Genocide bij dove mensen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:31

Gatver, van zo'n opmerking word ik dus echt naar MoonChloe. Alsof mensen er op uit zijn dove mensen uit te roeien. Levende dove mensen. Dat is een heel andere discussie dan een foetus aborteren.

En het spijt me, maar met jou worden veel mensen met een beperking op 1 hoop gegooid. That's life and it sucks.

Wellicht zijn er mensen in andere landen heel erg blij met gratis tv, zodat zij toch iets makkelijker op de hoogte kunnen blijven van wat er speelt in de wereld. Er zijn mensen die zo'n toelage maar al te hard nodig hebben om extra kosten die hun beperking met zich mee brengt te bekostigen.
Je waagt het niet eens alleen om als 1 persoon even namens alle doven in Nederland te spreken, nee, jij neemt meteen het woord voor alle doven in de wereld. En daar stoor ik me aan. Geloof me, zoveel mensen, zoveel meningen. En ik ben blij voor je dat je een groep gelijkgestemden hebt gevonden. Maar nogmaals, je spreekt niet namens allen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:32

MoonChloe schreef:
Dat is dan ook een discussie die prima past in de onderwerp genocide. Zijn wij een etnische groep, een taalminderheidsgroep of gewoon gehandicapten?

Dove mensen zijn mensen met een fysieke beperking.
Edit: et·nisch bn, bw wat een volk betreft; volkenkundig: een ~e minderheid een kleine, qua afkomst onderscheiden groep
Etnisch zeer zeker niet, want het betreft geen volk, maar een beperking die in alle volkeren over de hele wereld voor kan komen.
Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 04-11-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:33

Ik mis ook het intent gedeelte, mensen kiezen er niet voor om geen dat gen eruit te selecteren om jou 'groep' uit te roeien. Maar gewoon omdat zij willen dat hun kind in de maatschappij dezelfde kansen heeft als ieder ander. En niet door zijn lichaam beperkt word om zijn/haar dromen waarheid te maken.

Het is imo dus geen genocide niet omdat het dicutabel is of jullie wel als groep of cultuur beschouwd kunnen worden maar ook omdat de individueele keuzes van ouders voor een gezond kind geen doelbewuste of systeemmatische poging is om de groep uit te roeien.

Ilja000

Re: Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:36

Ik zie het ook eerder als dat jij samen met een aantal mensen (en dat aantal kan nog behoorlijk groot zijn, daar niet van) met dezelfde beperking er dezelfde mening op na houdt. Steun zoekt bij elkaar. Maar... binnen die groep met dezelfde beperking zijn er ook genoeg die er anders over denken, anders handelen. Daar mag je niet aan voorbij gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:39

zonnebloem18 schreef:
Omdat doofheid niet iets is wat erg is voor een kind het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld syndroom van down.
Ik merk zelf heel vaak dat mensen dove mensen eng vinden, liever niet mee omgaan en echt uit de weg gaan.

Je spreekt jezelf hier tegen.
Je schrijft dat doofheid niet erg is en vervolgens dat dove mensen worden vermeden. Lijkt mij dus wel degelijk erg.

Anders zijn is voor de maatschappij vaak onacceptabel. Ik vindt het dan niet vreemd dat een ouder die de keus heeft probeerd om een zo "normaal" mogelijk kind op de wereld te zetten. Het leven is al ingewikkeld genoeg als je binnen de normen valt. Er buiten vallen is pijnlijk.

En het zien hiervan als genocide is jezelf wel een handicap geven. Dat is een houding van: "die ander is verantwoordelijk voor mijn niet geaccepteerd worden". Daarmee beperk je jezelf en ja dan ben je inderdaad zielig.

Voor de goede orde, ben zelf autist.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:39

Persoonlijk zou ik niet bewust voor een doof kindje kiezen bij IVF, maar zou nooit tot een abortus overgaan als het kindje doof bleek te zijn.
Maar ik moet er bij zeggen dat ik dat ook niet zou overwegen bij het down syndroom o.i.d.. Ik heb erg veel moeite met alle onderzoeken die dergelijke aandoeningen op moeten sporen maar dat is weer een andere discussie.

Ik vind de opmerking dat als een doof iemand met een horend iemand praat beide gehandicapt zijn erg goed.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:43

VEEL minder mogelijkheden in banen, dat is niet waar. We kunnen in principe gewoon alles. (ook bellen :j )
Relaties lastiger, waarom??
Moeilijker contact met horenden?? Echt waar?? Dit is zooooo persoongebonden!!!

En identiteit, ja hoor heeft heel veel te maken met je doofheid :j De ervaringen die je meemaakt door je hele leven vormen je identiteit dus ook ervaringen doordat je doof bent. En hoe ik dat zo zeker weet, ik zit nu hier met een groep met 19 dove mensen en 2 dove leraren. Die hebben allemaal een dovenidentiteit en dat spreken ze allemaal ook uit! Maar hoe sterk je dovenidentiteit is, heeft ook allemaal te maken met de situatie. In een groep met alleen maar doven, voel je je natuurlijk niet doof en heb je meer een 'vriendenidentiteit'. In een horende groep als de enige dove ben je veel meer doof. :)

En even over geluiden (lia) ik ga elke jaar naar een muziekfestival, geniet daar ook enorm van. Terwijl ik dat hele muziek niet hoor maar wel voel :)

Nee ik spreek niet over alle doven. Maar ik spreek wel over de meeste doven (onderzocht! Heb afgelopen maanden veel gastsprekers gehad hier. )
Eentje had ook over diaspora. Toen was er natuurlijk ook een discussie over of wij een ethnische groep zijn. In onderzoek die zij had, was de idee zeer reeel dat wij inderdaad een diaspora groep zijn en waarom? Omdat wij zelfde taal, cultuur, historie enz hebben. Het probleem is alleen dat wij geen ' huisland hebben'

Ik snap ook wel dat de ouders graag willen dat hun kindje helemaal gezond is.

Ilja, andere landen: DUITSLAND!!!!!!!!!! Geen ontwikkelingsland maar doven hoeven daar niks voor hun kabel/satteliet/tv belasting te betalen, ze kunnen gratis met openbaar vervoer.... Waarom???

Over : "die ander is verantwoordelijk voor mijn niet geaccepteerd worden". Ik kom vaak zat in de 'horenden wereld'. Logisch toch!! Soms gebeurt het natuurlijk wel eens dat ik niet word geaccepteerd,,, WIENS schuld is dat? Mijne omdat ik doof ben?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:45

Wat ik wel aardig vind, in deze discussie: dat hier voornamelijk mensen reageren die echt nadenken over deze kwestie, en zinvol, al dan niet goed onderbouwd, commentaar leveren. Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar zal dat binnenkort gaan doen. Ben zelf ernstig slechthorend, niet aangeboren maar wat later onstaan, en ben derhalve erg geinteresseerd.

Kan alwel vast meedelen dat, ook op mij, het woord genocide op 'ons' wat heftig overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:46

MoonChloe schreef:
Nog niet :)

Maar je verwacht het wel :?
Sorry hoor, maar ik denk niet dat doven heel erg hoog op het lijstje staan bij welke radicale/extremistische groepering dan ook...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:48

Nee, maar als er iemand komt die ongeveer dezelfde denkwijze heeft over doven net als Hitler.... dan gebeurt het wel.

Genocide mag wat mij betreft wel uit topictitel.. Visies verschillen toch iets te erg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:50

Tja, als er iemand aan de macht komt met denkbeelden als Hitler, dan sneuvelen er wellicht weer miljoenen mensen, onder wie een aantal doven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:51

Ik vind dat je zwaar overdrijft, met genocide, ik ben zelf ook doof, maar ik ken geen gebarentaal en draai volop in de maatschapij mee.

Ik zie mezelf niet als gehandicapt, ik praat met iedereen en ga met iedereen om en ik kan alles, en ik kan praten en liplezen.

Het is juist goed dat er alleen gezonde vruchtjes gebruikt worden om een vrouw kunstmatig te bevruchten, iedereen wil toch een gezonde baby en dat het later evenveel kansen heeft als iedereen.

Sommige soorten handicap is erg zwaar om ermee te leven, dan is het toch fijn om het niet te laten uitgroeien tot een baby?

Nu is het zo dat doofheid niet een erge grote handicap is, maar als je vantevoren weet dat daaruit een doof kindje geboren wordt, dan is het toch fijn dat er een mogelijkheid is om te beslissen het niet geboren te laten worden, tenminste dat vind ik wel, want niet kunnen horen is ook niet altijd leuk.

En een piepkleine vruchtje weet en merkt er toch niets van.

En het is juist fijn dat er zoveel mogelijk geprobeerd wordt om ziekte en of handicap uit te bannen, want wees eerlijk, het is niet altijd leuk en rozen en maneschijn om doof te zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-11-09 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:52

Ik snap op zich welke denkwijze je hebt met die genocide maar voor genocide moet het gebeuren met als doel de andere groep uitroeien. Daar is toch totaal geen sprake van. Er kan net zo goed een extremist komen die iets heeft tegen mensen met een scheve neus, groene ogen, meer of minder dan 10 tenen, krullen, minder dan 4 ledematen dus die laatste opmerking slaat echt als een tang op een varken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:52

Nu begin je me echt te ergeren, ik zou zeggen, verdiep je eens wat meer in de geschiedenis ipv zulke debielen dingen te roepen..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:56

Niet helemaal als tang op varken, bij genocide speelt toch vaak een bepaalde ideologie, moeilijk om een ideologie om minder dan tien tenen te bouwen.

Maar ik vind het dus ook geen genocidegeval. Ragdollcat, ik vind doofheid of slechthorendheid toch wel een handicap, ook al draag je je steentje bij aan de maatschappij, 't kost wel wat extra moeite.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:56

Ergens snap ik het probleem niet hoor. :\
Is toch normaal dat mensen liever een "gezond" kind zouden willen. En dove mensen worden zoieso anders bekeken als "normale" mensen. Natuurlijk kunnen ze een vrij gewoon leven hebben. Maar ik zou toch echt geen doof kind willen als ik het vooraf wist. :)

Goede zaak dat het kan worden gekozen. :)
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 05-11-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:57

Hebben jullie ook geleerd dat hitler wou dat alle doven werden gesteriliseerd? Als het nog iets langer had geduurd, mochten ze vast ook wel naar de kampen :) (ja ja daar heb ik hier ook een lezing gehad van iemand die er onderzoek naar heeft gedaan)

Ragdollcat, een interessevraagje, ben je doof geboren?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:57

MoonChloe schreef:
VEEL minder mogelijkheden in banen, dat is niet waar. We kunnen in principe gewoon alles. (ook bellen :j )
Relaties lastiger, waarom??
Moeilijker contact met horenden?? Echt waar?? Dit is zooooo persoongebonden!!!

En identiteit, ja hoor heeft heel veel te maken met je doofheid :j De ervaringen die je meemaakt door je hele leven vormen je identiteit dus ook ervaringen doordat je doof bent. En hoe ik dat zo zeker weet, ik zit nu hier met een groep met 19 dove mensen en 2 dove leraren. Die hebben allemaal een dovenidentiteit en dat spreken ze allemaal ook uit! Maar hoe sterk je dovenidentiteit is, heeft ook allemaal te maken met de situatie. In een groep met alleen maar doven, voel je je natuurlijk niet doof en heb je meer een 'vriendenidentiteit'. In een horende groep als de enige dove ben je veel meer doof. :)

En even over geluiden (lia) ik ga elke jaar naar een muziekfestival, geniet daar ook enorm van. Terwijl ik dat hele muziek niet hoor maar wel voel :)

Nee ik spreek niet over alle doven. Maar ik spreek wel over de meeste doven (onderzocht! Heb afgelopen maanden veel gastsprekers gehad hier. )
Eentje had ook over diaspora. Toen was er natuurlijk ook een discussie over of wij een ethnische groep zijn. In onderzoek die zij had, was de idee zeer reeel dat wij inderdaad een diaspora groep zijn en waarom? Omdat wij zelfde taal, cultuur, historie enz hebben. Het probleem is alleen dat wij geen ' huisland hebben'

Ik snap ook wel dat de ouders graag willen dat hun kindje helemaal gezond is.

Ilja, andere landen: DUITSLAND!!!!!!!!!! Geen ontwikkelingsland maar doven hoeven daar niks voor hun kabel/satteliet/tv belasting te betalen, ze kunnen gratis met openbaar vervoer.... Waarom???

Over : "die ander is verantwoordelijk voor mijn niet geaccepteerd worden". Ik kom vaak zat in de 'horenden wereld'. Logisch toch!! Soms gebeurt het natuurlijk wel eens dat ik niet word geaccepteerd,,, WIENS schuld is dat? Mijne omdat ik doof ben?

Banen: vaak aanpassingen nodig, werkgevers hebben geen zin dat uit te zoeken, er achter aan te gaan, kortom: bij gelijke geschiktheid kiezen ze voor de makkelijke weg.

Identiteit: dovenidentiteit, homo-identiteit, gabber-identiteit. Het gaat toch om een groep gelijkgestemden? Val ik dan onder de groep Brildragers? Oh nee, voel ik me niet gelijkgestemd mee :p
Als jij zegt dat je in een horende groep toch meer doof bent, dan geef je toch zelf toe dat er sprake is van een handicap? (hoe negatief de lading ook moge zijn).

Daar waar jij naar een bepaalde groep gaat, kun je je er van verzekeren dat je een bepaalde mening te horen krijgt. En die verschillende lezingen, workshops etc. zullen op elkaar aansluiten. Je geeft aan dat er sprake is van 1 cultuur. En sluit daarmee degenen die later doof worden uit, of degenen die slechthorend zijn of dat later horen. Da's behoorlijk discriminerend. Nogmaals, jij spreekt voor die ene groep met gelijkgestemden en dat zal best een percentage van de hele groep zijn, maar ze zijn het niet allemaal. Juist door je zo bewust af te splitsen, geef je je zelf een handicap.

Diaspora. Ook al zo'n raar woord in deze discussie en totaal niet relevant: di·as·po·ra de; v(m) het tussen andersdenkenden wonen van aanhangers ve godsdienst, m.n. vd Joden buiten Palestina. Je hebt een fysieke beperking, doof zijn is geen godsdienst.

Voorzieningen in andere landen: omdat de sociale zekerheden daar anders zijn dan hier. Omdat hier weer dingen vergoed worden die men daar raar vind. Om even te fantaseren: als ik extra kosten zou maken voor mijn beperking, dan zou ik het ook fijn vinden als dat op een of andere manier vergoed zou worden. Of dat nu met OV is of wat dan ook. Iedere beperking brengt kosten met zich mee.

Over al dan niet geaccepteerd worden: soms heeft het niets te maken met doof zijn, maar met mens zijn. Soms heeft een ander wel moeite met jouw beperking, dat zou zomaar eens kunnen. Dat is niemand zijn schuld. Dat komt zomaar voor. Niemand wordt overal geaccepteerd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:58

MoonChloe schreef:
Hebben jullie ook geleerd dat hitler wou dat alle doven werden gesteriliseerd? Als het nog iets langer had geduurd, mochten ze vast ook wel naar de kampen :) (ja ja daar heb ik hier ook een lezing gehad van iemand die er onderzoek naar heeft gedaan)

Ragdollcat, een interessevraagje, ben je doof geboren?

Tja, Hitler hield er wel meer overtuigingen op na. En de geschiedenis is niet voor niets gelopen zoals het is gegaan... Heeft mijn inziens ook niets met doof zijn te maken, maar meer met de afkeer van Hitler met alles en iedereen die niet in zijn straatje paste. (ik was overigens afgelopen zondag nog in het verzetsmuseum en heb wel meer nare dingen gezien).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:59

MoonChloe schreef:

Dat is genocide ja. :j Dat is toch iets heel anders dan het aborteren van een vrucht? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:00

Dat gold niet alleen voor doven maar voor alle mensen met "afwijkingen" hij wilde nl. een arische übermensch creëren.
Om dat dus alleen op doven te betrekken getuigt van wel een hele kortzichtige blik....

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 00:03

Plotsdoven/laatdoven zijn welkom bij ons maar het verschil wat ik probeer is aan te duiden is dat ze vaak moeilijker bij ons hebben omdat hun cultuur anders is.

Diaspora is hier ook niet helemaal geplaatst misschien, was meer een voorbeeld van mij om aan te duiden wat het probleem is. Wat zijn wij, dit dat zus zo?? En daar heeft diaspora ook veel te maken. In principe hebben wij ook diaspora als doven, maar de voorwaarden sluiten niet helemaal aan bij de dovenwereld..

Ik zou haast denken dat Duitsland, Belgie en Frankrijk toch wel 1 van rijkere landen waren en toch ongeveer dezelfde sociale zekerheden bieden als in Nederland.

Daarom zeg ik ook als er maar 1 komt die ongeveer dezelfde denkwijze heeft als hitler over doven.. (en hitler was ook niet de enige.) Aborteren tot 6 maanden?? Dan is het allang geen vruchtje meer.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:04

CandyQueen schreef:
Ergens snap ik het probleem niet hoor. :\
Is toch normaal dat mensen liever een "gezond" kind zouden willen. En dove mensen worden zoieso anders bekeken als "normale" mensen. Natuurlijk kunnen ze een vrij gewoon leven hebben. Maar ik zou toch echt geen doof kind willen als ik het vooraf wist. :)

Ik snap het probleem opzich wel; stel je kijkt scheel en er wordt iets bedacht zodat er geen schele mensen meer geboren worden. Dan voel je je als scheelkijkende ontzettend ongewenst; er zijn mensen die jarenlang moeite doen om ervoor te zorgen dat er niet meer mensen komen die dat met jou gemeen hebben. Tja en dat kan voor sommige (of vele?) mensen zwaarder wegen dan het feit dat er ook mensen mee geholpen zijn; behoed worden voor iets. Ik kan me best voorstellen dat dat een dubbel gevoel opleverd. Tenzij je weinig tot geen nadelen overhoudt aan je gebrek/beperking, dan vind je het alleen maar een belediging want ja: jij vind dat er absoluut niks mis mee is, dus waarom zouden zulke (= schele) mensen voorkomen moeten worden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:10

mysa schreef:
Niet helemaal als tang op varken, bij genocide speelt toch vaak een bepaalde ideologie, moeilijk om een ideologie om minder dan tien tenen te bouwen.

Maar ik vind het dus ook geen genocidegeval. Ragdollcat, ik vind doofheid of slechthorendheid toch wel een handicap, ook al draag je je steentje bij aan de maatschappij, 't kost wel wat extra moeite.

Je kan je extremisme toch op alles wat anders in dan jezelf projecteren. Misschien dat die tenen lastig over te brengen zijn maar ik snap ook nog steeds niet dat er mensen zijn die kunnen geloven dat ze van een superieur ras zijn omdat ze bijv. blauwe ogen hebben dat slaat toch ook helemaal nergens op. Etreemisme slaat gewoon helemaal nergens op dus zij als dove heeft helemaal niet meer kans om slachtoffer te worden van genocide dan ik omdat ik niet blauwe ogen heb. Dus het slaat wel als een tang op een varken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:14

Ja, ik zeg toch, het is niet altijd leuk om doof te zijn, maar ik bedoel met dat ik me niet gehandicapt voel dat ik mij zelf niet zielig vind.

Doof zijn is wel een handicap en het hoort niet zo, alles wat leeft moet kunnen horen.

Ja ik ben doof geboren, en als er een pilletje bestond dat je daarvan kan horen, dan wil ik dat graag.

Maar zulke implantaten hoef ik niet, ik vind het maar een last, ik heb het gezien op de tv en of info opgezocht op het internet, en ik moet er echt niet aan denken zeg.