De boer is troef, maar niet heus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: De boer is troef, maar niet heus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 07:57

Ik snap niet waar mensen toch altijd al die negatieve ervaringen met boeren op doen, ik kan enkel positieve ervaringen met boeren en exboeren opnoemen.
Ik heb zelfs mijn vorige pony van een ex-boer gekregen :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:05

suleilitha schreef:
roxxxiejjj schreef:
vind als ik heel eerlijk ben de boeren juist fijn op de weg! In tegenstelling tot sommige mensen die achter je zitten te pushen. en als je paard een stapje "verkeerd" zet je aangereden word.. de wielrenners kunnen er trouwens ook wat van.

Kuch, ik wielren ;) dus hou het even netjes, bovendien gaat het niet over wielrenners en niet specifiek over boeren in het verkeer..

Netjes houden hoeft van mij niet.
Oke, ze scheert misschien alle wielrenners over 1 kam, want er zitten ook heel veel beleefde wielrenners tussen.
Maar ik ben het er niet mee eens dat omdat jij wielrent, dat ze het netjes moet houden.
Er zitten namelijk ook hele valse wielrenners tussen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:27

Moet je voor de aardigheid eens om je heen kijken hoe sommige ruiters zich in het verkeer gedragen, cutie-lover. Daar wordt je pas blij van...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:33

haha, maar als iemand ruiters beledigd zeg ik totaal niet:
Netjes houden, ik rijd paard.
Ik heb mijn mening verkeerd verwoord, waardoor jij hem verkeerd opvat, maar ik hoop dat je toch een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:23

Het valt me op dat dit topic nog redelijk netjes is gehouden tot nu toe! +:)+
Ik heb weinig toe te voegen aan al wat gezegd is hier, maar wil wel even reageren op de openingspost:

suleilitha schreef:
Naar aanleiding van o.a. dit topic [NM] Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland) en vele voorgaande, over bijvoorbeeld geschrokken paarden die niet tractorproof zijn en uit hun panty gaan bij het zien van een tractor , paardenmarkten etcetera, vraag ik me toch af waarom het beroep "boer" vaak zo in negatief daglicht wordt gesteld.

Het komt er i.r.l gewoon op neer dat de "boer" vaak de sjaak is in Nederland, en onterecht als een boeman wordt neergezet.

Mee eens! Ik vind het zo jammer dat door instanties als Wakker Dier, De Dierenbescherming, Partij voor de Dieren, etc. die een groot budget hebben en goede communicatiemensen in kunnen schakelen, de agrarische sector in Nederland in het verdomhoekje wordt gezet. Terwijl de boeren al inderdaad heel mimimaal hun brood kunnen verdienen, moeten ze ook nog eens opboksen tegen het vertekende, negatieve imago door dit soort instanties. Dus naast een laag inkomen, krijgen ze ook nog eens 'het volk' tegen zich. En de belangenorganisaties hebben het geld en de middelen niet om dit tij te keren. Zij hebben al al hun geld en middelen nodig om voor de boeren op te komen om te lobbyen en te onderhandelen over de regelgeving die steeds onwerkbaarder wordt. Wat weer gebeurt onder invloed van de maatschappelijk druk door dus de dierenorganisaties. Neerwaartse spiraal dus.

En om dan maar even een ander beroep te kiezen, zoals is voorgesteld... lekker makkelijk praten. Het boerenleven is geen beroep, maar een levenswijze. Daar groei je mee op. En dus iets anders doen dat doe je niet zomaar. Trouwens... wat moeten ze gaan doen dan? Half Nederland zoekt een baan. Bovendien zullen ze dan naast hun beroep ook hun huis kwijtraken. En een boerderij verkopen gaat tegenwoordig niet zomaar. Zeker niet als daar een bedrijf aan gekoppeld zit. Veel boeren moeten zelfs gewoon doorgaan van de bank... Want een varkensbedrijf (ik noem maar een voorbeeld) is momenteel weinig waard en onverkoopbaar, terwijl er wel een zware financiering op rust. Dus dan maar (noodgedwongen en zonder winst) doorboeren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:26

Het is gewoon zo jammer dat er een paar rotte appels tussen zitten die het voor de hele sector verpesten.
De meest extreme gevallen komen in het nieuws, en de ''consument'' neemt dan aan dat het in de hele sector zo gaat.
Jammer..........

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:32

annastasia schreef:
Het is gewoon zo jammer dat er een paar rotte appels tussen zitten die het voor de hele sector verpesten.
De meest extreme gevallen komen in het nieuws, en de ''consument'' neemt dan aan dat het in de hele sector zo gaat.
Jammer..........

Precies... en als je dit doortrekt naar andere sectoren, besef je hoe krom dat is. Ik noem maar een chirurg die de dood van enkele patiënten op z'n geweten heeft na een paar niet correct uitgevoerde maagverkleiningsoperaties. Zijn dan alle chirurgen onbetrouwbaar? Wil dan niemand meer geopereerd worden? Zijn er dan instanties die direct alle chirurgen over één kam scheren en roepen: 'Dit kan zo niet langer, weg met alle chirurgen!'?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:42

[quote="BraveSpots"]
Vind je mij dan raar dat ik vragen stel bij boeren die voor een traditie (begrijp ik dat goed?) hun hele leven zwaar werk doen voor een rotloon?
Ik zou die traditie vlug vergeten hoor, dag bedrijf, ik ga wel ergens anders veel meer geld gaan verdienen en minder werken. Of mis ik ergens iets?

Hierboven een van je opmerkingen er waren er meer maar anders wat het zo'n pagina vol.

Ik vind je heel erg kortzichtig in je manier van denken. Er zijn heel veel artikelen te vinden waardoor je beter geinformeerd kan zijn en van je onwetendheid afkomt. In ieder geval je mening een beetje bijgeschaafd. Je hebt totaal geen idee wat er speelt en welke factoren er allemaal invloed op hebben. Boeren zijn vakmensen en tegenwoordig goed onderlegd. Moet wel met alle regels en eisen die er zijn en steeds meer bijkomen. Heb je ooit je eigen bedrijf gedraaid? [ en draaiende gehouden]. Erg simpel om te zeggen dat je netjes betaald en dat boeren aan liefdadigheid doen! Tuurlijk zijn er uitzonderingen die heb je overal. Maar tegenwoordig zijn de meeste gewoon hardwerkende mensen met ambitie en in ons geval werk wat we met plezier doen, maar wel zorgen geeft die je niet in de hand hebt.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:48

ZONDER BOEREN GEEN ETEN!!!

Ik vind ook dat wij heel vaak negatief worden beoordeeld met hard rijdende, veel geluid makende, niet aandekant gaande trekkers en dat soort dingen. Wij zijn ook mensen die van dieren houden en zouden we nu expres een paard willen laten schrikken??

Meer van de helft van de boeren in nederland heeft 1 of meer paarden.. als je dan een ruiter te paard tegen komt met een aanhanger en trekker van 12 meter kan je moeilijk even achteruit rijden vaak denken ruiter wat een *** boeren ze willen niet aan de kant ..

Nee we zouden wel willen maar we kunnen niet !!

Wij kunnen er niet aan doen dat sommige paarden geen trekkers etc gewend zijn.. en er niet tegen kunnen.

We gaan echt neit expres paarden laten schrikken of proberen mensen aan te rijden..

Als je in een trekker met oplegger van 12 meter rijd (voorbeeld) dan zie je echt neit veel hoor .. jammer dat veel ruiters daar geen rekening mee houden dat je egwoon niet veel ziet.

*boerin in hart en nieren*

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:01

het probleem voor de NL agrarier zit hem ook in de burocratie en alle regels die Brussel heeft opgesteld, worden door de Nederlandse overheid nog even een latje hoger gelegt. Heel veel middelen die het makkelijker maakt om iets te produceren mogen in nederland niet, maar over de grens wel. Ik ben het er natuurlijk mee eens dat we moeten nadenken over wat we gebruiken in gewassen en dergelijke, maar hoe hypocriet is bijvoorbeeld de Appie of de Greenery. Alles wordt gecontroleerd, je moet alles bijhouden, jaarlijks heb je controle en steeksproefgewijs ook, maar uit Egypte wordt het zo in de schappen gemikt. Ze verplichten je een leveringscontract aan te gaan, maar zodra hun het ergens uit het buitenland goedkoper kunnen krijgen, zullen ze echt op de kleinste dingetjes de partij afkeuren en terug sturen heb je wel je arbeid in zitten al. Als agrarier kan je ook nooit doorekenen wat leveranciers en eigenlijk de meeste bedrijven doen. Onder het mom van inflatie etc. Dus de lasten worden wel hoger, maar de opbrengsten zijn al tientallen jaren het zelfde. Wat denk je dat appie zegt als je een rekening nastuurd voor administratie kosten. Denk dat je gelijk opzoek kan gaan naar een nieuwe afnemer. Je staat altijd met je rug tegen de muur. Dat weten hun helaas ook. In Engeland bv zijn de regels voor bestrijdingsmiddelen wel strenger dan hier, maar mag je bij hele erge besmetting van het een of ander wel een middel gebruiken wat werkt. Hier in nederland heb je altijd van die "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" middelen. het werkt niet en je moet er veel van gebruiken. Heb je een middel wat werkt, wordt het weer uit de handel gehaald.

Het is ook wel heel makkelijk om te zeggen " dan stoppen ze toch" Vaak zit er een schuld op een bedrijf of een zware hypotheek. Die zijn vaak aangegaan om aan de regels te moeten voldoen. Als echter de prijs er niet naar uitbetaald wordt kom je niet uit die schuld. Kan je wel gaan stoppen, maar zit je wel de rest van je leven daar aan vast. Nu met een eigen bedrijf heb je eventueel de kans dat mocht ooit de prijs aantrekken je wel vooruit kan boeren.

@ edit wat ook hinderlijk is. Veel stadse mensen die op het platteland willen gaan wonen, klagen dat er 's ochtends om 6 uur trekkers voorbij komen. Hebben last van het licht van de tuinbouw of vinden dat het er stinkt. dan denk ik dat weet je toch !!! Of onder welke steen kom jij vandaan.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:12

Daarom zijn de boeren hier maar wat blij dat Noorwegen niet bij de EU zit.Hier krijgen ze op een hoop dingen nog wel subsidie en vaak een wat eerlijker prijs voor de producten.
Ik vind dat ze in NL allang de weg kwijt zijn met de prijzen.
Alles moet maar zo goedkoop mogelijk,maakt niet uit hoe het verbouwd of geteelt is of waar het vandaan komt.
Hier zijn er nog heel veel boeren die bijv. vlees direct aan de klant verkopen,zonder tussenhandel.Kijk,dan weet je ook meteen waar het vandaan komt.
Het is een beetje jammer als men denkt dat een land wel zonder boeren kan.Tegen de tijd dat ze er achter komen dat dat eigenlijk niet zo is,dan is het al te laat en dan moet je echt alles importeren en tegen welke prijs???
En idd wat yrsa_karlijn zegt: vaak zit er zo'n hoge hypotheek op het bedrijf dat de bank wel even beslist of er door wordt gegaan of niet....belachelijk eigenlijk.