Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:...
Ik keur mensen die het niet meedoen niet af, vraag me af waarom het omgekeerd wel zo gebeurd
Anoeska schreef:Ik ga zeker niet neerzetten wat er bij ons allemaal gebeurde. Dat doe je gewoon niet.
Inge_ schreef:Ja, jij en ik willen dolgraag ergens bij horen, omdat we vriendloos zijn en geen zelfrespect hebben.
Mensen die dat soort uitspraken doen, weten niet waar ze het over hebben. Echt niet.
Inge_ schreef:De ontgroening is niet leuk, maar wat je er daarna voor terugkrijgt wél. En iedereen die lid is bij een studentenvereniging, is het daarmee eens. Lijkt me sterk dat al die duizenden mensen die lid zijn van een studentenvereniging geen eergevoel, geen trots, geen zelfrespect hebben.Mensen die lid zijn, weten wel beter.
Inge_ schreef:Die verhalen van mensen die dood zijn gegaan tijdens de ontgroening, zijn van jaren terug. De laatste dode in Nederland was in 1997. Daarna waren er nog wel incidenten, maar niet met een dodelijke afloop. Een ook die incidenten komen nu niet meer voor, omdat er nu allerlei regels zijn, waaraan de vereniging is gebonden.
Inge_ schreef:Voor meisjes is de ontgroening vooral geestelijk zwaar, voor de jongens is het af en toe wel wat fysieker. Maar die worden ook echt niet de hoek in geslagen oid, dan heb ik het meer over dingen als opdrukken e.d. En oh wat is dat erg. Mensonterend gewoon, he?
Citaat:Volgens een andere overlevering zouden studenten worden gedwongen allerlei mishandelingen te ondergaan en opdrachten uit te voeren. Ze moeten veertien rauwe eieren binnen vijftien minuten eten, ze worden geslagen met verschillende instrumenten, ze moeten vreemde dingen eten, aan elkaars haren trekken en krijgen laxeermiddelen door hun eten. Ook zouden ze geblinddoekt in de toiletpot naar bananen moeten graaien...
Citaat:Ook is er een verhaal in de bank opgenomen over een vereniging waarbij 'feuten' door verrot vlees moesten kruipen. Mensen met wonden liepen een infectie op, en het vlees zou nu zijn vervangen door groenteafval. Vertellers Natasja en Chris noemen hierbij vereniging Laurentius in Leiden. In werkelijkheid hebben studenten in 1988 inderdaad door een donkere gang met slachtafval moeten kruipen. Dit gebeurde bij de Rotterdamse vereniging Sanctus Laurentius. Doordat er een bacterie in het afval zat, liepen enkele tientallen studenten een huidziekte op. Het bestuur van de vereniging werd hierna op het matje geroepen.
Citaat:Er heeft zich bij Veritas echter wel een aantal wantoestanden voorgedaan. In 2002 verbrak daarom de Universiteit Utrecht de banden met de vereniging en werd de subsidie stopgezet. In de media zijn toen berichten verschenen over eerstejaars die flauwvielen, poep in hun haar kregen gesmeerd, bruistabletten moesten eten en levertraan moesten slikken. Dit sluit aan bij een verhaal uit de volksverhalenbank, waarin verteld wordt dat studenten bij ontgroeningen hele vieze dingen moeten eten en geestelijk en lichamelijk werden uitgeput. Door het college van bestuur van de universiteit is toen een onderzoek ingesteld naar de gebeurtenissen. Hieruit blijkt dat er inderdaad sprake was van geestelijke en lichamelijke uitputting van de nullen: "Zo acht het college van bestuur het bewezen dat aspirantleden flauwvielen als gevolg van het introductieprogramma, dat ze tegen hun wil moesten eten, dat ze geen vrije toegang tot de toiletten hadden en dat zij blootstonden aan ernstige verbale intimidatie." (U-blad, 19-09-2002)
Diablo schreef:Anoeska schreef:Ik ga zeker niet neerzetten wat er bij ons allemaal gebeurde. Dat doe je gewoon niet.
Waarom niet? Ik heb er echt geen verstand van hoor, maar waarom doe je dat gewoon niet?
Verder keur ik mensen zeker niet af die wel meedoen aan ontgroeningen, ik vraag me alleen af waarom mensen zich zo willen laten vernederen.
Anoeska schreef:Ik heb geen zin meer om steeds aangevallen te worden. Ik heb niets verkeerds gedaan door lid te worden van een vereniging en mee te doen aan een ontgroening, en heb dus geen zin mee om me voor mensen die me niet eens kennen te gaan verdedigen.
Inge_ schreef:Ik ben toevallig net klaar met mijn ontgroening. Zaterdag was het afgelopen. Het was flink afzien, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan.
Mensen die zeggen; 'Een ontgroening hoort leuk te zijn' , snappen er niets van.Een ontgroening hoort juist niet leuk te zijn, het is gewoon kl*te, maar daarna heb je jaren voor de boeg die wel heel leuk zijn.
Tegenwoordig zijn er allemaal regels wat betreft de ontgroening, zo mag er geen alcohol worden gedronken enz... Bij ons werden de meisjes zelfs elke nacht thuis gebracht door de jongens, ivm mogelijk gevaar op de weg.![]()
'Ik heb teveel eergevoel om mee te doen aan een ontgroening', kom op zeg!Denk je dat iedereen die meedoet aan een ontgroening een grijs muisje is die niet voor zichzelf durft op te komen?
Ik werd tijdens mijn ontgroening wel eens 'arrogantje' genoemd, dit omdat ik me niets aantrok van wat er tegen me gezegd/gedaan werd. En zo waren er nog veel meer.
De studenten die andere studenten ontgroenen, gedragen zich vervelend (op zijn zachtst gezegd) naar de nieuwe leden toe tijdens de ontgroening. Dat moet ook, hoort erbij. Leedvermaak, ja dat kennen ze wel daar. En dat begrijp ik ook goed, ik zou me ook kapot lachen als je mensen dat soort dingen kunt laten doen. En na de ontgroening sta je als nieuw lid gewoon gezellig te praten met diezelfde mensen die je zo rot hebben behandeld. Het is allemaal maar een spel, vergeet dat niet.
Diablo schreef:Anoeska schreef:Ik heb geen zin meer om steeds aangevallen te worden. Ik heb niets verkeerds gedaan door lid te worden van een vereniging en mee te doen aan een ontgroening, en heb dus geen zin mee om me voor mensen die me niet eens kennen te gaan verdedigen.
Aangezien je op mijn vraag reageert, reageer ik nu weer even op jouw stukje, want ik geloof niet dat ik je aangevallen heb? Ik zeg ook niet dat je iets verkeerd hebt gedaan toch? Ik vroeg me alleen af waarom mensen zich zo laten vernederen, wat de drijfveer is.....
En als jij bijv. zou vertellen dat je inderdaad bij een roeivereniging 's nachts wakker gemaakt wordt om een stuk te roeien, zul je mij niet negatief zien reageren hoor. Wellicht toch iets anders gebeurd bij jou?
astridelise schreef:Ach bij de meeste Korpsballen is het een hoop geschreeuw en weinig wol! Als je op die manier je moet bewijzen om ergens bij te mogen horen daar heb ik altijd een beetje moeite mee.
Fleur_V schreef:Te veel eergevoel voor een ontgroening? Dan heb je het spelletje, want dat is het echt, niet begrepen!
Je kan zelf weten hoe veel je je aantrekt van wat er gebeurt en wat er gedaan wordt. Daarnaast kan je natuurlijk altijd nee zeggen,
als je iets echt niet wilt. Dat er mensen dit niet zouden "durven", dat is je eigen probleem.
Diablo schreef:Fleur_V schreef:Te veel eergevoel voor een ontgroening? Dan heb je het spelletje, want dat is het echt, niet begrepen!
Je kan zelf weten hoe veel je je aantrekt van wat er gebeurt en wat er gedaan wordt. Daarnaast kan je natuurlijk altijd nee zeggen,
als je iets echt niet wilt. Dat er mensen dit niet zouden "durven", dat is je eigen probleem.
Moeten kruipen door slachtafval, ontlasting in je haar gesmeerd krijgen....neuh....dat vind ik echt geen spelletje. Toegang tot toiletten ontzeggen, laxeermiddelen door het eten doen, niet mogen drinken....vind ik ook geen spelletjes.
Heeft niets met durf te maken (hoef ik ook niet meer te durven, ben ik te oud voor), meer met inderdaad 'eer'. Ik zou me inderdaad nooit zo laten vernederen, in het kader van een 'spelletje'.
Daarom vraag ik wat jullie ervaringen zijn met jullie eigen ontgroeningen, vertel mij dat het echt zo erg niet is gesteld......
Fleur_V schreef:Nou dat wil ik je graag vertellen hoor. Zoals al gezegd ben ik lid bij het corps, waar de ontgroeningen altijd "vrij heftig" zijn.
Ik had me het dan ook echt veel erger voorgesteld dan dat het daadwerkelijk was.
Van alles wat jij zegt, heb ik echt niks moeten doen. Sterker nog, de ontgroeningscommissie was verplicht ons altijd naar de WC te laten gaan en we moesten ten alle tijden water kunnen drinken.
We moesten onze tanden poetsen en onze handen wassen en fysiek contact was absoluut verboden!
Daarnaast moesten we elke nacht minstens 6 uur slapen en was er constant medische controle.
Natuurlijk was het niet leuk, maar dit kwam grotendeels door het mentale gedeelte. Er werden veel lastige vragen gesteld,
en je werd geconfronteerd met iedere fout die je maakte.
Ik wil hier niet neer zetten wat we precies moesten doen, maar als je het echt wilt weten, wil ik graag een PB sturen hoor!
Lyonesse schreef:Niemand slaat elkaar de kop in hoor
Bovendien zijn er (hier iig) regels en protocollen waar je je aan moet houden als je als vereniging wél aan ontgroening doet. Zo is bijv alcohol (waar de meeste slachtoffers door zijn gevallen) niet meer toegestaan en wordt dat ook niet meer gegeven. Je krijgt gewoon water te drinken, wat ook verplicht is, en wordt er gewoon gecontroleerd dat alles verloopt zoals het volgens de regels moet.
En wederom: je HOEFT je niet aan te sluiten bij zo'n vereniging, heb je ook geen last van ontgroening.
Abeltje77 schreef:Fleur_V schreef:Nou dat wil ik je graag vertellen hoor. Zoals al gezegd ben ik lid bij het corps, waar de ontgroeningen altijd "vrij heftig" zijn.
Ik had me het dan ook echt veel erger voorgesteld dan dat het daadwerkelijk was.
Van alles wat jij zegt, heb ik echt niks moeten doen. Sterker nog, de ontgroeningscommissie was verplicht ons altijd naar de WC te laten gaan en we moesten ten alle tijden water kunnen drinken.
We moesten onze tanden poetsen en onze handen wassen en fysiek contact was absoluut verboden!
Daarnaast moesten we elke nacht minstens 6 uur slapen en was er constant medische controle.
Natuurlijk was het niet leuk, maar dit kwam grotendeels door het mentale gedeelte. Er werden veel lastige vragen gesteld,
en je werd geconfronteerd met iedere fout die je maakte.
Ik wil hier niet neer zetten wat we precies moesten doen, maar als je het echt wilt weten, wil ik graag een PB sturen hoor!
Alleen al het feit dat zulke regels opgesteld moeten worden en nodig zijn.....
Adil18 schreef:Fleur_V schreef:Ik wil hier niet neer zetten wat we precies moesten doen, maar als je het echt wilt weten, wil ik graag een PB sturen hoor!
Ok, je hoeft het hier ook niet neer te zetten, maar kan je misschien zeggen wat jou ervan weerhoudt om jouw ontgroening openbaar te maken?