewerkt door xShanty op 15-11-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:45

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is helemaal je eigen invulling. Moet je niet eerst even nagaan of dat waar is, voor je conclusies trekt?

je hebt gelijk :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:46

Shanty_Muis schreef:
The results of official DNA tests confirmed that 3 "Ashera" kittens confiscated at Schiphol Airport in Feb 2008 are F1 Savannahs bred by Chris Shirk of Cutting Edge Savannahs.

Dus er klopte wel meer niet met oa deze 'ashera'

Ik heb even gegoogled:
http://www.a1savannahs.com/f1.htm
Dit zijn dus ook F1 Savannahs. En als ik het zo moet geloven vanaf die site zijn die al overal ter wereld verkocht en verscheept...

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:49

Liezel1 schreef:
Shanty_Muis schreef:

Dus er klopte wel meer niet met oa deze 'ashera'

Ik heb even gegoogled:
Dit zijn dus ook F1 Savannahs. En als ik het zo moet geloven vanaf die site zijn die al overal ter wereld verkocht en verscheept...

Dan had de overheid dus gelijk met zijn wantrouwen over de afkomst van deze 'ashera's'

edit: mogelijk een juridische strijd om de rechten van deze katten, het geld, en dus ook de verkeerde vergunningen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:57

Heel wrang gezegd misschien is het maar beter voor het dier zelf dat ie niet meer leeft...

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat mensen in NL met slangen etc moeten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:58

Shanty_Muis schreef:
Liezel1 schreef:

Ik heb even gegoogled:

Dan had de overheid dus gelijk met zijn wantrouwen over de afkomst van deze 'ashera's'

edit: mogelijk een juridische strijd om de rechten van deze katten, het geld, en dus ook de verkeerde vergunningen.

Bovenstaande site heeft niets met deze zaak temaken. Is van hele andere personen en bevestigd alleen dat de fokker van de schipholkat niet de enige is die deze katten fokt en exporteerd, wat het fokken en verschepen van deze katten niet als illegaal bestempeld, eerder het tegenover gestelde zelfs.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:00

DAt bedoelde ik er ook mee te zeggen Lyonesse.... Waarom kan die fokker dan wel zijn katten naar verschillende landen in Europa verschepen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:02

Liezel1 schreef:
DAt bedoelde ik er ook mee te zeggen Lyonesse.... Waarom kan die fokker dan wel zijn katten naar verschillende landen in Europa verschepen?

Ik begreep jou wel, maar de uitspraak van Shanty_muis niet :+ Ik zie namelijk geen link met de site en de uitspraak dat die website bevestigd dat onze overheid gelijk had met haar vermoedens jegens de fokker? :+ (welke vermoedens btw? )

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:04

Agossie, 't arme beest... Y;(

Ik ga er maar gewoon van uit dat hij daar, waar hij dan ook zat, vast goed verzorgd is en ik hoop van harte dat hij nog wel een beetje plezier heeft gehad. Het lijkt me dat de verzorgers eigenlijk nog de minste blaam treffen.
Want a. waarom moet er zo'n bijna-net-echt-maar-toch-niet-helemaal wilde genetisch gemanipuleerde kat gefabriceerd worden of net alsof, b. moeten mensen perse zo'n beest in huis (al schijnen die eigenaren gewoon kattenfanaten te zijn en ook asielkatten te hebben, maar dan nog) aangezien er nog veel meer 'gewone' maar ook spectaculair uitziende katten zijn (zoals die Savannahs), en c. waarom moet het zó lang duren om erachter te komen of ie wel of niet ingevoerd mocht worden (of wat voor een onderzoek dan ook - als het om een 'gewone' Savannah gaat, waarom dan zo moeilijk doen?).
(laat me raden....geld?)

Ik vond het vanaf het begin al niets...
De manier waarop die website hun dieren promootte, alsof het dingen waren (vergelijk het eens met een gewone kattenfokkerswebsite, daar straalt de liefde voor het ras en de specifieke dieren vaak van af) en dat ze zo spectaculair moeten wezen en dat mensen dan dus zoiets moeten hebben omdat het zo spectaculair is (geloof me, een asiel HTK kat kan ook erg spectaculair wezen, vooral als het stormt ;) , er hing alleen niet zo'n spectaculair prijskaartje aan). Nog los van dat geharrewar of het nu wel of niet een Savannah, danwel een ander in elkaar gefabriceerde semiwilde kattensoort was.
Bah... :r

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:06

Liezel1 schreef:

Omdat ieder land een andere wetgeving heeft omtrent dierenhouden, kijk maar naar de gifslangen invoer en houden van het is een wereldverschil tegenover de wetgeving in belgie

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:06

HEt is mij allemaal al iets duidelijker geworden:
Er is nooit een Ashera kat geweest...
Het waren van meet af aan Savannah's die vanaf de fokker verkocht zijn naar een louche figuur. Die heeft prachtige valse papieren in elkaar geknutselt en ze doorverkocht als zijnde "Ashera's". Toen ze op Schiphol gingen testen, werd het die persoon te heet onder de voeten, heeft een andere naam aangenomen en is verdwenen.
De fokker van de betreffende kat heeft meegewerkt aan het DNA onderzoek en herkende zijn fokproduct meteen. Hij heeft ook een verzoek gedaan het dier terug te zenden.

Edit:
Voor de duidelijkeheid:
een Ashera is een kruising tussen een serval en een Aziatische luipaardkat
een F1 Savannah is een kruising tussen een serval en een huiskat

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:50

Lyonesse schreef:
Shanty_Muis schreef:

Bovenstaande site heeft niets met deze zaak temaken. Is van hele andere personen en bevestigd alleen dat de fokker van de schipholkat niet de enige is die deze katten fokt en exporteerd, wat het fokken en verschepen van deze katten niet als illegaal bestempeld, eerder het tegenover gestelde zelfs.

Dat zeg ik ook niet, probeer duidelijk te maken dat deze Ashera geen ashera was maar een savannah met valse papieren en daardoor dus ook verkeerde vergunningen, dus het was helemaal niet een broodje poep dat deze 'ashera' 2 jaar lang is vastgehouden door de overheid, zoals ik het zie zit hier waarschijnlijk een hele andere zaak achter dan enkel deze kat bij de eigenaar brengen. Er zijn hier valse papieren in het spel, eigendomsrechten van de ashera zijn hierdoor ook in opspraak gekomen. Hierdoor is dus ook het één en ander gaan rollen bij het bedrijf dat claimt de ashera te fokken. Buiten dat de vermeende fokker hiervan al een door de amerikaanse overheid in de gaten is gehouden, al eens megaschulden heeft gehad. Dus wie weet was dit allemaal een manier om iets te dekken. Idem was het door de naamsverandering/ onderduiken van de vermeende fokker dus ook moeilijk om deze zaak op te lossen, omdat hij in feite het idee van iemand anders heeft gestolen natuurlijk.

Dat de savannah normaliter over de hele wereld word verkocht betekend niet dat het oke is om een savannah met valse papieren te importeren.

Met een klein beetje research kan je gaan vermoeden dat er hier mee aan de hand was dan slechts een onbekende kat die geimporteerd werd.

@Liezel1: jij snapt het :)