Hypofocus schreef:EvaLuna schreef:Ijskoffie is bijvoorbeeld een echte calorieenbom en bevat evenveel calorieen als een warme maaltijd; http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... ltijd.html Ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen denken dat het een relatief "light" product is.
Dat is wel een 'gekleurde' test...
Ze nemen de aller meest calorierijke ijskoffie die er is om die conclusie te trekken.
Ik heb nu echt toevallig net een bekertje ijskoffie voor m'n neus staan.
87 kCal/100ml in een bekertje van 230ml. Dat is dus 200 kCal in totaal.
Een warme maaltijd is wel wat zwaarder dan 200 kCal. Meestal de zwaarste maaltijd van je dag.
Als je 2.000 kCal op 1 dag mag eten, dan is een maaltijd van 200kCal wel érg magertjes.
Dan zou m'n ontbijt en lunch op 900 kCal pér maaltijd moeten zitten om een dagelijkse behoefte te voldoen.En dat is natuurlijk niet zo.
Conclusie: een gemiddeld bekertje ijskoffie, van normale portie is absoluut niet te vergelijken met een warme maaltijd. Maar is wél een erg calorierijke snack.
Maar goed, in producten als halvolle melk en in yoghurt zit je ook al snel aan 60 á 70 kCal per 100ml.
Dus een glas melk bij de lunch, of een bakje yoghurt zijn ook al heel snel dikmakers.
En nu pak ik een verse bosvruchten-yoghurt smoothie... bestempeld met het logo 'bewuste keuze'...
Daar zit óók 76kCal/100ml in. Ook een calorieën bommetje als je 't zo bekijkt.
Wel super gezond.
Ja, lekker zijn die bosvruchten-yoghurt smoothies