Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoonChloe schreef:Dat is dan ook een discussie die prima past in de onderwerp genocide. Zijn wij een etnische groep, een taalminderheidsgroep of gewoon gehandicapten?
zonnebloem18 schreef:Omdat doofheid niet iets is wat erg is voor een kind het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld syndroom van down.
Ik merk zelf heel vaak dat mensen dove mensen eng vinden, liever niet mee omgaan en echt uit de weg gaan.
MoonChloe schreef:VEEL minder mogelijkheden in banen, dat is niet waar. We kunnen in principe gewoon alles. (ook bellen)
Relaties lastiger, waarom??
Moeilijker contact met horenden?? Echt waar?? Dit is zooooo persoongebonden!!!
En identiteit, ja hoor heeft heel veel te maken met je doofheidDe ervaringen die je meemaakt door je hele leven vormen je identiteit dus ook ervaringen doordat je doof bent. En hoe ik dat zo zeker weet, ik zit nu hier met een groep met 19 dove mensen en 2 dove leraren. Die hebben allemaal een dovenidentiteit en dat spreken ze allemaal ook uit! Maar hoe sterk je dovenidentiteit is, heeft ook allemaal te maken met de situatie. In een groep met alleen maar doven, voel je je natuurlijk niet doof en heb je meer een 'vriendenidentiteit'. In een horende groep als de enige dove ben je veel meer doof.
![]()
En even over geluiden (lia) ik ga elke jaar naar een muziekfestival, geniet daar ook enorm van. Terwijl ik dat hele muziek niet hoor maar wel voel
Nee ik spreek niet over alle doven. Maar ik spreek wel over de meeste doven (onderzocht! Heb afgelopen maanden veel gastsprekers gehad hier. )
Eentje had ook over diaspora. Toen was er natuurlijk ook een discussie over of wij een ethnische groep zijn. In onderzoek die zij had, was de idee zeer reeel dat wij inderdaad een diaspora groep zijn en waarom? Omdat wij zelfde taal, cultuur, historie enz hebben. Het probleem is alleen dat wij geen ' huisland hebben'
Ik snap ook wel dat de ouders graag willen dat hun kindje helemaal gezond is.
Ilja, andere landen: DUITSLAND!!!!!!!!!! Geen ontwikkelingsland maar doven hoeven daar niks voor hun kabel/satteliet/tv belasting te betalen, ze kunnen gratis met openbaar vervoer.... Waarom???
Over : "die ander is verantwoordelijk voor mijn niet geaccepteerd worden". Ik kom vaak zat in de 'horenden wereld'. Logisch toch!! Soms gebeurt het natuurlijk wel eens dat ik niet word geaccepteerd,,, WIENS schuld is dat? Mijne omdat ik doof ben?
MoonChloe schreef:Hebben jullie ook geleerd dat hitler wou dat alle doven werden gesteriliseerd? Als het nog iets langer had geduurd, mochten ze vast ook wel naar de kampen(ja ja daar heb ik hier ook een lezing gehad van iemand die er onderzoek naar heeft gedaan)
Ragdollcat, een interessevraagje, ben je doof geboren?
MoonChloe schreef:Hebben jullie ook geleerd dat hitler wou dat alle doven werden gesteriliseerd? Als het nog iets langer had geduurd, mochten ze vast ook wel naar de kampen(ja ja daar heb ik hier ook een lezing gehad van iemand die er onderzoek naar heeft gedaan)
CandyQueen schreef:Ergens snap ik het probleem niet hoor.
Is toch normaal dat mensen liever een "gezond" kind zouden willen. En dove mensen worden zoieso anders bekeken als "normale" mensen. Natuurlijk kunnen ze een vrij gewoon leven hebben. Maar ik zou toch echt geen doof kind willen als ik het vooraf wist.
mysa schreef:Niet helemaal als tang op varken, bij genocide speelt toch vaak een bepaalde ideologie, moeilijk om een ideologie om minder dan tien tenen te bouwen.
Maar ik vind het dus ook geen genocidegeval. Ragdollcat, ik vind doofheid of slechthorendheid toch wel een handicap, ook al draag je je steentje bij aan de maatschappij, 't kost wel wat extra moeite.