Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:24

tsja...das mooi die eed (die zijn ze voor het gemak bij ons op school bij het afstuderen even vergeten hoor...haha)

Maar ik denk dat het te ver door getrokken wordt, als je op die fiets gaat Nikka...dan kunnen ze ons binnenkort alles laten doen..omdat ik anders de patiënt schade toe zou kunnen brengen. Ik snap je redenering helemaal, ik vind het alleen te ver gaan. Daarom doe ik het ook niet om die reden, maar puur voor mijzelf.

Soms vind ik dat mensen in de zorg al te veel doen voor patiënten....

Maar als jij dat zo ziet, prima hoor :)

edit: op een andere fiets, hoe zit het dan met de structurele weigeraars onder de ('draaideur') patiënten...die dus met de mexicaanse griep binnenkomen en dus geen vaccin hebben gehad omdat ze dit niet willen. Je bent met het totale pakket tot ongeveer 70% beschermd...zij kunnen ons dus ook in gevaar brengen. Moet je de risicogroepen dan ook niet verplicht enten?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:31

Nikka schreef:
Kitty84 schreef:
Daarnaast ter bescherming voor de patiënt...dat zou een verantwoordelijkheid zijn...is dat net zo'n uitspraak als de zorg is een roeping?

Artsen leggen een eed af dat zij patiënten geen schade zullen toebrengen, verpleegkundigen leggen een soortgelijke eed af. Als er nu uit de onderzoeken die bekend zijn omtrent griepvaccinatie blijkt, dat vaccineren van het personeel leidt tot een lager sterfte cijfer, dan betekent niet vaccineren mijns inziens patiënten schade toebrengen.

Of gewoon de risicogroepen inenten? Dan hoeven de artsen/verpleegkundige zich ook niet te laten enten :)

Overigens vind ik het onzin dat verpleegkundige zichzelf moeten laten enten, zodat de zorg gehandhaafd blijft, want dat geldt in principe voor elk beroep natuurlijk. Dan is het maar net welk beroep je als het 'belangrijkst' typeert.

Overigens vind ik het heel dubbel om alleen verzorgend personeel te enten. Ja het kan goed zijn, maar zij zijn niet de enige die in het ziekenhuis rondhobbelen. Wil het echt werken, dan moet iedereen die het ziekenhuis (of iets dergelijks) zich laten enten (en dat is dus inclusief bezoek, patiënten zelf (die kunnen het net zo goed meebrengen) want anders heeft het imo geen nut en geen zin.

Ik denk zelf dat het veel belangrijker is om ziek personeel thuis te laten en thuis te laten uitizieken zodat ze met een goede weerstand weer op het werk verschijnen. De griep komt er toch wel (ingeent of niet). Nee, ik zou het ergens anders zoeken. Mensen die ziek toch aan het werk gaan (in alle beroepen overigens), mensen die ziek boodschappen gaan doen, mensen die ziek rond hobbelen op straat met hun hond etc. Ga dat eerst maar eens goed aanpakken en heeft imo veel meer invloed op het tegengaan van de ziekte ipv verzorgend personeel inenten terwijl het via alle andere kanten zo het ziekenhuis binnenwaait en ze daarbij ingeent toch de ziekte met zich mee kunnen dragen :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:36

zap schreef:
Of gewoon de risicogroepen inenten? Dan hoeven de artsen/verpleegkundige zich ook niet te laten enten :)

Ik quote mezelf nog maar even.

Citaat:
Op zich is dit niet zo'n slechte reden. Stel dat 50% van je personeel ziek is, hoe waarborg je dan nog adequate zorg. Maar dat is niet de hoofdreden. De hoofdreden is dat er sterke aanwijzingen zijn, dat het vaccineren van personeel nog beter werkt om de sterfte tegen te gaan dan de patiënten zelf te vaccineren. Het vaccineren is bij bepaalde groepen, bijvoorbeeld de oudere groep, namelijk in veel mindere mate effectief.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:45

Ik heb geen keus gemaakt, ik kan me aan de ene kant voorstellen dat een werkgever dit gaat verplichten (van collega's hoor ik dit soort verhalen al) Aan de andere is dit een vrij land en mag je zelf weten wat je doet. Een vaccinatie is geen garantie dat je niet ziek wordt.

Overigens zitten er aan alle vaccinatie's risico's, dat zien we nu wel weer aan de berichtgevingen over de prevenar! Maar mede dankzij vaccinaties zijn we de pokken kwijt net als tetanus zo goed als. Dus dat is een afweging wat ieder voor zich moet maken. Ik werk in de gezondheidszorg, wij hebben gister de vaccinaties binnen gekregen voor de h1n1. Maar ik ben er nog steeds niet over uit of ik me laat vaccineren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:54

Nikka schreef:
zap schreef:

Ik quote mezelf nog maar even.

Citaat:
Op zich is dit niet zo'n slechte reden. Stel dat 50% van je personeel ziek is, hoe waarborg je dan nog adequate zorg. Maar dat is niet de hoofdreden. De hoofdreden is dat er sterke aanwijzingen zijn, dat het vaccineren van personeel nog beter werkt om de sterfte tegen te gaan dan de patiënten zelf te vaccineren. Het vaccineren is bij bepaalde groepen, bijvoorbeeld de oudere groep, namelijk in veel mindere mate effectief.

Omdat in een ziekenhuis niet alleen de risicogroepen liggen. Je hebt ook mensen die voor opname niet ziek waren , maar door een operatie of acute aandoening ziek worden.
Deze opvatting zou je wel kunnen gebruiken bij longstay zorg zoals in de verpleeghuizen of verstandelijk gehandicapten.

Ptries

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:07

Ik werk zelf niet in de zorg, maar mijn broertje vormt helaas een risicogroep i.v.m. chemo. Wij thuis laten ons daarom allemaal enten. Ik vind eigenlijk dat de mensen die hem behandelen ook geënt zouden moeten zijn. Omdat er op die afdeling allemaal patiënten zijn die chemo ondergaan en dus een sterk verminderde weerstand hebben. Je loopt natuurlijk altijd het risico ergens een infectie op te doen, maar ik zou het wel cru vinden als mijn broertje bijv. Mexicaanse griep zou krijgen van een arts of verpleegster terwijl hij juist zo zijn best doet om beter te worden en allerlei risico's te vermijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:11

Ik werk in de zorg en er hangt daarom ook een brief in de personeelskamer dat een ieder die zich niet wenst in te enten, zich mag melden bij de directeur voor een gesprek.
Je werkt toch met zwakkere mensen en hoewel jij niets van het virus hoeft te merken, kun je het wel bij je dragen én overbrengen.
Die prikken zijn een kleine moeite en kost je geen cent. Dus ik vind het ook niet meer dan normaal als je die moeite even neemt in het belang van je patienten of clienten (behalve als je het niet mag nemen vanwege je eigen gezondheid of die van je kind).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:38

maar hoe zit het nu. Ik hoor om me heen dat je ondanks de enting de griep wel bij je kunt dragen en dus overbrengen.
Als dat waar is wat heeft het dan voor zin je te laten enten puur voor de mensen om je heen. Want als niet IEDEREEN ingeent is kun je het dus alsnog via via aan je patienten overbrengen
Ik wil deze vraag eigenlijk eens aan een viroloog stellen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:39

Dat is met al die vaccinaties zo, neem die mensen uit staphorst die zich niet willen laten enten ivm geloof. Die houden andere aandoeningen in stand omdat ze zich niet laten vaccineren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:44

Welshcobfan schreef:
n het virus hoeft te merken, kun je het wel bij je dragen én overbrengen.

Dat kan ook als je wel geent bent.. dat vind ik nou net zo krom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:45

Klopt, maar dan is het virus al wel afgezwakt en minder gevaarlijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:02

shera schreef:
maar hoe zit het nu. Ik hoor om me heen dat je ondanks de enting de griep wel bij je kunt dragen en dus overbrengen.
Als dat waar is wat heeft het dan voor zin je te laten enten puur voor de mensen om je heen. Want als niet IEDEREEN ingeent is kun je het dus alsnog via via aan je patienten overbrengen
Ik wil deze vraag eigenlijk eens aan een viroloog stellen...

Als je naast het enten gewone hygiënische maatregelen in acht neemt, dwz regelmatig je handen wassen, kom je een heel eind wat betreft het niet meer kunnen overbrengen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:43

Welshcobfan schreef:
Ik werk in de zorg en er hangt daarom ook een brief in de personeelskamer dat een ieder die zich niet wenst in te enten, zich mag melden bij de directeur voor een gesprek. ).

geld dat ook voor jullie clienten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:39

Nee, omdat wij in dienst zijn van hun en niet andersom. Zij betalen voor de dienst, wij krijgen ervoor betaald ;) Maar (praktisch) elke bewoner krijgt wel een griepprik, uitzondering de mensen die allergisch ervoor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:50

Geen idee waar je werkt WCF, maar zijn jouw bewoners wilsbekwaam?
Want bij ons krijgen ze ook beide prikken aangeboden, maar de hoog niveau cliënten, dus de wilsbekwame, mogen weigeren.
Dus ja, dan krijg je dat ook weer.... niet alle cliënten worden geënt..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:02

Weet hier iemand of een zwangere vrouw wel of niet geent mag worden en wat de risico's zijn.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:38

Ik werk in de gehandicaptenzorg en pleit ervoor dat juist onze cliënten worden ingeënt ipv alleen het personeel... Onze cliënten zijn niet zo hygiënisch (afgezonderd van een paar met een soort van smetvrees :)) ), niezen in elkaars gezicht, wassen hun handen niet of nauwelijks etc. Volgens mij zorgen zij voo rveel meer verspreiding dan het personeel, wat netjes handen wast, de pompjes gebruikt etc.

Mijn (redelijk hoog niveau) cliënten kunnen zich wel laten enten voor de gewone griepprik, maar 80% van mijn cliënten weigert. Dus tsja.

Ik kan mij laten enten, maar denk er nog over na en ben er nog niet over uit of ik het wel/ niet doe. Heb nog een maand.

De gewone griepprik haal ik sowieso niet :n Nooit gedaan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:15

Ik hoorde net in het nieuws dat 1 ziekenhuis op de kinderafdeling alleen ouders nog mogen komen naast verplegend personeel. Omdat daar jonge kinderen uit de risicogroep liggen. Als je daar werkt op een afdeling met jonge zieke kinderen, zou je je dan laten enten? Of zou je baas dan zeggen, niet enten, is niet werken?

Ik neem aan dat ouders en verplegend personeel geent zijn? Alhoewel, als je als ouder niet in een risicogroep zit ben je niet geent toch?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:24

Ik werk ook in de zorg en ga me ook niet laten enten.
Het is mijn lijf en ik beslis wat daarmee gebeurt, zolang ik nog wilsbekwaam ben en ik wil absoluut die troep niet in mijn lijf.
Net wat al eerder gezegd is, al het verplegend personeel kan zich wel laten enten, maar mensen kunnen het ook oppikken van bezoek.
En de reden dat het verplegend personeel niet ziek mag worden, omdat er anders geen zorg verleend kan worden, als bijv. alle vuilnismannen en -vrouwen met griep in bed komen te liggen wordt het ook een zooitje in Nederland, moeten zij ook verplicht gevaccineerd worden?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:36

Ik zou me best willen laten inenten maar dan wel op kosten van de baas. En mijn baas is daar niet zo scheutig in. Dus ik ben nu continu mijn handen aan het desinfecteren om mensen niet te besmetten met wat voor virus dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:38

Je baas hoeft daar toch niets voor te betalen? De zorg is toch ingedeeld in een 'risicogroep' en dat wordt betaald door de overheid?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-09 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:40

Als mijn baas vind dat ik me moet laten inenten ga ik daar geen 50 euro voor betalen. En andere jaren was dat wel het voorstel, jongens neem de griepprik maar betaal hem wel zelf. Dat vind ik krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:41

Maar waarom moet je betalen voor de mexicaanse griepprik? Als zorgende krijg je het van de overheid.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:48

Dat heb ik nog niet van mijn werkgever vernomen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:05

Is gewoon in het nieuws hoor :D