Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:55

Hypofocus schreef:
EvaLuna schreef:
Ijskoffie is bijvoorbeeld een echte calorieenbom en bevat evenveel calorieen als een warme maaltijd; http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... ltijd.html Ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen denken dat het een relatief "light" product is.

Dat is wel een 'gekleurde' test...
Ze nemen de aller meest calorierijke ijskoffie die er is om die conclusie te trekken. ;)

Ik heb nu echt toevallig net een bekertje ijskoffie voor m'n neus staan.
87 kCal/100ml in een bekertje van 230ml. Dat is dus 200 kCal in totaal.

Een warme maaltijd is wel wat zwaarder dan 200 kCal. Meestal de zwaarste maaltijd van je dag.
Als je 2.000 kCal op 1 dag mag eten, dan is een maaltijd van 200kCal wel érg magertjes. ;)
Dan zou m'n ontbijt en lunch op 900 kCal pér maaltijd moeten zitten om een dagelijkse behoefte te voldoen. :P En dat is natuurlijk niet zo.

Conclusie: een gemiddeld bekertje ijskoffie, van normale portie is absoluut niet te vergelijken met een warme maaltijd. Maar is wél een erg calorierijke snack.

Maar goed, in producten als halvolle melk en in yoghurt zit je ook al snel aan 60 á 70 kCal per 100ml.
Dus een glas melk bij de lunch, of een bakje yoghurt zijn ook al heel snel dikmakers.

En nu pak ik een verse bosvruchten-yoghurt smoothie... bestempeld met het logo 'bewuste keuze'...
Daar zit óók 76kCal/100ml in. Ook een calorieën bommetje als je 't zo bekijkt. :P
Wel super gezond.

Ja, lekker zijn die bosvruchten-yoghurt smoothies :) Ik heb het inderdaad te zwart-wit neergezet, ijskoffies varieeren van 200 tot 561 calorieen per beker. Maar b.v. die cupjes van die intelligente koffiemachines van tegenwoordig waar je met een druk op de knop zo een latte machiato uit tovert zijn ook geheime dikmakers, en stel dat je er elke dag een neemt tikt dat wel aan zonder dat je daar bewust van bent. Net als de dressing over de sla, vaak gemaakt van majo. Als je je daar eenmaal van bewust bent kies je misschien eerder een op yoghurt basis. In de supermarkt staan nu vaak overal de calorieen vermeld op de producten, dat scheelt al een hoop.

Anoniem

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:56

Klopt inderdaad... dat zijn die kleine, gemene, stiekeme dikmakertjes.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:09

Volgens mij is overgwicht ook voor een heel groot deel een psychologisch probleem dus ik weet niet in hoevere de overheid hier iets aan zou kunnen doen...
Het beste lijkt me dan om er vroeg bij te zijn en voorlichting te geven aan kleine kinderen zodat het misschien een beetje voorkomen kan worden..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:38

En dan? Ik was als klein kindje al stevig. Ik kon er niets aan doen, zo ben ik gebouwd. Ik at niet meer of minder dan een normaal kind, en ik speelde uren per dag buiten. Had ik me dan op de basisschool al poedersuiker moeten gaan voelen om hoe ik eruit zag, omdat dat ongezond was?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:41

Het zou pas wat zijn als de overheid van bepaalde landen wat zou doen aan ondergewicht.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:44

Ze klagen vaak over de jeugd met overgewicht, moet je eens kijken wat er op school allemaal in de kantine te koop ligt...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:07

vjestagirl: bij mij is het wel begonnen toen ik jong was dat ik overgewicht begon te krijgen omdat ik gewoon te veel snoepte omdat ik niet nadacht over de consequenties, dus misschien dat het per kind verschilt :)
Ik vraag me af waar jij het verband legt tussen voorlichting geven en jou je poedersuiker laten voelen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:17

Frances schreef:
vjestagirl: bij mij is het wel begonnen toen ik jong was dat ik overgewicht begon te krijgen omdat ik gewoon te veel snoepte omdat ik niet nadacht over de consequenties, dus misschien dat het per kind verschilt :)
Ik vraag me af waar jij het verband legt tussen voorlichting geven en jou je poedersuiker laten voelen..

Omdat als jij op school een hele voorlichting krijgt over dat appels beter zijn dan snoepjes omdat je van snoepjes dik word, je je als klein kind best wel schuldig kan gaan voelen over dat je snoepjes eet. En ik zag toen ook wel dat ik dikker was dan mijn vriendinnetjes, ik had het alleen niet door. En dan is het dus ineens duidelijk. Kleine kinderen kunne ook anorexia krijgen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:22

Nou, ik heb zoiets als de overheid dan iets zou moeten doen... dan denk ik ja misschien dan als je het probleem voor bent, want of de overheid daarna nog echt iets kan doen betwijfel ik.
En ik denk dat er verschillende manieren van voorlichting zijn. Misschien wel meer aandacht besteden aan bewegen dat kleine kinderen allerlei sporten kunnen uitproberen of dat ze meer gezonde dingen leren eten door smaakles of weet ik het wat, ik bedoel het wel in iets bredere zin als alleen maar vertellen dat je van snoepjes dik word en van appeltjes niet.
Ik ben ook geen expert, ik denk alleen dat als de overheid er iets aan zou moeten doen dat ze het probleem dan bij het begin moeten aanpakken :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:23

Zo hadden we vroeger op school groente en fruit week.

Wat kregen we: appeltjes uit de oven, gevuld met amandelspijs.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:25

Wij hebben zoiets dus nooit gehad, maar dat zou ik bijv. wel een goed initiatief vinden... als ik dan iets zou moeten bedenken...
Laatst bijgewerkt door Frances op 27-10-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:28

Ik denk dat de overheid vooral moet stoppen met de berichtgeving over het feit dat dik zijn nièt ongezond is...
de artikels waarin vermeld wordt dat een licht overgewicht (25-30 bmi) hart- en vaatziekten etc tegengaat zijn gewoon het omgekeerde van wat zou moeten gemeld worden aan de mensen...

dus JA... ik vind dat ze zich moeten moeien, gewoon zodat de bevolking een correct beeld krijgt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:40

_JL_ schreef:
Ik denk dat de overheid vooral moet stoppen met de berichtgeving over het feit dat dik zijn nièt ongezond is...
de artikels waarin vermeld wordt dat een licht overgewicht (25-30 bmi) hart- en vaatziekten etc tegengaat zijn gewoon het omgekeerde van wat zou moeten gemeld worden aan de mensen...

dus JA... ik vind dat ze zich moeten moeien, gewoon zodat de bevolking een correct beeld krijgt.

Ideetje: wie weet is het wel waar... Dat zijn gewoon wetenschappelijke onderzoeken die gepubliceerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:22

Vjestagirl, niet alle kinderen zijn stevig doordat ze er niets aan kunnen doen, sommige kinderen en pubers eten gewoon te veel en te ongezond. Kijk de afvalprogramma's over wat sommigen aan hoeveelheden ongezond eten weg stouwen.
Waarom vind je dat een overheid geen voorlichting kan geven of moeien, ze doen het met roken en drank toch ook. Ze kunnen het je niet verbieden, maar wat is er op tegen goede voorlichting vanuit de overheid te geven. Ik krijg een beetje het idee, dat jij je er persoonlijk door getroffen voelt.
Het hoeft toch geen campagne te zijn waardoor zwaardere mensen en vooral zwaardere kinderen zich minderwaardig hoeven te voelen. Sommige peuters en kleuters zijn al te zwaar. Ik vind het juist goed dat ouders op hun verantwoording attent worden gemaakt.

Ik heb in een snackbar gewerkt en veel gezinnen komen tot 3 maal toe in de week snacks en patat halen. Even een patatje, want das gemakkleijk en snel, want tijd hebben we al niet.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:29

Ik ben van mening dat de overheid wel voorlichting mag geven over gezonder eten. En dat ouders ook beter moeten opletten over wat hun kinderen naar binnen werken.
Maar daarnaast, mensen die ondergewicht hebben ? Wat kan je daar tegen doen ?
Zelf heb ik ongeveer 12 kilo aan ondergewicht, kan eten wat ik wil, maar komt niks aan, speciale dieeten val ik juist van af.
Ik denk dat er een hoop bij de mens zelf ligt. En dat daar zoals Mindim aangeeft best op geattendeed mag worden. Daarnaast kan er ook het een en ander medisch niet goed zitten waardoor mensen overgewicht hebben.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:37

Vjestagirl schreef:
_JL_ schreef:

Ideetje: wie weet is het wel waar... Dat zijn gewoon wetenschappelijke onderzoeken die gepubliceerd worden.

natuurlijk zit er waarheid in, maar een onderzoek eindigt meestal zoals een onderzoeker wil dat het eindigt...
zo'n documenten publiceren laat mensen denken dat een hoger bmi hebben OK is voor je gezondheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:11

Ik heb ook overgewicht gehad en ook ondergewicht, ik woog ook 45 kilo en ben 1.70.
Ik kon eten wat ik wilde, er kwam alleen geen gram aan.
Ik was eerst een stress eter, toen werd ik te zwaar, toen ben ik gewicht verloren door stress, tja het schoot de andere kant uit :D Ik Ik verloor door stress gewicht, ondanks een normaal voedingspatroon, uiteindelijk toch nog een gezond bewicht bereikt.
Voor sommigen mensen met ondergewicht is er net zo weinig aan te doen als sommige mensen met overgewicht.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:12

Hier gaat het onderwerp over overgewicht en niet over ondergewicht, het breken van botten bij een skivakantie enzovoort.

Naast de lichamelijke gezondheidsrisico’s zijn er ook persoonlijke, psychische en sociale problemen die kunnen optreden ten gevolge van overgewicht. Overgewicht heeft geen invloed op het geestelijk functioneren of omgang met anderen, maar vaak worden personen met overgewicht door anderen negatief beoordeeld. Obese personen hebben over het algemeen vaker te maken met discriminatie. Zij worden bijvoorbeeld gediscrimineerd bij het solliciteren of bij de toelating voor bepaalde opleidingen. Deze discriminatie komt onder andere tot stand door de lichamelijke risico’s die aan overgewicht verbonden zijn. Personen met overgewicht vormen hierdoor eerder een negatief zelfbeeld over zichzelf wat weer kan resulteren in slechter sociaal functioneren.

Overgewicht heeft niet alleen een negatief effect op lichaam en geest, het is ook een grote kostenpost voor werkgevers. Overgewicht kost werkgevers per jaar 600 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een groter ziekteverzuim van werknemers met overgewicht in verhouding tot werknemers met een gezond gewicht. Van deze 600 miljoen euro aan ziekteverzuimkosten komt 400 miljoen euro van mensen met ernstig overgewicht. De kosten van het ziekteverzuim stijgen met 11% ten gevolge van het toenemende aantal werknemers met overgewicht. In 2003 is door het Voedingscentrum ongeveer 8,4 miljoen euro uitgegeven aan preventie van overgewicht. Thuiszorginstellingen gaven ca. 3,8 miljoen euro uit aan preventieve voorlichtingen en dieetadviezen.

In Nederland wordt ongeveer voor 505,4 miljoen euro (1,6 % van de totale uitgaven aan medische kosten) uitgegeven aan de (directe) gevolgen van overgewicht bij mensen van 20 jaar of ouder. Deze kosten vloeien vooral voort uit hart- en
vaatziekten, diabetes en gebreken aan het bewegingsmechanisme. De kosten van de indirecte gevolgen van overgewicht zoals arbeidsongeschiktheid en ziekte zijn geschat op 2 miljard euro. Toch leidt het verminderen van overgewicht en obesitas niet tot lagere gezondheidskosten. Doordat mensen met overgewicht en obesitas gemiddeld eerder sterven maken zij over de gehele linie minder gebruik van gezondheidszorg. Volgens het RIVM is 5% van de totale sterfte in Nederland te wijden aan overgewicht. Wel zorgt het verminderen van overgewicht en obesitas voor een betere algemene gezondheid van de bevolking.

Bronnen:

- http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... npublished
- http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... tm?WBCMODE =PresentationUnpublished
- http://www.nu.nl/news/1532722/36/rss/Zi ... ljoen.html
- Bovendeur I: Wat zijn de kosten. Preventie\ Gericht op gezondheidsdeterminanten\ Preventie op persoonsgebonden kenmerken\ Lichaamsgewicht
- http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o6371n19669.html
- http://www.convenantovergewicht.nl/asse ... ijfers.pdf
- http://www.voedingscentrum.nl/Voedingsc ... +leven.htm

Ik ben dus voor het stimuleren vanuit de overheid. En niet meteen de chips duurder maken dan de appel, want daarmee heb je ook meteen de slanke consument te pakken, dat is niet de bedoeling.

Uit mijn beleving moet het probleem bij de kern aangepakt worden. Ouders dienen voorlichting te krijgen alvorens zij kinderen krijgen. Dit kan op meerdere manieren, aangezien een cursus misschien te duur is, is een informatiefolder op zijn minst wenselijk. Reclame op tv met daarin een irritant kind die een papegaai is, slaat volgens mij niet echt aan bij ouders. Overigens is het ook zo dat het Voedingscentrum het heel hard probeert, maar dat het bereik toch nog onvoldoende is.

Kinderen worden steeds vaker voorgelicht op school, maar de meeste eetmomenten zijn natuurlijk thuis. Maar ik ben dus wel voor het aanpakken bij de kern (ouders en kinderen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:19

randie schreef:
maar dan kom je ook weer bij het feit dat niet alleen het geld het probleem is. Maar ook de tijd die mensen hebben, mensen zijn tegenwoordig heel gemakkelijk van het snel vlug even eten en er zijn weinig huishoudens waar altijd verse groente gegeten wordt denk ik zo. Dan zou de gehele maatschappij moeten veranderen. Maar inderdaad de prijzen maakt de keuze voor gemakkelijk slecht eten nog makkelijker.

Mee eens. Een supermarkt keten heeft bv zijn hele winkel ingericht naar 2 verdieners.
Alles kant en klaar.

ja ik maak me er ook schuldig aan als alleenzijnde maar kies eigenlijk altijd een gezonde maaltijd.

Verder moeten kinderen gewoon weer buiten gaan spelen op woensdagmiddag ipv achter de pc zitten en energie drankjes drinken.
Moeders moet gewoon wat vaker thuis zijn(of pa ) om normaal te kunnen koken. Dan maar 1x per jaar op vakantie en niet elke 3 jaar een nieuwe auto.
Ik ben er gewooon van overtuigd dat 80% van de dikke mensen dik zijn omdat ze teveel eten , ongezond eten en te weinig bewegen.

Levensstijl is tegenwoordig alleen maar druk, druk druk, stress dit stress dat.
Het lijkt wel als wanneer je geen drukke baan hebt je er niet meer bij hoort. Minder stress en minder druk, geeft meer tijd om te sporten en rustig aan tafel te eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:26

En wat dan met de mensen die dun zijn omdat ze zo gebouwd zijn maar ook te weinig bewegen, super ongezond en veel te veel eten.

Ik denk dat 80% van de stevigere mensen stevig is omdat ze zo gebouwd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:42

Vjestagirl schreef:
En wat dan met de mensen die dun zijn omdat ze zo gebouwd zijn maar ook te weinig bewegen, super ongezond en veel te veel eten.

Ik denk dat 80% van de stevigere mensen stevig is omdat ze zo gebouwd zijn.

Die dunnerds hebben er lang zo veel medische klachten niet van, ten tweede zijn dat een stuk minder dan de stevigerds. En maken zij net zo veel gebruik van de medische zorg , omdat ze te dun zijn, ik denk het niet.
Het is niet dik versus dun. Het gaat er om dat behoorlijk overgewicht ongezond is en dat het tegenwoordig al bij kinderen begint, ook door fout eten.

Die 80 % geloof ik niet, dat kan je denk ik wel naar beneden bijstellen of heb je daar bronvermelding van.

Volgens bij benader je het als een persoonlijke aanval op jou. Kijk eens hoeveel mensen een maagverkleining of een maagband krijgen, dat loopt toch ook op? Je hoort er zo veel over, mensen uit je omgeving doen het. Waar denk je dat die mensen stevig van geworden zijn. Als je zelf stevig bent moet je toch niet je hoofd in het zand steken dat er nou eenmaal veel mensen stevig zijn geworden met de leus elk pondje ging door het mondje. Kijk amerika, die extreem zware mensen, dat is geen bouw hoor.

Overheidssteun in trant van campagnes met voorlichting over voeding en sport is toch niet slecht?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:46

Waarom kan cowgirl wel iets negatiefs zeggen over dikkerts en vraagt niemand om bronnen, en ik probeer het positief te benaderen (want ik denk echt dat het zo is) en dan moet je wel bronnen hebben?

En nee, ik heb geen bronnen. Daarom staat er ook IK DENK.

Ik denk dat veel mensen zo zijn zoals ze gebouwd zijn. Niet extreem ongezond eten, niet extreem gezond eten, en best goed op zichzelf letten.

En als ik opstraat om me heen kijk zie ik net zo veel slanke mensen als stevige mensen, misschien nog wel meer. En de dunnerds hebben net zo veel medische klachten, alleen van de dikkerts valt het iedereen meer op, omdat ze dan denken dat het je eigen schuld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:48

Wat hebben de dunnerds volgens jou dan volgens medische klachten?

Ik vroeg dat omdat je met een percentage komt.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:49

nou ik vindt dat niemand zich er mee gaat bemoeien hoe ik er uit zie :)

ik ben zelf ook een "dikkertje" iig ver van slank :j
en heb dit ook zelf in de hand.
ik kan best afvallen als ik dat zou willen, maar nee dankje ik ben wie ik ben en voel me prettig in dit pak :)

wel zouden ze de reclames etc kunnen aanpassen ipv reclame voor de mac en hun hamburgers en lekkere salade maken.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:59

Ik zou niet weten waarom de overheid hier zich niet mee zou gaan moeten bemoeien. Niet iedereen is in staat om zelf te bedenken welke gevolgen de troep heeft die veel mensen achteloos naar binnen werken. Als een kind elke ochtend een fijn glas cola krijgt ingeschonken door moeders, hoe moet deze dan uiteindelijk aan betere inzichten komen? Ik denk dat scholen ook wel een grote rol kunnen spelen in het voorlichten van kinderen op het gebied van voedsel. Wat mij betreft wordt gezond, vers eten gesubsidieerd door de overheid en voor de consument de helft goedkoper.
Volgens mij bestaat Nederland momenteel, na Engeland, uit de meest vadsige Europeanen. Daar mogen we over een paar jaar flink voor gaan betalen met z'n allen, want wat denk je dat dat uiteindelijk aan gezondheidszorg gaat kosten?