Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:43

Barmat schreef:
Maar nadat ik er over nagedacht had, dacht ik: Tja, maar waar leg je inderdaad de grens? Een hoofddoek om medische redenen? En waarom dát dan wél, maar niet vanwege het geloof? Ik vind dit HEEL, maar dan ook HEEL erg moeilijk!

Omdat kanker geen keuze is, en geloof wel :? Vind het echt geen vergelijking. Als je kaal wordt door zo'n rotziekte snap ik best dat je een hoofddoek wilt dragen, doodziek en kaal worden is namelijk iets wat je gewoon overkomt vrees ik. Als je door je geloof gewoon nog haar hebt maar liever een hoofddoek draagt (is vaak genoeg gezegd dat dat dus NIET verplicht is voor het geloof!!) is dat toch nog altjid een keuze.

Alet74

Re: Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:48

Maar als je vanuit je gevoel 'voelt' dat je een hoofddoek moet dragen, is het dan echt een keuze? Gevoelens zijn soms erg sterk hoor!

En kunnen we van sportschoolhouders verwachten dat ze bij iedere vrouw met een hoofddoek zich gaan afvragen wat de achterliggende gedachte is? Ik weet het niet hoor.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:49

WildWings schreef:
Barmat schreef:
Maar nadat ik er over nagedacht had, dacht ik: Tja, maar waar leg je inderdaad de grens? Een hoofddoek om medische redenen? En waarom dát dan wél, maar niet vanwege het geloof? Ik vind dit HEEL, maar dan ook HEEL erg moeilijk!

Omdat kanker geen keuze is, en geloof wel :? Vind het echt geen vergelijking. Als je kaal wordt door zo'n rotziekte snap ik best dat je een hoofddoek wilt dragen, doodziek en kaal worden is namelijk iets wat je gewoon overkomt vrees ik. Als je door je geloof gewoon nog haar hebt maar liever een hoofddoek draagt (is vaak genoeg gezegd dat dat dus NIET verplicht is voor het geloof!!) is dat toch nog altjid een keuze.

Ik blijf erbij, kaal worden is inderdaad geen keuze. Kaal zijn nog altijd wel. Net zoals een hoofddoek voor het geloof.
En zeker als er speciale sporthoofddoekjes bestaan kan ik wel begrijpen dat ze ergens een grens moeten trekken en dat deze bij "gewone" doekjes ligt. Voor wie dan ook! Hoe rot dat ook is. (even ervan uit gaande dat de vrouw een "gewone" doek omhad.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:25

Alet74 schreef:
Maar als je vanuit je gevoel 'voelt' dat je een hoofddoek moet dragen, is het dan echt een keuze? Gevoelens zijn soms erg sterk hoor!

En kunnen we van sportschoolhouders verwachten dat ze bij iedere vrouw met een hoofddoek zich gaan afvragen wat de achterliggende gedachte is? Ik weet het niet hoor.

Ik vind het echt grof om te insinueren dat een hoofddoek dragen vanuit je gevoel net zozeer geen keuze is als het krijgen van kanker.. echt, sorry, ik vind het gewoon bot.

Daarbij staat er dat de vrouw had uitgelegd waarom ze de hoofddoek droeg, dus de tweede zin gaat niet op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:27

Dat gebanketstaaf ( :D ) over grenzen trekken ook altijd.. als we nou eens wat meer menselijk zouden zijn en wat minder reglementair op sommige punten was nederland af en toe toch stukken verdraagzamer en gezelliger als je het mij vraagt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:29

WildWings schreef:
Alet74 schreef:

Ik vind het echt grof om te insinueren dat een hoofddoek dragen vanuit je gevoel net zozeer geen keuze is als het krijgen van kanker.. echt, sorry, ik vind het gewoon bot.

Daarbij staat er dat de vrouw had uitgelegd waarom ze de hoofddoek droeg, dus de tweede zin gaat niet op..

Nee, het is zeker geen keuze dat je kanker krijgt, en daarvan kaal wordt. Dat is verschrikkelijk! Maar het is wel een keuze als je dat liever niet aan de hele wereld laat zien, en daarom een hoofddoek draagt. Net als dat het een keuze is dat je je onbedekte hoofd vanuit religieus oogpunt niet aan de hele wereld wil laten zien, en daarom een hoofddoek draagt.

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:31

Dat is waar maar dat vergt nog wel aanpassing van beide kanten. Sportcentrum maakt uitzonderingen op de hoofdbedekkingsregel, zij kan een speciale hoofddoek dragen.
Daarbij is het krijgen van kanker niet perse inherent aan het dragen van een hoofddoek, dat blijft nog steeds een keuze die je hebt. Ja het is een rotkeuze, maar het is en blijft een keuze.
Eigenlijk wat degene boven me dus ook zegt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:32

Maar de achterliggende reden is totaal anders, de gehele situatie. Zelfs de uiteindelijke keuze is anders: een vrouw (of specifiek: moslima) zonder hoofddoek met haar wordt doorgaans niet nagekeken of eventueel zelfs nageroepen op straat, maar een vrouw zonder hoofddoek en zonder haar zal op zeker worden nagekeken.. en wellicht zelfs nageroepen.

Je moet je realiseren dat niet iedereen even stevig in zijn schoenen staat, en dat als je al met kanker te kampen hebt (gehad) je er even goed doorheen zit en gewoon "normaal" wilt zijn en behandeld wilt worden.. Niet iedereen kan, zeker gezien de situatie, vol zelfvertrouwen kaal de straat opstappen. En voor mij is het logisch datje daar begrip voor hebt..

Ik kan er serieus wel om janken dat mensen zo grof durven te zijn te roepen dat het een keuze is die je maakt en dat er grenzen getrokken moeten worden.. denk toch eens wat menselijker, please. Ik snap gewoon niet hoe mensen zo principieel kunnen zijn en zich zo weinig kunnen inleveren in anderen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:35

nou ... denk .. en uit ervaring ..
dat mensen eerder weg dan naar kijken

mensen kijken ALTIJD
daar hebben mensjes ogen voor gekregen
of je nu miss world bent of miss ugly
kijken doen ze toch ...

en als mensen zich zelf betrappen op turen
dan schrikken ze daar eerder van dat ze weg kijken
dan dat ze na zullen roepen

toen ik EINDELIJK pluisjes kreeg
(haar weer langzaam kwam dus) heb ik die stekeltjes lekker vel geverfd
mensen hadden inene OOOOHHHHHH wat zonde .. je hebt je haar afgeknipt
maar wel stoer
ze hadden het niet eens doorgehad dat ik jaar kaal ben geweest
en dan ook echt kaal .. geen hoofd haar geen wimpers geen wenkbrouwen geen been haar etc etc

beetje verzorging en makeup doet wonderen
zelfs dat ik 1 borst had viel pas op als ik een nepper droeg
die hing namelijk in tegen stelling tot de overgebleven borst
en omdat die irritant zat en ik er dus aan dacht en aan zat om hem op zijn plekkie
te houden viel het op , nu draag ik ook vaak mijn borsten niet
geen hond die het opvalt hoor, echt niet
zolang je maar "normaal"doet
kennis van me is haar arm kwjit geraakt
ook dat valt niet op omdat ze "normaal"doet
je weet het maar vergeet het .. je ziet het niet
en pas als je der met een hek en 1 arm ziet kaloten omdat het niet zo vlot lukt
heb je zoiets van OJA ..

maw hoe normaler je doet des te minder mensen het uberhaubt opvalt

zodra ik dame met bepaalde en dus niet moslima doek zie
denk ik gelijk .. die heeft k ... als ik een kale of zeer korthaar dame ziet denk ik dat NIET gelijk
Laatst bijgewerkt door nickyu op 27-10-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:36

WildWings: Ik vind het vervelend dat je er zo emotioneel over wordt, want dat is helemaal niet mijn bedoeling. Ik kan me gewoon in beide kant verplaatsen. De keuze van iemand met een religieuze overtuiging om een hoofddoek te dragen, kan voor die persoon net zo belangrijk zijn als de keuze van iemand met kanker om een hoofddoek te dragen.

Ik wil geen van beiden iets ontzeggen, ik vind dat ze allebei het recht hebben om welke keuze dan ook te maken. En ik vind het trouwens ook onzin dat het niet zou mogen op een sportschool. Hoe raar moet je wel niet doen voor je met je hoofddoek vast komt te zitten in een crosstrainer of een lopende band :?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:43

Anoeska schreef:
WildWings: ... knip ,... . Hoe raar moet je wel niet doen voor je met je hoofddoek vast komt te zitten in een crosstrainer of een lopende band :?

:o noem mij lomp maar toen ik nog lang haar had gezond was etc en ook naar de sportschool ging
heb ik idd wel eens vast gezeten in een apparaat ... god zij dank geen electrisch automatisch gaand apparaat
en dan droeg ik altijd nog wel een staart :D
sinds dien zorgde ik echt wel voor betere staart / haar beter weg :o

kan me bij het veilighieds aspect echt wel iets voorstellen :o

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:46

Om even wat op te helderen, ik ben kaal :) En ik ga kaal door het leven, zonder pruik of wat dan ook. Dus het inleven moet wel enigzins lukken dacht ik zo. Ik snap dat niet iedereen even sterk in zijn schoenen staat. Uiteraard. En ja het is zo dat je soms de blikken in je rug voelt. Maar ik denk niet dat onze samenleving zo gezellig is dat iemand met een hoofddoek(moslima) dat niet heeft. Ook zij worden vaak genoeg aangestaard/nageroepen en zelfs gediscrimineerd. Daarbij, als er een blanke vrouw langskomt met een mutssjaal (zo heten die doekjes geloof ik) gaat er dan ook niet stiekem door je heen jeetje die vrouw heeft kanker, wat rot. Dat is geen negatief kijken, maar kijken doen mensen toch wel. T is de aard van het beestje zullen we maar zeggen.. Dus of dat doekje nu wat oplost om geen starende blikken te krijgen... Daarbij is je zelfvertrouwen enorm aangetast. Een doekje of andere hoofdbedekking kan best helpen om dat iets omhoog te trekken, maar het idee dat iedereen je aanstaart en iedereen "het ziet" houd je, hoe dan ook.
MAAR dan vind ik nog wel de maatschappij niet compleet om jou is gaan draaien. In principe is een religieuze hoofddoek om je haar te bedekken, puur theoretisch zou ik dus als ik een moskee ga bezoeken geen hoofddoek hoeven te dragen. Daar ga je gewoon geen stennis om staan schoppen, je doet hem gewoon op. Als ik een rotdag heb en de hele dag met een muts of wat dan ook op wil lopen en ik kom ergens waar dat niet mag dan gaat ie af. Als zij bij een sportschool komt waar hoofdbedekking in principe niet mag kan ze zo een sporthoofddoekje opdoen om hierin tegemoet te komen. Je gaat mij niet vertellen dat een sportschool iemand met een speciaal sportdoekje kan weigeren.

sorry het is een heel verhaal geworden :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:01

nickyu schreef:
Anoeska schreef:
WildWings: ... knip ,... . Hoe raar moet je wel niet doen voor je met je hoofddoek vast komt te zitten in een crosstrainer of een lopende band :?

:o noem mij lomp maar toen ik nog lang haar had gezond was etc en ook naar de sportschool ging
heb ik idd wel eens vast gezeten in een apparaat ... god zij dank geen electrisch automatisch gaand apparaat
en dan droeg ik altijd nog wel een staart :D
sinds dien zorgde ik echt wel voor betere staart / haar beter weg :o

kan me bij het veilighieds aspect echt wel iets voorstellen :o

Ik zou niet durven om iemand lomp te noemen :D, ben namelijk zelf extreem onhandig! Ik was al druk aan het visualiseren hoe ik met hoofddoek in een step-apparaat vast zou kunnen komen zitten, maar dat zag ik nog niet meteen voor me.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:17

zijn meer dingen in een sportschool dan step apparaten :D

dit was een".. ben naam kwijt .. "trek stok naar benenden rugspier borstspier met gewichten instel apparaat achter de rug zeg maar :D

@renee87 je verwoord het beter dan ik :D goed gezegd 8-)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:19

losse haren of een staart zijn gevaarlijker dan een hoofddoek. zelfs die syntetische hoofddoeken kan je nog strak zetten en onder je shirt stoppen voor veiligheid, alleen ademt die stof niet fijn, de meeste nemen gewoon zo'n 'fluthoofddoekje' mee. zoals de 1e link. je hebt ook sporthoofddoeken, zie 2e link

kijk:
http://www.safahouse.com/front_images/C ... _size1.jpg[/img] elastisch, aansluitend, geen naalden

http://collectiveselection.com/wp-conte ... 0denim.jpg[/img] en deze is nog beter, voorgevormd, uit 1 stuk, met klittenband.

wat is hier gevaarlijk aan ?? komt minder makkelijk tussen een apparaat dan je haren hoor.

zoals ik al zei, de meerderheid van de sportscholen staat een hoofddoek gewoon toe. ze moeten wel, anders lopen ze veel geld mis. en gelukkig heeft ieder dorp tegenwoordig wel een sportschool, laat staan grote steden. genoeg keus dus, gewoon een andere zoeken en reclame maken over je weigering.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:15

Ik vind het wel prima dat die sportschool zo consequent is. Natuurlijk niet leuk voor die vrouw, maar die regels zijn er nu eenmaal, en ze moeten ergens een grens trekken. Er zijn genoeg sportscholen die deze regel niet hanteren, daar kan ze ook heen.
Het is toch bijvoorbeeld ook echt heel raar dat je op de foto op een ID-kaart je oren niet bedekt mag hebben, maar wel uit religieuze overwegingen een hoofddoek mag dragen, die net zo goed je oren bedekt..