Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:51

Ik vind het racistische tegenover de blanke mensen :Y) , die zie je ook niet hoor in het donker... := . Geef iedereen een hesje mee , zwart geel of wit.. zie je allemaal slecht als het donker is buiten.

cissie

Re: Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:59

Hahaha vind het wel een geestig stukje.....maar kan het amper serieus nemen.

Ik woon in een dorp waar alleen blanken mensen wonen....bestaat dat nog? ja dat bestaat!
Wij hebben een veilig op weg vereniging die reflecterende hesjes uitdeeld tijdens de wandelvierdaagse mensen mogen die houden na deelname.
Wat je de laatste jaren ziet is dat buurtbewoners die hesjes altijd dragen dus met het uitlaten van de hond/fietsen of wandelen in het donker......tis gewoon veiliger blank of gekleurd!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:54

Berdien schreef:
De woordkeuze is ook niet helemaal lekker. Afgezien daarvan, iedereen die in het donker loopt langs een weg zou iets wat reflecteert aan moeten hebben imo. Hoe vaak ik wel niet gierend op de rem heb moeten trappen omdat er ineens iemand vanuit het donker langs de wegdook. Om van die fietsers die zonder licht fietsen maar niet te spreken :x Ongeacht je huidskleur, al ben je roze met paarse stippen, in het donker dien je je gewoon zichtbaar te maken.

:j :j :j
Helemaal mee eens!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:15

Ik vind het eigenlijk echt het jodenster idee, alleen dan worden deze mensen niet gedeporteerd. Ik vind het, ondanks dat ze het zelf wel oke vinden, echt niet kunnen. Dit is weer een stapje richting discriminatie en ik vind dat je daar kortemette mee moet maken omdat het zich anders lekker uitbreidt.
Lekker voorbeeld ook trouwens zeg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:25

Alexx schreef:
Ik vind het eigenlijk echt het jodenster idee, alleen dan worden deze mensen niet gedeporteerd. Ik vind het, ondanks dat ze het zelf wel oke vinden, echt niet kunnen. Dit is weer een stapje richting discriminatie en ik vind dat je daar kortemette mee moet maken omdat het zich anders lekker uitbreidt.
Lekker voorbeeld ook trouwens zeg.

Een typisch voorbeeld van hoe je iets discriminerend maakt, jij plakt er zelf onderscheid aan en zelfs iets negatiefs.
Echt niet bevoderend voor minderheidsgroepen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:29

nou, het is ook onderscheid gezien alleen de donkere azielzoekers ze moeten dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:36

Het moet niet maar het mag, er zit geen enkele verplichting aan het dragen van het vestje.
Het is juist bedoeld voor hun eigen veiligheid.
Ik vind de vergelijking met een jodenster alle perken te buiten gaan en getuigd van zeer weinig historisch besef.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:49

Ik zou het eerder discriminerend vinden als ze het niet moeten dragen hoor... >;)

En hoe minder lichte oppervlakken hoe moeilijker mensen/dieren/objecten te zien zijn in het donker.
We hadden vroeger een een hele bleke hond en die zag je nog redelijk goed lopen in de lichten van de auto. Maar nu hebben we een zwarte hond en die zie je helemaal niet zonder reflecterend vestje. Zelfde voor een wit paard in vergelijking met een zwart paard. Dus ik kan me voorstellen dat ze een persoon met een heel lichte huidskleur iets sneller zullen zien dan een persoon met een heel donkere huidskleur.

Ik vind het dus wel een goede actie. Al zou best iedereen gewoon voor zijn/haar eigen veiligheid iets reflecterend moeten dragen.

Wat betreft de vergelijking met de jodenster ben ik het eens met Lia__ ... Hier totaal niet van toepassing lijkt mij...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:12

In Finland mag je al jaren niet meer zonder reflectoren in het donker rondwandelen. Geldt voor alle huidskleuren. Heel simpel, gewoon een veiligheidsspeld, touwtje, reflector en klaar is kees.

En dat terwijl het in Finland in de winter een stuk lichter is door alle sneeuw ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:10

precies, doe dan lekker iedereen en maak geen onderscheid. Zeker met dit soort idiote argumenten dan donkere mensen minder goed zichtbaar zouden zijn. Als je in het donker gekleed bent zie je ook alweer een stuk minder

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:16

Ik schrok me vorige week nog wezenloos van een blondje op een onverlichte fiets....maar ik heb jaren geleden met mn scooter ook wel eens een antiliaanse jongen aangereden. Heeft niets met huidskleur te maken, gewoon met opletten.

Ik had het een goed idee gevonden als de reden er achter anders was geweest, voor de veiligheid (van alle bewoners) ipv om er voor te zorgen dat de blanke dorpsbewoners niet mee schrikken.