Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daantjuhhh schreef:In zuid Afrika moet je ook overal fooi geven.
Daar is het eigenlijk een soort norm.
Net zoals dat je hier dank je wel zegt als je iets krijgt.
Citaat:Dus omdat jij het niet krijgt gun je het een ander ook niet?
Tis prima hoor als je het niet wilt geven, maar ik vind het altijd zo flauw om zo'n 'jij bent groot en ik ben klein en het is niet eerlijk' speach ervan te maken.
bonney4evver schreef:Ik heb nooit geweten dat mensen daar zo op fooi leven, dus dan weet ik dat voor de volgende keer. Maar dat JIJ weet hoe het daar werkt betekend niet dat IK dat ook meteen weet. Dus laat dat asociale achterwege. Punt
Vjestagirl schreef:griebels schreef:Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen
Dus omdat jij het niet krijgt gun je het een ander ook niet?
Tis prima hoor als je het niet wilt geven, maar ik vind het altijd zo flauw om zo'n 'jij bent groot en ik ben klein en het is niet eerlijk' speach ervan te maken.
Saskiaatje schreef:Ook hier iemand die in de horeca werkt. Hoewel.. ik weet niet of dit echt onder 'horeca' valt, maar ik moet het wel hebben van de fooien.
Ik werk als bezorger bij Domino's Pizza en heb het geluk dat mannen vaak bellen en vragen of ik het kan bezorgen (als enige meisje in een mannenbedrijf) en dan krijg ik relatief veel fooi. Maar ik verdien €4,- per uur en ik ben 19 jaar, als ik dan geen fooi zou krijgen, zou ik het hier absoluut niet voor doen.Daarom ben ik zo blij dat de mensen hier in de omgeving niet van mening zijn "dat de pizza al duur genoeg is en ze dus niet ook nog eens fooi hoeven te geven".
vanitymay schreef:In nederland doe ik het wel maar veel minder hoog bedrag..In het buitenalnd leven veel obers van de fooi en krijgen ze een heeeeeel laag loontje dus geef ik inderdaad 10 tot 20 % fooi...10 bij slechtere service 20 als ik heel etvreden ben...