joostvangestel schreef:Gôh, bos is dommer dan ik dacht. Wil hij dit echt doen? ten eerste krijgt dit land steeds minder kinderen, dus de kosten van studiefinanciering lopen vanzelf terug.
Wat ik erger vind is dat hij Nederland nog verder wil laten achterlopen in de kenniseconomie. Zonder hoogopgeleide mensen kunnen we onze peperdure economie gewoon niet draaiende houden. Een beetje slechte investering: laten we nu de stufi overboord gooien, zodat we dan over een aantal jaren wat minder belasting hoeven te vragen.. "De cost gaet voor den baet uyt", zei iemand lang geleden (ik kan de spelling fout hebben). Maar we kunnen echt niet concurreren op de wereldmarkt met half opgeleide mensen. En niet iedere individu ziet die business case, maar op macro-economisch niveau moet je toch echt wat meer hersens tonen.
Ik heb ook geen idee uit wat voor ideologie deze gedachte komt: "Studie alleen voor rijken"? of anders "we moeten ongeopgeleiden houden, anders stemt dadelijk niemand meer vor het PvdA"? Ik ben de draad kwijt.
PS: In landen als Finland kan je vrolijk doorstuderen, zonder dat het een cent kost.. Heeft ook zijn nadelen, toegegeven
Macro-economisch gezien is het misschien wel zo dat er een stimulans gezocht moet worden om straks (dus niet nu) de schoolverlaters aan het werk te krijgen op alle niveaus en te voorkomen dat de havisten en vwo'ers eerst nog 4 jaar zitten te lanterfanten in het hoger onderwijs. Want laten we nu even heel wel wezen dat maar een klein deel van de studenten ook daadwerkelijk afstudeert en een nog kleinder deel iets gaat doen met die studie; als ik zie wat mijn klasgenoten van vroeger hebben bereikt, schrik ik mij dood. Slechts een klein deel heeft iets gedaan aan een carriere en een nog kleiner deel is succesvol daarin. Als je dat breed bekijkt dan gaat er dus een heel groot deel arbeidspotentiaal verloren in de collegezalen en die kosten uiteindelijk alleen maar geld. Heel misschien wordt de drempel voor een vervolgstudie voor sommigen iets hoger met de achterliggende gedachte dat niet iedereen kan gaan studeren omdat die daar toevallig zin in heeft. Het is maar een gedachte. Het antwoord om op de toekomst voorbereid te zijn, ligt nu misschien niet in diploma's, maar meer in het vroeg starten van een loopbaan (zodat je genoeg inbrengt in je eigen oudedag).