joyce B schreef:Ik snap niet waarom ze de mogelijkheid tot studeren zo moeil;ijk willen maken.
Dat je geen studiefinanciering meer krijgt na 4 jaar en dan nog beperkt kunt lenen, dat was al zo. Heel logisch, want je hoeft niet eeuwen te studeren op kosten van de staat.
Maar dat het collegegeld naar zulke idiote bedragen toe moet, demotiveert de kenniseconomie. mensen zullen het financieel, naast een baan en gezin/huishouden niet kunnen trekken als het collegegeld wat je moet betalen al vergelijkbaar is het een half jaar inkomen van de gemiddelde mens. En deze kosten kun je ook niet meer goed terugverdienen in de toekomst.
Als mensen minder makkelijk kunnen omscholen, zul je eerder last hebben van mensen die uitvallen omdat ze hun werk niet goed meer kunnen doen, of overspannen er van raken en niet zelf meer kunnen kiezen om dan wat anders te gaan doen. Mensen die arbeidsongeschikt zijn geraakt voor de ene baan, kunnen vaak door eerst een aanvullende of andere studie te doen, toch weer goed aan het werk in een andere richting. Mensen kunnen moeilijker doorgroeien naar andere functies binnen een bedrijf, of promotie maken, omdat ze daarvoor vaak bij zouden moeten leren enz.
Er zijn nu ook bedrijven (LOI/NTI o.a.) die MBO en HBO studies aanbieden tegen redelijke prijzen en schoolgeld/collegegeld, die kunnen het er ook van doen, waarom moet het dan zoveel duurder? Zeker bij deeltijd studies...
Mijn ouders zijn in Amerika op vakantie geweest en daar bleek je College te kunnen volgen voor een bedrag van zo'n 200 euro per module, en een module was een jaar. Dat kon je dan doen naast een baan en op die manier was het voor iedereen betaalbaar om te blijven leren. Tuurlijk heb je ook prestitieuze colleges en university's die meer collegegeld vragen, maar je kon voor een redelijk bedrag een beroepsopleiding volgen en blijven leren en bijscholen.
Nederland gaat zo prat op haar goede opleidingsniveau en kenniseconomie, dan lijkt me zo'n maatregel als sterk verhogen collegegelden erg dom, als je je naam hoog wilt houden en je werkeloosheid laag...
Tja, neem harvard of Yale... dat is niet te betalen nee. Daarom bieden ze in Amerika ook scholships aan. Prima dat ze die bedragen in Nl ook omhoog doen, maar dat moet je dat ook aan gaan bieden aan de mensen die het verdienen.