Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:56

Nou Lissyx dan wordt jij wel zwaar onder betaald.. 2,50 per uur, dan zou ik als ik jou was snel iets anders zoeken..

Ik geef eigenlijk nooit fooi.. Ik vind de horeca in Nederland al duur genoeg en idd, misschien dat het niet de bediening is die daarvan profiteert, maar dan moeten ze bij hun baas zijn.. Ik vind het heel fijn voor de bediening als andere mensen wel fooi geven, maar zolang ik het zelf nog krap heb, geef ik echt geen fooi..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:57

daantjuhhh schreef:
In zuid Afrika moet je ook overal fooi geven.
Daar is het eigenlijk een soort norm.
Net zoals dat je hier dank je wel zegt als je iets krijgt.

Idd :j Daar blijven ze ook echt staan wachten, van komt er nog wat?? :=
In Mexico is dat, naar mijn idee, nog veel erger.
Echt Amerika ben ik nog niet geweest, maar kan me voorstellen dat dat daar net zo is.

In Nederland hangt het ervan af wat we kopen. Bij echt dineren geven we wel altijd fooi, meestal een paar euro, iig geen 15% oid..
Maar als we een meeneembroodje kopen in een kroeg oid, geef ik echt geen fooi hoor :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:58

Ik werk al jaren in de horeca als bijbaan, en meestal krijg je wel wat fooi. Soms belachelijk grote
bedragen, soms helemaal niets. Ik zie het als een mooi meevallertje, zo niet pech...

Ik geef zelf wel altijd fooi als ik uiteten ga of iets in die richting :). In Italie was het ook verplicht
en daar was ook nog eens de bediening klote. Dat vind ik echt niet kunnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:00

Je betaald zo 2 euro voor een cola'tje hier, denk je dat ik dan nog fooi ga geven ook?
Nee echt niet en ook imo niet asociaal.
Tuurlijk geef ik na een etentje wel eens 1 of 2 euro, maar ook die mensen krijgen hun salaris.
Ik loop ook mijn poten onder mijn kont vandaan op mijn werk, maar ik krijg ook geen fooi.
Ik verdien ook maar het minimum loon, dus ook niet echt de hele wereld.

Raar systeem in die wereld vind ik, gewoon 'rekenen' op fooi.
Raar dat dat nog eens asociaal genoemd word. Je kiest zélf voor dat werk en voor dat salaris.
Als je dat niet genoeg vind prima, maar kom daar niet bij mij mee.

Citaat:
Dus omdat jij het niet krijgt gun je het een ander ook niet?
Tis prima hoor als je het niet wilt geven, maar ik vind het altijd zo flauw om zo'n 'jij bent groot en ik ben klein en het is niet eerlijk' speach ervan te maken.

Ik vind het niet gek hoor.
Persoonlijk vind ik je zo nu en dan nogal vreemde meningen hebben.

In bepaalde landen is het normaal, dan denk ik er nog over na, maar in NL? Nee.
En 40 dollar fooi zou mij ook echt te ver gaan persoonlijk. :=
Het geld groeit mij niet op de rug helaas.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:02

In nederland doe ik het wel maar veel minder hoog bedrag..In het buitenalnd leven veel obers van de fooi en krijgen ze een heeeeeel laag loontje dus geef ik inderdaad 10 tot 20 % fooi...10 bij slechtere service 20 als ik heel etvreden ben...

Lissyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:03

Ja dat is het minimum loon.. Ik woon op curacao en ik ben 20 jaar. Je verdient hier overal zoveel want je krijgt in guldens uitbetaalt. Ik krijg dus zon 1200 gulden uitbetaalt en dat is heel normaal hier..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:15

Lissyx schreef:
Ja dat is het minimum loon.. Ik woon op curacao en ik ben 20 jaar. Je verdient hier overal zoveel want je krijgt in guldens uitbetaalt. Ik krijg dus zon 1200 gulden uitbetaalt en dat is heel normaal hier..

Denk dat dat aardig overeen komt met Nederland hoor :+

CoronaLime

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:42

Bij mijn vorige baantje waar ik in de bediening liep kregen we regelmatig veel fooi, op een regenachtige dinsdagavond in november harkten we 30 euro fooi bij mekaar, vind ik zelf best veel omdat er weinig klanten waren!

Maar het asociaalste vond ik nog wel, dat we dan het geld van fooien in een bepaald vakje van de portomonnee die we bij ons droegen moesten doen, en de portomonnee met de hele omzet bij de baas af moesten geven. Onder het motto, doen wij de fooien wel in de fooienpot. En natuurlijk zou dat in theorie aan het einde van het jaar verdeeld worden. Soms op een zaterdag wel meer dan 50 euro fooi, en in de tijd dat ik er werkte [ook rond de jaarwisseling] werd er niets verdeeld onder het personeel, en mensen die er al een paar jaar werkten, hebben er ook nooit wat van weer gezien. [Niemand kreeg trouwens meer dan het minimumloon]

Het ligt er dus maar net aan wat er met fooien gebeurt. Als het in de zak van de baas verdwijnt kun je 't van mij achterwege laten, maar als het eerlijk verdeeld word vind ik het een goede zaak, iedereen doet er immers zijn best voor ;) Maarja, dat zie je dan weer niet van de buitenkant!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:01

bonney4evver schreef:
Ik heb nooit geweten dat mensen daar zo op fooi leven, dus dan weet ik dat voor de volgende keer. Maar dat JIJ weet hoe het daar werkt betekend niet dat IK dat ook meteen weet. Dus laat dat asociale achterwege. Punt ;)

Dat bedoel ik het wat misschien verstandig geweest je in te lezen over een land, want welk boek je ook openslaat over Amerika (en zeker alle wat voor toeristen bedoeld is) staat dat je fooi hoort te geven, 10% is wel het minimum.

En ik vind het asociaal. Of je het nou deed omdat het woord fooi je niet aanstond, of je het nou deed omdat je je niet ingelezen had, of dat je het nou deed omdat je het geld in je zak wilde houden. Dat doe je daar gewoon niet. Dat is asociaal.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:08

In Italië zit de fooi al vaak in de bon verrekend :=.

Maar ik bepaal zelf de fooi die ik geef aan de hand van de kwaliteit van het eten en de kwaliteit van de bediening.

Ben begin dit jaar super slecht bediend. We hadden gereserveerd en dat je dan moet wachten, kan natuurlijk, niet alle klanten die voor gingen eten even snel. Maar we moesten een dik half uur wachten.
Vervolgens zaten we, kregen we geen menukaart, maar werden wel meteen om een drankje gevraagd.
De obers 'renden' onze tafel bijna voorbij, kreeg haast onmogelijk contact met ze toen ik probeerde te vragen om een menukaart. Heb een ober uiteindelijk (tot mijn schaamte) vrij luid moeten roepen, en na 45 minuten hadden we eindelijk een menukaart. Krap 5 minuten later komt zo'n ober naar onze keuze vragen.
Ook een keer dik 20 minuten op een drankje moeten wachten, enz.

Nou ik stond bijna op ontploffen, als het aan mij lag had ik al lang bij de Mac gezeten, maar vriendlief wilde dat niet.

Sorry maar daar geef ik dus liever geen fooi voor. Normaal geef ik altijd fooi, maar zo bar slecht als dit heb ik het nog niet gehad gelukkig.

Edit: Geloof trouwens dat ze zelfs nog wel fooi hebben gehad, maar niet veel, nog geen 10%.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:16

Ik snap dat als je in de horeca werkt het fijn is je fooitjes te krijgen, maar ik geef eigenlijk nooit fooi, of ik moet echt gegeten hebben dan leg ik iets extra's neer, maar voor wat te drinken of een broodje ofzo niet...
Vind de horeca al schreeuwend duur, ik durf van mezelf te zeggen dat ik mmijn werk ook erg goed doe en er staat ook niet elke dag een ouder voor mijn neus die zo blij is met de manier waarop ik met hun kinderen omga en daarom een tientje in mijn handen drukken...
Dus nee, sorry, het si allemaal al duur genoeg

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:19

Maar weet je wat dan raar is: italianen, fransen,engelsen en amerikanen geven echt zelden fooi.

Brabanders, limburgers en zuid hollanders geven relatief veel fooi. Groningers, drenten en overijsselnaren geven zelden tot heel weinig fooi.

Duitsers geven ALTIJD fooi en zijn ook nog eens een stuk beleefder dan de meeste nederlanders.

Weet je; fooi is een cadeautje en ieder bepaald voor zich of hij wat geeft of niet.

Alleen die 5 cent op 89,95 mag je zelf houden want die geef je alleen aan mij omdat je te beroerd bent om hem terug in je zak te stoppen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:15

ik heb nee en ik bepaal het zelf wel.
Als ik goed bediend ben, niet bijna met een leeg glas moet gaan staan zwaaien ( en dat is me eens overkomen ), dan wil ik best fooi geven. en dat bedrag varieert dan ook nog eens.
Maar als het me niet bevallen is daar, hoeven ze van mij geen fooi te verwachten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:19

*noteert fooien achterwege laten in Schoorl* :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:20

das mooi want daar werk ik niet :P

Nee het gaat gewoon om het principe, een fooi laat je achter omdat je tevreden was, niet omdat je geen zin hebt om het weg te stoppen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:56

Ook hier iemand die in de horeca werkt. Hoewel.. ik weet niet of dit echt onder 'horeca' valt, maar ik moet het wel hebben van de fooien. :D

Ik werk als bezorger bij Domino's Pizza en heb het geluk dat mannen vaak bellen en vragen of ik het kan bezorgen (als enige meisje in een mannenbedrijf) en dan krijg ik relatief veel fooi. Maar ik verdien €4,- per uur en ik ben 19 jaar, als ik dan geen fooi zou krijgen, zou ik het hier absoluut niet voor doen. :n Daarom ben ik zo blij dat de mensen hier in de omgeving niet van mening zijn "dat de pizza al duur genoeg is en ze dus niet ook nog eens fooi hoeven te geven". :j

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:55

Vjestagirl schreef:
griebels schreef:
Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen :?

Dus omdat jij het niet krijgt gun je het een ander ook niet?

Tis prima hoor als je het niet wilt geven, maar ik vind het altijd zo flauw om zo'n 'jij bent groot en ik ben klein en het is niet eerlijk' speach ervan te maken.

Het is niet dat ik het niet gun, maar ik vind het onzin om mensen in de horeca nog wat extra's te geven naast hun salaris...
Daarbij kun je van al het geld wat je ooit als fooi hebt uitgegeven een fijne vakantie houden.
Ik heb het geld hard zat zelf nodig dus nee ik geef bijna nooit iets. En als ik wel iets geef, dan ben ik ook echt heel erg tevreden over de bediening!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:29

Saskiaatje schreef:
Ook hier iemand die in de horeca werkt. Hoewel.. ik weet niet of dit echt onder 'horeca' valt, maar ik moet het wel hebben van de fooien. :D

Ik werk als bezorger bij Domino's Pizza en heb het geluk dat mannen vaak bellen en vragen of ik het kan bezorgen (als enige meisje in een mannenbedrijf) en dan krijg ik relatief veel fooi. Maar ik verdien €4,- per uur en ik ben 19 jaar, als ik dan geen fooi zou krijgen, zou ik het hier absoluut niet voor doen. :n Daarom ben ik zo blij dat de mensen hier in de omgeving niet van mening zijn "dat de pizza al duur genoeg is en ze dus niet ook nog eens fooi hoeven te geven". :j

4 euro per uur??
Dat is onder het minimum volgens mij voor een 19-jarige...
Bij de supermarkt krijg je nog meer.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:31

Juist. Daarom moet ik het ook van m'n fooi hebben. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:32

das tegen de wet Sas, fooi mag niet als vast onderdeel van je loon gezien worden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:33

Ik verdien 2,55 per uur en ik ben 15 maar het gaat mij echt niet om het geld. het moet gewoon leuk zijn, klaar ;) maar ja wij geven wel eens fooi in restaurants..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:36

Caira schreef:
das tegen de wet Sas, fooi mag niet als vast onderdeel van je loon gezien worden.

Tsjah ik kan er iets mee doen, maar ik wil graag m'n baan houden..
Wat hoor ik dan te verdienen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:37

vanitymay schreef:
In nederland doe ik het wel maar veel minder hoog bedrag..In het buitenalnd leven veel obers van de fooi en krijgen ze een heeeeeel laag loontje dus geef ik inderdaad 10 tot 20 % fooi...10 bij slechtere service 20 als ik heel etvreden ben...

Wacht even; in het buitenlang geef je standaard wél fooi omdat de mensen daar minder verdienen?
Eeeeh, die mensen kunnen toch ook een andere baan zoeken?
Waarom zou ik mijn zuurverdiende geld ''weg gaan geven''?
Als de service de de kwaliteit goed zijn krijgen mensen van mij een fooi; of dit nu frankrijk of friesland is :D

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:55

In Amerika is het een ander verhaal met die belachelijk lage lonen.. In Nederland geef ik soms fooi en meestal om het bedrijf dan af te ronden o.i.d. Maar eigenlijk vind ik het een raar gebruik.. iedereen krijgt in Nederland een fatsoenlijk loon?! Ik kreeg aan de kassa ook geen extra geld voor mezelf omdat ik lief lachte :o? (ik had een potje neer moeten zetten). Je loon krijg je omdat je je werk doet en dat ook goed doet.. waarom dan foei? Iemand behoort toch altijd aardig te zijn naar klanten toe en zijn werk goed te doen.. raar eigenlijk dat we dat extra belonen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:56

Er is niemand die dat van je eist Lovely.